Aan de slag met Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dirklammers

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

dat krijg ik nooit zo proper :shock: :shock: :shock: Is dat werkelijk jouw eerste project? Respect man !
Nou ja, het is niet helemaal de eerste keer dat ik iets bouw. Wel de eerste keer dat ik zo'n buizenbak knutsel. Als ik je een tip mag geven: teken op ware grote alle componenten, in dit geval dus de onderkant van de bovenplaat. En ga dan met het potloodje bedraden. Draadsteuntje hier, draadsteuntje daar. Uitproberen. Hoe leg ik de aardes e.d. Uiteindelijk komt je op een layout die het netste is. En die ga je in het echt bouwen :)
Het is even extra werk, maar het heeft mij geholpen netjes te bouwen. Kun jij ook !
dirklammers

die met een c aan massa ligt
In afwijking van het schema van TriodeDick heeft deze trafo een middenaftakking op de 4A wikkelingen voor elk twee KT88-ers. Zie de wat onduidelijke foto. De 0 van beide wikkelingen ligt aan het centrale massapunt.
De beide ECC99's staan op één en dezelfde 6,3V wikkeling. Vroeger - ja ik word oud - zag ik daar wel eens een ontbrom-potmetertje van 100 Ohm in de schema's. Zal ik eens een virtueel nul-punt maken door met 2 X 100 Ohm naar de aarde te gaan ?

Ik heb de spanningsdeler voor de NRS aangepast zodat ik nu lager kan regelen. Alle buizen staan nu ingesteld op 50mA ruststroom, dus 60mV over de 1,2 Ohm kathodeweerstanden. Dat lukt bij een NRS van -66V. Ik blijf dat aan de hoge kant vinden.
De voedingsspanningen zijn wat gedaald naar resp. B+ 509V, B++ 493V en B+++ 368V. Is dus nog wel aan de hoge kant, maar wel binnen een 10% afwijking. 509V durf ik wel aan voor 500V elco's. Die zullen best wat tolerantie hebben. Uh ... toch :roll:
Die 509V is trouwens precies V2*360 V (waar is het wortel/teken) waarvoor de trafo gespecificeerd is. Ik heb het idee dat AE alles zo lekker overdimensioneert dat er nergens spanning verloren gaat, ook niet in de choke. Ik zou nog eens de ruststroom op kunnen voeren naar de voorgeschreven 60mA. Eens kijken of dan de NRS wat normaler wordt en de voedingsspanning nog wat inzakt.
Bijlagen
Voedingstrafo
Voedingstrafo
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, zeker het proberen waard. Ook dat virtuele nulpunt met de 2 weerstanden, het laatste beetje brom is toch wat trial & error. Hoe klinkt je muziek, gewoon goed, geen vervorming? Geen gepiep en geknars wat op oscillatie zou kunnen duiden?

Je kunt de NRS goed regelen, maar inderdaad wat aan de hoge kant, kan er zo geen verklaring voor bedenken Dirk.

Wat je ook nog kunt proberen, komt de brom niet via de ingang binnen? Dus het kabeltje even loshalen van de tulp ingang naar de ingangsbuis toe, en die 1 k op de ingang van 6SN7 even direkt gnd hangen. Heb je uitgesloten dat het dat is.

Je komt nu op een punt dat je wat zou willen meten.. hoe ziet de voedingsspanning eruit, is 'ie schoon, hoe ziet de brom/ripple op de voeding/uitgang eruit.. maar misschien lukt je het zo.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bij eindbuizen doet 't er niet toe,die ontbromtoestanden is voor buizen waar weinig signaal staat.Dus een kant of midden aan massa,je doet maar.
Voor vierkantswortel kun je ook 2^1/2=1,4 schrijven :o
Een negatieve roosterspanning van 60V en meer valt bij de KT88,bij de nogal hoge anode/g2 spanning,te verwachten.
Kijk maar 's
Anne
Bijlagen
InstKT88.JPG
dirklammers

Hoe klinkt je muziek, gewoon goed, geen vervorming? Geen gepiep en geknars
Geluid is goed. Wel verschil te horen met mijn Hypex monoblokken. Het hoog is wat scheller, het laag wat minder strak en gecontroleerd. Maar ik begrijp dat zulke versterkers nog moeten inspelen, al snap ik daar niets van. Gezien de horrorverhalen over oscillaties ben ik al lang blij dat daarvan geen spoor is. Vermogen is er genoeg.

De brom komt niet via de ingang binnen. Kortsluiten van de 1K's naar aarde verandert niets. Als ik de roosters van de ECC99 aan massa leg is de brom weg. Voorlopig gok ik even op het virtuele nulpunt van de ECC99 gloei.
Inmiddels heb ik de ruststroom wat opgeschroefd naar 60mA. De NRS is nu -62V, op de voedingsspanning heeft dit alles geen werkelijke invloed. Die staat dus stevig.

Wordt woensdag (vrije dag) vervolgd met 2 X 100 ohm naar de massa.

Dank al vast voor al je bijdragen.

Dirk
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Goed hoor, leuk om te lezen dat het allemaal best wel voorspoedig gaat.
Jammer dat de gloei van de ECC99 niet ook gelijkgericht is.
Vind ik persoonlijk wel mooier.
Verder ziet het er keurig uit.
sevenup

Bericht door sevenup »

Kappa7 schreef:
Niet nodig hoor. Ik gloei ook AC in mijn 12E1 versterker (die op de luisterdag in Enschede draaide) en deze is helemaal stil.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

sevenup schreef:
Kappa7 schreef:
Niet nodig hoor. Ik gloei ook AC in mijn 12E1 versterker (die op de luisterdag in Enschede draaide) en deze is helemaal stil.
Helemaal stil??
Heb je dat ook gemeten?
Ik weet zeker dat als je dieper gaat kijken je ook 50 Hz resten zal vinden.
Met gelijk gerichte gloei zal deze een stuk lager zijn.
dirklammers

het laatste beetje brom is toch wat trial & error
Ik weet ook niet helemaal waarmee ik nu tevreden moet zijn. De Hypex-monoblokken en de LM4780 versterker zijn - op was ruis na - brom-vrij. Met m'n oor tegen de speakers hoor ik zachte ruis en een "onhoorbaar" brommetje. Maar ik snap dat bij een buizenversterker de normen misschien anders moeten liggen ?
Ik zou eigenlijk wel een situatie willen hebben dat op normale gehoorafstand bij afwezigheid van muziek geen brom hoorbaar is. Wat zou de eindsituatie dus moeten zijn op basis van jullie ervaringen ?

De versterker heeft trouwens gisterenavond nog even beneden als onderdeel van de totale set staan spelen op de grote boxen. Dan onstaat er ergens een mega-aardlus, want de brom is overduidelijk. Zonder randaarde aansluiting is de brom weg, maar dat vind ik met z'n metalen kast geen optie .... Even puzzelen dus nog.
sevenup

Bericht door sevenup »

Kappa7 schreef:
sevenup schreef:
Kappa7 schreef:
Helemaal stil??
Heb je dat ook gemeten?
Ik weet zeker dat als je dieper gaat kijken je ook 50 Hz resten zal vinden.
Met gelijk gerichte gloei zal deze een stuk lager zijn.

Niet gemeten, maar is onhoorbaar met oor tegen de luidsprekers op mijn fostex breedbanders met 92-93 dB rendement. Dus zal erg laag zijn.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nee, die normen liggen (wat mij betreft tenminste) niet anders met een buizenversterker, ik stoor me daar enorm aan. Dit kan bromvrij, ook met je oor tegen de speaker. Heb bij zowel de PP als de SE versterker die ik gebouwd heb geen brom op de uitgang, en geen brom die ik kan meten, tenminste met de eenvoudige scoop die ik heb.

Je bent perfectionistisch bezig daar, die brom gaat eraf verwacht ik zo :mrgreen:

Dat je beneden meer brom hoort dan in je hobbyhok, gebruik je daar misschein ook andere luidsprekers met meer rendement? Maw dat de brom in niveau gelijk is, maar luider. Als je zou kunnen meten weet je hoeveel mV de prut is en kun je wat doelmatiger te werk gaan.

Verder kan er natuurlijk een aardlus ontstaan, probeer na te gaan hoe alles nu geschakeld zit.

Hoe heb je de ingang aangesloten? De GND op de tulp ingang van de versterker aan de afgeschermde kabel, hangt die bij de 6SN7 los of zit deze aan het aardpunt? Heb hier zelf wat mee geexperimenteerd, het beste werkte los laten hangen bij het aardpunt (dat bij mij direkt naast de 6SN7 zit).
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In mijn avatar zie je een Bill-achtige versterker met EL34 eindbuizen. Gebouwd volgens het schema van Bill. Deze versterker was absoluut muisstil en volledig gegloeid op wisselspanning. Het moet dus zeker mogelijk zijn om deze versterker ook stil te krijgen.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://www.triodedick.com/Bill/schema_versterker.GIF

Kijk even naar de ingangen op de 6SN7. In het schema van Dick staat een potmeter getekend. Jij hebt daar nu niets zitten. Zorg even voor een weerstand van 100k (groter mag ook, bijv 470k) naar massa op de plek waar de potmeter normaal zou zitten.

Wanneer je brom hebt door een aardlus kun je overwegen om de verbinding van het chassis met de randaarde via twee anti-parallel geschakelde diodes te laten lopen.

De kathodes van de ECC99 staan op een potentiaal van 130V. Wanneer je de gloei van de ECC99 met weerstanden aan massa gaat leggen, dan maak je het potentiaalverschil tussen gloeidraad en kathode ook 130V. Dat kan de buis niet hebben !!Gebruik liever een condensator van 1 of 2 uF die je tussen een gloei-aansluiting en massa aansluit. In het voedingsschema van Dick staat alleen een condensator vanaf de middenaftakking van de ECC99 gloei getekend.

Het mooiste is een spanningsdeler.
voeding.JPG
Je zult voor de hoge voedingsspanning in jouw versterker even andere weerstandswaarden moeten gebruiken. 82k en 420k oid.
De gloeidraad wordt dan op een potentiaal van ongeveer 80V gezet. Het potentiaalverschil tussen gloeidraad en kathode is dan nog maar 50V. Dat is geen probleem.
Bas Horneman
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Doe ik ook meestal. De spanningsdeler zou ik zelf achter de choke plaatsen. Dan injecteer je volgens mij minder rotzooi naar de aftakking. En ook plaats ik daar gewoon een dikke elko van 100uF in plaats van de 1uF die daar nu getoond wordt.
virtueel nul-punt maken door met 2 X 100 Ohm naar de aarde te gaan
Zeker doen.

En het is niet de norm dat een buizenversterker altijd brom moet hebben. Moet muisstil kunnen zijn.
Het hoog is wat scheller, het laag wat minder strak en gecontroleerd.
Het laag van een buizenversterker zal het qua strakheid afleggen tegen de hypex.
Het hoog zou niet scheller moeten zijn. In de eerste instantie denk ik dat je dat in je koppel condensatoren moet zoeken. Maar je zou ook een RRSF of snubber voor je gelijkrichters kunnen plaatsen. En als "cherry on top" de fasedraaier aanpassen zoals Dick dat voor de MonoBill II heeft gedaan.

De NRS gelijkrichtbrug kan je ook snubberizen. Je NRS moet super schoon zijn omdat deze direct op je grid aangesloten is.

Als je budget en/of plaats heb zou je natuurlijk ook de tentlabs module kunnen implementeren. http://www.tentlabs.com/Products/Tubeam ... age24.html
dirklammers

Je bent perfectionistisch bezig daar, die brom gaat eraf verwacht ik zo
Ik mag het hopen hoor, tips genoeg van jullie, prima :D
Dat je beneden meer brom hoort dan in je hobbyhok, gebruik je daar misschein ook andere luidsprekers
Klopt, over rendement kan ik zo niets zeggen. Maar de brom is zó hard dat er echt een aardlus moet zijn. Gaan we oplossen.
Hoe heb je de ingang aangesloten? De GND op de tulp ingang van de versterker aan de afgeschermde kabel, hangt die bij de 6SN7 los of zit deze aan het aardpunt? Heb hier zelf wat mee geexperimenteerd, het beste werkte los laten hangen bij het aardpunt (dat bij mij direkt naast de 6SN7 zit).
De aardlippen van de RCA-ingangen maken geen direct contact met de kast. De afscherming van de signaalkabel is vastgesoldeerd aan de aardlip van de RCA-aansluiting, en van beide aardlippen loopt een draad naar het centrale massapunt. Aan de 6SN7-kant hangt de afscherming "los".
In het schema van Dick staat een potmeter getekend. Jij hebt daar nu niets zitten
Ik ga een parallelweerstand naar aarde toevoegen vlak vóór de 1K aan het rooster.
In het voedingsschema van Dick staat alleen een condensator vanaf de middenaftakking van de ECC99 gloei getekend
Op mijn trafo zit dus geen 0-punt voor de 6,3V gloei voor de ECC99.
dan maak je het potentiaalverschil tussen gloeidraad en kathode ook 130V
In het datablad van JJ staat een maximale Uk/f van 200V. Begrijp ik iets verkeerd ?
Gebruik liever een condensator van 1 of 2 uF die je tussen een gloei-aansluiting en massa aansluit
Bedoel je dus om beide draden van de gloei via 1 à 2 uF aan massa te leggen ? Niet dus via weerstanden van 100 Ohm ?
In de eerste instantie denk ik dat je dat in je koppel condensatoren moet zoeken
Ja, daar zijn vast betere kwaliteiten van te vinden. Zo zullen er nog wel meer optimalisaties mogelijk zijn. Eerst maar eens de brom eruit. Daarna in laten spelen en dan verbeteringen uitproberen.

Weer bedankt voor jullie tips. Ik zit nu dus nog wel even in twijfel of ik nu wel of niet de gloei van de ECC99's via 2 X 100R of 2 X 1 uF aan massa moet leggen. Ik schrik natuurlijk van de opmerking dat gebruik van 2 X 100 Ohm leidt tot overschrijding van de Uk/f van de ECC99, maar begrijp dat op basis van het datablad niet.
Even kijken of ik dit schema begrijp. De spanningsdeler na de EZ80 legt de gloeidraden van de andere buizen op een hoger gelijkspanningsniveau dan massa. Voor wisselspanning liggen die gloeidraden van de 1 uF aan aarde. De potmeter dient voor balancering en dus voor het minimale bromniveau.
Nu mijn vraag: als de gloeidraden alleen via de 1 uF aan aarde hangen, dan is er toch geen sprake van een te hoge Uk/f want de gelijkspanning wordt geblokkeerd door die 1 uF en dan is dus toch ook de spanningsdeler overbodig ?
Kortom, ik zou zeggen ik zet een potmeter over de gloei van de ECC99 en leg de lopen via 1uF voor wisselspanning (= brom) aan aarde.
Ik ben weer benieuwd naar de discussie. Erg leerzaam allemaal hoor :idea:

Dirk
Bas Horneman
Contacteer:

In het datablad van JJ staat een maximale Uk/f van 200V. Begrijp ik iets verkeerd ?
Nee je overschrijdt volgens mij inderdaad niets. Echter als je de middenaftakking van de gloei ook nog eens virtueel op een hogere spanning plaatst dan de kathode dus op 155 of zo is het wel veiliger...veel grotere marge....En krijg je een soort omgekeerde diode effect...waardoor je nog minder brom krijgt. Dan zit je dus op +25 in plaats van -130.
Nu mijn vraag: als de gloeidraden alleen via de 1 uF aan aarde hangen, dan is er toch geen sprake van een te hoge Uk/f want de gelijkspanning wordt geblokkeerd door die 1 uF en dan is dus toch ook de spanningsdeler overbodig ?
Inderdaad! Scherp opgemerkt. Daar heb ik zelf nooit bij stil gestaan.

Samenvattend is die virtueel hogere spanning absoluut niet NODIG. Echter deed Allen Wright RIP dat standaard in zijn amps (nu zeg ik niet dat als Allen in de sloot zou springen...) Maar hij heeft wel heel veel zeer goed klinkende versterkers geproduceerd. Probeer maar eerst zonder. En dan met...
Ik zit nu dus nog wel even in twijfel of ik nu wel of niet de gloei van de ECC99's via 2 X 100R of 2 X 1 uF aan massa moet leggen.
Zelf zou ik 2 * 47R -100R doen en die spanningsdeler.
Maar als je die spanningsdeler niet wil...dan een virtuele maken met inderdaad 1 uF naar massa. (Weer zelf wat geleerd :))
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als Uk/f inderdaad 200V mag zijn dan is er niets aan de hand, maar wat Bas beschrijft is wel degelijk waar.
Er zijn meer ontwerpen waarbij de gloeispanning hoe dan ook opgetild wordt. In mijn eigen EL84 single ended heb ik dat ook gedaan. Dat ding is muisstil.

Je bent op de goede weg!
dirklammers

maar wat Bas beschrijft is wel degelijk waar
Ik geloof het direct. Mijn reactie op de schakeling van Bas was ook niet bedoeld om die oplossing onderuit te halen, maar gewoon om zelf te begrijpen wat die schakeling nu doet en toevoegt.

Voorlopig ga ik morgen eerst aan de slag met bijgevoegde schakeling, "gejat" uit een eerder Bill-topic. Mijn trafo heeft ook geen 0-aansluiting op de 6,3 wikkeling voor de ECC99's en dus heb ik de daar door TriodeDick getekende C maar gewoon genegeerd. Maar ik realiseer me nu dat de gloei van de ECC99 dus nergens aan massa hangt. Ik durf bijna niet te hopen dat dit mijn laatste restje brom gaat oplossen.
Zoals eerder genoemd maakt het naar massa leggen van punt 2 (rooster) van de ECC99 het kanaal muisstil. Kortsluiten van het rooster van de 6SN7 naar massa brengt geen oplossing. De brom komt dus niet via de ingang binnen. De brom moet dus ontstaan aan de uitgang van de 6SN7 en/of de ingang van de ECC99. Stel je nou eens voor dat de ingang van de ECC99 brom oppikt van de niet geaarde gloei van die ECC99....... Dan zou bijgaande schakeling me wel eens verder kunnen brengen. Duim met me mee :)

1 à 2 uF voldoende voor C21 ?
Bijlagen
GLI.JPG
GLI.JPG (31.64 KiB) 267 keer bekeken
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik denk dat het zo prima gaat werken. 1 a 2 uF zal goed zijn.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Je hebt C21 weggelaten en de twee 100R weerstanden hangen nu alleen aan elkaar???
dirklammers

Je hebt C21 weggelaten en de twee 100R weerstanden hangen nu alleen aan elkaar
Nee, er zijn helemaal geen 100R's. De 6,3V wikkeling gaat gewoon rechtstreeks naar de ECC99's, alles los van aarde dus.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je kunt ook de c weglaten en de het bovenste verhaal aanhouden voor de ECC99.
Zo dus.
Schermafdruk.~png.jpg
Schermafdruk.~png.jpg (5.41 KiB) 254 keer bekeken
Je hangt dan zo het midden van de gloei spanning aan aarde net als je op de midden aftakking zou doen.
dirklammers

Héérlijk zo'n dag waarop mijn vrouw moet werken en ik ....... gewoon vrij ben :mrgreen:
Je kunt dan eens lekker aan de slag, met als resultaat dat het natuurlijk snel een puinhoop is. Jullie herkennen dat toch wel (zie foto).
De situatie tot nu toe:

Met de ECC99 gloei via 2 X 100 Ohm én 2,2 uF naar massa + de roosters van de 6SN7 direct naar massa kortgesloten is de versterker ...... héééél stil. Met m'n oor tegen de speaker aan hoor ik een ruisje en een onhoorbaar brommetje. Lijkt me prima :D
Ik weet dus nu dat de versterker zelf stil is en geen rare aardlussen of oscillaties heeft.

Vervolgplan: de 2 X R en de C netjes inbouwen, 100K monteren aan de voorkant van de 1K weerstanden aan de roosters van de 6SN7 en dan nog wat experimenteren met de aarding van de ingangskabels.
Volgens mij gaat het goed komen !
Bijlagen
IMG_0931.jpg
Bas Horneman
Contacteer:

Héérlijk zo'n dag waarop mijn vrouw moet werken en ik ....... gewoon vrij ben
Bofkont!
hoor ik een ruisje en een onhoorbaar brommetje
Hoe hoor je een onhoorbaar brommetje? :o
dirklammers

Hoe hoor je een onhoorbaar brommetje? :o
Precies ! Zo zacht is het dus :D

Nu natuurlijk nog wel de uitdaging om de bedrading naar de ingangsbussen zó te maken dat die niet voor extra brom gaan zorgen.
metabaron

Bericht door metabaron »

Die aardlussen kun je voorkomen door een weerstand van 27ohm en paralel daarop een condensatortje 100nf 630v tussen aarde en nul.
Zie menno vander veen aurexx mod 2.

Dennis
Plaats reactie