Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb de baffle van mid/hoog opgebouwd uit 4mm mdf met 8mm trespa en weer 4mm mdf.
dit geeft een enorme stijfheid en dempt ook nog eens prima :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dit is een voorbeeld van wat ik nu krijg als optimaal. De baffle is hier 26 cm breed en 100 hoog. 100 omdat ik voor het gemak de Eton wooferkast in het verlengde heb meebedacht.

Omdat de korfmaat niet meegenomen is, kan de onderste woofer iets lager gezet worden zodat de tweeter er net tussenpast. De tweeter moet of boven de onderste woofer of onder de bovenste woover komen. Ik zou hem in dit geval niet in het midden zetten, vanwege diffractie: frequentierespons krijgt een slingerend gedrag in het hoog. Lastig overwegen altijd, dus als je het optisch niks vind dan doen zoals jij wil.

Als je de mids liever op 1 lijn hebt kan je dat ook doen, maar hou dan wel dezelfde hoogte aan als bij de simulatie. Je hebt echter meer last van diffractie dan!

De bult die ontstaat op 800Hz is de dipoolbult. Die moet met een notch gedempd worden. Daarna zou crossen rond 400Hz en 2kHz mogelijk zijn.
Bijlagen
Paul Groot.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Dre, jij bent de pikeur in hout-bouw heb ik hier en daar gezien, mooi wat je maakt.
Bedankt voor de tip.
Trespa, …………….opgezocht, is een soort kunststof met bijzondere kwaliteiten, aardig om te lezen;
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=4741


Montana,

Ik laat de wooferkast niet doorlopen in de midbaffle. Komen gescheiden van elkaar. Optisch lijkt het door te lopen maar zullen gescheiden opgesteld worden.
Mid-tweet-baffle verzwaard op bovenzijde wooferkast met op front zeer kleine luchtspleet.
Maar mechanisch geschieden, ontkoppeld noemen jullie dat geloof ik.

Ik heb inderdaad het voornemen zeer stevige wooferkast bracings te plaatsen. Kost tenslotte weinag (=Haags).

Okee, ruimte voor bitumen komt er.

Oo..dus woofer wel dicht op mid en tweet…….aha……

“Als je de Accuton 6mm verzinkt moet je ook nog wat vlees overhouden. “
Dan bedoel je mid en tweeter? Of alleen mid?..........
Verzinken………..Ik heb nu een mooie frees…………..dus……..


---------------------------------------
Okeee, baffle 26cm breed.

De mid’s niet op 1 lijn…….. ach laat ik eens gek doen……….
Tweeter er boven een optie? wel in het midden?

“De bult die ontstaat op 800Hz is de dipoolbult. Die moet met een notch gedempd worden. Daarna zou crossen rond 400Hz en 2kHz mogelijk zijn.”
………een notch …………? Opgezocht.
In signal processing, a band-stop filter or band-rejection filter is a filter that passes most frequencies unaltered, but attenuates those in a specific range to very low levels. It is the opposite of a band-pass filter. A notch filter is a band-stop filter with a narrow stopband (high Q factor). Notch filters are used in live sound reproduction (Public Address systems, also known as PA systems) and in instrument amplifier (especially amplifiers or preamplifiers for acoustic instruments such as acoustic guitar, mandolin, bass instrument amplifier, etc.) to reduce or prevent feedback, while having little noticeable effect on the rest of the frequency spectrum. Other names include 'band limit filter', 'T-notch filter', 'band-elimination filter', and 'band-reject filter'.
Met dank aan wikkipedia.


Gents
Wederom bedankt en voor mij belangrijk,….99% klare taal. Thanks.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

paul,als je het leuk vind kan je de baffle zelf komen bekijken en beluisteren aangezien we niet ver uit elkaar wonen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik zei het toch best duidelijk over de tweeterplek? Snap je het niet?

Ik ga ervanuit dat je de baffle van de woofer en mid in elkaar laat overlopen, maar dat de panelen mechanisch niet aan elkaar vastzitten, de tekening is dan nogsteeds goed als simulatie. Er komt dan ongeveer 0,5cm ruimte tussen beide delen?, Die ruimte is eigenlijk ongewenst vanwege diffractie, dus dat zou idealitair zo klein mogelijk moeten blijven.

Natuurlijk is het het belangrijkste dat de tweeter verzonken wordt. Daar zitten nare effecten als je dat niet doet. Voor de mids maakt het minder uit als je een beetje onder 2khz blijft met de xo. Gewoon alles verzinken dus en daardoor rekening houden met baffledikte en stevigheid.

ps. Het is maar een idee wat ik aangeef he! Voor andere ontwerpen is ook weer iets te zeggen. Mids en tweeters op 1 lijn zou ook kunnen, maar dat hangt er een beetje vanaf hoeveel de ontwerper hecht aan bepaalde criteria. Mocht je alles zo overnemen dan moet je de driverlocatie zeer nauwkeurig overnemen.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Dre je hebt PM.

Montana,

Ligt aan mij dat ik zaken niet meteen begrijp.
Ik heb 1 keer eerder kasten gemaakt en dan op een manier van;…….hier een gat want daar komt een speaker….full stop.
Geen enkele kennis noch notie van interferenties, notches, filters etc en ga zo maar door.
Ik dacht, ik koop mooie units en dan komt het vanzelf goed.
Ik heb daarom in de topicnaam ook maar benadrukt dat ik op dit gebied een absolute beginner ben, immers dan hoop ik ook op detail adviezen bij gebrek aan kennis.
En jullie hebben me al zover geholpen dat de afmetingen redelijk vast zijn komen te staan.

Ik heb je tekening als afbeelding bewaard en die zal dienen als template voor de baffle.

Ik ga alles verzinken.

Ik vind het idee om de 2 mids niet in 1 lijn te zetten helemaal niet gek.
Ik vind een openbaffle ontwerp toch al niet het mooiste wat er bedacht werd/wordt, ziet er erg technisch uit, maar daarom zullen units die niet op 1 lijn zitten dit ook nog eens extra benadrukken.
Lijkt me wel leuk en als dat beter is……... En als het tegenvalt zaag ik een baffle waarin alles wel op 1 lijn zit. Kleine moeite.

De afwerking van het geheel zal pas plaats vinden na luisteren en filterwerken.
Dus veel moeite zal er niet verspild worden op die manier.

Ik heb morgen het kamertje pas klaar voor gebruik. Heeft 2 keer zo lang geduurd doordat ik de afgelopen 22 jaar zaken heb bewaard waar ik 21 jaar niet meer naar om heb gekeken maar zonde vond om te kiepen. Affijn, dat kennen jullie ook wel. Een appartement met 3 (jawel) berghokken en nog eens een kamer “over” geeft een leuke verzameling.
De bijwerking van dit speaker projectje is een grote opruiming geweest.

Ik kan het niet laten om het mooiste (kwa kleur en vormgeving) speakertje ter wereld te posten.
Hierdoor zal ik me laten inspireren ofschoon ik iets “opens” maak.
Bijlagen
loudspeakers_exquisite_grand.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

geen pm gezien :?
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

vergissing,
was een mail maar geen pb,
nu wel een pb.
gr
paul

Verder;
Klaar.......ik kan de kamer gebruiken tot ca. eind Juli, dan wordt ie geschikt gemaakt voor dochter en kleinzoon.
gr
paul
Bijlagen
lekker de ruimte.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Ik ben van start gegaan.
Eerst een plan gemaakt waarvan ik zal afwijken als ik dat nodig vind of als toevalligheden dat noodzaken.

Een beetje geschetst en Marijke vond het plan iets van een potkachel weg hebben.
Dank je wel schat..!!!!!
Bijlagen
plan.jpg
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Ik wil de onderkant vaan het tweedelige geheel als een grote fles vanaf front gezien vormgeven.
De kleur zal donker rood worden.
Fineren doe ik niet, onmogelijk voor mij, ik ga een houtfineer imiteren.

Ik zal als de kale kasten goed klinken, en ik niet naar een gesloten bovendeel hoef over te gaan, pas met het spuiten beginnen.
Tevens zal ik met gepolijste aluminium delen werken en lichtbeige vlakken.
Bijlagen
donker kersen.jpg
donker kersen.jpg (855 Bytes) 1435 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Frezen van het 12 inch gat moet van beide zijden omdat ik niet beschik over een lange frees. Het geheel is 44 mm dik.
Bijlagen
freesen van bijde zijden.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Geen probleem. Werkstukje omdraaien.
Bijlagen
frees.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Mooie plannen en ik hoop dat er wat van terecht komt.
Bijlagen
ETON 12 past.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gaat lekker paul 8)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Paul groot schreef:
.......ik kan de kamer gebruiken tot ca. eind Juli
Lekker hoor als je na het klussen gewoon de boel de boel kan laten (en überhaupt "indoor" kan frezen :!: )
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Volgens de tekening komt je tweeter op 145cm hoogte, is dat bewust?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Veel ongunstiger dan dat kan je de tweeterlocatie niet verzinnen.. Waarom laat je het niet zoals ik gesimuleerd heb.

Waarom laat je het hoog paneel niet inzakken vanaf de onderkant? Net zover dat de tweeter rond 1 meter hoogte uitkomt, maar waarbij je de posities van de drivers op de gesimuleerde baffle intact laat.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Hallo,
Tweeter komt op ca. 115 cm en niet op 145cm.
Kijk maar, top baffle ca 120cm, reken daarbij een voet van ca 5cm komt bovenzijde baffle op 125cm.
De tweeter zal op oorhoogte komen, ca 110 a 120cm.
Ik heb nog niks aan de OB gedaan dus kan alles nog zagen en verzinnen.

Gr
Paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

..........dat zeg ik...........0 kennis........ :oops:

Het is toegestaan mijn fout genadeloos te becommentariëren....

:twisted: :twisted:
Bijlagen
HIGH-END-DI-POOL.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

:lol:

Respect dat je dat laat zien :wink: .
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Hahah.. Koel!! =D
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Aii, dat is zuur!!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tsja, wie kent het niet....

Natuurlijk vanaf twee zijden zitten frezen. In de maakbiznizz zeggen ze altijd: 2 keer meten 3 keer checken 1 keer zagen.

Voor de fijnslijpers onder ons: vergeet je machine niet te calibreren... (weet je nog Mischa hahahaha)

Gewoon een nieuwe plaat kopen en vol goede moed verder gaan!

Succes ermee!

Jan
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

gaatje 'gewoon' door de plank heen boren...

heb dit ook wel eens gehad :D
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Ik heb een voorraadje hout dus kan me wel vergissingen permitteren.
Ja, ik schroom niet stommiteiten te posten.
Dit was te voorkomen door gewoon eerst te meten en te kijken inderdaad.
Op het moment balen, nu kan ik erom lachen.
Morgen herstellen, nieuw plaatje maken.

Gr
Paul
Bijlagen
voorraad.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”