Phonodude on steroids

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Fokko
Contacteer:

Phonodude on steroids

Bericht door Fokko »

Heren,

Sinds kort bezig met een nieuwe phonodude. Ik had eerst de eerste versie van de Phonodude op basis van de PCB van dddac. Echter kwam ik erachter dat de versterking wat te hoog is voor mijn systeem. De latere MK3 versie heeft een iets lagere versterking, en deze ga ik dan ook bouwen.

Uiteraard wel met een eigen smaakje. Ik gebruik een 21st century HV-regulator om de voeding prachtig schoon te krijgen. Per kanaal een regulator. Natuurlijk strookt zo'n plak silicum niet met de buizen, maar een mooie schone HV is ook fijn, het signaal van de platenspeler is immers fragiel.

Ik wacht nog op de buizenvoeten. Deze wil ik opmeten en op het PCB plaatsen.
socket.JPG
Dit zijn keramische voeten, de teflon waren mij te duur, en volgens mij doen deze het net zo goed! :)

Een eerste versie van het PCB:
Phonodude
Phonodude
Handleiding
Phonodude
Ik heb nog nooit een handleiding geschreven, dus feedback is welkom.

De bom is compleet, deze is op aanvraag, omdat deze nog wel eens verandert! :)

Het bouwen van de phonodude is vrij rechttoe-rechtaan.

Opletten is met de grote condensator met de drie aansluitingen. Ik had de aanname gedaan dat deze intern waren doorverbonden, maar dit was niet het geval. Hier moet zelf een bruggetje op worden gesoldeerd. Een stuk draad volstaat :)
brug.jpg
Na het solderen kun je hem zonder buizen aansluiten. De voeding zal langzaam opkomen (ongeveer 10 seconden). Het voltage is eenvoudig in te stellen door een potmeter. Ik heb hem zelf op 290 volt staan, maar alles tussen de 280 en 300 is prima, het is wel van belang dat de twee borden ongeveer gelijk zijn afgesteld.
afstellenphonodude.~png.jpg
In de bovenstaande afbeelding zie je het bord, dit bord is nog niet helemaal vol. Op de aangegeven punten kun je makkelijk het voltage meten.

Voeding
Voor de phonodude is een voeding nodig. Er zijn twee rails nodig; hoog- en gloeispanning. Tubetown heeft een aantal trafo's die prima geschikt zijn (Hoogspanning Gloeispanning).

Het is belangrijk dat de gloeispanning wordt gelijkgericht en gestabiliseerd. Hier kun je zelf wat voor ontwerpen met een LM317, maar ook zijn er printen te koop die dit prima doen.
Laatst gewijzigd door Fokko op do 15 aug 2013, 12:50, 4 keer totaal gewijzigd.
democles

Re: Phonodude on steroids

Bericht door democles »

Fokko,mooi werk......... :rock:

De 220 ohm weerstand zo dicht mogelijk op de Gate van de Fet zetten................. :wink:

Soort rooster stop weerstand,net als bij buizen.

En dat ene baantje naar die 100K weerstand,gewoon een doorverbinding maken met een draadje,scheelt weer een 2 lagen print :wink:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Zou je hier eens een kostenplaatje bij kunnen maken? Eens zien of dit interessant is voor mij. Buizen vind ik mooi maar point-to-point gaat bij mij nooit goed. Ik hou van printjes! ;)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik schat zo 100 tot 150 euro als absoluut minimum, het ligt eraan of je een gebruikte trafo hiervoor kunt inzetten.
Met een nieuwe kast en nieuwe trafo zit je al gauw aan de 300.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

@democles
Ik overweeg om een één-laags testprint te maken. De definitieve print vind ik mooi om te laten bakken. Even de silkscreen wat opleuken en een mooie groene afwerking! Tegenwoordig met China is dat prima te doen! :D

@Ray, Vinculum
Ik denk dat Ray wel aardig in de buurt zit met 200 euro. Hier geldt ook weer hoe gek je het wilt maken. Simpele weerstanden, geen rare condensatoren, dan hoeft het niet zoveel te kosten.
De trafo kun je zelf bepalen, een trafo van Tubetown kost niet zoveel, het is geen schakeling die heel veel vermogen trekt. Wat je naast deze print nodig hebt is een voeding voor de hoogspanning en de gloeispanning.
Een trafo voor de hoogspanning, de 6,3 volt kun je gebruiken voor de Arduino ;) Een losse trafo voor de gloeispanning omdat je van 6,3 volt ac geen 6,3 volt dc kunt maken. Verder nog wat condensatoren en wat grut dan ben je voor de voedingen klaar voor 50-60 euro. Als je een smoorspoel erin wilt hebben, dan ben je wat meer kwijt.

Op de print zelf zit één hele dikke MKP van 22uF, deze kost alleen al een tientje. Verder moet je de mosfet van e-bay halen, welke niet goedkoop is. Verder als je gewone weerstanden meebesteld bij tube-town en hun solen-fast condensatoren (welke ik zelf ook gebruik op aanraden van RobertD, erg fijne condensatoren voor een mooie prijs) dan blijft de prijs prima onder controle.

Ps. de LT3080 kun je ook uitproberen bij Linear!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Oh, ja. je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. ik ging bij mijn prijsschatting ook uit van standaard spul, en geen fancy onderdelen.
het hangt er ook van af wat je al in huis hebt.
De ware elektronica knutselaar heeft een aardige collectie onderdelen die altijd van pas komen.
Een ander moet ieder weerstandje en draadje eerst kopen.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Fokko, waarom een voeding die optimaal werkt voor 200mA terwijl de phodedude niet meer als 10mA per kanaal gebruikt?Mogelijk werkt deze stabilisatie niet eens goed bij deze lage stroom. Verder is de orginele voeding ook klank bepalend voor het hele ontwerp. Heb je al een phonedude gehoord met dit type voeding?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Beste Koifarm,

Op de site van de voeding staat een excel waarbij je R3 en R9 moet aanpassen voor optimale werking voor een gewenst aantal mA's. Ik geloof wel dat de orginele voeding het ook goed doet, maar ik vind dit een leuke toevoeging op het ontwerp. Ik heb de eerste versie van de phonodude gehoord. Dit vond ik een heerlijke phonotrap, maar nu even wat anders proberen.

Voor de R3 heb ik twee Caddock MP930 van het internet geplukt, deze zitten mooi in een TO220 huisje. De R3 wordt gebruikt voor current limiting, die nu 30R maar zou ook iets hoger kunnen voor minder marge. Met R9 kun je het het voltage instellen, met de potmeter kun je hem afstellen, ongeveer +-25v. Voor R9 is 150k gekozen, dan kun je tussen de 281v en 319v variëren.

Als er mensen zijn die serieuze interesse heeft in het ontwerp, dan ben ik best bereid om hier over mee te denken. Bijvoorbeeld, een gewone footprint voor condensatoren (ipv de huidige 3 polige) en de L's uit de gloeispanning (niet écht nodig). Als het afhankelijk is van de financiën, kan ik ook een meer gedetailleerd overzicht opstellen en waar je de componenten kunt halen.

Voor wie besluit mee te doen, krijgt een buigmal voor RN65D-weerstanden er gratis bij, standaard geleverd in eiken, het is aan jezelf om ze te lakken in chineze lijnzaadolie (uiteraard eerste persing) of afrikaanse bijenwas, wat cruciaal is voor de klankkleur van de weerstand :wink:. (Het boek heb ik gister van mijn vriendin gekregen \:D/, binnenkort doorakkeren).
IMG_20130302_140904.jpg
Bijlagen
Aanpassing van Democles, 220R weerstand
Aanpassing van Democles, 220R weerstand
johan283

Bericht door johan283 »

Fokko schreef:
Beste Koifarm,

:wink:. (Het boek heb ik gister van mijn vriendin gekregen \:D/, binnenkort doorakkeren).
IMG_20130302_140904.jpg
dat boek van mijn ex-collega Peter is erg populair :rock:
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik heb veel goede dingen gehoord over het boek. Daarnaast de theoretische inslag bevalt mij wel.

Van het weekend de pootjes binnengekregen en een footprint gemaakt in Eagle. Vanmiddag de proef op de som genomen, en het past prima! 1/5 mm marge bij de pootjes, misschien voor de zekerheid nog wat meer. Zou vervelend zijn als je buizenvoet niet past op de print.
Bijlagen
voet1.jpg
voet2.jpg
Dan

Bericht door Dan »

Ik ga zelf ook de Phonodude bouwen en ik ben benieuwd of er ergens een sticky draadje van is. Ik zit ook met vragen als: welke weerstandjes zijn goed, welke C's en waar kun je goede draadbruggen kopen. Dat soort zaken.
Verder vind ik het zonde om deze topic te vervuilen met mijn eigen vragen vandaar dat ik nog even de kat uit de boom kijk. Ik moet toch nog een week of zes wachten voordat mijn trafo/smoorspoel klaar is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zit me af te vragen waaron die center pin in die buisvoet zo lang is ?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Dan schreef:
Ik ga zelf ook de Phonodude bouwen en ik ben benieuwd of er ergens een sticky draadje van is. Ik zit ook met vragen als: welke weerstandjes zijn goed, welke C's en waar kun je goede draadbruggen kopen. Dat soort zaken.
Verder vind ik het zonde om deze topic te vervuilen met mijn eigen vragen vandaar dat ik nog even de kat uit de boom kijk. Ik moet toch nog een week of zes wachten voordat mijn trafo/smoorspoel klaar is.
Als er vragen zijn mag je die best stellen. Ik bestel heel veel onderdelen bij Tube-town, niet super high-end, maar wel waard voor je geld.
ray5150 schreef:
Ha ray, ja, dat is een goede vraag. Er zit een boutje op waarmee je de voet uitelkaar kunt halen. Hij staat nergens mee in contact verder, maar ik zet hem gewoon aan de ground.
democles

Bericht door democles »

Gewoon een massa punt,,hoe kort wil je de verbindingen,heel kort dus,vooral bij vrije bedrading :wink:
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Volgens mij gebruik ik te veel printen! ;)

Ik heb nog een vraag voor de buizen-experts. Ik heb de weerstanden R3 en R4 eruit gehaald omdat ik eerst in de veronderstelling was dat deze voor de onderdrukking van de rimpel was, echter nu ik ben begonnen in het buizenboek, kan ik mij voorstellen dat deze weerstanden ook onderdeel zijn van de buisinstelling. Kan iemand mij dit vertellen?
Bijlagen
phonodude.png
Dan

Bericht door Dan »

Fokko schreef:

Ik heb nog een vraag voor de buizen-experts. Ik heb de weerstanden R3 en R4 eruit gehaald omdat ik eerst in de veronderstelling was dat deze voor de onderdrukking van de rimpel was, echter nu ik ben begonnen in het buizenboek, kan ik mij voorstellen dat deze weerstanden ook onderdeel zijn van de buisinstelling. Kan iemand mij dit vertellen?
Mag ik vragen welke versie je bouwt? Ik heb zelf als referentie de voeding versie uit 2008 en de Preamp versie 08-2012.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Mijn fout, ik nieuwe versie als bijlage.

Ik heb ze van de site van Triode Dick zelf af:
http://www.triodedick.com/phonodude_deel_1.htm

Ben wel benieuwd welke versie jij bouwt?
Bijlagen
phonodude.png
Dan

Bericht door Dan »

Ik heb Dick een mail gestuurd en gevraagd welke versie de meest recente is. Daarbij heb ik het schema gekregen van de amp versie 2012 met de voeding die jij laat zien. Nou denk ik zelf dat hij dat schema niet geheim wil houden omdat hij het niet expliciet vermeldt maar het voelt een beetje ongemakkelijk om het hier neer te plempen. Dus dat doen we dan maar niet...
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Hoi Dan, het is inderdaad niet netjes om hem hier zo neer te knallen. Ik ga hem wel even mailen! :-)
AatV

Bericht door AatV »

Fokko schreef:
Zonder mezelf buizenexpert te noemen : R3/C8 vormt in feite een 6dB hoog-af filter met een kantel frequentie van 1Hz. R5/C10 eveneens, maar dan met een kantelfrequentie van ruim 2 Hz.
De aangegeven spanningen bij R3 en R5 kloppen niet. Over R3 zou ruim 2 x keer zoveel spanning moeten vallen als R5. :-s
Deze afwijking is echter niet van veel belang.

groet,
Aat

(Als de indeling van de nieuwe versie gelijk is aan de oude : de formule voor een kantelpunt staat op pagina 33 van hoofdstuk 2.4)
Laatst gewijzigd door AatV op di 05 mar 2013, 3:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dan schreef:
Fokko schreef:

Mag ik vragen welke versie je bouwt? Ik heb zelf als referentie de voeding versie uit 2008 en de Preamp versie 08-2012.
Bij de laatste ZBA dag heb je naar de MKIII versie kunnen luisteren die bij Dick op de site staat.
http://www.hear.nl/forums/topic/11981-m ... /?p=315634
Hier vind je een bouw verslag.
Dan

Bericht door Dan »

Even een vraag aan onze buizendeskundigen. In de verschillende voedingen van de PD zie ik bijna allemaal spanningen die wisselen tussen pakweg 285 - 303V. Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat deze spanning niet kritisch is (we praten immers over een afwijking van pakweg 6%) Ik kan het alleen nergens terugvinden. Kan iemand dit bevestigen (of ontkennen natuurlijk)? Liefst met wat uitleg.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mijn PD draaid zelfs op 340V .
Vogens Dick was dat geen probleem.
Gewoonlijk is 10 % afwijking geen probleem.
Maar kijk we uit dat je de maximale waarde niet teveel overschreid.
Dit heeft effect op de levemsduur van de buis.
Dan

Bericht door Dan »

Kappa7 schreef:
Mijn PD draaid zelfs op 340V .
Vogens Dick was dat geen probleem.
Gewoonlijk is 10 % afwijking geen probleem.
Maar kijk we uit dat je de maximale waarde niet teveel overschreid.
Dit heeft effect op de levemsduur van de buis.
Helder, bedankt :D

Ik heb ook gevonden waar ik het heb gelezen:
"I have tested the PhonoDude with a 305 Volt power supply, but this is NOT critical !!!"
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

De printen zijn binnen! Ik ben erg tevreden. Hij is een heel klein beetje bol, volgens mij komt dat doordat ik slechts een copperpour aan de onderkant heb. Alles past zover ik kan zien, vanavond maar de soldeerbout opwarmen!
Bijlagen
IMG_20130322_193748.jpg
Plaats reactie