6V6 Versterker, graag jullie mening

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tubetje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 apr 2013, 10:30
Locatie: Beuningen (GLD)

6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door tubetje »

Hier een schema dat ik op internet tegenkwam op deze site: http://www.cascadetubes.com/Tube_Site/Home.html

Het lijkt me een leuk project om mee te starten of overschat ik mijzelf?

Het zal mijn eerste zelfbouw versterker worden, dus graag jullie adviezen.

Alvast bedankt!
Bijlagen
6v6-complete.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door Kappa7 »

Lekker simpel ontwerp, zonder rare fratsen.
Moet goed te doen zijn.

Verwacht alleen niet dat je hier ook speakers mee kunt aansturen die een wat lager rendement hebben.
Er komt niet echt veel vermogen uit dit ontwerp.
Wil je dat wel dan kan je beter naar een PP ontwerp kijken.
Deze hier vind ik zelf erg goed.
http://www.diyaudio.com/wiki/Baby_Huey_ ... _amplifier

Nog een goed ontwerp is deze versterker.
http://diyaudioprojects.com/Tubes/EL84-Push-Pull/
Ook makkelijk te bouwen met niet teveel componenten.
Wil je meer vermogen dan kan dat ook met dit ontwerp.
http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT88- ... -Tube-Amp/
Wel de LM317 goed koelen deze wordt hier heel erg heet!

Beide zijn beginners projecten waar bij de Baby Huey wat in gewikkelder is om dat daar met nog al wat aanstroom bronnen gewerkt wordt.
Dat maakt het wat lastiger maar is goed te doen.
Verder veel lezen en vragen stellen op dit forum dan komt het vast goed.

Groetjes George
tubetje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 apr 2013, 10:30
Locatie: Beuningen (GLD)

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door tubetje »

Dank je George,

Mijn eerste doelstelling is ervaring op te doen met het bouwen van een buizenversterker, dus vind ik het uitgangsvermogen niet een eerste vereiste.
Mijn volgende vraag, waar halen jullie de onderdelen vandaan en hebben jullie ervaring met b.v. De EdCore transformatoren?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door Kappa7 »

Ha Tubetje geen ervaring met de Edcore trafo's
Ik haal meestal mijn spullen hier vandaan.
http://www.ringkerntrafo.nl/11-buizenversterkers
http://www.triplemaudioshop.nl/componenten


Groetjes George
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door Bas Horneman »

Een 6v6 is zo een buis waar je eigenlijk niet een slecht klinkende versterker mee kan bouwen.
Dus gaan met die banaan.

Voor uitgangstrafo zou ik zoeken naar een EL84 uitgangstrafo uit een zogenaamde console versterker. Zoiets:
http://www.ebay.nl/itm/2x-Telefunken-Tu ... 146wt_1186
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door RobertD »

Transformatoren kun je goed en voordelig in Polen bestellen:

http://sklep.lampyelektronowe.pl/

Je moet wel een vertaalprogramma gebruiken (ik gebruik Google Chrome) want de site is in het pools.

Edcor komt uit de VS en dan zijn de verzendkosten voor transformatoren erg hoog.

Verder kun je ook bij http://www.tubetown.de of http://www.jukebox-revival.eu de Hammond transformatoren bestellen. Die zijn eventueel mooi afgewerkt met kapjes. Jukebox revival heeft ook alle andere onderdelen.

Ik vind in het schema alleen de volumeregelaar op een vreemde plaats zitten, tussen stuurtrap en eindtrap in. Die zie ik liever aan het begin van de keten.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door hanselchen »

http://www.fragjanzuerst.de/dindex.htm
Voor de uitgangstrafo's bijvoorbeeld de ATRA0211
Voedingstrafo: TRA0201, voor de gelijkrichter kan bijvoorbeeld de goed verkrijgbare EZ81 gebruikt worden.
Alle andere specifieke componenten, zoals de buizen, smoorspoelen zijn hier allemaal te vinden.
Een betere prijs/kwaliteits-verhouding zul je elders niet makkelijk vinden.

Het door jou gepostte schema is best wel onnodig complex, zeker met dit type (exotische) uitgangstrafo's.
Dit simpele schema volstaat:
http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4641
De weerstand Rfb kan eventueel weggelaten worden.

Succes,
Mvg. Hans
tubetje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 apr 2013, 10:30
Locatie: Beuningen (GLD)

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door tubetje »

Bedankt zover voor jullie advies en antwoorden.
@Hans: dat schema heb ik over het hoofd gezien. Dank je voor de link.
Ik zal er een goed naar kijken.
wordt vervolgt O:)
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door JJRT »

één tip wat ik kan meegeven als mede beginnering buizenbakjes durf te vragen hoe "dom" je vraag ook mag zijn.
Bespaard je een hoop ellende.

Tevens volgens mij moet 't helemaal goed komen als je rustig de tijd ervoor neemt.
Mijn eerste was ongeveer in dezelfde moeilijkheids-graad alleen dan EL84 als eindbuis.
Veel ervan geleerd en kan niet wachten op de volgenden

Het werkt enorm verslavend. ik heb nu al 3 andere buizenprojecten op de plank staan ( 2x monoblocken PP KT77, en een Klasse A SE met als eindbuis ECL82)

Oh en qua shops waar ik graag m'n meuk haal :
http://jukebox-revival.eu/
http://www.tube-town.net/ttstore/
http://www.tonefactory.nl/
http://www.tubeampdoctor.com/
( Alle in zitten in NL/DE )
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door sjons »

Ik moet nog een paar 'offertes' afwachten, maar er is een kans dat ik wel een bestelling ga plaatsen bij edcorusa. Mocht je dan die transformatoren willen die in jou eerste schema staan, dan wil ik die er wel bij bestellen, kunnen we de transportkosten wat delen. Als ik het zo even vluchtig bekijk zou je dan op zo'n 30 euro per stuk uitkomen, excl. eventuele importkosten (beetje natte vinger werk, maar incl zou je zo rond de 40 euro ps zitten). Mocht je daar wat in zien, laat het gerust weten...
tubetje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 apr 2013, 10:30
Locatie: Beuningen (GLD)

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door tubetje »

Dank je Sjons,
Als ik van je aanbod gebruik wil maken lat ik het je zsm weten.
tubetje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 apr 2013, 10:30
Locatie: Beuningen (GLD)

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door tubetje »

Ik denk dat ik toch de link van Hans ga bouwen. Is nog eenvoudiger qua opzet. Lijkt me een mooi startpunt.
Alleen zit ik met de voeding.
Mijn oorspronkelijke schema heeft een voeding die 272 Volt geeft.
Is die eenvoudig aan te passen naar 310 V?
Ik kan natuurlijk ook een voeding van scratch gaan berekenen maar zal diep in mijn geheugen moeten graven hoe dat ook alweer ging. Hoe vogel je uit hoeveel stroom de twee buizen trekken?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door maikbike »

tubetje schreef:
Hoe vogel je uit hoeveel stroom de twee buizen trekken?
kan je vinden in de datasheet van de buis.
bijv. http://www.hifitubes.nl/weblog/wp-conte ... -6v6gt.pdf
Singel ended kan hij prima op 272V draaien in klasse A als ik het goed heb bekeken.
maar daar hebben andere mensen hier veel meer verstand van :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door RobertD »

Wanneer je een voedingstransformator koopt die wat aftakkingen op de secundaire wikkelingen heeft, kun je wat experimenteren met de voedingsspanning.
Verder kun je met de eerste condensator achter de gelijkrichter(buis) de spanning behoorlijk tweaken. (Grotere Elco geeft een hogere spanning).

Met de voedingstransformator van Dick Best ( http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=668 ) ben je een heel eind op dreef.

Het is jammer dat hij geen uitgangstransformatoren heeft, anders had je een prima one-stop-shop.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Wanneer je een voedingstransformator koopt die wat aftakkingen op de secundaire wikkelingen heeft, kun je wat experimenteren met de voedingsspanning.
Verder kun je met de eerste condensator achter de gelijkrichter(buis) de spanning behoorlijk tweaken. (Grotere Elco geeft een hogere spanning).

Met de voedingstransformator van Dick Best ( http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=668 ) ben je een heel eind op dreef.

Het is jammer dat hij geen uitgangstransformatoren heeft, anders had je een prima one-stop-shop.
DickBest heeft ook geen buizen :(
En z'n voedingstrafo heeft maar 1 gloeiwikkeling,dus geen direkt verhitte gelijkrichters ! Verder mooie trafo :D
Anne
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door HoMeR »

He, nog iemand die met een 6V6-SE versterker begint. Top. Zelf heb ik jaren geleden een soortgelijk ding gebouwd uit een van de Elektuurboeken. Had als eerste buis een ECC83. Ontzettend veel luisterpleezier van gehad. Trafo's laten mmaken door AE-Europe. Dit was voordat het internet breed toegankelijk werd.
Doen. Bouwen en je verbazen....
Succes!
tubetje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 apr 2013, 10:30
Locatie: Beuningen (GLD)

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door tubetje »

Ik heb mijn bestellijst bijna klaar om naar Frag Jan te mailen.
Er zijn nog twee vragen waarop jullie zeker ook een antwoord hebben.
De condensatoren in de sinaal weg moeten wel van redelijke kwaliteit tijn. Welke zou ik het best kiezen? Hoeven noet gelijk top of de line caps te zijn maar een goed start type?
De weerstanden welke kan ik het beste daar voor nemen? Koolstof metaalfilm of draadgewonden?

Alsast bedankt voor jullie reacties en een goed weekend!
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: 6V6 Versterker, graag jullie mening

Bericht door metabaron »

Gewoon koolstof weerstanden heb ik ook en voldoet goed.
Voor je koppelcondensator gewoon iets goedkoops .
Als je schema klopt en jij tevreden bent kwa geluid dan zou ik een gaan kijken voor een mooie koppelcondensator.
Plaats reactie