Concaeve SATelite
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Concaeve SATelite
in mijn huidige set worden de A4 ring monitors gebruikt als satelieten en een paar cornerwoofers voor het laag, laagmid en sublaag.
Na enkele maanden luisterervaring alsook meningen van verschillende kennissen en zba-leden is mij duidelijk geworden dat de A4's niet de meest passende satelieten zijn voor dit systeem.
Aangezien de beste resultaten nu zijn bereikt door de overnamefrekwentie tussen de woofers en de A4 monitors redelijk hoog te nemen had ik gedacht om een kleine sateliet te maken op basis van de Concave midkamer vorm.
Als middentoner zou ik de nieuwe Scan Speak 12MU willen inzetten.
Hierbij alvast de opzet van de luisterset alsook een eerste idee voor de midunit kast.
PS: Concave wordt Concaeve omwille van herkenbaarheid bij het Googlen.
PICTURES: http://picasaweb.google.com/collier6/Co ... directlink
Na enkele maanden luisterervaring alsook meningen van verschillende kennissen en zba-leden is mij duidelijk geworden dat de A4's niet de meest passende satelieten zijn voor dit systeem.
Aangezien de beste resultaten nu zijn bereikt door de overnamefrekwentie tussen de woofers en de A4 monitors redelijk hoog te nemen had ik gedacht om een kleine sateliet te maken op basis van de Concave midkamer vorm.
Als middentoner zou ik de nieuwe Scan Speak 12MU willen inzetten.
Hierbij alvast de opzet van de luisterset alsook een eerste idee voor de midunit kast.
PS: Concave wordt Concaeve omwille van herkenbaarheid bij het Googlen.
PICTURES: http://picasaweb.google.com/collier6/Co ... directlink
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 24 jul 2009, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Scan Speak 12MU/4731T00
alvast een paar fotos van de mid unit.
De Scan Speak 12MU/4731T00
Zonde dat hij zich na montage in een kast, niet van zijn mooiste kant laat zien.
Scan Speak zal hiermee gegarandeerd de Dipool systemen promoten
Volgend weekend probeer ik tijd vrij te maken om hem op te meten.
Ed.
De Scan Speak 12MU/4731T00
Zonde dat hij zich na montage in een kast, niet van zijn mooiste kant laat zien.
Scan Speak zal hiermee gegarandeerd de Dipool systemen promoten
Volgend weekend probeer ik tijd vrij te maken om hem op te meten.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
12M Revelator versus 12MU Illuminator.
Duidelijk te zien waar Scan Speak het zaakje heeft opgewaardeerd.
De esthetiek van de voorzijde vind ik minder geslaagd, de 12M is op dat vlak zo een mooi afgewerkte unit met liefde voor detail. Bij de 12MU moet je met een andere instelling kijken om de schoonheid en het detail te ondekken, 'form follows function' zeg maar.
Hier enkele zichtbare en voelbare verschillen. Voor de specificaties verwijs ik naar de Tymphany of Scan Speak webpage:
- Wat onmiddelijk opvalt is de open vorm. De luchtstroom kan overal vrij bewegen.
- Rolrand: schuim met coating bij de 12MU en rubber bij de 12M
- Membraan: geïmpregneerd enkellaags en ingesneden dik papier bij de 12M. Zeer dun voorgevormd dubbellaags (sandwich) papier bij de 12MU. Merkwaardig is dat de stofkap van de 12MU deel is van het membraan, dus niet opgelijmd.
- Spider: aanzienlijk groter bij de 12MU (minstens 2x)
- Magneet: beide Neodym. Doordat de magneet bij de 12MU verder naar achter staat rust er wel meer druk en gewicht op de montagekrans.
- Chassis: de 12MU geeft mij de indruk dat er meer metaal in verwerkt zit.
- Spreekspoel: kleinere en langer bij de 12MU. Ook het materiaal is verschillend.
Ed.
Duidelijk te zien waar Scan Speak het zaakje heeft opgewaardeerd.
De esthetiek van de voorzijde vind ik minder geslaagd, de 12M is op dat vlak zo een mooi afgewerkte unit met liefde voor detail. Bij de 12MU moet je met een andere instelling kijken om de schoonheid en het detail te ondekken, 'form follows function' zeg maar.
Hier enkele zichtbare en voelbare verschillen. Voor de specificaties verwijs ik naar de Tymphany of Scan Speak webpage:
- Wat onmiddelijk opvalt is de open vorm. De luchtstroom kan overal vrij bewegen.
- Rolrand: schuim met coating bij de 12MU en rubber bij de 12M
- Membraan: geïmpregneerd enkellaags en ingesneden dik papier bij de 12M. Zeer dun voorgevormd dubbellaags (sandwich) papier bij de 12MU. Merkwaardig is dat de stofkap van de 12MU deel is van het membraan, dus niet opgelijmd.
- Spider: aanzienlijk groter bij de 12MU (minstens 2x)
- Magneet: beide Neodym. Doordat de magneet bij de 12MU verder naar achter staat rust er wel meer druk en gewicht op de montagekrans.
- Chassis: de 12MU geeft mij de indruk dat er meer metaal in verwerkt zit.
- Spreekspoel: kleinere en langer bij de 12MU. Ook het materiaal is verschillend.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Martijn M schreef:Heb je er nog meer informatie over?Hij staat niet op de Tymphany site.
- Bijlagen
-
- 12MU_4731T00.pdf
- (132.82 KiB) 325 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Hij blijft idd sexy 
Hopelijk maakt hij zijn uiterlijk waar, maar dat zel wel.
goeie cd ook trouwens, met meneer Brubeck
Owjha, Martijn, je moet ook niet meer op de Tymphany website kijken, maar op
http://www.scan-speak.dk/midrange.htm
Hopelijk maakt hij zijn uiterlijk waar, maar dat zel wel.
goeie cd ook trouwens, met meneer Brubeck
Owjha, Martijn, je moet ook niet meer op de Tymphany website kijken, maar op
http://www.scan-speak.dk/midrange.htm
Laatst gewijzigd door b_force op zo 05 apr 2009, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is fraai ja, zeker!
Wat ik mooi vind is inderdaad veel meer open dan de oude versie. De oude is typisch zo'n drivertje met conventionele bouw waardoor er veel minder lucht weg kan als bij een grotere driver met conventionele bouw. Ik denk dat deze open constructie juist bij de 15 en 12 cm units voordeel oplevert en dus nog het meest bij deze 12cm versie.
Ed, volgens mij is de spider dat gele resp oranje geval en die zijn even groot ongeveer.
Wat ik mooi vind is inderdaad veel meer open dan de oude versie. De oude is typisch zo'n drivertje met conventionele bouw waardoor er veel minder lucht weg kan als bij een grotere driver met conventionele bouw. Ik denk dat deze open constructie juist bij de 15 en 12 cm units voordeel oplevert en dus nog het meest bij deze 12cm versie.
Ed, volgens mij is de spider dat gele resp oranje geval en die zijn even groot ongeveer.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
deze om te beginnen, met een redelijk hoge cross!audioot schreef:welke tweeter ga je daarbij gebruiken?
- Bijlagen
-
- r2004_602000.pdf
- (131.35 KiB) 265 keer gedownload
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Dat lijkt ook zo op de foto Jeroen, maar in werkelijkheid is dat niet, omdat de binnezijde van de spyder bij de Illuminator verder naar het midden doorloopt (heeft ook een kleine spreekspoel). De spyder komt bij de Illuminator ongestoord tot tegen de spreekspoeldrager.jeroen_d schreef:Ed, volgens mij is de spider dat gele resp oranje geval en die zijn even groot ongeveer.
Bij de Revelator is de spyder verbonden op het punt waar de stofkap reeds op het membraan komt.
Bij zulke details is duidelijk dat er meer achter deze unit zit als alleen het hype design.
Spyders opgemeten:
12M Revelator: van 42mm naar 68mm geeft een effectieve veerlengte van 26mm.
12MU Illuminator: van 31mm naar 67mm geeft een effectieve veerlengte van 36mm.
Nu, het is geen verdubbeling zoals ik eerder aangaf, maar toch wel een toename van 40% waardoor weer minder compressie ontstaat en een langere lineare uitslag mogelijk is.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ik krijg net een mail toe waarin vermeld wordt dat het bij de 12MU om een underhang spreekspoel gaat, m.a.w. dat de spreekspoel lager/korter is dan de poolplaat, waardoor er een volledig lineaire aandrijving is!!!!!asterduc schreef:... waardoor weer minder compressie ontstaat en een langere lineare uitslag mogelijk is.
Leek me wel het vermelden waard, vooral omdat ik mij niet bewust was wat een 'underhang' systeem nu juist voor voordeel heeft.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
underhung zie je ook bij veel breedbanders, lekker korte spoel, dus lage massa...
ik bedoelde idd de x-over naar laag. wat kan die mid aan qua dynamiel als je die 500 als voorbeeld pakt?
en over de cross hoog/mid, wat noem je hoog crossen? boven de 4kHz, om zoveel mogelijk stemmen uit de mid te krijgen?
ik bedoelde idd de x-over naar laag. wat kan die mid aan qua dynamiel als je die 500 als voorbeeld pakt?
en over de cross hoog/mid, wat noem je hoog crossen? boven de 4kHz, om zoveel mogelijk stemmen uit de mid te krijgen?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
geen idee, ik heb hem nog niet in de simulator gezet.Henkjan schreef:ik bedoelde idd de x-over naar laag. wat kan die mid aan qua dynamiel als je die 500 als voorbeeld pakt?
dat zal zoiets gaan worden ja. Ik laat de metingen en de luisterervaring straks wel beslissen.Henkjan schreef:en over de cross hoog/mid, wat noem je hoog crossen? boven de 4kHz, om zoveel mogelijk stemmen uit de mid te krijgen?
De spider van de illuminator is veel minder mooi als die van de revelator. Kijk maar hoeveel aandacht ernaartoe is gegaan. De variabele opbouw vermindert de kans op resonanties verwacht ik. Vervorming ligt ook lager bij de de revelator serie. De illuminator komt volgens een kennis van een nieuwe ontwerper bij SS.
Als de frequentierespons niet mooier is als die van de revelator serie zie ik het voordeel niet echt van de luxe illuminator motor. Ik krijg binnenkort de 18cm alu versie binnen. Ik verwacht dat zijn frequentierespons wel stukken mooier meet dan de 18cm SS papercones. De 12MU lijkt mij ook wel mooi als ik alleen let op de frequentierespons.
Als de frequentierespons niet mooier is als die van de revelator serie zie ik het voordeel niet echt van de luxe illuminator motor. Ik krijg binnenkort de 18cm alu versie binnen. Ik verwacht dat zijn frequentierespons wel stukken mooier meet dan de 18cm SS papercones. De 12MU lijkt mij ook wel mooi als ik alleen let op de frequentierespons.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Omdat ik de oorspronkelijke Concave vorm niet zo handig vind om als sateliet te worden gebruikt dacht ik aan volgende vorm.
Het Sphere horn, Transmissielijn, projectie technologie verhaal kan er evengoed in toegepast worden en ik verwacht door de brede rondlopende front zelfs een verbetering van difractie.
Tekening is bovenaanzicht!
Het Sphere horn, Transmissielijn, projectie technologie verhaal kan er evengoed in toegepast worden en ik verwacht door de brede rondlopende front zelfs een verbetering van difractie.
Tekening is bovenaanzicht!
- Bijlagen
-
- Concaeve SAT 04.JPG (14.5 KiB) 7258 keer bekeken
Kun je er niet nog een krul naar binnen bij maken? Om eerlijk te zijn vind ik het volume gebruik nu niet echt efficient.asterduc schreef:Omdat ik de oorspronkelijke Concave vorm niet zo handig vind om als sateliet te worden gebruikt dacht ik aan volgende vorm.
Het Sphere horn, Transmissielijn, projectie technologie verhaal kan er evengoed in toegepast worden en ik verwacht door de brede rondlopende front zelfs een verbetering van difractie.
Tekening is bovenaanzicht!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
nee, doe ik bewust niet.WMC schreef:Kun je er niet nog een krul naar binnen bij maken? Om eerlijk te zijn vind ik het volume gebruik nu niet echt efficient.
De breedte van de kast is bepaald door de diffractie.
De diepte door de gewenste stabiliteit evenals de kanten aan de buitenzijde.
Met het volume zit het wel goed. Het is niet de bedoeling om een zo klein mogelijke kast te bouwen. Er is op deze manier is er tevens ook nog )plaats om het passief mid-naar-hoog filter in te bouwen.
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 10 apr 2009, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
