Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
Ik ben weer iets verder :D

Ik heb de cinchpluggen aan de achterzijde losgemaakt en de versterker aangesloten. De extra brom is weg! :rock:
Als ik een of beide kanalen aansluit blijft de brom ook weg.

De kabel langs de gloeispanningsdraden laten lopen, over de trafo: geen geinduceerde brom.

De cinch chassisdelen lijken geisoleerd van het chassis, maar ik heb mijn twijfels :?: Ik ga ze terugzetten en meten voordat ik ze weer aansluit.

Er rest nu nog een zachte achtergrondbrom die niet harder wordt met het volume. Minder storend, maar wellicht ook nog wel wat aan te doen.
Ik heb de cinchpluggen teruggezet. Brom is weer terug als ik beide kabels weer aansluit... :evil:
Linkerkanaal losgemaakt (de langste draad). En ik merk nu instraling als ik in de buurt van de trafo kom.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

De coax wordt pas gevoelig voor instralen als beide audiokabels aangesloten zijn.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik heb nog wat geexperimenteerd, er zit ook namelijk wat brom vanuit de voeding:

Even de gloeispannning van de ECF80's losgekoppeld: geluid sterft langzaam weg maar er blijft brom.

Even de hoogspanning losgekoppeld: geluid sterft sneller weg maar brom is ook weg. Dat betekent dat ik ook geen brom injecteer via de negatieve roosterspanning. Grappig dat een - twee tellen later het geluid weer opkomt (ligt volgens mij aan het sneller zakken van de negatieve rootsterspanning).

Verder: de trafo maakt geen geluid meer! Met de mA meter gemeten hoeveel stroom de versterker trekt en dat is in rust 135 mA. De trafo is 370V/500 mA.

Slik: baggertrafo? :(
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Ik ben nog steeds benieuwd of je de gloei van de eindbuizen al aan massa hebt gelegd.
Normaal gesproken kan dat via een ontbrompotmeter of met twee weerstanden.

Je sluit de weerstanden in serie aan op de gloeispanning en het knooppunt van de weerstanden leg je aan massa.
Dat zou moeten helpen.

Let ook even op de volgorde van de massa / aarding.

Direct achter de eerste voedingselco's is de min nog niet met massa verbonden.
De volgende elco's in de keten zijn degenen die de spanning over de eindbuizen stabiel moeten houden, die minnen leg je aan massa, daarna komen de elco's die de stuurtrap stabiel houden. Zo voorkom je dat de grote stroom van de eindbuizen ook langs de stuurtrap gaat.

Jouw voedingstrafo moet dit prima aankunnen. Wanneer die tekort schiet gaat de versterker "motorboaten", dat klinkt heel anders dan brom.

Gebruik deze volgorde (plaatje van Ah!buis) http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd of je de gloei van de eindbuizen al aan massa hebt gelegd.
Normaal gesproken kan dat via een ontbrompotmeter of met twee weerstanden.
Done. Twee maal 100 ohm naar massa bij de eidnbuizen. Merk overigens geen effect.
RobertD schreef:
Let ook even op de volgorde van de massa / aarding.

Direct achter de eerste voedingselco's is de min nog niet met massa verbonden.
Dat is wel het geval.
RobertD schreef:
De volgende elco's in de keten zijn degenen die de spanning over de eindbuizen stabiel moeten houden, die minnen leg je aan massa, daarna komen de elco's die de stuurtrap stabiel houden. Zo voorkom je dat de grote stroom van de eindbuizen ook langs de stuurtrap gaat.
De min van eerste elco's zijn ook verbonden met het chassis.
Na de weerstand van pakweg 6k komt de tweede serie elco's voor de triode.
Na de weerstand van 5k6 komt de derde elco voor de pentode.
RobertD schreef:
Jouw voedingstrafo moet dit prima aankunnen. Wanneer die tekort schiet gaat de versterker "motorboaten", dat klinkt heel anders dan brom.
Dat doet die niet. Gelukkig! :D
Maar als ik de 370V aansluit heb ik wel achtergrondbrom die onafhankelijk is van het volume.
RobertD schreef:
Gebruik deze volgorde (plaatje van Ah!buis) http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
[/quote]
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd of je de gloei van de eindbuizen al aan massa hebt gelegd.
Normaal gesproken kan dat via een ontbrompotmeter of met twee weerstanden.
Done. Twee maal 100 ohm naar massa bij de eidnbuizen. Merk overigens geen effect.
RobertD schreef:
Let ook even op de volgorde van de massa / aarding.

Direct achter de eerste voedingselco's is de min nog niet met massa verbonden.
Dat is wel het geval.
RobertD schreef:
De volgende elco's in de keten zijn degenen die de spanning over de eindbuizen stabiel moeten houden, die minnen leg je aan massa, daarna komen de elco's die de stuurtrap stabiel houden. Zo voorkom je dat de grote stroom van de eindbuizen ook langs de stuurtrap gaat.
De min van eerste elco's zijn ook verbonden met het chassis.
Na de weerstand van pakweg 6k komt de tweede serie elco's voor de triode.
Na de weerstand van 5k6 komt de derde elco voor de pentode.
RobertD schreef:
Jouw voedingstrafo moet dit prima aankunnen. Wanneer die tekort schiet gaat de versterker "motorboaten", dat klinkt heel anders dan brom.
Dat doet die niet. Gelukkig! :D
Maar als ik de 370V aansluit heb ik wel achtergrondbrom die onafhankelijk is van het volume.
RobertD schreef:
Gebruik deze volgorde (plaatje van Ah!buis) http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Hier nog een afbeelding van de voedingsprint. Ik heb zo goed en zo kwaad als het kan toelichtingen geplaatst.
Bijlagen
IMG_1046.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Fredvandam schreef:
Even de hoogspanning losgekoppeld: geluid sterft sneller weg maar brom is ook weg. Dat betekent dat ik ook geen brom injecteer via de negatieve roosterspanning. Grappig dat een - twee tellen later het geluid weer opkomt (ligt volgens mij aan het sneller zakken van de negatieve rootsterspanning).
Ik zat hier nog even naar te kijken. Je koppelde de hoogspanning los, maar de neg roosterspanning was er nog wel?
Je schrijft daarna namelijk dat de negatieve roosterspanning sneller wegzakt.

Het schema van de neg roosterspanning heb ik ook nog eens bestudeerd. Liever zou ik daar een echte gelijkrichtbrug zien, ipv de enkele diode. Maar goed, Dynaco heeft dit natuurlijk al jaren op de markt.

Het zou kunnen dat er een grote rimpel op de voeding zit, heb je die al met een scoop kunnen bekijken?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Fredvandam schreef:
Even de hoogspanning losgekoppeld: geluid sterft sneller weg maar brom is ook weg. Dat betekent dat ik ook geen brom injecteer via de negatieve roosterspanning. Grappig dat een - twee tellen later het geluid weer opkomt (ligt volgens mij aan het sneller zakken van de negatieve rootsterspanning).
RobertD schreef:
Ik zat hier nog even naar te kijken. Je koppelde de hoogspanning los, maar de neg roosterspanning was er nog wel?
Je schrijft daarna namelijk dat de negatieve roosterspanning sneller wegzakt.
Ja, dat klopt. Alleen hoogspanning los. Muziek zonder brom. Iedere keer als ik de hoogspanning weer aansloot, kwam de brom terug. Aangezien de neg roosterspanning wel aangesloten bleef, kan ik concluderen dat via die touwtjes geen brom injecteer. Dus wat gelijkrichting en afvlakking betreft zit dat wel goed.
Toen ik de netspanning uitzette, hoorde ik ineens twee tellen later muziek weer opkomen. maar dan zakt ook de neg roostersp.
RobertD schreef:
Het zou kunnen dat er een grote rimpel op de voeding zit, heb je die al met een scoop kunnen bekijken?
Ik heb de Scottky diodes verwisseld voor gewone 4A 600V maar geen verbetering. Ik ben zelf niet in het bezit van een scoop (maar ik ben wel woonachtig in Alphen) O:)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Ik moet mijn werktafel maar eens vrijmaken, dan kunnen we op de scoop naar de voedingsspanning kijken.

Wanneer dat lukt laat ik je nog wel even weten. Mijn ouders staan op het punt te gaan verhuizen en daar zal ik ook nog wel e.e.a. moeten doen. We houden contact. Dit probleempje krijgen we echt de wereld wel uit.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Bedankt! Ik hoor van je.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Fred, ik kan misschien vrijdagavond. Kun jij dan ook?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Fred, ik kan misschien vrijdagavond. Kun jij dan ook?
Komt mij goed uit. Wat moet ik nog meer meenemen (behalve de versterker)?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door audioot »

sixpack hertog jan of duvel? :mrgreen:
mvg
audioot
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door AatV »

Ik zou Duvel kiezen!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

La Choufe is ook goed? Kan ook op de fiets komen...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Neem vooral een goed humeur mee. Ik zal je nog even pm-en voor een tijdstip.
Op de fiets met je versterker? Zou ik niet doen...
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Neem vooral een goed humeur mee. Ik zal je nog even pm-en voor een tijdstip.
Op de fiets met je versterker? Zou ik niet doen...
Ja, dan zou ie beyond repair zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Robert en ik hebben de versterker doorgemeten. Helaas zijn we er nog niet uitgekomen.

De brom via de ingang is alleen te verhelpen door de cinchbussen verder weg van de trafo te plaatsen. Qua aarding/massa geen rare dingen tegengekomen.

De 495 volt voeding heeft een rimpel van 4 volt, het voedingsgedeelte voor de pentode en triode nauwelijks.

De brom blijkt in het eindtrap gedeelte te liggen. Ook zonder de ECF80 bromt deze (en zelfs nog iets meer).

Vervangen van de elco's van het 1e voedingsgedeelte haalde niets uit. Wel heb ik nu mooie zwarte :lol:

Ik heb ook nog het aardpunt van de kathodeweerstanden verplaatst naar de steraarde. Deze was geaard via de stuurprint. Helaas gen effect. :(

Ik heb ook nog, bij wijze van experiment, 470 uF elco'tjes geplaatst over de kathodeweerstanden. Ik zie dat bij verschillende ontwerpen. Geen effect. :(

Ik denk dat ik er maar mee moet leven :?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Het blijft een vreemd verhaal Fred.
Misschien toch de trafo afschermen.

De transformator is los te halen van het chassis. Je kunt de draden verlengen en eens luisteren wat er gebeurt wanneer je de transformator een eind van de versterker af plaatst.

Overigens was het brom niveau niet heel erg hoog, je zou de versterker ook eens op een normale luisterafstand kunnen uitproberen.
Met je oor tegen de speaker hoor je inderdaad een brom. Op een normale luisterpositie is er misschien wel mee te leven.


Die behuizing die je bij mij hebt gezien komt van deze site: http://diyclub.biz/catalog/index.php?cPath=1_247_127

Nog bedankt voor het bier, erg lekker. Prima ruil voor een paar elco's :wink:

Overigens: Die kathodeweerstanden bij de eindbuizen zie je alleen bij versterkers met autobias. Die hebben kathodeweerstanden met een veel hogere waarde dan de 10 ohm die er bij jouw versterker in zit.
Je past dan een ontkoppel elco toe om de laagweergave op peil te houden.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik lees ook dat een rimpel van 4 volt aan de hoge kant is. Met een 317 spanningsregelaar is ook een optie?
De trafo scheiden wil ik ook proberen. Maar dan moet ik even tijd hebben.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik heb nog wat gevonden: hiermee kan ik de rimpel verminderen, toch? :D

One of the simplest methods of regulation is just a plain capacitor. However, there comes a time when it's less expensive to use regulation - large capacitors can cost lots of money.

Someone once told me that a power supply was the exact same as as an amplifier, except you were trying to keep the output steady.

Look at this.

http://i198.photobucket.com/albums/aa29 ... iplier.png

First, notice C1. This is a filtering cap. R1 supplies Q1 with enough base current to give the load power. Voltage fluctuations are filtered out by C1 so that Q1 has steady base current, and so the output voltage will be steady.

This simple circuit has a trick: the transistor has the effect of multiplying the capacitance of C1. So if the transistor has a gain of, say, 100, then we would have an effective capacitance of 100000uF, or 100mF! This is the basis of many simple regulator designs.

Now let's look more closely at what's happening. The transistor will keep the output voltage at about 0.6V below the input voltage, or more directly the voltage across C1. So if you have an input voltage of about 13.8V, your output would be about 13.2V

The downfall of this deign is that it will always have a voltage drop of 0.6V.
Bijlagen
CapacitanceMultiplier.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Die transistor moet wel op 500V kunnen werken en een stroom van pakweg 150mA kunnen leveren.

Zelf zat ik meer te denken aan een smoorspoel. Wanneer je ergens een smoorspoel van 200mA of liever iets meer op de kop kunt tikken kun je die in serie met de voeding opnemen.

Het mooist is een combinatie CLCRC achter de gelijkrichter.
De tweede C is dan het punt waar je de voeding voor de eindbuizen vandaan haalt. De derde C (na de R, die je al hebt) is het punt de voeding voor de stuurtrap.

Het enige "probleem" waar je dan tegenaan loopt is waar je dat ding moet plaatsen op je chassis.

( Dit zou een goede zijn: http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -159S.html )
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Die transistor moet wel op 500V kunnen werken en een stroom van pakweg 150mA kunnen leveren.

Zelf zat ik meer te denken aan een smoorspoel. Wanneer je ergens een smoorspoel van 200mA of liever iets meer op de kop kunt tikken kun je die in serie met de voeding opnemen.

Het mooist is een combinatie CLCRC achter de gelijkrichter.
De tweede C is dan het punt waar je de voeding voor de eindbuizen vandaan haalt. De derde C (na de R, die je al hebt) is het punt de voeding voor de stuurtrap.

Het enige "probleem" waar je dan tegenaan loopt is waar je dat ding moet plaatsen op je chassis.

( Dit zou een goede zijn: http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -159S.html )
De trafo kan 500 mA leveren. In rust loopt er al zo'n 135 mA. Moet ik dan geen smoorspoel van 500 mA nemen?

De voeding in een apart kastje plaatsen spreekt mij wel aan. Hoe moet ik echter de aansluiting maken naar de vesrterker (draden/multiconnector)?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Een grotere smoorspoel qua stroom is wel beter. Let er wel op dat de inductie minstens 4 à 5H bedraagt.

Een compleet separate kast voor de transformator is misschien wel handig. De smoorspoel kan dan op de plek van de trafo.
Als je het geld er voor over hebt kun je een hammond spoel kopen die er net zo uit ziet als de uitgangstrafo's.

Voor stekkers kun je zoeken naar een geschikte neutrik stekker.
Je hebt drie keer gloeispanning, hoogspanning en de voeding voor de negatieve roosterspanning. Bij elkaar 10 contacten. Misschien bestaat er iets leuks van Harting.
Plaats reactie