Aan de slag met Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Vanmorgen wat spulletjes opgehaald in Schagen .....

.... wordt vervolgd.
Bijlagen
IMG_0859.jpg
IMG_0860.jpg
IMG_0861.jpg
IMG_0862.jpg
IMG_0863.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

Leuk leuk leuk! Heb je al een chassis in gedachten?
Wanneer is ie af?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door bas focal m180 »

RobertD schreef:

Wanneer is ie af?
Hij moet nog beginnen :mrgreen:
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Heb je al een chassis in gedachten?
Uh ja, maar ik moet toegeven dat de trafo's wel wat groter uitvallen dan ik had verwacht. Imposant spul hoor. Ik heb nog twee HiFi2000 zijkanten staan. Daar monteer ik twee hardhouten zijkanten tegenaan, heeft het toch iets "rustieks". De bovenplaat zal wel iets van 8 mm alu moeten worden gezien het gewicht. Mooi klusje voor Schaeffer.
Hij moet nog beginnen :mrgreen:
Precies !! Ik heb geen haast, eerst weer even bijkomen van de financiële aderlating O:) Het bovenplaatsje van Schaeffer zal ook niet bepaald gratis zijn.

Bovendien, ik denk dat één van de buizen DOA is. Wat denken jullie ? Zie foto.
Bijlagen
foto 1.JPG
foto 2.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door TheoK »

Mooi project. Ga ik zeker volgen.
Die ene buis is idd overleden.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door IJsbier »

Dit project ga ik ook volgen. :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

Die buis is inderdaad lek. Zo'n witte uitslag zie je volgens mij alleen bij buizen waarvan het glas kapot is.

Rustig aan bouwen he, ik zat alleen maar wat te stangen ;-)
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Rustig aan bouwen he, ik zat alleen maar wat te stangen
Ik snap het en ga gerust je gang :D Naar analogie van "slow cooking" en "slow news" kies ik voor "slow building". Al was het alleen maar om zo lang mogelijk van het bouwen te genieten en de kosten wat te spreiden.
Natuurlijk ben ik ongeduldig genoeg om gelijk aan de slag te gaan, maar volgens mij moet je dit soort projecten niet overhaasten en effe goed doordenken.
Die ene buis is idd overleden.
Vandaag al de contact gehad met AE en de buizen worden alle vier vervangen (matching). Prima, snelle en soepele service.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door TubeHead »

X-mas is early this year ! Ben benieuwd naar de bouw :)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Muug »

aha ! Dé Bill? Van TD? Hier ben ik ook benieuwd naar, ik zit te wachten op mijn spulletjes. Mooie kapjes heb je trouwens. :D
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Dé Bill? Van TD?
Inderdaad, díe Bill :D
Mooie kapjes heb je trouwens.
Tja, allemaal te koop bij AE; trafo's gelijk maar in laten gieten.

Volgende stap in het project: bovenplaat ontwerpen als basis voor alle trafo's, buizen e.d. Mooi freesklusje voor Schaeffer.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Muug »

hey, over dat ingieten hebben ze me niks gezegd. Nu ja, over mail zijn ze niet zo heel erg communicatief. Gemiddeld twee weken duurt het om een reply te krijgen. :?
Was jouw "kitlijst" ook zo heel erg onvolledig? Bij die van de Annastasia ontbraken minstens de helft van de componenten en onderdelen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Muug »

Nog een vraagje ivm dat ingieten. Biedt dat een voordeel, behalve optisch dan? Schermt dat beter af, met al dat uitgeharde gietspul erbij?
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

hey, over dat ingieten hebben ze me niks gezegd. Nu ja, over mail zijn ze niet zo heel erg communicatief. Gemiddeld twee weken duurt het om een reply te krijgen.
Was jouw "kitlijst" ook zo heel erg onvolledig? Bij die van de Annastasia ontbraken minstens de helft van de componenten en onderdelen.
Ik weet niet meer hoe ik te weten ben gekomen dat ze die trafo's ook kunnen ingieten. Maar het staat wel wat afgewerkter dan die kale trafo's bovenop en vanuit veiligheid vind ik het ook wel handig. Het zal zeker zo zijn dat de temperatuur in de trafo wat meer oploopt door de gietmassa, maar volgens mij zijn de trafo's van AE toch al flink overbemeten v.w.b. capaciteit. Voordelen biedt het volgens mij niet. Wel vind ik het handig dat de trafo door het ingieten plat komt te liggen en je dus gemakkelijk een rechthoekig gat in de bovenplaat kunt (laten) maken voor de doorvoer van de bedrading. Je kunt dus ook wat "korter" bedraden zonder allerlei doorvoertule's.

Met communicatie heb ik eigenlijk niet zo veel problemen gehad. Bellen werkt ook wel redelijk. En ja, het zijn volgens mij vaklui die meer verstand hebben van trafo's dan van communicatie :D De hele bestelling heeft wel ruim 4 maanden geduurd in plaats van de beloofde 8 weken. Mijn geduld is dus wel erg beproefd. Maar oké, het is toch geen "haast" project.
Enkele maanden terug ben ik al begonnen met het "sparen" van onderdelen en ik heb dus geen totale lijst besteld, alleen de trafo's en chokes.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Muug »

Mijn eerste mails dateren van november :mrgreen: Ik dacht van aan een winterprojectje te beginnen. 8) En ik heb hun kitlijst adhv het artikel van TD vervolledigd. Heeft wat voeten in de aarde gehad, maar ze zullen er ook baat bij hebben, nu kunnen ze een perfecte lijst aanbieden aan toekomstige klantjes.

Ik vind het best wel iets hebben zo, die bakjes. Lekker design zo. Maar die blote trafo's vind ik ook wel leuk: vette industriële look, zo. :D Maar wellicht wat minder interessant als er kindjes rondlopen met nieuwsgierige vingers.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Zweitse »

Begrijp ik nu goed dat er voor de Bill een compleet pakket onderdelen te koop is?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Muug »

Zweitse schreef:
Begrijp ik nu goed dat er voor de Bill een compleet pakket onderdelen te koop is?
Dat klopt min of meer. Toen TD nog enkel op zijn eigen site aktief was, had hij zeer goeie contacten met ene Wil Blauw van de firma AE Europe. Die Wil heeft regelmatig trafo's ontworpen/gemaakt op maat van TD. De samenwerking ging zo ver dat AE Europe uiteindelijk kits aanbood. Op hun originele site kon je dat allemaal mooi zien en kiezen, met budgetten en onderdelenlijsten erbij en zo. Echt toppie. Nu is de site van AE compleet omgegooid en al die kit-informatie is nog niet online gebracht. Maar wie TD dus al een tijdje volgt, weet hiervan. Dus ikzelf heb dan vorig jaar eens bij AE gehoord of ze nog kits aanboden van de Annastasia en het antwoord was ja. Maar de lijst was zeer oncompleet. Ik denk ook niet dat ze er tien per jaar verkopen... 't is ook niet van élk project dat ze een "kit" hebben. Maar àls ze een kit hebben, dan weten ze volgens welke specs ze de trafo's moeten bouwen en welke buizen erbij horen en welke weerstanden en zo. :D Maar, nogmaals, de eindverantwoordelijkheid van de onderdelenlijst ligt bij de koper. Je moet zelf de lijst van AE grondig vergelijken met de schema's van TD en desgewenst aanpassen/schrappen/aanvullen waar nodig. Ik denk dat ik zeker 10 mails gestuurd heb met vragen en verzoeken ivm die lijst van de Annastasia. En als laatste : ik denk dat er van de Bill ook wel een lijst was.
Laatst gewijzigd door Muug op vr 08 mar 2013, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Zweitse »

Dus voor de Annastasia hebben ze ook een kit te koop.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Muug »

Zweitse schreef:
Dus voor de Annastasia hebben ze ook een kit te koop.
Yep, check this : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=17820

@TS : sorry voor het off-topic gaan :oops:
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Maar die blote trafo's vind ik ook wel leuk: vette industriële look, zo.
Helemaal mee eens en ik denk dat die kale trafo's ook best stoer staan zo bovenop. Maar misschien niet zo goed voor kat en vrouw (in willekeurige volgorde :lol: )
De eerste snuffelt overal aan en de tweede stoft alles af. Tja, beide acties lijken me "killing" :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

Heb Bill gebouwd en luister nog altijd met veel plezier naar de versterker, heb de bouw wel bijgehouden op dit mooie forum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=bill

Misschien heb je er wat aan, ben ook de nodige problemen wel tegengekomen :mrgreen:

Wat een groot voordeel is van ingegoten trafo's is dat je het 'gerammel' van het ijzerpakket niet of veel minder hoort. Als de versterker de nodige uurtjes heeft gedraaid gaan de lamellen wat losser zitten en hoor je iets akoustische brom. Ook niet superstorend ofzo, maar goed. De invloed op temperatuur weet ik niet precies, wel dat mijn Bill voedingstrafo flink warm wordt, komt in het net genoemde draadje uitgebreid aan bod.

Zelf trafo's ingieten is goed te doen als je dit achteraf alsnog zou willen, AE verkoopt de spullen hiervoor.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Als de versterker de nodige uurtjes heeft gedraaid gaan de lamellen wat losser zitten en hoor je iets akoustische brom.
Ik dacht dat Trafo's van AE echte toppers waren.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Kappa7 »

TheoK schreef:
Barry2001 schreef:
Als de versterker de nodige uurtjes heeft gedraaid gaan de lamellen wat losser zitten en hoor je iets akoustische brom.
Ik dacht dat Trafo's van AE echte toppers waren.
Daar zijn de meningen wat over verdeeld maar ze horen zeker bij de betere trafo's
Maar ook die kunnen los gaan zitten na verloop van tijd.
Dat is iets dat je eigenlijk niet tegen kan gaan als je van een EI kern uit gaat.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Paul groot »

Mooi die Bill......
Ik heb er 2 staan en er komt er 1 bij voor men center ter vervanging van men Aitos.
Leuk om te maken en ze klinken top..........
Succes. :shock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door democles »

Lees ook mee :wink:

Heb de mono Bill,s gebouwd.

De trafo,s werden ook redelijk warm.

Heb toen de versterkers voorzien van een DC filter en de boel werd een stuk minder heet :rock:

Succes bij de bouw................ :mrgreen:
Plaats reactie