Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Iemand zoiets weleens tegengekomen ? (ebay, DIYaudio.)
http://www.djuke.nl/en/projects/1-power ... protection
http://sound.westhost.com/project111.htm
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

Bedoel je dan zoiets als bij de NAD C390DD.
Dat is een VV met een menu dat instelmogelijkheden als gevoeligheid en dergelijke wat instelbaar/zichtbaar is.
Knipsel.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Ik had net wel een brainwave : het idee van een volledige controle door middel van een microcontroller blijft toch trekken.
eventueel met een 2 x 16 LCD display, waarop je zaken kunt instellen of weergeven.
Ik denk dan aan zaken als DC protectie, instelbare inschakelvertraging, voedingspannings bewaking, en natuurlijk thermische beveiliging.
Zoiets als de Smartmains van supeR, maar dan uitgebreider, en zonder de softstart.
Als jij het schema maakt met behulp van de links die ik je eerder heb gegeven wil ik wel een microcontroller voor je programmeren.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door SuperR »

knuisje schreef:
ray5150 schreef:
Ik had net wel een brainwave : het idee van een volledige controle door middel van een microcontroller blijft toch trekken.
eventueel met een 2 x 16 LCD display, waarop je zaken kunt instellen of weergeven.
Ik denk dan aan zaken als DC protectie, instelbare inschakelvertraging, voedingspannings bewaking, en natuurlijk thermische beveiliging.
Zoiets als de Smartmains van supeR, maar dan uitgebreider, en zonder de softstart.
Als jij het schema maakt met behulp van de links die ik je eerder heb gegeven wil ik wel een microcontroller voor je programmeren.
Dan vind ik het wel leuk om eens in die code te bladeren. Ik heb nog nooit een display/menu-structuur gemaakt dus ik ben benieuwd hoe dat er in code uit ziet.
Doe je dat gewoon met een library of zijn daar andere truckjes/handigheidjes voor?
http://playground.arduino.cc/Code/Menu
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Ik zou dan voor de DS18B20 digitale thermometer gaan. Die is heel makkelijk met een microcontroller uit te lezen zonder gedoe met calibratie en ADC.
Verder zou ik de rode cijferdisplays behouden. Ook hiermee is prima een menu te implementeren. Het wordt dan hetzelfde idee als je bijvoorbeeld bij CV-ketels ziet. De zichtbaarheid van een LCD-display is temperatuurafhankelijk en dus niet zo geschikt ivm. de grote temperatuurwisseling van koud naar warm in een klasse A versterker en lijkt me bovendien een beetje teveel van het goede voor een eindversterker.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
ray5150 schreef:
Iemand zoiets weleens tegengekomen ? (ebay, DIYaudio.)
http://www.djuke.nl/en/projects/1-power ... protection
http://sound.westhost.com/project111.htm
He, dat ding van Djuke staat hier ook op het forum beschreven :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13280
knuisje schreef:
ray5150 schreef:
Ik had net wel een brainwave : het idee van een volledige controle door middel van een microcontroller blijft toch trekken.
eventueel met een 2 x 16 LCD display, waarop je zaken kunt instellen of weergeven.
Ik denk dan aan zaken als DC protectie, instelbare inschakelvertraging, voedingspannings bewaking, en natuurlijk thermische beveiliging.
Zoiets als de Smartmains van supeR, maar dan uitgebreider, en zonder de softstart.
Als jij het schema maakt met behulp van de links die ik je eerder heb gegeven wil ik wel een microcontroller voor je programmeren.
Bedoel je dan ook dat je de firmware daarvoor zou willen schrijven ?
In dat geval zou het ronduit dom zijn om nee te zeggen op zo'n aanbod ... :D
Het mag duidelijk zijn dat ik totaal niet bekend met programmeren en software schrijven.
knuisje schreef:
Ik zou dan voor de DS18B20 digitale thermometer gaan. Die is heel makkelijk met een microcontroller uit te lezen zonder gedoe met calibratie en ADC.
Verder zou ik de rode cijferdisplays behouden.
Ook hiermee is prima een menu te implementeren. Het wordt dan hetzelfde idee als je bijvoorbeeld bij CV-ketels ziet.
De zichtbaarheid van een LCD-display is temperatuurafhankelijk en dus niet zo geschikt ivm. de grote temperatuurwisseling
van koud naar warm in een klasse A versterker en lijkt me bovendien een beetje teveel van het goede voor een eindversterker.
Goede punten, ik heb ook niet gezegd dat ik perse met een LCD wil werken. de frontplaat zou dan bij nader inzien wel erg vol en rommelig worden.

Maar als ik het goed begrijp is het dus wel mogelijk om al deze punten door een microcontroller te laten aansturen ? :

- DC detectie op de luidspreker uitgangen.
- Aansturing van de netspanning en soft start relais.
- Inschakeling van de versterker door middel van een puls/druktoets schakeleaar.
- Inschakelvertraging voor de luidspreker relais.
- Meting van de koelblok temperatuur (2 x) en visuele weergave daarvan via de rode LED disply's.

Zou wel erg gaaf zijn om zo iets te ontwikkelen, als het een beetje betaalbaar blijft wil ik ook overwegen om in China een stapel printen te laten bakken.
Ik denk wel wel dat er meer forumleden zijn die oren hebben naar zo'n "totaal oplossing"
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Bedoel je dan ook dat je de firmware daarvoor zou willen schrijven ?
Ja. 8-[
ray5150 schreef:
Maar als ik het goed begrijp is het dus wel mogelijk om al deze punten door een microcontroller te laten aansturen ? :

- DC detectie op de luidspreker uitgangen.
- Aansturing van de netspanning en soft start relais.
- Inschakeling van de versterker door middel van een puls/druktoets schakeleaar.
- Inschakelvertraging voor de luidspreker relais.
- Meting van de koelblok temperatuur (2 x) en visuele weergave daarvan via de rode LED disply's.
DC detectie zou op basis van het schema van sound westhost kunnen.

De andere punten zijn vrij standaard en redelijk eenvoudig te realiseren. Voor het uitlezen van de DS18B20 via het 1-wire protocol zijn standaard routines te vinden op het net. Ook voor het multiplexed aansturen van de vier 7-segment displays zijn allerlei methodes te vinden.
ray5150 schreef:
Zou wel erg gaaf zijn om zo iets te ontwikkelen, als het een beetje betaalbaar blijft wil ik ook overwegen om in China een stapel printen te laten bakken.
Ik denk wel wel dat er meer forumleden zijn die oren hebben naar zo'n "totaal oplossing"
Voordeel daarvan is dat je een dubbelzijdige print kan maken.

Betekent wel dat jij het complete schema moet maken en de layout. Delen hiervan zoals de microcontroller en de aansturing van de displays en relais kan ik wel aanleveren.

Wat ik nodig heb is een puntsgewijze opsomming hoe de schakeling zich moet gedragen en een concept schema (zonder microcontroller nog uiteraard). Ook is het van belang om te weten wat voor relais je gebruikt en wat voor spanningen deze nodig hebben.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ronnydepony »

Ik zou ook wel interesse hebben in zo'n een universele print voor min toekomstige Aleph-X.

BTW / iemand die weet hoe je die grote koelprofielen kan bestellen bij Seifert ?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Zweitse »

Zijn ze niet via Farnell te bestellen?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Fokko »

Ik ben ook opzoek naar koellichamen. Seifert is via rs-online te bestellen, alleen een deel van het assortiment wordt aangeboden. Conrad heeft ook leuke koellichamen voor een scherpe prijs.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Zweitse »

Bij Conrad ben ik ze nog niet tegen gekomen. Tenminste niet voor een beetje klasse A versterker. Je zou ook even bij Hifi2000 kunnen kijken. Daar ga ik de mijne waarschijnlijk halen voor mijn ExtremA.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Zweitse »

Voor koelblokken is dit ook nog een adres, zijn niet de goedkoopste, maar ze kunnen ze ook nog bewerken.

http://www.deltour.biz
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ronnydepony »

bedankt voor de info, zonder verder dit topic te vervuilen, de koellichamen voor een Aleph-X van 100W zouden 0.06 c/W moeten zijn en dan zijn die van Hifi2000 te klein.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Zweitse »

Dan kom je al snel uit bij geforceerde koeling.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Over de manier om alles met een µC te regelen heb ik ook al een tijdje zitten denken.'tWas vanwege dat nogal uitgebreid geval met een hoop ICs uit Elektuur waar Ray mee begonnen was.
Omdat er niet zodadelijk belangstelling voor was bleef 't bij een soort tussendoor tijdsbesteding.Zal 'r wat meer werk van gaan maken.De bedoeling was dat 't ook voor versterkers zoals de Aleph-X kan dienen.Daarbij kan de LS-bewaking niet zoals gewoonlijk omdat beide aansluitingen spanning voeren,meestal zit één kan aan de nul.
Al wel een printje getekend,enkelzijdig zonder draadbruggen.
Anne
Bijlagen
prnt.JPG
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ronnydepony »

snap er nie veel van :mrgreen:
maar het ziet er wel goed uit :sure:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Ah!buis schreef:
Al wel een printje getekend,enkelzijdig zonder draadbruggen.
Ik zie geen dubbele temperatuur uitlezing en geen aansturing van 7-segment displays. Lijkt me dat dit niet aan de wensen van Ray voldoet.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Een eerste opzetje. Dit bevat AC-detectie voor de inschakelvertraging en het direct kunnen afschakelen als de spanning wegvalt. De uitlezing van een pushbutton voor de bediening. DC-detectie (nu nog 1 kanaal). Uitlezing 2 temp.sensors via de 1-wire bus. Multiplexed aansturing led displays. En tenslotte aansturing van 6 relais.
Hier moet dus nog een voeding bij van 5V en 12V? voor de relais.
Bijlagen
Amp-controller.png
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door molekuul »

ronnydepony schreef:
bedankt voor de info, zonder verder dit topic te vervuilen, de koellichamen voor een Aleph-X van 100W zouden 0.06 c/W moeten zijn en dan zijn die van Hifi2000 te klein.
Dan heeft je verserker niet eens de kans om warm te worden..
Bij 100W worden deze slechts 6 graden warmer dan de omgevings temperatuur.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Ah!buis schreef:
Al wel een printje getekend,enkelzijdig zonder draadbruggen.
Ik zie geen dubbele temperatuur uitlezing en geen aansturing van 7-segment displays. Lijkt me dat dit niet aan de wensen van Ray voldoet.
Dat klopt wel,zoals ik al zei,gaat uit van de eerste opzet met NTC-weerstanden en een drempel waarde voor de temp. :wink:
Als je met die Mega8 ales wil aansluiten kom je,denk ik,pennen tekort.Tweede LS-bewaking,trigger/schakelaar ingang... :o .
Met mijn Eagle ben ik beperkt tot 8x10cm print,krijg er net op wat ik liet zien.
Twee in voor NTC voor max temp. in de gaten te houden dmv de ADC van de ATtiny,twee LS bewaking via optocouplers (zo zwevend,ook voor zoiets als Aleph-X)en LF filter in soft.Dan de AC-in om het tempo aan te geven(knipperen enzo)tegelijk bij wegvallen dadelijk de boel uit.
D'r zou nog wel een stel 7-seg.cijfers gestuurd kunnen,serieel op een ander printje met schuifregisters,nog pennen over.
Dan zou er wel een meer betrouwbare temp-voeler dan een gewone NTC moeten of ,zoals je voorstelt,twee ééndraads voelers.
Hang hier schema aanvan wat er op de print zit.Met de soft ben ik nog bezig,duurt wat,m'n geheugen is niet meer wat 't geweest is :sure: .
Bijlagen
Schema.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Mozes kriebel, ik heb de kans nog niet gehad om wat in te lezen, of een antwoord te formuleren, en de schema's vliegen me om de oren... :lol:
Ik moet zeggen dat die van knuisje er wel erg goed en duiidelijk uitziet. =D> =D> Kan ik daarvan de .sch file krijgen ?
of heb je soms ook al een layout gemaakt ?

En ik begrijp dat je uitgaat van deze microcontroller ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1392

Ik heb 6 stuks oranje Schrack relais in gebruik, die op 12 Volt draaien. kan geen Dick Best link geven, want dat type zit niet meer in de collectie.
(volgens mij dezelfde als deze, maar dan dus op 12 VDC : http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3396 )

Ik zal wel even de datsheet daarvan opzoeken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Tuurlijk kan ik het sch bestand geven, maar dat wordt pas zondagavond laat wat dan ben ik pas weer thuis. Ik heb nog geen layout gemaakt.

Die controller van Dickbest is 'm inderdaad.

Kun je nog even uitleggen waar alle 6 relais voor dienen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ja, natuurlijk kan ik dat.
Ik heb dus 2 aparte transformatoren. die worden worden ieder door een eigen soft-start aangestuurd.
Iedere softstart heeft een relais om de netspanning in te schakelen, en eentje om de vermogens weerstanden te overbruggen.
De relais staan (nu) paralel geschakeld. in groepjes van twee dus. ieder relais heeft wel zijn eigen aansluiting. de paralel aansluiting
wordt nu gedaan door de bedrading.
IMG_0847.JPG
Met deze relais :
RP610012.jpg
RP610012.jpg (33.45 KiB) 288 keer bekeken
Dan restten nog de luidspreker relais, die staan nu ook paralel geschakeld met een inschakelvertraging van zo'n 15 seconde.
Het zijn qua specs dezelfde relais als bovenstaand, alleen zitten deze in recht opstaande behuizing.

Ik gebruik nu geen DC protectie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Knuisje, mischien een domme vraag, maar ik zie dat beide temperatuur senorsen samen aan één pin van de controller hangen.
Is dat iets wat in de software geregeld word door iedere sensor een adres toe te kennen ?
Ik snap dat die dingen digitaal zijn, maar dat gaat elkaar dus niet storen ?

En de schakeling voor de DC-detectie, wordt die dan voor 2 kanalen dubbel uitgevoerd en met de collectoren samen aan pin 23 geknoopt ?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Fokko »

Hoi Ray,

Ik heb een MAX7219 die niks ligt te doen. Deze zou je kunnen gebruiken voor het aansturen van de 7-segment displays, scheelt je een hele hoop pinnen op de microcontroller. Deze kan ik zo voor je op de post doen, zeg het maar.
Plaats reactie