Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Ik heb wat hulp nodig met het volgende probleem.
Ik ben in het bezit van een Sony tuner, type is de STS 390.
1(117).jpg
4(116).jpg
Hij is ongeveer 20 jaar oud. ik heb hem destijds nieuw gekocht en ben dus de eerste eigenaar.
Het is een erg fijne tuner met een mooie klank. het programmeren is ook vrij makkelijk te doen.
Ook een groot plus punt vind ik de grote draaiknop, je kunt hem zo programmeren dat je met de draaiknop door de pre-sets heen scrollt.

Als laatste punt moet ik ook het duidelijke display noemen, dat je ook kunt dimmen, en uitschakelen in verschillende standen.
De ontvangst geschied via het kabel signaal van de Ziggo.

De laatste paar jaar heeft hij wat "kuurtjes".
Eerst dacht ik dat het kwam door het kabel signaal. nu gebruik ik voor mijn werk een Kathrein MSK25 meet ontvanger, dus dit was na een paar metingen al vrij snel uitgesloten.

Ik zal de problemen even omschrijven :
- De tuner wil niet meer ontvangen in stereo, pas als ik handmatig omschakel naar mono hoor ik geluid.
- De tuner onvangt op ongeveer 150 a 200 kHz. hoger dan wat de eigenlijke onvangst frequentie hoort te zijn op papier, en dan nog in mono alleen.
voorbeeldje, als volgens het Ziggo lijstje een zender hoort te zitten op 94.0 MHz; dan moet ik afstemmen op ongeveer 94.150 tot 94.200 MHz.
- De RDS gegevens komen niet goed door. waarschijnlijk hangt dit samen met bovenstaande problemen.

Voor de rest is de tuner in orde, geluid, display, geheugen en dergelijke zijn pico bello.
Nu heb ik wat onderzoek gedaan, en dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij tuners van deze leeftijd.
Volgens een aantal topics op Circuits-online is de boosdoener een zogeheten keramisch bandfilter. enkele voorbeelden van zo'n filter : Klik.

Als ik het goed begrijp zijn dit 2 spoeltjes en 2 condensatortjes die in een serie/paralel schakeling staan, en met z'n allen in een keramisch huisje zitten.
Het probleem schijn bij die condensators te zitten, als er een door de leeftijd gaat verlopen is de zaak niet meer in balans en komen er dit soort problemen van.
Omwisselen van dit filter zou het probleem moeten verhelpen.

Nu mijn vragen :

- Kan ik dit zelf repareren ? ik weet niet of dit alleen een kwestie is van het onderdeeltje omwisselen is, of dat de tuner ook weer moet worden afgeregeld.
Ik heb verder geen verstand van HF en daar ook de meet en test apparatuur niet voor.
- Wat voor waarde (in Mhz) moet dat nieuwe filter hebben ? in de service manual kan ik dat niet terug vinden.
- En welke zou er dan vernieuwd moeten worden ? in het schema staan er namelijk meerdere aangegeven.

Foto van de PCB :
1080082300_1336160333.jpg

Voor wie wil meedenken staat hieronder de service manual.
sony_tuner_st-s390.pdf
(3.46 MiB) 2402 keer gedownload
[edit: service manual in 1 bestand toegevoegd.]
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 10 apr 2013, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Niemand die een beetje kaas heeft gegeten van radio's ? :cry:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Marp »

ray5150 schreef:
Voor wie wil meedenken staat hieronder de service manual. graag deze 3 delen in 1 mapje downloaden en daarna uitpakken.
Als dat niet lukt even een email adres naar mij PB'en dan stuur ik hem direct door .
sony_tuner_st-s390.part1.rar
sony_tuner_st-s390.part2.rar
sony_tuner_st-s390.part3.rar
Ray, voor de omvang is een archiefbestand waarschijnlijk gunstig, maar opsplitsen in meerdere kleine bestanden hoeft niet meer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

De maximum grootte van een bestand was toch 2 mB ?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door cool »

Hi Ray, de cer. filters zitten (3?) op het IF gedeelte lijkt het. Daar zal wel iets van 10.7 opstaan. maar als het een synthesiser systeem is kan het ook een andere freq. zijn. Lastig probleem meestal....
Bijlagen
Cerfilter.jpg
Cerfilter.jpg (32.12 KiB) 1204 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

@Marp, als ik de manual (3,45 Mb groot) wil uploaden krijg ik deze mededeling :
"De bestandsgrootte van de bijlage is overschreden, de maximale uploadgrootte is 2 MB.
Hou er rekening mee dat het zo is ingesteld in php.ini en dat kan niet worden overschreven."

Maakt niet uit of dit in .PDF of .ZIP doe. vandaar dat dus de methode om in stukjes op te knippen mij het beste leek.

@Cool. die foto van het binnenwerk komt van internet. ik heb mijn tuner (nog) niet open gehad.

Hier even een printscreen van het stuk schema :
Naamloos2.png
In de stukslijst staat echter (jammer genoeg) geen waarde aangegeven :
Naamloos3.png
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Marp »

Ray, als het goed is krijg je nu die mededeling niet meer. In een vorige week vernieuwd beveiligingsbestand ontbraken nog wat regeltjes waardoor het forum terugviel op de basisconfiguratie, maar sinds afbeeldingen worden geoptimaliseerd geldt een wat ruimere limiet. ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, je hebt gelijk. nu werkt het wel. bedankt bij deze. =D>

En nu dan maar weer on topic! wie weet er raad ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Inderdaad, je hebt gelijk. nu werkt het wel. bedankt bij deze. =D>

En nu dan maar weer on topic! wie weet er raad ?
Hij Ray, ik heb een tuner uit dezelfde serie. Dat zijn i.d.d. heel erg fraaie tuners. Persoonlijk zou ik hem laten repareren bij Sony. Dit kan van alles zijn, van een simpel torretje tot iets met de microcontroller. Het feit dat ie niet meer de juiste frequentie weergeeft duidt daar wel een beetje op.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Bij Sony ?.....Dat kost zeer waarschijnlijk een vermogen...dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen..... :-&
Liever breng ik hem dan nog naar iemand als Tubejack (is die geen lid hier ? :wink: )
Die werk er tenminste met zorg en liefde aan, en rekent niet de hoofdprijs.
Pjotr schreef:
van een simpel torretje tot iets met de microcontroller. Het feit dat ie niet meer de juiste frequentie weergeeft duidt daar wel een beetje op.
Nou, Hij geeft de frequentie uitstekend weer....alleen de ontvangst op de frequentie is niet goed. met de microcontroller is volgens mij niks mis.
het verloop is ook heel langzaam gegaan, eerst was het op zo'n 50 KHz. ernaast, nu is het al zo'n 150 KHz.
Da's nou geen gedraag wat je van een digitaal onderdeel verwacht, die doet het wel of niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Pjotr »

Ok wat jij wilt. Je kunt het nog met handoplegging proberen :mrgreen:

Zelf aan zoiets beginnen vereist de nodige kennis en ervaring EN meetspullen. Je maakt anders al snel meer stuk dan heel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Ok wat jij wilt. Je kunt het nog met handoplegging proberen :mrgreen:
Oh, ik moet in Tiel zijn...
2311-reet-jomanda.jpg
:rofl: :rofl:
Pjotr schreef:
Zelf aan zoiets beginnen vereist de nodige kennis en ervaring EN meetspullen. Je maakt anders al snel meer stuk dan heel.
Ja, en dat is dus wel iets waar ik bang voor ben.

Is Anne toevallig ook in de buurt ?
Zou me niet verbazen als hij vroeger aan de lopende band radio's heeft gerepareerd...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me inderdaad een klusje voor Tubejack.
De man is goed benaderbaar en heeft liefde voor zijn vak.
Mogelijk kan hij je zo wel aangeven wat je moet vervangen.
Ik zou zeker contact met hem opnemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Ik wacht nog even de reactie van Ah!buis af.
Daarna neem ik een beslissing.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Ah!buis »

Laatste tijd wat in de lappenmand,weinig fut/zin.
Komt misschien te druk met die ATtiny bezig geweest :sure:
Dit toestel is wel een beetje van "na m'n tijd",enkel met dit soort schakelingen te maken gehad bij autoradio's en tussendoor 's een bakkie (27MHz).
Wat ik wel zou willen weten,is die afwijking er ook in AM ?
Zoja dan zou ik de kwarts (7MHz en nog wat) vervangen.
Anders moet er nog 's diep nagedacht,bestudeerd worden.
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door MarcelvdG »

Verontschuldigingen voor de late reactie... Het zou misschien ook nog een belastingscondensator van het kristal kunnen wezen. Een kristal 1500 a 2000 ppm verstemmen is misschien net haalbaar als een belastingscondensator helemaal kapot of los is.

Kun je bij gebrek aan meetapparatuur misschien een 10,7 MHz-middenfrequentsignaal uit een andere tuner injecteren om te zien of het probleem in de LO of de MF zit?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

mmm, allemaal termen waar ik niet bekend mee ben... :oops:
Ik moet zeggen dat ik er nog niet aan toegekomen ben om contact op te nemen met TubeJack.
Wat Pjotr al zeg, zonder de juiste spullen en voldoende kennis van zaken maak je meer kapot, dan dat je repareert.

Maar wel bedankt voor het meedenken. :goedzo:
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 22 jul 2013, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door beewee »

Er zijn nog wel wat bedrijven die televisies en audio-apparatuur repareren, dan ben je denk ik voor minder dan 100 euro klaar. Hangt er vooral van af hoe lang ze moeten zoeken. Misschien dat er op een Ik zou hem in ieder geval niet naar Sony zelf brengen....

Misschien kan iemand op http://www.circuitsonline.net je ook wel verder helpen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Ik had een half jaar geleden al eens een oproepje op Circuits online gezet, in de Vraag en Aanbod rubriek.
(ben al 10 jaar lid daarvan. :wink: )
Daar is niks bruikbaars uit voortgekomen, helaas.
Toch wel jammer, want er zitten daar wel een paar HF & radio specialisten in de regio Haaglanden.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door beewee »

Dan zou je het meer in de richting van de zendamateurs moeten zoeken. Is voor mij te lang geleden (30 jr) dat ik me ermee bezig hield. De 11-elements Yagi ligt al jaren bij 't oud ijzer...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Pjotr »

beewee schreef:
................ Ik zou hem in ieder geval niet naar Sony zelf brengen....
Hoezo niet? Ze kunnen i.i.g. er voor zorgen dat ie het weer doet. Ok, er is soms wel wat aan te merken op hun reparatiewerk maar over het algemeen heb ik geen slechte ervaring met ze.

Anders blijft w.m.b. Tubejack over. Die is bezeten van tuners :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Anders blijft w.m.b. Tubejack over. Die is bezeten van tuners :D
Hij repareert ze door exorcisme? :? :?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Pjotr schreef:
Anders blijft w.m.b. Tubejack over. Die is bezeten van tuners :D
Hij repareert ze door exorcisme? :? :?

groet,
Aat
Ik schreef niet "Die is bezeten door tuners" :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst eens naar de kristal en condensatoren van IC501 kijken, die verzorgt de sturing voor de afstemming. Gewoon effe die twee c's en kristal vervangen. Nee heb je, ja kun je krijgen.............
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

En moet er daarna nog iets worden afgeregeld ?
Zoals jij het stelt klinkt het wel vrij makkelijk.
Plaats reactie