Zodan, ik reageer echt nooit ergens op enig forum, maar dit kon ik niet laten
Ik heb een e38 730D met een klein btje aangepaste stereo
Voorin in de originele, maar vergrootte bakken + multiplex ring als baffle 2x Seas L16RNX
op de locatie vd originele tweeters heb ik een setje Wavecor TW030WA03 30mm frontplaat loze dome's op de bestuurder uitgericht

- wavecor.jpg (18.8 KiB) 1011 keer bekeken
Achterin heb ik de dsp hoedenplank geplaatst met daarin een 2 x Seas CA15RLY en 2 gaten afgesloten

- seas-2.jpg (9.46 KiB) 1009 keer bekeken
de speakers in de achterdeur gebruik ik niet, deze verstoren het geluidsbeeld zo dat ik die dsp hoedenplank heb geplaatst voor een rearfill bron op een mooie hoogte+afstand
Als sub heb ik een Tangband W8Q-1071F omdat er niets zo geniaal in het skiluik past. Deze zit in de volgende speciaal gemaakte gesloten kist:

- tangband.jpg (16.86 KiB) 1009 keer bekeken
deze staat over de gehele breedte tegen de achterbank, en zit hieraan vast met 3 schroeven achter het frame vd middenarmsteun. Lekker makkelijk bitumen aan de buitenkant geplakt en aan de kofferbak kant een 15mm dikke plaat voor de 3 Audison versterkers 1x4 kanaals, 1x 2 kanaals en een mono.
Deze versterkers worden aangestuurd door 2 dsp's, 1 voor de front+sub set en 1 speciaal voor de rearfill.
Alles uiteraard actief gefilterd en met looptijd correctie.
De rearfill speakers laten alleen dat deel vd muziek horen dat uniek is voor links en rechts (links = links uniek +rechts uniek uit fase, rechts = rechts uniek+links uniek uit fase). Links en rechts rear zijn tov elkaar juist vertraagt en samen juist teveel, dit voor het speciale effect(te weinig vertraging als geheel= verstoring van het geluidsbeeld voorin, teveel gaat lijken op galm) een rudimentair surround dat bij de juiste afstelling de kleine luister ruimte vergroot.
Met deze sub gaat alle energie gelijk het interieur in, geen rammelende kofferbak, weinig vermogen nodig(betekend niet dat je niet veel mag hebben

). Ik heb altijd de armleuning omlaag achterin. In een uitvoering zonder skiluik zal je eerst een gat moeten maken, maar dat is ook niet zo spannend.