Je bent perfectionistisch bezig daar, die brom gaat eraf verwacht ik zo
Ik mag het hopen hoor, tips genoeg van jullie, prima
Dat je beneden meer brom hoort dan in je hobbyhok, gebruik je daar misschein ook andere luidsprekers
Klopt, over rendement kan ik zo niets zeggen. Maar de brom is zó hard dat er echt een aardlus moet zijn. Gaan we oplossen.
Hoe heb je de ingang aangesloten? De GND op de tulp ingang van de versterker aan de afgeschermde kabel, hangt die bij de 6SN7 los of zit deze aan het aardpunt? Heb hier zelf wat mee geexperimenteerd, het beste werkte los laten hangen bij het aardpunt (dat bij mij direkt naast de 6SN7 zit).
De aardlippen van de RCA-ingangen maken geen direct contact met de kast. De afscherming van de signaalkabel is vastgesoldeerd aan de aardlip van de RCA-aansluiting, en van beide aardlippen loopt een draad naar het centrale massapunt. Aan de 6SN7-kant hangt de afscherming "los".
In het schema van Dick staat een potmeter getekend. Jij hebt daar nu niets zitten
Ik ga een parallelweerstand naar aarde toevoegen vlak vóór de 1K aan het rooster.
In het voedingsschema van Dick staat alleen een condensator vanaf de middenaftakking van de ECC99 gloei getekend
Op mijn trafo zit dus geen 0-punt voor de 6,3V gloei voor de ECC99.
dan maak je het potentiaalverschil tussen gloeidraad en kathode ook 130V
In het datablad van JJ staat een maximale Uk/f van 200V. Begrijp ik iets verkeerd ?
Gebruik liever een condensator van 1 of 2 uF die je tussen een gloei-aansluiting en massa aansluit
Bedoel je dus om beide draden van de gloei via 1 à 2 uF aan massa te leggen ? Niet dus via weerstanden van 100 Ohm ?
In de eerste instantie denk ik dat je dat in je koppel condensatoren moet zoeken
Ja, daar zijn vast betere kwaliteiten van te vinden. Zo zullen er nog wel meer optimalisaties mogelijk zijn. Eerst maar eens de brom eruit. Daarna in laten spelen en dan verbeteringen uitproberen.
Weer bedankt voor jullie tips. Ik zit nu dus nog wel even in twijfel of ik nu wel of niet de gloei van de ECC99's via 2 X 100R of 2 X 1 uF aan massa moet leggen. Ik schrik natuurlijk van de opmerking dat gebruik van 2 X 100 Ohm leidt tot overschrijding van de Uk/f van de ECC99, maar begrijp dat op basis van het datablad niet.
Het mooiste is een spanningsdeler.
Even kijken of ik dit schema begrijp. De spanningsdeler na de EZ80 legt de gloeidraden van de andere buizen op een hoger gelijkspanningsniveau dan massa. Voor wisselspanning liggen die gloeidraden van de 1 uF aan aarde. De potmeter dient voor balancering en dus voor het minimale bromniveau.
Nu mijn vraag: als de gloeidraden alleen via de 1 uF aan aarde hangen, dan is er toch geen sprake van een te hoge Uk/f want de gelijkspanning wordt geblokkeerd door die 1 uF en dan is dus toch ook de spanningsdeler overbodig ?
Kortom, ik zou zeggen ik zet een potmeter over de gloei van de ECC99 en leg de lopen via 1uF voor wisselspanning (= brom) aan aarde.
Ik ben weer benieuwd naar de discussie. Erg leerzaam allemaal hoor
Dirk