Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Ik heb wat hulp nodig met het volgende probleem.
Ik ben in het bezit van een Sony tuner, type is de STS 390.
Hij is ongeveer 20 jaar oud. ik heb hem destijds nieuw gekocht en ben dus de eerste eigenaar.
Het is een erg fijne tuner met een mooie klank. het programmeren is ook vrij makkelijk te doen.
Ook een groot plus punt vind ik de grote draaiknop, je kunt hem zo programmeren dat je met de draaiknop door de pre-sets heen scrollt.
Als laatste punt moet ik ook het duidelijke display noemen, dat je ook kunt dimmen, en uitschakelen in verschillende standen.
De ontvangst geschied via het kabel signaal van de Ziggo.
De laatste paar jaar heeft hij wat "kuurtjes".
Eerst dacht ik dat het kwam door het kabel signaal. nu gebruik ik voor mijn werk een Kathrein MSK25 meet ontvanger, dus dit was na een paar metingen al vrij snel uitgesloten.
Ik zal de problemen even omschrijven :
- De tuner wil niet meer ontvangen in stereo, pas als ik handmatig omschakel naar mono hoor ik geluid.
- De tuner onvangt op ongeveer 150 a 200 kHz. hoger dan wat de eigenlijke onvangst frequentie hoort te zijn op papier, en dan nog in mono alleen.
voorbeeldje, als volgens het Ziggo lijstje een zender hoort te zitten op 94.0 MHz; dan moet ik afstemmen op ongeveer 94.150 tot 94.200 MHz.
- De RDS gegevens komen niet goed door. waarschijnlijk hangt dit samen met bovenstaande problemen.
Voor de rest is de tuner in orde, geluid, display, geheugen en dergelijke zijn pico bello.
Nu heb ik wat onderzoek gedaan, en dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij tuners van deze leeftijd.
Volgens een aantal topics op Circuits-online is de boosdoener een zogeheten keramisch bandfilter. enkele voorbeelden van zo'n filter : Klik.
Als ik het goed begrijp zijn dit 2 spoeltjes en 2 condensatortjes die in een serie/paralel schakeling staan, en met z'n allen in een keramisch huisje zitten.
Het probleem schijn bij die condensators te zitten, als er een door de leeftijd gaat verlopen is de zaak niet meer in balans en komen er dit soort problemen van.
Omwisselen van dit filter zou het probleem moeten verhelpen.
Nu mijn vragen :
- Kan ik dit zelf repareren ? ik weet niet of dit alleen een kwestie is van het onderdeeltje omwisselen is, of dat de tuner ook weer moet worden afgeregeld.
Ik heb verder geen verstand van HF en daar ook de meet en test apparatuur niet voor.
- Wat voor waarde (in Mhz) moet dat nieuwe filter hebben ? in de service manual kan ik dat niet terug vinden.
- En welke zou er dan vernieuwd moeten worden ? in het schema staan er namelijk meerdere aangegeven.
Foto van de PCB :
Voor wie wil meedenken staat hieronder de service manual.
[edit: service manual in 1 bestand toegevoegd.]
Ik ben in het bezit van een Sony tuner, type is de STS 390.
Hij is ongeveer 20 jaar oud. ik heb hem destijds nieuw gekocht en ben dus de eerste eigenaar.
Het is een erg fijne tuner met een mooie klank. het programmeren is ook vrij makkelijk te doen.
Ook een groot plus punt vind ik de grote draaiknop, je kunt hem zo programmeren dat je met de draaiknop door de pre-sets heen scrollt.
Als laatste punt moet ik ook het duidelijke display noemen, dat je ook kunt dimmen, en uitschakelen in verschillende standen.
De ontvangst geschied via het kabel signaal van de Ziggo.
De laatste paar jaar heeft hij wat "kuurtjes".
Eerst dacht ik dat het kwam door het kabel signaal. nu gebruik ik voor mijn werk een Kathrein MSK25 meet ontvanger, dus dit was na een paar metingen al vrij snel uitgesloten.
Ik zal de problemen even omschrijven :
- De tuner wil niet meer ontvangen in stereo, pas als ik handmatig omschakel naar mono hoor ik geluid.
- De tuner onvangt op ongeveer 150 a 200 kHz. hoger dan wat de eigenlijke onvangst frequentie hoort te zijn op papier, en dan nog in mono alleen.
voorbeeldje, als volgens het Ziggo lijstje een zender hoort te zitten op 94.0 MHz; dan moet ik afstemmen op ongeveer 94.150 tot 94.200 MHz.
- De RDS gegevens komen niet goed door. waarschijnlijk hangt dit samen met bovenstaande problemen.
Voor de rest is de tuner in orde, geluid, display, geheugen en dergelijke zijn pico bello.
Nu heb ik wat onderzoek gedaan, en dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij tuners van deze leeftijd.
Volgens een aantal topics op Circuits-online is de boosdoener een zogeheten keramisch bandfilter. enkele voorbeelden van zo'n filter : Klik.
Als ik het goed begrijp zijn dit 2 spoeltjes en 2 condensatortjes die in een serie/paralel schakeling staan, en met z'n allen in een keramisch huisje zitten.
Het probleem schijn bij die condensators te zitten, als er een door de leeftijd gaat verlopen is de zaak niet meer in balans en komen er dit soort problemen van.
Omwisselen van dit filter zou het probleem moeten verhelpen.
Nu mijn vragen :
- Kan ik dit zelf repareren ? ik weet niet of dit alleen een kwestie is van het onderdeeltje omwisselen is, of dat de tuner ook weer moet worden afgeregeld.
Ik heb verder geen verstand van HF en daar ook de meet en test apparatuur niet voor.
- Wat voor waarde (in Mhz) moet dat nieuwe filter hebben ? in de service manual kan ik dat niet terug vinden.
- En welke zou er dan vernieuwd moeten worden ? in het schema staan er namelijk meerdere aangegeven.
Foto van de PCB :
Voor wie wil meedenken staat hieronder de service manual.
[edit: service manual in 1 bestand toegevoegd.]
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 10 apr 2013, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Niemand die een beetje kaas heeft gegeten van radio's ? 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Ray, voor de omvang is een archiefbestand waarschijnlijk gunstig, maar opsplitsen in meerdere kleine bestanden hoeft niet meer.ray5150 schreef:Voor wie wil meedenken staat hieronder de service manual. graag deze 3 delen in 1 mapje downloaden en daarna uitpakken.
Als dat niet lukt even een email adres naar mij PB'en dan stuur ik hem direct door .
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
De maximum grootte van een bestand was toch 2 mB ?
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Hi Ray, de cer. filters zitten (3?) op het IF gedeelte lijkt het. Daar zal wel iets van 10.7 opstaan. maar als het een synthesiser systeem is kan het ook een andere freq. zijn. Lastig probleem meestal....
- Bijlagen
-
- Cerfilter.jpg (32.12 KiB) 1204 keer bekeken
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
@Marp, als ik de manual (3,45 Mb groot) wil uploaden krijg ik deze mededeling :
"De bestandsgrootte van de bijlage is overschreden, de maximale uploadgrootte is 2 MB.
Hou er rekening mee dat het zo is ingesteld in php.ini en dat kan niet worden overschreven."
Maakt niet uit of dit in .PDF of .ZIP doe. vandaar dat dus de methode om in stukjes op te knippen mij het beste leek.
@Cool. die foto van het binnenwerk komt van internet. ik heb mijn tuner (nog) niet open gehad.
Hier even een printscreen van het stuk schema :
In de stukslijst staat echter (jammer genoeg) geen waarde aangegeven :
"De bestandsgrootte van de bijlage is overschreden, de maximale uploadgrootte is 2 MB.
Hou er rekening mee dat het zo is ingesteld in php.ini en dat kan niet worden overschreven."
Maakt niet uit of dit in .PDF of .ZIP doe. vandaar dat dus de methode om in stukjes op te knippen mij het beste leek.
@Cool. die foto van het binnenwerk komt van internet. ik heb mijn tuner (nog) niet open gehad.
Hier even een printscreen van het stuk schema :
In de stukslijst staat echter (jammer genoeg) geen waarde aangegeven :
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Ray, als het goed is krijg je nu die mededeling niet meer. In een vorige week vernieuwd beveiligingsbestand ontbraken nog wat regeltjes waardoor het forum terugviel op de basisconfiguratie, maar sinds afbeeldingen worden geoptimaliseerd geldt een wat ruimere limiet. 
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Inderdaad, je hebt gelijk. nu werkt het wel. bedankt bij deze.
En nu dan maar weer on topic! wie weet er raad ?
En nu dan maar weer on topic! wie weet er raad ?
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Hij Ray, ik heb een tuner uit dezelfde serie. Dat zijn i.d.d. heel erg fraaie tuners. Persoonlijk zou ik hem laten repareren bij Sony. Dit kan van alles zijn, van een simpel torretje tot iets met de microcontroller. Het feit dat ie niet meer de juiste frequentie weergeeft duidt daar wel een beetje op.ray5150 schreef:Inderdaad, je hebt gelijk. nu werkt het wel. bedankt bij deze.![]()
En nu dan maar weer on topic! wie weet er raad ?
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Bij Sony ?.....Dat kost zeer waarschijnlijk een vermogen...dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen.....
Liever breng ik hem dan nog naar iemand als Tubejack (is die geen lid hier ?
)
Die werk er tenminste met zorg en liefde aan, en rekent niet de hoofdprijs.
het verloop is ook heel langzaam gegaan, eerst was het op zo'n 50 KHz. ernaast, nu is het al zo'n 150 KHz.
Da's nou geen gedraag wat je van een digitaal onderdeel verwacht, die doet het wel of niet.
Liever breng ik hem dan nog naar iemand als Tubejack (is die geen lid hier ?
Die werk er tenminste met zorg en liefde aan, en rekent niet de hoofdprijs.
Nou, Hij geeft de frequentie uitstekend weer....alleen de ontvangst op de frequentie is niet goed. met de microcontroller is volgens mij niks mis.Pjotr schreef:van een simpel torretje tot iets met de microcontroller. Het feit dat ie niet meer de juiste frequentie weergeeft duidt daar wel een beetje op.
het verloop is ook heel langzaam gegaan, eerst was het op zo'n 50 KHz. ernaast, nu is het al zo'n 150 KHz.
Da's nou geen gedraag wat je van een digitaal onderdeel verwacht, die doet het wel of niet.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Ok wat jij wilt. Je kunt het nog met handoplegging proberen
Zelf aan zoiets beginnen vereist de nodige kennis en ervaring EN meetspullen. Je maakt anders al snel meer stuk dan heel.
Zelf aan zoiets beginnen vereist de nodige kennis en ervaring EN meetspullen. Je maakt anders al snel meer stuk dan heel.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Oh, ik moet in Tiel zijn...Pjotr schreef:Ok wat jij wilt. Je kunt het nog met handoplegging proberen![]()
Ja, en dat is dus wel iets waar ik bang voor ben.Pjotr schreef:Zelf aan zoiets beginnen vereist de nodige kennis en ervaring EN meetspullen. Je maakt anders al snel meer stuk dan heel.
Is Anne toevallig ook in de buurt ?
Zou me niet verbazen als hij vroeger aan de lopende band radio's heeft gerepareerd...
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Lijkt me inderdaad een klusje voor Tubejack.
De man is goed benaderbaar en heeft liefde voor zijn vak.
Mogelijk kan hij je zo wel aangeven wat je moet vervangen.
Ik zou zeker contact met hem opnemen.
De man is goed benaderbaar en heeft liefde voor zijn vak.
Mogelijk kan hij je zo wel aangeven wat je moet vervangen.
Ik zou zeker contact met hem opnemen.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Ik wacht nog even de reactie van Ah!buis af.
Daarna neem ik een beslissing.
Daarna neem ik een beslissing.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Laatste tijd wat in de lappenmand,weinig fut/zin.
Komt misschien te druk met die ATtiny bezig geweest
Dit toestel is wel een beetje van "na m'n tijd",enkel met dit soort schakelingen te maken gehad bij autoradio's en tussendoor 's een bakkie (27MHz).
Wat ik wel zou willen weten,is die afwijking er ook in AM ?
Zoja dan zou ik de kwarts (7MHz en nog wat) vervangen.
Anders moet er nog 's diep nagedacht,bestudeerd worden.
Anne
Komt misschien te druk met die ATtiny bezig geweest
Dit toestel is wel een beetje van "na m'n tijd",enkel met dit soort schakelingen te maken gehad bij autoradio's en tussendoor 's een bakkie (27MHz).
Wat ik wel zou willen weten,is die afwijking er ook in AM ?
Zoja dan zou ik de kwarts (7MHz en nog wat) vervangen.
Anders moet er nog 's diep nagedacht,bestudeerd worden.
Anne
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Verontschuldigingen voor de late reactie... Het zou misschien ook nog een belastingscondensator van het kristal kunnen wezen. Een kristal 1500 a 2000 ppm verstemmen is misschien net haalbaar als een belastingscondensator helemaal kapot of los is.
Kun je bij gebrek aan meetapparatuur misschien een 10,7 MHz-middenfrequentsignaal uit een andere tuner injecteren om te zien of het probleem in de LO of de MF zit?
Kun je bij gebrek aan meetapparatuur misschien een 10,7 MHz-middenfrequentsignaal uit een andere tuner injecteren om te zien of het probleem in de LO of de MF zit?
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
mmm, allemaal termen waar ik niet bekend mee ben...
Ik moet zeggen dat ik er nog niet aan toegekomen ben om contact op te nemen met TubeJack.
Wat Pjotr al zeg, zonder de juiste spullen en voldoende kennis van zaken maak je meer kapot, dan dat je repareert.
Maar wel bedankt voor het meedenken.
Ik moet zeggen dat ik er nog niet aan toegekomen ben om contact op te nemen met TubeJack.
Wat Pjotr al zeg, zonder de juiste spullen en voldoende kennis van zaken maak je meer kapot, dan dat je repareert.
Maar wel bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 22 jul 2013, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Er zijn nog wel wat bedrijven die televisies en audio-apparatuur repareren, dan ben je denk ik voor minder dan 100 euro klaar. Hangt er vooral van af hoe lang ze moeten zoeken. Misschien dat er op een Ik zou hem in ieder geval niet naar Sony zelf brengen....
Misschien kan iemand op http://www.circuitsonline.net je ook wel verder helpen?
Misschien kan iemand op http://www.circuitsonline.net je ook wel verder helpen?
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Ik had een half jaar geleden al eens een oproepje op Circuits online gezet, in de Vraag en Aanbod rubriek.
(ben al 10 jaar lid daarvan.
)
Daar is niks bruikbaars uit voortgekomen, helaas.
Toch wel jammer, want er zitten daar wel een paar HF & radio specialisten in de regio Haaglanden.
(ben al 10 jaar lid daarvan.
Daar is niks bruikbaars uit voortgekomen, helaas.
Toch wel jammer, want er zitten daar wel een paar HF & radio specialisten in de regio Haaglanden.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Dan zou je het meer in de richting van de zendamateurs moeten zoeken. Is voor mij te lang geleden (30 jr) dat ik me ermee bezig hield. De 11-elements Yagi ligt al jaren bij 't oud ijzer...
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Hoezo niet? Ze kunnen i.i.g. er voor zorgen dat ie het weer doet. Ok, er is soms wel wat aan te merken op hun reparatiewerk maar over het algemeen heb ik geen slechte ervaring met ze.beewee schreef:................ Ik zou hem in ieder geval niet naar Sony zelf brengen....
Anders blijft w.m.b. Tubejack over. Die is bezeten van tuners
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Hij repareert ze door exorcisme?Pjotr schreef:Anders blijft w.m.b. Tubejack over. Die is bezeten van tuners
groet,
Aat
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Ik schreef niet "Die is bezeten door tuners"AatV schreef:Hij repareert ze door exorcisme?Pjotr schreef:Anders blijft w.m.b. Tubejack over. Die is bezeten van tuners![]()
![]()
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Ik zou eerst eens naar de kristal en condensatoren van IC501 kijken, die verzorgt de sturing voor de afstemming. Gewoon effe die twee c's en kristal vervangen. Nee heb je, ja kun je krijgen.............
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
En moet er daarna nog iets worden afgeregeld ?
Zoals jij het stelt klinkt het wel vrij makkelijk.
Zoals jij het stelt klinkt het wel vrij makkelijk.
