Sinds kort bezig met een nieuwe phonodude. Ik had eerst de eerste versie van de Phonodude op basis van de PCB van dddac. Echter kwam ik erachter dat de versterking wat te hoog is voor mijn systeem. De latere MK3 versie heeft een iets lagere versterking, en deze ga ik dan ook bouwen.
Uiteraard wel met een eigen smaakje. Ik gebruik een 21st century HV-regulator om de voeding prachtig schoon te krijgen. Per kanaal een regulator. Natuurlijk strookt zo'n plak silicum niet met de buizen, maar een mooie schone HV is ook fijn, het signaal van de platenspeler is immers fragiel.
Ik wacht nog op de buizenvoeten. Deze wil ik opmeten en op het PCB plaatsen. Dit zijn keramische voeten, de teflon waren mij te duur, en volgens mij doen deze het net zo goed!
Een eerste versie van het PCB: Handleiding
Phonodude
Ik heb nog nooit een handleiding geschreven, dus feedback is welkom.
De bom is compleet, deze is op aanvraag, omdat deze nog wel eens verandert!
Het bouwen van de phonodude is vrij rechttoe-rechtaan.
Opletten is met de grote condensator met de drie aansluitingen. Ik had de aanname gedaan dat deze intern waren doorverbonden, maar dit was niet het geval. Hier moet zelf een bruggetje op worden gesoldeerd. Een stuk draad volstaat
Voeding
Voor de phonodude is een voeding nodig. Er zijn twee rails nodig; hoog- en gloeispanning. Tubetown heeft een aantal trafo's die prima geschikt zijn (Hoogspanning Gloeispanning).
Het is belangrijk dat de gloeispanning wordt gelijkgericht en gestabiliseerd. Hier kun je zelf wat voor ontwerpen met een LM317, maar ook zijn er printen te koop die dit prima doen.