Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

in mijn huidige set worden de A4 ring monitors gebruikt als satelieten en een paar cornerwoofers voor het laag, laagmid en sublaag.

Na enkele maanden luisterervaring alsook meningen van verschillende kennissen en zba-leden is mij duidelijk geworden dat de A4's niet de meest passende satelieten zijn voor dit systeem.
Aangezien de beste resultaten nu zijn bereikt door de overnamefrekwentie tussen de woofers en de A4 monitors redelijk hoog te nemen had ik gedacht om een kleine sateliet te maken op basis van de Concave midkamer vorm.

Als middentoner zou ik de nieuwe Scan Speak 12MU willen inzetten.

Hierbij alvast de opzet van de luisterset alsook een eerste idee voor de midunit kast.

PS: Concave wordt Concaeve omwille van herkenbaarheid bij het Googlen.

PICTURES: http://picasaweb.google.com/collier6/Co ... directlink
Bijlagen
Concaeve SAT 02.JPG
Concaeve SAT 00.JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 24 jul 2009, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Scan Speak 12MU/4731T00

Bericht door asterduc »

alvast een paar fotos van de mid unit.
De Scan Speak 12MU/4731T00

Zonde dat hij zich na montage in een kast, niet van zijn mooiste kant laat zien.

Scan Speak zal hiermee gegarandeerd de Dipool systemen promoten :lol:

Volgend weekend probeer ik tijd vrij te maken om hem op te meten.

Ed.
Bijlagen
HPIM3382 [640x480].JPG
HPIM3376 [640x480].JPG
HPIM3373 [640x480].JPG
HPIM3372 [640x480].JPG
HPIM3369 [640x480].JPG
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

PORN!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

amper groter als een tweeter, fors kleiner als een 15cm unit, maar met 58cm² een volwassen middentoner!
Bijlagen
HPIM3387 [640x480].JPG
HPIM3386 [640x480].JPG
HPIM3385 [640x480].JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat een ongelofelijk gaaf ding zeg! Heb je er nog meer informatie over?Hij staat niet op de Tymphany site.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

12M Revelator versus 12MU Illuminator.

Duidelijk te zien waar Scan Speak het zaakje heeft opgewaardeerd.

De esthetiek van de voorzijde vind ik minder geslaagd, de 12M is op dat vlak zo een mooi afgewerkte unit met liefde voor detail. Bij de 12MU moet je met een andere instelling kijken om de schoonheid en het detail te ondekken, 'form follows function' zeg maar.

Hier enkele zichtbare en voelbare verschillen. Voor de specificaties verwijs ik naar de Tymphany of Scan Speak webpage:

- Wat onmiddelijk opvalt is de open vorm. De luchtstroom kan overal vrij bewegen.
- Rolrand: schuim met coating bij de 12MU en rubber bij de 12M
- Membraan: geïmpregneerd enkellaags en ingesneden dik papier bij de 12M. Zeer dun voorgevormd dubbellaags (sandwich) papier bij de 12MU. Merkwaardig is dat de stofkap van de 12MU deel is van het membraan, dus niet opgelijmd.
- Spider: aanzienlijk groter bij de 12MU (minstens 2x)
- Magneet: beide Neodym. Doordat de magneet bij de 12MU verder naar achter staat rust er wel meer druk en gewicht op de montagekrans.
- Chassis: de 12MU geeft mij de indruk dat er meer metaal in verwerkt zit.
- Spreekspoel: kleinere en langer bij de 12MU. Ook het materiaal is verschillend.

Ed.
Bijlagen
HPIM3402 [640x480].JPG
HPIM3401 [640x480].JPG
HPIM3395 [640x480].JPG
HPIM3392 [640x480].JPG
HPIM3388 [640x480].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Heb je er nog meer informatie over?Hij staat niet op de Tymphany site.
Bijlagen
12MU_4731T00.pdf
(132.82 KiB) 324 keer gedownload
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

moooi !!!

Er knap drivertje, weer zo eentje waar je eigenlijk liever géén kast rond bouwt!

Tenzij zo'n mooie als de concave mss :-$
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hij blijft idd sexy :)

Hopelijk maakt hij zijn uiterlijk waar, maar dat zel wel.

goeie cd ook trouwens, met meneer Brubeck :wink:

Owjha, Martijn, je moet ook niet meer op de Tymphany website kijken, maar op
http://www.scan-speak.dk/midrange.htm
Laatst gewijzigd door b_force op zo 05 apr 2009, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is fraai ja, zeker!

Wat ik mooi vind is inderdaad veel meer open dan de oude versie. De oude is typisch zo'n drivertje met conventionele bouw waardoor er veel minder lucht weg kan als bij een grotere driver met conventionele bouw. Ik denk dat deze open constructie juist bij de 15 en 12 cm units voordeel oplevert en dus nog het meest bij deze 12cm versie.

Ed, volgens mij is de spider dat gele resp oranje geval en die zijn even groot ongeveer.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

prachtige unit en hop den ed is weer vertrokken
welke tweeter ga je daarbij gebruiken?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe laag/hoog had je gedacht te crossen naar je subs dan?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audioot schreef:
welke tweeter ga je daarbij gebruiken?
deze om te beginnen, met een redelijk hoge cross!
Bijlagen
r2004_602000.pdf
(131.35 KiB) 264 keer gedownload
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
hoe laag/hoog had je gedacht te crossen naar je subs dan?
naar de woofers bedoel je. Dat zullen de meet- en luisterresultaten moeten uitwijzen, maar ik vermoed om te beginnen zo'n 4de orde L/R rond 500 hz.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ed, volgens mij is de spider dat gele resp oranje geval en die zijn even groot ongeveer.
Dat lijkt ook zo op de foto Jeroen, maar in werkelijkheid is dat niet, omdat de binnezijde van de spyder bij de Illuminator verder naar het midden doorloopt (heeft ook een kleine spreekspoel). De spyder komt bij de Illuminator ongestoord tot tegen de spreekspoeldrager.
Bij de Revelator is de spyder verbonden op het punt waar de stofkap reeds op het membraan komt.
Bij zulke details is duidelijk dat er meer achter deze unit zit als alleen het hype design.

Spyders opgemeten:

12M Revelator: van 42mm naar 68mm geeft een effectieve veerlengte van 26mm.

12MU Illuminator: van 31mm naar 67mm geeft een effectieve veerlengte van 36mm.

Nu, het is geen verdubbeling zoals ik eerder aangaf, maar toch wel een toename van 40% waardoor weer minder compressie ontstaat en een langere lineare uitslag mogelijk is.

Ed.
Bijlagen
HPIM3405 [640x480].JPG
HPIM3406 [640x480].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
... waardoor weer minder compressie ontstaat en een langere lineare uitslag mogelijk is.
ik krijg net een mail toe waarin vermeld wordt dat het bij de 12MU om een underhang spreekspoel gaat, m.a.w. dat de spreekspoel lager/korter is dan de poolplaat, waardoor er een volledig lineaire aandrijving is!!!!!
Leek me wel het vermelden waard, vooral omdat ik mij niet bewust was wat een 'underhang' systeem nu juist voor voordeel heeft.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is geen garantie hoor, het blijft gewoon een spoel/magneetsysteem met de bekende vervormingsmechanismen. Het nadeel is dat de vervorming zeer sterk toeneemt als de spreekspoel buiten de luchtspleet komt. Maar dat laatste zal wel niet gebeuren indien je hem goed toepast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

underhung zie je ook bij veel breedbanders, lekker korte spoel, dus lage massa...

ik bedoelde idd de x-over naar laag. wat kan die mid aan qua dynamiel als je die 500 als voorbeeld pakt?

en over de cross hoog/mid, wat noem je hoog crossen? boven de 4kHz, om zoveel mogelijk stemmen uit de mid te krijgen?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
ik bedoelde idd de x-over naar laag. wat kan die mid aan qua dynamiel als je die 500 als voorbeeld pakt?
geen idee, ik heb hem nog niet in de simulator gezet.
Henkjan schreef:
en over de cross hoog/mid, wat noem je hoog crossen? boven de 4kHz, om zoveel mogelijk stemmen uit de mid te krijgen?
dat zal zoiets gaan worden ja. Ik laat de metingen en de luisterervaring straks wel beslissen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De spider van de illuminator is veel minder mooi als die van de revelator. Kijk maar hoeveel aandacht ernaartoe is gegaan. De variabele opbouw vermindert de kans op resonanties verwacht ik. Vervorming ligt ook lager bij de de revelator serie. De illuminator komt volgens een kennis van een nieuwe ontwerper bij SS.

Als de frequentierespons niet mooier is als die van de revelator serie zie ik het voordeel niet echt van de luxe illuminator motor. Ik krijg binnenkort de 18cm alu versie binnen. Ik verwacht dat zijn frequentierespons wel stukken mooier meet dan de 18cm SS papercones. De 12MU lijkt mij ook wel mooi als ik alleen let op de frequentierespons.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Omdat ik de oorspronkelijke Concave vorm niet zo handig vind om als sateliet te worden gebruikt dacht ik aan volgende vorm.

Het Sphere horn, Transmissielijn, projectie technologie verhaal kan er evengoed in toegepast worden en ik verwacht door de brede rondlopende front zelfs een verbetering van difractie.

Tekening is bovenaanzicht!
Bijlagen
Concaeve SAT 04.JPG
Concaeve SAT 04.JPG (14.5 KiB) 7224 keer bekeken
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

asterduc schreef:
Omdat ik de oorspronkelijke Concave vorm niet zo handig vind om als sateliet te worden gebruikt dacht ik aan volgende vorm.

Het Sphere horn, Transmissielijn, projectie technologie verhaal kan er evengoed in toegepast worden en ik verwacht door de brede rondlopende front zelfs een verbetering van difractie.

Tekening is bovenaanzicht!
Kun je er niet nog een krul naar binnen bij maken? Om eerlijk te zijn vind ik het volume gebruik nu niet echt efficient.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik denk dat je nu een reflectie krijgt van de plate wand achter de magneet in de richting van de conus. Misschien is daar ook nog een wat breder mini hoorntje te maken, die reflecties in de richting van de twee zijhoornen stuurt.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik zou idd de flow centraal in het midden achter de conus naar de achterkant leiden, en dan weer naar voren laten komen aan de zijkanten.
(zegge getekend als een "w")
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

WMC schreef:
Kun je er niet nog een krul naar binnen bij maken? Om eerlijk te zijn vind ik het volume gebruik nu niet echt efficient.
nee, doe ik bewust niet.
De breedte van de kast is bepaald door de diffractie.
De diepte door de gewenste stabiliteit evenals de kanten aan de buitenzijde.

Met het volume zit het wel goed. Het is niet de bedoeling om een zo klein mogelijke kast te bouwen. Er is op deze manier is er tevens ook nog )plaats om het passief mid-naar-hoog filter in te bouwen.
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 10 apr 2009, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”