Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Sub onzichtbaar in 730d wegwerken

Bericht door MichaelB »

Ik zit met iets in gedachte, maar weet niet wat ik er van moet verwachten.

In mijn auto mist behoorlijk wat laag. Dit wil ik door een sub gaan aanvullen, maar wil niet de 13-in-een-dozijn oplossing van een doosje met sub in de kofferbak (die trouwens helemaal gesloten is, want het is een sedan).

Nu dacht ik het volgende:

Zet een MDS-08 in een 25liter BR behuizing en laat via een opening aan de onderzijde van de hoedenplank (de bekleding blijft op z'n plaats) de BR-opening in de wagen uitkomen. Ik heb wat zitten spelen met WinISD en daaruit komt een BR van 34cm. Dit zou met de hoogte van de behuizing mooi aan te sluiten zijn. Ik heb ook gekeken naar 4e & 6e orde bandpass, maar dan wordt de behuizing 2,5-3x zo groot en de gevoeligheid is dramatisch.

Ik besef me dat de helft van het geluid zo in de kofferbak blijft, maar ik wil absoluut niet zichtbaar gaan zagen. Alles moet verborgen blijven en het lijkt me een betere oplossing dan een sub helemaal in de kofferbak plaatsen en deze door de bank te laten blazen zoals ze bij veel sedans doen... :-& (je gooit thuis ook niet 3 kussen op je sub).

Oh ja, uiteraard ga ik met DSP werken. :wink:
Laatst gewijzigd door MichaelB op wo 27 feb 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

Re: MDS-08, BR, maar dan anders

Bericht door bartsegers »

Andere plek dan de kofferbak ??

(wellicht heb je plaats onder de stoelen ?)
Marktplaats zoeken naar zo'n ultra platte pioneer speaker bv is dan wel bruikbaar.

subje in de kofferbak van een sedan is denk ik de minst rendabele optie.
(heb wel eens iets gehoord met een sedan en skiluikje, moest dan wel open....)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

bartsegers schreef:
Andere plek dan de kofferbak ??

(wellicht heb je plaats onder de stoelen ?)
Marktplaats zoeken naar zo'n ultra platte pioneer speaker bv is dan wel bruikbaar.

subje in de kofferbak van een sedan is denk ik de minst rendabele optie.
(heb wel eens iets gehoord met een sedan en skiluikje, moest dan wel open....)
BLEGH ende SPUUG =; :mrgreen: . Geen plastic pioneer/kenwood doosje onder de stoelen (waar geen ruimte voor is overigens). Het moet in de auto helemaal standaard blijven.

Maar zou het gaan werken zoals ik het voorstel?
bartsegers

Ging mij eigenlijk alleen om de driver die in dat plastic doosje zit :-$

Maar als de enige ruimte in de kofferbak is, dan moet je wel he :lol:
(zaakje wordt ook versterkt?, waar laat je die spulletjes?)

Ik denk persoonlijk dat het niets extra's oplevert als je de output van de poort door de speakergaten laat gaan.
(Het is een resonantiepoort, niet zoals bij een hoorn die daadwerkelijk output heeft)

Ik denk dat de output van een TL oid (ronde pijp??) wel bruikbaar is.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Een BR-poort levert wel degelijk een boel akoestische output hoor, Bart :).
Dat is alleen enkel maar het 'laagste stukje', en om die reden vermoed ik dat het allemaal een beetje zompig en traag gaat klinken, als je voornamelijk het geluid uit de poort ter beschikking hebt. Je mist dan toch een groot stuk - zeg 50-100Hz ofzo.

Heb zelf ook een MDS08 in de auto gehad, klonk goed, maar ging (voor mij iig) ruim onvoldoende hard in het laag.
En zo extreem waren mijn wensen niet.

Heb je gezien wat Henkjan een heeele poos terug gemaakt had, ik dacht in het handschoenenkastje ?
Moet er ff naar zoeken...
EDIT. Was niet Henkjan, maar boerenterprise :viewtopic.php?f=3&t=8633&hilit=handschoenenkastje
Maar als je stelt dat het interieur origineel moet blijven, zal dit hem wel niet worden :oops:
bartsegers

dit zou de output uit de poort zijn (hornresp geeft je de optie om dat te laten zien)
25 liter, met 40hz poort (ongeveer 30cm lang , poortje van 40cm2)

sublaag, dip (afstemming) en dan de rest. (12 db harder)
Oja, en dan ook nog eens in een auto, dus wordt nog aangedikt hier en daar.

Lijkt mij ook heel zompig klinken, nooit zelf getest uiteraard.
Bijlagen
output BR pijp.JPG
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Oh ja, duh!

Ik krijg dan idd. voornamelijk de output van de poort in het interieur. Daarom had ik dit vroegah al eens afgeserveerd...
Stom, dit heb ik al eens getest in de auto van m'n broer. Klonk nergens naar. :x

Zit wat te spelen in WinISD en kwam op isobarisch 6e orde bandpass in een super kleine behuizing! Jammer dat ik dan pijpen van 120 en 90cm moet wegwerken :lol: Je kan echt de meest bizarre combi's maken zo :wink:

Goed terug naar de tekentafel...
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Erg offtopic van me, maar...dat plaatje kan natuurlijk nooit zijn, wat je zegt dat het is.
Een poort die je afstemt op 40Hz, levert maximale output rond 40Hz. Niet minimale output, zoals jouw plaatje.
Voor de output van de driver zelf is dit een vrij logische afbeelding.
De output van de poort vult netjes die 40Hz dip op als het goed is; een scherpe (high-Q) piek met gelijke amplitude (plus nog wat rommel wat hogerop ivm ongewenste poortresonanties).
bartsegers

MarcoSQ schreef:
Erg offtopic van me, maar...dat plaatje kan natuurlijk nooit zijn, wat je zegt dat het is.
Een poort die je afstemt op 40Hz, levert maximale output rond 40Hz. Niet minimale output, zoals jouw plaatje.
Voor de output van de driver zelf is dit een vrij logische afbeelding.
De output van de poort vult netjes die 40Hz dip op als het goed is; een scherpe (high-Q) piek met gelijke amplitude (plus nog wat rommel wat hogerop ivm ongewenste poortresonanties).
Dan heb het inderdaad fout geïnterpreteerd.
Krijg de output van de poort dan niet netjes op het scherm.
Het is inderdaad van het direct stralende deel het plaatje. :-&

Maar dat het niet werkt is wel duidelijk gelukkig.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

MichaelB schreef:
Zet een MDS-08 in een 25liter BR behuizing en laat via een opening aan de onderzijde van de hoedenplank (de bekleding blijft op z'n plaats) de BR-opening in de wagen uitkomen. Ik heb wat zitten spelen met WinISD en daaruit komt een BR van 34cm. Dit zou met de hoogte van de behuizing mooi aan te sluiten zijn. Ik heb ook gekeken naar 4e & 6e orde bandpass, maar dan wordt de behuizing 2,5-3x zo groot en de gevoeligheid is dramatisch.
Ik denk toch dat een bandpass sub de beste oplossing is met wat je voor ogen hebt.
De output van een BR-poort heeft een vrij hoge Q-waarde, de breedbanders/midbasjes in de rest van de auto zullen hard moet werken om dat goed aan te kunnen vullen (even aangenomen dat deze <5" zijn).

Nog even in Winisd nagekeken en mijn uitspraak blijkt niet waar te zijn :roll:
Wat wel een nadeel kan zijn is dat de poort een stuk zachter speelt dan de woofer zelf. Poortoutput van de MDS-08 BR ligt ca. -6dB lager, daarmee is de piekSPL lager dan bij de 4e orde bandpass versie die hieronder beschreven is

Trouwens het grote voordeel van een bandpass is dat je makkelijk rendement tegen diepgang kan ruilen.
Stem je hoger af dan kan de kast ook weer kleiner.
De waarden die WinISD geeft hoef je natuurlijk niet te gebruiken, die dienen enkel als een suggestie.
Ik zal zo meteen even kijken hoe de MDS-08 het doet in een 4e orde bandpass van 35 liter.

Edit:
Eerste opzet na een half uurtje pielen in WinISD.
Ik heb ook even een andere woofer meegepakt van de Scanspeak discovery lijn, beetje om mee te vergelijken.
Kost 2 tientjes extra, maar heeft veel meer dynamiek reserve en zal het ook wel een stuk minder vervormen.
Bandpass 4e orde (respons), Gradient MDS-08 en Scanspeak 22W-4534G00.png
Piek SPL bij x-max conusuitslag, vermogen ruim beneden nominaal toelaatbaar woofervermogen.
Piek SPL bij x-max conusuitslag, vermogen ruim beneden nominaal toelaatbaar woofervermogen.
Bandpass 4e orde (max_uitslag), Gradient MDS-08 en Scanspeak 22W-4534G00.png
Zo te zien valt het dus reuze mee met de grootte van de sub ;).
De MDS-08 komt in de 4e orde bandpass ongeveer even laag als de bassreflex variant met QB3 afstemming.
De kast is alleen iets groter en hij komt sneller tegen zijn x-max aan, waardoor de piekSPL blijft steken op 98dB (>93dB @40Hz).
Lijkt mij echter hard zat voor in de auto!

Met demping in de bandpass mogen de volumen ook wat kleiner zijn.
Voor de achterkamer gevuld met wol = -20% + volume woofer.
Voor de voorkamer bedekt met 2.5cm noppenschuim = -7% + volume poort

Rekensommetje voor de MDS-08:
Achterkamer + voorkamer = (15*0.8+1) + (15*0.93+3) = ca. 30l

Rekensommetje voor de 22W-4534G00:
Achterkamer + voorkamer = (20*0.8+1) + (25*0.93+2) = ca. 42l

Komt ongeveer neer op een kubusje met zijde 35-40cm (incl.18mm wand).

En ja, ik vind het leuk om een bandpass te simuleren :lol: .
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 21 feb 2013, 20:35, 4 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

Een TL van pak hem beet 35 liter gaat ook netjes.

Hoe groot zijn de gaten in je hoedenplank eigenlijk ?
Kun je de kast niet zo maken dat de woofer tegen de gaten aan speelt?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Chris_T schreef:
Eerste opzet na een half uurtje pielen in WinISD.
Bedankt man, echter, ik heb andere parameters dan jij...

Ik heb de gegevens van de site van Intertechnik gebruikt en die zijn als volgt:

Type Tiefmittelton
Imp. (Zn/ohm) 4
Freq.(Hz) bis 1 KHz
Maximaal vermogen (W) 120
Vermogen (W) 160
SPL (1W/1M) 88,00
VC (d) 35
Xmax +- (mm) 3,5
Re (Ohm) 3,20
BL (NA) (F/I) 8,26
fs 29
Mms(g) 40,8
Cms (mm/N) ,74
Sd (cm2) 206
VAS 43,89
QMS 1,99
QES ,36
QTS ,28

Logisch dat jij er dan andere simulaties uit krijgt. :(
Waar heb jij de parameters vandaan?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kan je niet een stel nette woofers onder een kleedje in de hoedenplank doen, en dan wat DSP-en? die plank van een 730 moet toch plek zat geven, en omdat t een sedan is zit er toch metaal onder zodat je ze goed kan vastzetten
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Neem een 30cm free air woofer (een of andere Pioneer 30x F-type) en monteer die achter je skiluik, want in de meeste BMW's is een klein kistje in de kofferbak drama.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

MichaelB schreef:
Logisch dat jij er dan andere simulaties uit krijgt. :(
Waar heb jij de parameters vandaan?
Ik heb de TSP uit de Hobbyhifi gehaald, editie 05/2008.
De woofers hadden toen als merknaam Nova MDS08, maar de Gradient ziet er exact hetzelfde uit.
Het zou mij ook heel erg verbazen als het geen oem woofer betreft.

Maar ook met de TSP van intertechniek krijg ik een hele kleine behuizing.
Zelfs kleiner voor een vrijwel gelijke frequentie verloop :lol:

Achterkamer: 10l
Voorkamer: 11l, afgestemd @65Hz

Als daar geen aaibaar subje van te maken is ;).

Maar zoals de anderen al aangeven, is het niet makkelijker om gewoon wat woofers in de hoedenplank weg te werken?
Eventueel een nieuwe hoedenplank daarvoor in elkaar fabrieken.
Hoeft niet veel werk te zijn met een vaste hand, decoupeerzaag en wat vilt voor de afwerking.
bartsegers

een bmw 730, met een slechte geluidsinstallatie ?

Is het dan een oud model ?
Dan zou ik zeker een hoedenplank maken met een leuke 10" erin.
Keuze te over, en met DSP echt wel mooi te krijgen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
naar onze maatstaven zit in 99.99% van de auto's af fabriek een slechte installatie, ik heb in m'n A8 een b*** waar de 1e eigenaar ongetwijfeld een fors bedrag voor heeft mogen aftikken, maar daar kan ik ook niet van onder de indruk van zijn (maar heeft wel kwantitatief genoeg laag, iets van 2 stuks 6 of 8 inch in de hoedenplank)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

grappig, in mijn beleving zit steeds vaker er een zeer fatsoenlijke geluidsinstallatie standaard in auto's
ook kan ik in de auto sneller genieten dan thuis, minder hoge eisen misschien maar zeker een eenvoudig kloppend laag.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
kan je niet een stel nette woofers onder een kleedje in de hoedenplank doen, en dan wat DSP-en? die plank van een 730 moet toch plek zat geven, en omdat t een sedan is zit er toch metaal onder zodat je ze goed kan vastzetten
Dat zal je verbazen. Het stuk tussen de achterbank en het raam is ten eerste best kort en voor deze oplossing lastig gevormd. Het schuine deel is 27cm breed en 17cm diep en gemaakt van een soort geperst vezelig hout met lijm, keihard. Er is een paar centimeter ruimte tussen de "hoedenplank" en het metaal van de kofferbak. Er zit een goeie centimeter dempend materiaal onder.

Opening vanaf de kofferbak naar boven gezien:
IMG_0952.JPG
Gezien vanaf de bank:
IMG_0954.JPG
Gezien door het raam:
IMG_0955.JPG
bartsegers schreef:
Nope, het geluid is zelfs behoorlijk goed. Beter dan 90% van de auto's van vandaag de dag (zelfs de modellen met een "premium" geluidssysteem). (mid)Laag naar hoog klopt, niets overheerst. In de deuren zitten keurig voorgevormde afgesloten bakken voor de mid-laag speakers. Van binnen voorzien van isolatie.

Foto geleend van Bimmerboard:
box before install.JPG
Het "probleem" is alles onder +/- 50Hz. Dit mist nagenoeg helemaal.

Overigens ga ik ook de versterker voor de voor speakers vervangen (heb nog een goeie Audison liggen), want dan kan ik meteen alles met DSP echt glad trekken. Eventueel later vervang ik de speakers uit de voordeuren voor iets beters, maar dat is voor later. Nu eerst de sub.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Lijkt mij dat de MDS met z'n korte spreekspoel niet echt heel veel speelruimte heeft onder 50 Hz...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Het hoeft ook niet hard te kunnen, maar nu is er nagenoeg niets onder 50Hz en vooral op snelheid is er gemis aan laag. Het lijkt me dat de MDS08 dat prima kan aanvullen.

Ik hoef ook geen afgrond diep laag te hebben, maar richting de 40Hz teken ik al voor (-6dB, wat in de auto i.v.m. gain alleen maar beter uit zal pakken).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er zal ongetwijfeld een sjieker audio pakket met merk logo geweest zijn voor de 7serie, net zoals mijn A8 een b*** als optie heeft (en de nieuwere Audi's B&O). Kan je wat ze daar als oplossing voor t laag gekozen hebben niet als voorbeeld nemen?
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

MichaelB schreef:
Het hoeft ook niet hard te kunnen, maar nu is er nagenoeg niets onder 50Hz en vooral op snelheid is er gemis aan laag. Het lijkt me dat de MDS08 dat prima kan aanvullen.
Maar de kofferruimte van de meeste BMW's dermate afgesloten van het interieur dat er maar erg weinig van het sublaag overblijft en je moet de MDS dan wel erg hard laten werken. Of zijn die ronde gaten die ik zie naar de hoedenplank al open?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
er zal ongetwijfeld een sjieker audio pakket met merk logo geweest zijn voor de 7serie, net zoals mijn A8 een b*** als optie heeft (en de nieuwere Audi's B&O). Kan je wat ze daar als oplossing voor t laag gekozen hebben niet als voorbeeld nemen?
Dat klopt. Dat is het DSP pakket. Dan heb je in de hoedenplank 4 subs zitten. Dat had mijn vorige 7-serie, maar dat wilde ik bewust niet meer terug, omdat het andere inbouwzaken een stuk lastiger maakt...

Er zit dan deze behuizing onder/in de hoedenplank:
sube38.JPG
Helaas zijn de mogelijkheden om hier voldoende druk uit te krijgen behoorlijk beperkt.
De behuizing is ook erg ondiep.

Ik had dit pad al bewandeld en kwam op de SLS 5.25 als enige kandidaat. Er zouden dan 4 stuks in komen. Welke per kant 8 liter nodig hebben. Hoeveel de inhoud van die standaard bak is weet ik helaas niet. Die zou ik 2e hands moeten kopen en volgieten met water.
Bertje schreef:
Of zijn die ronde gaten die ik zie naar de hoedenplank al open?
Correct, dit is open tot onder de hoedenplank.
wimlex

Bericht door wimlex »

Zodan, ik reageer echt nooit ergens op enig forum, maar dit kon ik niet laten :mrgreen:

Ik heb een e38 730D met een klein btje aangepaste stereo

Voorin in de originele, maar vergrootte bakken + multiplex ring als baffle 2x Seas L16RNX
op de locatie vd originele tweeters heb ik een setje Wavecor TW030WA03 30mm frontplaat loze dome's op de bestuurder uitgericht
wavecor.jpg
wavecor.jpg (18.8 KiB) 1010 keer bekeken
seas-1.jpg
Achterin heb ik de dsp hoedenplank geplaatst met daarin een 2 x Seas CA15RLY en 2 gaten afgesloten
seas-2.jpg
seas-2.jpg (9.46 KiB) 1008 keer bekeken
de speakers in de achterdeur gebruik ik niet, deze verstoren het geluidsbeeld zo dat ik die dsp hoedenplank heb geplaatst voor een rearfill bron op een mooie hoogte+afstand
Als sub heb ik een Tangband W8Q-1071F omdat er niets zo geniaal in het skiluik past. Deze zit in de volgende speciaal gemaakte gesloten kist:
tangband.jpg
tangband.jpg (16.86 KiB) 1008 keer bekeken
sub-1.jpg
sub-2.jpg
deze staat over de gehele breedte tegen de achterbank, en zit hieraan vast met 3 schroeven achter het frame vd middenarmsteun. Lekker makkelijk bitumen aan de buitenkant geplakt en aan de kofferbak kant een 15mm dikke plaat voor de 3 Audison versterkers 1x4 kanaals, 1x 2 kanaals en een mono.

Deze versterkers worden aangestuurd door 2 dsp's, 1 voor de front+sub set en 1 speciaal voor de rearfill.
Alles uiteraard actief gefilterd en met looptijd correctie.

De rearfill speakers laten alleen dat deel vd muziek horen dat uniek is voor links en rechts (links = links uniek +rechts uniek uit fase, rechts = rechts uniek+links uniek uit fase). Links en rechts rear zijn tov elkaar juist vertraagt en samen juist teveel, dit voor het speciale effect(te weinig vertraging als geheel= verstoring van het geluidsbeeld voorin, teveel gaat lijken op galm) een rudimentair surround dat bij de juiste afstelling de kleine luister ruimte vergroot.

Met deze sub gaat alle energie gelijk het interieur in, geen rammelende kofferbak, weinig vermogen nodig(betekend niet dat je niet veel mag hebben :roll: ). Ik heb altijd de armleuning omlaag achterin. In een uitvoering zonder skiluik zal je eerst een gat moeten maken, maar dat is ook niet zo spannend.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”