Aan de slag met Bill
Moderator: Beheerdersteam
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Aan de slag met Bill
Vanmorgen wat spulletjes opgehaald in Schagen .....
.... wordt vervolgd.
.... wordt vervolgd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
Leuk leuk leuk! Heb je al een chassis in gedachten?
Wanneer is ie af?
Wanneer is ie af?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Aan de slag met Bill
Uh ja, maar ik moet toegeven dat de trafo's wel wat groter uitvallen dan ik had verwacht. Imposant spul hoor. Ik heb nog twee HiFi2000 zijkanten staan. Daar monteer ik twee hardhouten zijkanten tegenaan, heeft het toch iets "rustieks". De bovenplaat zal wel iets van 8 mm alu moeten worden gezien het gewicht. Mooi klusje voor Schaeffer.Heb je al een chassis in gedachten?
Precies !! Ik heb geen haast, eerst weer even bijkomen van de financiële aderlatingHij moet nog beginnen![]()
Bovendien, ik denk dat één van de buizen DOA is. Wat denken jullie ? Zie foto.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
Die buis is inderdaad lek. Zo'n witte uitslag zie je volgens mij alleen bij buizen waarvan het glas kapot is.
Rustig aan bouwen he, ik zat alleen maar wat te stangen
Rustig aan bouwen he, ik zat alleen maar wat te stangen
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Aan de slag met Bill
Ik snap het en ga gerust je gangRustig aan bouwen he, ik zat alleen maar wat te stangen
Natuurlijk ben ik ongeduldig genoeg om gelijk aan de slag te gaan, maar volgens mij moet je dit soort projecten niet overhaasten en effe goed doordenken.
Vandaag al de contact gehad met AE en de buizen worden alle vier vervangen (matching). Prima, snelle en soepele service.Die ene buis is idd overleden.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
aha ! Dé Bill? Van TD? Hier ben ik ook benieuwd naar, ik zit te wachten op mijn spulletjes. Mooie kapjes heb je trouwens. 
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Aan de slag met Bill
Inderdaad, díe BillDé Bill? Van TD?
Tja, allemaal te koop bij AE; trafo's gelijk maar in laten gieten.Mooie kapjes heb je trouwens.
Volgende stap in het project: bovenplaat ontwerpen als basis voor alle trafo's, buizen e.d. Mooi freesklusje voor Schaeffer.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
hey, over dat ingieten hebben ze me niks gezegd. Nu ja, over mail zijn ze niet zo heel erg communicatief. Gemiddeld twee weken duurt het om een reply te krijgen.
Was jouw "kitlijst" ook zo heel erg onvolledig? Bij die van de Annastasia ontbraken minstens de helft van de componenten en onderdelen.
Was jouw "kitlijst" ook zo heel erg onvolledig? Bij die van de Annastasia ontbraken minstens de helft van de componenten en onderdelen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
Nog een vraagje ivm dat ingieten. Biedt dat een voordeel, behalve optisch dan? Schermt dat beter af, met al dat uitgeharde gietspul erbij?
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Aan de slag met Bill
Ik weet niet meer hoe ik te weten ben gekomen dat ze die trafo's ook kunnen ingieten. Maar het staat wel wat afgewerkter dan die kale trafo's bovenop en vanuit veiligheid vind ik het ook wel handig. Het zal zeker zo zijn dat de temperatuur in de trafo wat meer oploopt door de gietmassa, maar volgens mij zijn de trafo's van AE toch al flink overbemeten v.w.b. capaciteit. Voordelen biedt het volgens mij niet. Wel vind ik het handig dat de trafo door het ingieten plat komt te liggen en je dus gemakkelijk een rechthoekig gat in de bovenplaat kunt (laten) maken voor de doorvoer van de bedrading. Je kunt dus ook wat "korter" bedraden zonder allerlei doorvoertule's.hey, over dat ingieten hebben ze me niks gezegd. Nu ja, over mail zijn ze niet zo heel erg communicatief. Gemiddeld twee weken duurt het om een reply te krijgen.
Was jouw "kitlijst" ook zo heel erg onvolledig? Bij die van de Annastasia ontbraken minstens de helft van de componenten en onderdelen.
Met communicatie heb ik eigenlijk niet zo veel problemen gehad. Bellen werkt ook wel redelijk. En ja, het zijn volgens mij vaklui die meer verstand hebben van trafo's dan van communicatie
Enkele maanden terug ben ik al begonnen met het "sparen" van onderdelen en ik heb dus geen totale lijst besteld, alleen de trafo's en chokes.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
Mijn eerste mails dateren van november
Ik dacht van aan een winterprojectje te beginnen.
En ik heb hun kitlijst adhv het artikel van TD vervolledigd. Heeft wat voeten in de aarde gehad, maar ze zullen er ook baat bij hebben, nu kunnen ze een perfecte lijst aanbieden aan toekomstige klantjes.
Ik vind het best wel iets hebben zo, die bakjes. Lekker design zo. Maar die blote trafo's vind ik ook wel leuk: vette industriële look, zo.
Maar wellicht wat minder interessant als er kindjes rondlopen met nieuwsgierige vingers.
Ik vind het best wel iets hebben zo, die bakjes. Lekker design zo. Maar die blote trafo's vind ik ook wel leuk: vette industriële look, zo.
Re: Aan de slag met Bill
Begrijp ik nu goed dat er voor de Bill een compleet pakket onderdelen te koop is?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
Dat klopt min of meer. Toen TD nog enkel op zijn eigen site aktief was, had hij zeer goeie contacten met ene Wil Blauw van de firma AE Europe. Die Wil heeft regelmatig trafo's ontworpen/gemaakt op maat van TD. De samenwerking ging zo ver dat AE Europe uiteindelijk kits aanbood. Op hun originele site kon je dat allemaal mooi zien en kiezen, met budgetten en onderdelenlijsten erbij en zo. Echt toppie. Nu is de site van AE compleet omgegooid en al die kit-informatie is nog niet online gebracht. Maar wie TD dus al een tijdje volgt, weet hiervan. Dus ikzelf heb dan vorig jaar eens bij AE gehoord of ze nog kits aanboden van de Annastasia en het antwoord was ja. Maar de lijst was zeer oncompleet. Ik denk ook niet dat ze er tien per jaar verkopen... 't is ook niet van élk project dat ze een "kit" hebben. Maar àls ze een kit hebben, dan weten ze volgens welke specs ze de trafo's moeten bouwen en welke buizen erbij horen en welke weerstanden en zo.Zweitse schreef:Begrijp ik nu goed dat er voor de Bill een compleet pakket onderdelen te koop is?
Laatst gewijzigd door Muug op vr 08 mar 2013, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
Yep, check this : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=17820Zweitse schreef:Dus voor de Annastasia hebben ze ook een kit te koop.
@TS : sorry voor het off-topic gaan
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Aan de slag met Bill
Helemaal mee eens en ik denk dat die kale trafo's ook best stoer staan zo bovenop. Maar misschien niet zo goed voor kat en vrouw (in willekeurige volgordeMaar die blote trafo's vind ik ook wel leuk: vette industriële look, zo.
De eerste snuffelt overal aan en de tweede stoft alles af. Tja, beide acties lijken me "killing"
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aan de slag met Bill
Heb Bill gebouwd en luister nog altijd met veel plezier naar de versterker, heb de bouw wel bijgehouden op dit mooie forum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=bill
Misschien heb je er wat aan, ben ook de nodige problemen wel tegengekomen
Wat een groot voordeel is van ingegoten trafo's is dat je het 'gerammel' van het ijzerpakket niet of veel minder hoort. Als de versterker de nodige uurtjes heeft gedraaid gaan de lamellen wat losser zitten en hoor je iets akoustische brom. Ook niet superstorend ofzo, maar goed. De invloed op temperatuur weet ik niet precies, wel dat mijn Bill voedingstrafo flink warm wordt, komt in het net genoemde draadje uitgebreid aan bod.
Zelf trafo's ingieten is goed te doen als je dit achteraf alsnog zou willen, AE verkoopt de spullen hiervoor.
Misschien heb je er wat aan, ben ook de nodige problemen wel tegengekomen
Wat een groot voordeel is van ingegoten trafo's is dat je het 'gerammel' van het ijzerpakket niet of veel minder hoort. Als de versterker de nodige uurtjes heeft gedraaid gaan de lamellen wat losser zitten en hoor je iets akoustische brom. Ook niet superstorend ofzo, maar goed. De invloed op temperatuur weet ik niet precies, wel dat mijn Bill voedingstrafo flink warm wordt, komt in het net genoemde draadje uitgebreid aan bod.
Zelf trafo's ingieten is goed te doen als je dit achteraf alsnog zou willen, AE verkoopt de spullen hiervoor.
Re: Aan de slag met Bill
Ik dacht dat Trafo's van AE echte toppers waren.Barry2001 schreef:Als de versterker de nodige uurtjes heeft gedraaid gaan de lamellen wat losser zitten en hoor je iets akoustische brom.
Re: Aan de slag met Bill
Daar zijn de meningen wat over verdeeld maar ze horen zeker bij de betere trafo'sTheoK schreef:Ik dacht dat Trafo's van AE echte toppers waren.Barry2001 schreef:Als de versterker de nodige uurtjes heeft gedraaid gaan de lamellen wat losser zitten en hoor je iets akoustische brom.
Maar ook die kunnen los gaan zitten na verloop van tijd.
Dat is iets dat je eigenlijk niet tegen kan gaan als je van een EI kern uit gaat.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Aan de slag met Bill
Mooi die Bill......
Ik heb er 2 staan en er komt er 1 bij voor men center ter vervanging van men Aitos.
Leuk om te maken en ze klinken top..........
Succes.
Ik heb er 2 staan en er komt er 1 bij voor men center ter vervanging van men Aitos.
Leuk om te maken en ze klinken top..........
Succes.
Re: Aan de slag met Bill
Lees ook mee
Heb de mono Bill,s gebouwd.
De trafo,s werden ook redelijk warm.
Heb toen de versterkers voorzien van een DC filter en de boel werd een stuk minder heet
Succes bij de bouw................
Heb de mono Bill,s gebouwd.
De trafo,s werden ook redelijk warm.
Heb toen de versterkers voorzien van een DC filter en de boel werd een stuk minder heet
Succes bij de bouw................
