dit geeft een enorme stijfheid en dempt ook nog eens prima
Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Moderator: Beheerdersteam
Dit is een voorbeeld van wat ik nu krijg als optimaal. De baffle is hier 26 cm breed en 100 hoog. 100 omdat ik voor het gemak de Eton wooferkast in het verlengde heb meebedacht.
Omdat de korfmaat niet meegenomen is, kan de onderste woofer iets lager gezet worden zodat de tweeter er net tussenpast. De tweeter moet of boven de onderste woofer of onder de bovenste woover komen. Ik zou hem in dit geval niet in het midden zetten, vanwege diffractie: frequentierespons krijgt een slingerend gedrag in het hoog. Lastig overwegen altijd, dus als je het optisch niks vind dan doen zoals jij wil.
Als je de mids liever op 1 lijn hebt kan je dat ook doen, maar hou dan wel dezelfde hoogte aan als bij de simulatie. Je hebt echter meer last van diffractie dan!
De bult die ontstaat op 800Hz is de dipoolbult. Die moet met een notch gedempd worden. Daarna zou crossen rond 400Hz en 2kHz mogelijk zijn.
Omdat de korfmaat niet meegenomen is, kan de onderste woofer iets lager gezet worden zodat de tweeter er net tussenpast. De tweeter moet of boven de onderste woofer of onder de bovenste woover komen. Ik zou hem in dit geval niet in het midden zetten, vanwege diffractie: frequentierespons krijgt een slingerend gedrag in het hoog. Lastig overwegen altijd, dus als je het optisch niks vind dan doen zoals jij wil.
Als je de mids liever op 1 lijn hebt kan je dat ook doen, maar hou dan wel dezelfde hoogte aan als bij de simulatie. Je hebt echter meer last van diffractie dan!
De bult die ontstaat op 800Hz is de dipoolbult. Die moet met een notch gedempd worden. Daarna zou crossen rond 400Hz en 2kHz mogelijk zijn.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Dre, jij bent de pikeur in hout-bouw heb ik hier en daar gezien, mooi wat je maakt.
Bedankt voor de tip.
Trespa, …………….opgezocht, is een soort kunststof met bijzondere kwaliteiten, aardig om te lezen;
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=4741
Montana,
Ik laat de wooferkast niet doorlopen in de midbaffle. Komen gescheiden van elkaar. Optisch lijkt het door te lopen maar zullen gescheiden opgesteld worden.
Mid-tweet-baffle verzwaard op bovenzijde wooferkast met op front zeer kleine luchtspleet.
Maar mechanisch geschieden, ontkoppeld noemen jullie dat geloof ik.
Ik heb inderdaad het voornemen zeer stevige wooferkast bracings te plaatsen. Kost tenslotte weinag (=Haags).
Okee, ruimte voor bitumen komt er.
Oo..dus woofer wel dicht op mid en tweet…….aha……
“Als je de Accuton 6mm verzinkt moet je ook nog wat vlees overhouden. “
Dan bedoel je mid en tweeter? Of alleen mid?..........
Verzinken………..Ik heb nu een mooie frees…………..dus……..
---------------------------------------
Okeee, baffle 26cm breed.
De mid’s niet op 1 lijn…….. ach laat ik eens gek doen……….
Tweeter er boven een optie? wel in het midden?
“De bult die ontstaat op 800Hz is de dipoolbult. Die moet met een notch gedempd worden. Daarna zou crossen rond 400Hz en 2kHz mogelijk zijn.”
………een notch …………? Opgezocht.
In signal processing, a band-stop filter or band-rejection filter is a filter that passes most frequencies unaltered, but attenuates those in a specific range to very low levels. It is the opposite of a band-pass filter. A notch filter is a band-stop filter with a narrow stopband (high Q factor). Notch filters are used in live sound reproduction (Public Address systems, also known as PA systems) and in instrument amplifier (especially amplifiers or preamplifiers for acoustic instruments such as acoustic guitar, mandolin, bass instrument amplifier, etc.) to reduce or prevent feedback, while having little noticeable effect on the rest of the frequency spectrum. Other names include 'band limit filter', 'T-notch filter', 'band-elimination filter', and 'band-reject filter'.
Met dank aan wikkipedia.
Gents
Wederom bedankt en voor mij belangrijk,….99% klare taal. Thanks.
Bedankt voor de tip.
Trespa, …………….opgezocht, is een soort kunststof met bijzondere kwaliteiten, aardig om te lezen;
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=4741
Montana,
Ik laat de wooferkast niet doorlopen in de midbaffle. Komen gescheiden van elkaar. Optisch lijkt het door te lopen maar zullen gescheiden opgesteld worden.
Mid-tweet-baffle verzwaard op bovenzijde wooferkast met op front zeer kleine luchtspleet.
Maar mechanisch geschieden, ontkoppeld noemen jullie dat geloof ik.
Ik heb inderdaad het voornemen zeer stevige wooferkast bracings te plaatsen. Kost tenslotte weinag (=Haags).
Okee, ruimte voor bitumen komt er.
Oo..dus woofer wel dicht op mid en tweet…….aha……
“Als je de Accuton 6mm verzinkt moet je ook nog wat vlees overhouden. “
Dan bedoel je mid en tweeter? Of alleen mid?..........
Verzinken………..Ik heb nu een mooie frees…………..dus……..
---------------------------------------
Okeee, baffle 26cm breed.
De mid’s niet op 1 lijn…….. ach laat ik eens gek doen……….
Tweeter er boven een optie? wel in het midden?
“De bult die ontstaat op 800Hz is de dipoolbult. Die moet met een notch gedempd worden. Daarna zou crossen rond 400Hz en 2kHz mogelijk zijn.”
………een notch …………? Opgezocht.
In signal processing, a band-stop filter or band-rejection filter is a filter that passes most frequencies unaltered, but attenuates those in a specific range to very low levels. It is the opposite of a band-pass filter. A notch filter is a band-stop filter with a narrow stopband (high Q factor). Notch filters are used in live sound reproduction (Public Address systems, also known as PA systems) and in instrument amplifier (especially amplifiers or preamplifiers for acoustic instruments such as acoustic guitar, mandolin, bass instrument amplifier, etc.) to reduce or prevent feedback, while having little noticeable effect on the rest of the frequency spectrum. Other names include 'band limit filter', 'T-notch filter', 'band-elimination filter', and 'band-reject filter'.
Met dank aan wikkipedia.
Gents
Wederom bedankt en voor mij belangrijk,….99% klare taal. Thanks.
Ik zei het toch best duidelijk over de tweeterplek? Snap je het niet?
Ik ga ervanuit dat je de baffle van de woofer en mid in elkaar laat overlopen, maar dat de panelen mechanisch niet aan elkaar vastzitten, de tekening is dan nogsteeds goed als simulatie. Er komt dan ongeveer 0,5cm ruimte tussen beide delen?, Die ruimte is eigenlijk ongewenst vanwege diffractie, dus dat zou idealitair zo klein mogelijk moeten blijven.
Natuurlijk is het het belangrijkste dat de tweeter verzonken wordt. Daar zitten nare effecten als je dat niet doet. Voor de mids maakt het minder uit als je een beetje onder 2khz blijft met de xo. Gewoon alles verzinken dus en daardoor rekening houden met baffledikte en stevigheid.
ps. Het is maar een idee wat ik aangeef he! Voor andere ontwerpen is ook weer iets te zeggen. Mids en tweeters op 1 lijn zou ook kunnen, maar dat hangt er een beetje vanaf hoeveel de ontwerper hecht aan bepaalde criteria. Mocht je alles zo overnemen dan moet je de driverlocatie zeer nauwkeurig overnemen.
Ik ga ervanuit dat je de baffle van de woofer en mid in elkaar laat overlopen, maar dat de panelen mechanisch niet aan elkaar vastzitten, de tekening is dan nogsteeds goed als simulatie. Er komt dan ongeveer 0,5cm ruimte tussen beide delen?, Die ruimte is eigenlijk ongewenst vanwege diffractie, dus dat zou idealitair zo klein mogelijk moeten blijven.
Natuurlijk is het het belangrijkste dat de tweeter verzonken wordt. Daar zitten nare effecten als je dat niet doet. Voor de mids maakt het minder uit als je een beetje onder 2khz blijft met de xo. Gewoon alles verzinken dus en daardoor rekening houden met baffledikte en stevigheid.
ps. Het is maar een idee wat ik aangeef he! Voor andere ontwerpen is ook weer iets te zeggen. Mids en tweeters op 1 lijn zou ook kunnen, maar dat hangt er een beetje vanaf hoeveel de ontwerper hecht aan bepaalde criteria. Mocht je alles zo overnemen dan moet je de driverlocatie zeer nauwkeurig overnemen.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Dre je hebt PM.
Montana,
Ligt aan mij dat ik zaken niet meteen begrijp.
Ik heb 1 keer eerder kasten gemaakt en dan op een manier van;…….hier een gat want daar komt een speaker….full stop.
Geen enkele kennis noch notie van interferenties, notches, filters etc en ga zo maar door.
Ik dacht, ik koop mooie units en dan komt het vanzelf goed.
Ik heb daarom in de topicnaam ook maar benadrukt dat ik op dit gebied een absolute beginner ben, immers dan hoop ik ook op detail adviezen bij gebrek aan kennis.
En jullie hebben me al zover geholpen dat de afmetingen redelijk vast zijn komen te staan.
Ik heb je tekening als afbeelding bewaard en die zal dienen als template voor de baffle.
Ik ga alles verzinken.
Ik vind het idee om de 2 mids niet in 1 lijn te zetten helemaal niet gek.
Ik vind een openbaffle ontwerp toch al niet het mooiste wat er bedacht werd/wordt, ziet er erg technisch uit, maar daarom zullen units die niet op 1 lijn zitten dit ook nog eens extra benadrukken.
Lijkt me wel leuk en als dat beter is……... En als het tegenvalt zaag ik een baffle waarin alles wel op 1 lijn zit. Kleine moeite.
De afwerking van het geheel zal pas plaats vinden na luisteren en filterwerken.
Dus veel moeite zal er niet verspild worden op die manier.
Ik heb morgen het kamertje pas klaar voor gebruik. Heeft 2 keer zo lang geduurd doordat ik de afgelopen 22 jaar zaken heb bewaard waar ik 21 jaar niet meer naar om heb gekeken maar zonde vond om te kiepen. Affijn, dat kennen jullie ook wel. Een appartement met 3 (jawel) berghokken en nog eens een kamer “over” geeft een leuke verzameling.
De bijwerking van dit speaker projectje is een grote opruiming geweest.
Ik kan het niet laten om het mooiste (kwa kleur en vormgeving) speakertje ter wereld te posten.
Hierdoor zal ik me laten inspireren ofschoon ik iets “opens” maak.
Montana,
Ligt aan mij dat ik zaken niet meteen begrijp.
Ik heb 1 keer eerder kasten gemaakt en dan op een manier van;…….hier een gat want daar komt een speaker….full stop.
Geen enkele kennis noch notie van interferenties, notches, filters etc en ga zo maar door.
Ik dacht, ik koop mooie units en dan komt het vanzelf goed.
Ik heb daarom in de topicnaam ook maar benadrukt dat ik op dit gebied een absolute beginner ben, immers dan hoop ik ook op detail adviezen bij gebrek aan kennis.
En jullie hebben me al zover geholpen dat de afmetingen redelijk vast zijn komen te staan.
Ik heb je tekening als afbeelding bewaard en die zal dienen als template voor de baffle.
Ik ga alles verzinken.
Ik vind het idee om de 2 mids niet in 1 lijn te zetten helemaal niet gek.
Ik vind een openbaffle ontwerp toch al niet het mooiste wat er bedacht werd/wordt, ziet er erg technisch uit, maar daarom zullen units die niet op 1 lijn zitten dit ook nog eens extra benadrukken.
Lijkt me wel leuk en als dat beter is……... En als het tegenvalt zaag ik een baffle waarin alles wel op 1 lijn zit. Kleine moeite.
De afwerking van het geheel zal pas plaats vinden na luisteren en filterwerken.
Dus veel moeite zal er niet verspild worden op die manier.
Ik heb morgen het kamertje pas klaar voor gebruik. Heeft 2 keer zo lang geduurd doordat ik de afgelopen 22 jaar zaken heb bewaard waar ik 21 jaar niet meer naar om heb gekeken maar zonde vond om te kiepen. Affijn, dat kennen jullie ook wel. Een appartement met 3 (jawel) berghokken en nog eens een kamer “over” geeft een leuke verzameling.
De bijwerking van dit speaker projectje is een grote opruiming geweest.
Ik kan het niet laten om het mooiste (kwa kleur en vormgeving) speakertje ter wereld te posten.
Hierdoor zal ik me laten inspireren ofschoon ik iets “opens” maak.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Ik wil de onderkant vaan het tweedelige geheel als een grote fles vanaf front gezien vormgeven.
De kleur zal donker rood worden.
Fineren doe ik niet, onmogelijk voor mij, ik ga een houtfineer imiteren.
Ik zal als de kale kasten goed klinken, en ik niet naar een gesloten bovendeel hoef over te gaan, pas met het spuiten beginnen.
Tevens zal ik met gepolijste aluminium delen werken en lichtbeige vlakken.
De kleur zal donker rood worden.
Fineren doe ik niet, onmogelijk voor mij, ik ga een houtfineer imiteren.
Ik zal als de kale kasten goed klinken, en ik niet naar een gesloten bovendeel hoef over te gaan, pas met het spuiten beginnen.
Tevens zal ik met gepolijste aluminium delen werken en lichtbeige vlakken.
- Bijlagen
-
- donker kersen.jpg (855 Bytes) 1429 keer bekeken
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Veel ongunstiger dan dat kan je de tweeterlocatie niet verzinnen.. Waarom laat je het niet zoals ik gesimuleerd heb.
Waarom laat je het hoog paneel niet inzakken vanaf de onderkant? Net zover dat de tweeter rond 1 meter hoogte uitkomt, maar waarbij je de posities van de drivers op de gesimuleerde baffle intact laat.
Waarom laat je het hoog paneel niet inzakken vanaf de onderkant? Net zover dat de tweeter rond 1 meter hoogte uitkomt, maar waarbij je de posities van de drivers op de gesimuleerde baffle intact laat.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Tsja, wie kent het niet....
Natuurlijk vanaf twee zijden zitten frezen. In de maakbiznizz zeggen ze altijd: 2 keer meten 3 keer checken 1 keer zagen.
Voor de fijnslijpers onder ons: vergeet je machine niet te calibreren... (weet je nog Mischa hahahaha)
Gewoon een nieuwe plaat kopen en vol goede moed verder gaan!
Succes ermee!
Jan
Natuurlijk vanaf twee zijden zitten frezen. In de maakbiznizz zeggen ze altijd: 2 keer meten 3 keer checken 1 keer zagen.
Voor de fijnslijpers onder ons: vergeet je machine niet te calibreren... (weet je nog Mischa hahahaha)
Gewoon een nieuwe plaat kopen en vol goede moed verder gaan!
Succes ermee!
Jan
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
