Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

dan hou ik dus de trafo's voor t moment maar zoals ze zijn (22V 5A voor t laag, en 25V 2A voor t midhoog)

ik had gepland ze in een modu kast te doen, IC's tegen de zijwanden aan (1 aan elke wand). de set is voor in de woonkamer bedoeld, dus erg hard zal t toch niet gaan
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De zijwanden van de modushop kasten zijn erg geschikt als heatsink. :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
ik wil voor t nette 1 cap, en omdat die niet op de print komt, zal t een gewone luidspreker cap worden. een gewone MKP of evt een tinfolie lijkt me prima. dan maar geen 0.18µF....
Ach so, ik snappem.

Europe-Audio heeft standaard aardig wat waarden van Jantzen cross-caps in het assortiment, waaronder 0,18µF, maar misschien kan je hier of daar ook wel een speciale bestelling doen. De E12-reeks is er in elk geval zeker nog, al zie je de laatste jaren steeds vaker nog slechts de meest gebruikte waarden uit de E6-reeks.
bestandsbron:<br />http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8928
bestandsbron:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8928
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Macsel »

Vanavond m'n allereerste PCB gesoldeerd. :rock:
Bij enkele componenten ging het niet helemaal 100%, maar alles zit erop en vast. Het kan ongetwijfeld netter, maar voor een eerste keer?
En het belangrijkste hij doet wat hij doen moet:
Trafo (160VA/2x18V) in meette ik 234V (spanning van het net);
Trafo uit 18,2 à 18,3V en
Op het printje meette ik 26,2V (dus waar de LM4780 op moet komen).
De LM4780 zelf staat voor het weekend gepland.

Moet alleen het PCB nog even reinigen.
Bijlagen
Bovenzijde
Bovenzijde
Onderzijde
Onderzijde
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Dag iedereen, Dries
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Deze schakelaars zijn niet (helemaal) geschikt om netspanning te schakelen. Zie andere topics. De led kan niet op de netspanning!
In de eerste post staat een foto van een Conrad trafo.
De potmeter is prima.
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Heb je soms een link naar die topics, heb zelf al op naam en dergelijke gezocht, maar ben nergens terecht gekomen :S
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Bedoel je dat deze schakelaar niet wekt omdat je denkt dat het een momentschakelaar is? Want deze is de 'z' type, waardoor deze ook een switch-latchtype heeft. Dat voel je ook want: bij het indrukken voel je de eerste klik, dat is de momentschakeling, maar als je verder duwt voel je een tweede klik en dan lijft de knop ingedrukt = switchlatch. Of was er een andere reden.

Ook is ze voor 3A 250V geschikt volgens de specs.

Of bedoele je de LED? Want die kan ik gewoon achterwege laten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

het punt is dat die niet aan de veiligheidseisen om netspanning te schakelen voldoet. die "rating" betekent alleen dat de schakelaar niet kapot gaat als die 250V schakelt. had ik me eerst ook in vergist.
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Spijtig, dat heb ik echt volledig over het hoofd gezien :S. Iemand soms een goeie tip voor een 16mm drukknop die in deze toepassing wel werkt?

Ook heb ik een kast volledig uit MDF gesneden met de lasercutter op school; dus vroeg ik me af of dat geen kwaad kan met betrekking tot aarding van de netspanning/in-uitgangen/pot/schakelaar, moeten deze dan gewoon met de gnd op het pcb gekoppeld worden (van de netspanning incluis)?

Ik ga trouwens deze MKP gebruiken om de ingangssignalen http://www.conrad.be/ce/nl/product/4510 ... AREA_17435, dat is dan gwn verbinden tss signaal en grond op het pcb? Ik zie echter in de foto ook een MKP ergens aan de koppeling van de netspanning, waar dient deze voor? Heb ik die nodig?

Ik weet dat het lekenvragen zijn, maar zoals ik al zei: ik vraag het liever eens dan dat ik het probeer. Met de vorige versterkertjes die ik geknusteld heb speelde ik maar wat, maar ja dat was dan ook maar op max 12V en voor een koptelefoon.

Dries
Bijlagen
kopie.jpg
kopie.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De netspanning massa sluit je bij een metalen behuiziing op de kast aan. In jouw geval hoef je hem niet aan te sluiten. Alle andere massa's die je noemt moeten op de pcb-massa worden aangesloten. Een koppelcondensator neem je op in de plusleiding van de ingangen. Dus signaal - condensator - signaal. Niet met de massa verbinden.
De condensator op de foto staat over de netschakelaar en is van het MKP-X2 type. Deze dient ervoor de schakelaar een langer leven te geven.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dirklammers »

Hallo collega zelfbouwers,

om niet weer een nieuw topic te beginnen over de LM4780 plaats ik mijn post maar hier.

De printen van Knuisje zijn inmiddels binnen dus het verzamelen van onderdelen kan beginnen. Om wat meer vermogen te krijgen heb ik twee printen besteld en wil ik per kanaal dus 1 print in parallel-schakeling gaan gebruiken.
Mijn huidige boxen zijn weliswaar 4 Ohm, maar ik wil wel flexibel blijven om eventueel 8 Ohm ook te kunnen aansturen.
Mijn gedachte was dus om een trafo van 300VA en 2 X 22 V te kopen (of misschien wel twee aparte van 160VA en 2 X 22 V).
Goede keus ? Of toch zekerheidshalve maar 2 X 18V kiezen ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Beter 2 aparte trafo's in verband met mogelijke aardlussen. Bij 22V wordt het wat warmer dan bij 18V dus dan moet je zorgen voor voldoende koeling.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Ik zit eraan te denken om nog 2 printjes te bestellen. Is het ook mogelijk om de lm4780 gebrugd te schakelen?
Parallel kan wel, maar ik wil wat meer vermogen hebben op 8 ohm belasting en parallel is meer voor lagere ohmse belastingen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Lieuwe schreef:
Is het ook mogelijk om de lm4780 gebrugd te schakelen?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1554859
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

knuisje schreef:
Lieuwe schreef:
Is het ook mogelijk om de lm4780 gebrugd te schakelen?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1554859
Hele topic doorgelezen, gewoon overheen gekeken #-o
Dank! :mrgreen:
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dirklammers »

Collega's,

de zoveelste "Knuisje" wordt geboren. Zie bijgaande foto's. Het zal jullie wel gelijk opvallen dat de elco voor de muting-functie nog niet is geplaatst. vergeten mee te bestellen :oops:
Ik ga per kanaal een print gebruiken en elke print staat voor "parallel"-bedrijf geschakeld. Tussen de beide diodes die met hun metalen ruggen zo dicht bij elkaar staan moet nog iets van isolatie komen of een plastic boutje met idem moertje tussen de diodes om ze uit elkaar te houden.

De twee trafo's 2 X 22 V / 160 VA zijn gisteren besteld bij Amplimo. Omdat ik geen gebruik ga maken van een softstart en tóch een push-button - de bekende met de blauwe LED-ring - wil gebruiken bouw ik het bekende schakelingetje rond de NE555. Met als uitbreiding de mogelijkheid om ook via een trigger-ingang in te laten schakelen door de voorversterker.

Als trafo's en genoemd schakelingetje klaar zijn zoek ik een mooi Hifi2000 kastje uit.

Wordt vervolgd.
Bijlagen
IMG_0786.jpg
IMG_0787.jpg
IMG_0788.jpg
IMG_0789.jpg
IMG_0791.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ziet er goed uit! De 2 diodes kun je ook een klein stukje uit elkaar buigen. Wat voor 10000uF elco's heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Stukje krimpkous er omheen
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dirklammers »

Wat voor 10000uF elco's heb je gebruikt?
Gekocht bij Schuro als fabrikaat Panasonic. Maar die naam kom ik nergens tegen ....

Trafo's zijn binnen. Wel héééél véééél trafo van zo weinig versterker (in printformaat dan).
Bijlagen
IMG_0791.jpg
IMG_0792.jpg
IMG_0793.jpg
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dirklammers »

Sinds vanmorgen staat mijn LM4780 te spelen. Eerste indrukken zijn goed, maar ik heb de indruk dat het geluid iets minder ruimtelijk is dan bij mijn Hypex blokken. Kan ook liggen aan de niet al te beste tulpkabels waarmee de versterker aan mijn pre-amp hangt. Wordt vervolgd.

Maar nu een vraag: de versterker schakelt plopvrij in maar ik had verwacht dat door de muting het inschakelen langer zou duren. Na inschakelen wordt het geluid direct hoorbaar. Werkt de mutingschakeling dan wel goed ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De mute tijd wordt bepaald door de 8K2 weerstanden en de 10uF condensator. Aan gaat inderdaad sneller dan uit, dat is normaal. Ik begrijp dat je geen in- en uitschakelplop hebt, dus alles is ok.

Edit: op de foto's ontbreekt de 10uF (CM) nog, heb je die inmiddels al aangebracht?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

dirklammers schreef:
Wat voor 10000uF elco's heb je gebruikt?
Gekocht bij Schuro als fabrikaat Panasonic. Maar die naam kom ik nergens tegen ....
Ik denk dat die "M" staat voor Matsushita. dat is het moeder bedrijf van Panasonic.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Matsushita ... l_Co.,_Ltd.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door dirklammers »

Ik denk dat die "M" staat voor Matsushita. dat is het moeder bedrijf van Panasonic.
Oke, ben ik toch weer gerustgesteld dat ik vermoedelijk niet genept ben toen ik Panasonics bestelde.
Edit: op de foto's ontbreekt de 10uF (CM) nog, heb je die inmiddels al aangebracht?
Ja, zie foto's. Inderdaad een zeer snelle en plopvrije inschakeling. Het zal dus wel goed zijn.

Ik heb nog wat foto's toegevoegd. Het stukje MDF onder de trafo's dient om het geheel wat stevigte te geven. De bodem zakte anders wel erg door. Hier en daar had het achteraf naar mijn zin wat netter gekund. De twee 0,1 Ohm weerstanden heb ik staande op de print gemonteerd en aan de andere kant met elkaar en met de draad naar de speakeroutlet verbonden. Dat alles is een beetje "onstabiel" geheel geworden. Ook hangt de condensator aan de input wat te bungelen. Eerst maar eens goed gaan luisteren naar de nieuwe versterker, dan kan ik altijd nog wat verfraaiingen aanbrengen.

Op de achtergrond van een van de foto's is achter de box een van de nu tijdelijk werkeloze Hypex-monoblokken te zien.

Het triggeren vanaf de pre-amp werkt ook naar behoren. Voorlopig ben ik dus tevreden.
Bijlagen
IMG_0851.jpg
IMG_0853.jpg
IMG_0854.jpg
IMG_0855.jpg
IMG_0858.jpg
Plaats reactie