Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Omtrek platter: 942.477796077 mm
Bij motortoerental 250 rpm:
Omtrek poelie voor 33 rpm = 33/250 * 942,477796077 mm = 124,407069082164 mm
Omtrek poelie voor 45 rpm = 45/250 * 942,477796077 mm = 169,64600329386 mm
Diam poelie voor 33 rpm = 124,407069082164 mm / pi = 39,6 mm
Diam poelie voor 45 rpm = 169,64600329386 mm / pi = 54 mm
Bij motortoerental 250 rpm:
Omtrek poelie voor 33 rpm = 33/250 * 942,477796077 mm = 124,407069082164 mm
Omtrek poelie voor 45 rpm = 45/250 * 942,477796077 mm = 169,64600329386 mm
Diam poelie voor 33 rpm = 124,407069082164 mm / pi = 39,6 mm
Diam poelie voor 45 rpm = 169,64600329386 mm / pi = 54 mm
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Wow! Eerst vroeg ik me af waarom je het bericht (zelfs 2x volgens mij) verwijderd had maar nu krijg ik me toch een mooie berekening!
Wel fors groter dan ik gedacht had die 39,6mm...
Moet er nog een speciale vorm in komen of gewoon recht? En wat voor lengte (en soort?) snaar moet ik hebben? En waar kan ik die kopen?
Wel fors groter dan ik gedacht had die 39,6mm...
Moet er nog een speciale vorm in komen of gewoon recht? En wat voor lengte (en soort?) snaar moet ik hebben? En waar kan ik die kopen?
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Zou een platte snaar nemen, hier hebben ze nogal wat keuze.Vinculum schreef:Moet er nog een speciale vorm in komen of gewoon recht? En wat voor lengte (en soort?) snaar moet ik hebben? En waar kan ik die kopen?
groet,
Aat
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ik ook. Dat geeft het minst rek, en vraagt om een minder grote kanteling en hoogteverschil van de motor t.o.v. de platter. Deze licht afwijkende opstelling is noodzakelijk om de riem op hoogte te houden. Hoe hoger en schuiner de motor geplaatst moet worden, des te meer wrijving - ook slip en slijtage - en des te verder ook de riem op de poelie omhoog kruipt na overschakelen van 33 naar 45 rpm.
In theorie zou bij een goede uitlijning de poelie uit slechts een cilinder kunnen bestaan, mits deze (alsook de platter) hoog genoeg zijn om wat omhoog of omlaag kruipen op te vangen. In de praktijk komt daarbij dat de riem verder zakt als hij een beetje is uitgerekt, en dat deze verder omhoog kruipt tijdens de start. Dit is op te vangen door onderaan en bovenaan de poelie een verdikking aan te brengen met een overgang van pakweg 45 gr.
In theorie zou bij een goede uitlijning de poelie uit slechts een cilinder kunnen bestaan, mits deze (alsook de platter) hoog genoeg zijn om wat omhoog of omlaag kruipen op te vangen. In de praktijk komt daarbij dat de riem verder zakt als hij een beetje is uitgerekt, en dat deze verder omhoog kruipt tijdens de start. Dit is op te vangen door onderaan en bovenaan de poelie een verdikking aan te brengen met een overgang van pakweg 45 gr.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Duidelijk.
Hoe strak moet de snaar staan? Ergo, welke lengte moet ik hebben?
En montage van de poelie op de motoras, klemmen (er op hameren) of vastzetten met een imbusje (onbalans?)?
Hoe strak moet de snaar staan? Ergo, welke lengte moet ik hebben?
En montage van de poelie op de motoras, klemmen (er op hameren) of vastzetten met een imbusje (onbalans?)?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Als een nauwe passing binnen het bereik ligt, niet hameren maar krimpen: asje flink afkoelen en de poelie verwarmen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Motor in de koelkast. Poelie in de oven. Check!
Het enige minpunt van deze methode is dat ik het er nooit meer af krijg en de montage van de motor erg lastig word om mooi en uit het zicht te hebben.
Het enige minpunt van deze methode is dat ik het er nooit meer af krijg en de montage van de motor erg lastig word om mooi en uit het zicht te hebben.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Daar hebben ze dan weer poelietrekkers voor uitgevonden. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Dat wordt dan wel een kabouter Plop uitvoering!hannesie schreef:Daar hebben ze dan weer poelietrekkers voor uitgevonden.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
In plaats van de poelie kan je ook een conisch busje op de as krimpen, of een busje met onderaan een conish randje, waar bovenin schoefdraad is getapt in het verlengde van de as. Na montage van de motor schoef je daar de poelie op, of in het geval van een conisch randje plaats je er een conisch sluitstukje op. De uiteinden van het asgat in de poelie uiteraard ook even laten afschuinen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Hier ga ik even over denken en morgen maar eens tekenen om te zien of ik het goed begrepen heb.
Verder heb ik vandaag een aantal CNY70's binnen gekregen en ik heb er gelijk 1 even behandeld zodat hij dadelijk minder opvalt in het zilveren frame.
Verder heb ik vandaag een aantal CNY70's binnen gekregen en ik heb er gelijk 1 even behandeld zodat hij dadelijk minder opvalt in het zilveren frame.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Je bent de snaar dikte vergeten mee te nemen.Marp schreef:Omtrek platter: 942.477796077 mm
Bij motortoerental 250 rpm:
Omtrek poelie voor 33 rpm = 33/250 * 942,477796077 mm = 124,407069082164 mm
Omtrek poelie voor 45 rpm = 45/250 * 942,477796077 mm = 169,64600329386 mm
Diam poelie voor 33 rpm = 124,407069082164 mm / pi = 39,6 mm
Diam poelie voor 45 rpm = 169,64600329386 mm / pi = 54 mm
De omtreksnelheid bereken je op het midden van de snaar.
Door dat je 2x de halve snaar dikte hebt kun je gewoon 1x de snaar dikte bij de diameter op tellen.
Voor een vlakke snaar moet de pulley ligt bol zijn.
De snaar loopt altijd naar het hoogste punt.
Wel erg mooi hoe je nu bezig bent ik ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Een enigszins bol loopvlak is feitelijk het puntje op de aandrijfpoelie, als je de riem zo nauwkeurig mogelijk op één vaste hoogte wilt laten lopen. Wel maakt dit het toerental iets minder secuur (variabele omtreksnelheid + lichte toename slip), waardoor het vooral mooi is i.c.m. een corrigerende snelheidregelaar. Zonder dat dus vooral niet zo sterk bollen als in dit filmpje.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6sM0Qjumyro[/youtube]
Voor de volledigheid: het kan niet voorkomen dat de riem tijdens versnellen verder omhoog kruipt, of terug omlaag bij vertragen. De oplooprandjes blijven dus wel noodzakelijk als je geen al te hoge poelie gaat gebruiken.
Dat is anders bij een ronde of vierkante, danwel een V-snaar die verdiept door een groef loopt. Hier vindt aandrijving op variabele hartafstanden plaats, waarbij je dient te rekenen vanuit de hartlijn van het contactoppervlak. Bij V-snaren ligt die hartlijn bijna op de halve snaarhoogte. Gemakshalve wordt dan inderdaad de halve hoogte als vuistregel gehanteerd, aangezien het benaderde resultaat voor niet-slipvaste aandrijvingen voldoende nauwkeurigheid biedt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6sM0Qjumyro[/youtube]
Voor de volledigheid: het kan niet voorkomen dat de riem tijdens versnellen verder omhoog kruipt, of terug omlaag bij vertragen. De oplooprandjes blijven dus wel noodzakelijk als je geen al te hoge poelie gaat gebruiken.
Toch niet. Bij aandrijving met een elastische, platte riem is uitsluitend de omtreksnelheid van de "wielen" maatgevend en mag de riemdikte niet worden meegerekend.Kappa7 schreef:Je bent de snaar dikte vergeten mee te nemen.
Dat is anders bij een ronde of vierkante, danwel een V-snaar die verdiept door een groef loopt. Hier vindt aandrijving op variabele hartafstanden plaats, waarbij je dient te rekenen vanuit de hartlijn van het contactoppervlak. Bij V-snaren ligt die hartlijn bijna op de halve snaarhoogte. Gemakshalve wordt dan inderdaad de halve hoogte als vuistregel gehanteerd, aangezien het benaderde resultaat voor niet-slipvaste aandrijvingen voldoende nauwkeurigheid biedt.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Even bij benadering de snaarlengte berekend:
Optellend is dat 41,5+195,7+647,1+176=1060,3mm omtrek
De grootste omtrek die pickupnaald.nl heeft is 688mm. Of ik doe iets verkeerd met de berekeningen of ik heb een absurd grote snaar nodig.
De grootste omtrek die pickupnaald.nl heeft is 688mm. Of ik doe iets verkeerd met de berekeningen of ik heb een absurd grote snaar nodig.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Waarschijnlijk omdat de meeste riemaangedreven draaitafels een subplatter hebben? De motor valt dan binnen de omtrekcirkel van het draaiplateau. Van die exclusieve draaitafels zijn de riemen vast alleen bij de speciaalzaken te verkrijgen.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Je hebt de vaart er goed in (of nou ja, Freeskees in dit geval, maar toch).
Breda?
Breda?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Daar ga ik zeker mijn best voor doen. Het zal uiteraard geen spelende setup worden maar ik hoop het frame mee te kunnen nemen.Koen K schreef:Breda?
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Dit is cnc gedaan neem ik aan ?
en word het cnc programma gedeeld met forumleden ?
en word het cnc programma gedeeld met forumleden ?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ja dit is allemaal cnc werk. Met de hand is het nagenoeg niet te doen. Delen van de bestanden moet je aan Kees vragen. Wie weet gaan we dit wel als een kit aanbieden...maikbike schreef:Dit is cnc gedaan neem ik aan ?
en word het cnc programma gedeeld met forumleden ?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ik deel geen programma's.. je hebt er ook niets aan want dan zul je dezelfde machine moeten hebben.. en die machine heb ik ook zelf bedacht en gemaakt... De kans is zeer klein (praktisch nul) dat iemand anders met mijn bestanden kan werken..en al helemaal niet met de programma's..maikbike schreef:en word het cnc programma gedeeld met forumleden ?
En de tekeningen waar ik van uit gegaan ben staan hier al in dit draadje..
En een kit??? hoeveel keukens denk je dat er nog gesloopt kunnen worden... of wil je de nieuwprijs voor corian betalen???
Kees
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
oke, duidelijk
uit nieuwsgierigheid, heb je de post processor ook zelf geschreven ?
resultaat mag er iig wezen, ziet er goed uit
uit nieuwsgierigheid, heb je de post processor ook zelf geschreven ?
resultaat mag er iig wezen, ziet er goed uit
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
audiomanics schreef:En een kit??? hoeveel keukens denk je dat er nog gesloopt kunnen worden... of wil je de nieuwprijs voor corian betalen???![]()
