Mijn geliefde buizenversterker stuk, kan iemand helpen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn geliefde buizenversterker stuk, kan iemand helpen?
neeneenee niets aanzetten voorlopig.
Eindbuizen uit de verterker trekken en los op tafel. Meet de weerstand tusssen al die pootje van de buizen en schrijf voor beiden op.
Je mag alleen tussen pen 2 en 7 (de gloeidraad) een lage weerstand zien.
De rest moet onmeetbaar hoog zijn.
Ik moet nu weg helaas.
Ik kijk vanavond nog even hoe het er mee staat.
Iemand anders ????
Eindbuizen uit de verterker trekken en los op tafel. Meet de weerstand tusssen al die pootje van de buizen en schrijf voor beiden op.
Je mag alleen tussen pen 2 en 7 (de gloeidraad) een lage weerstand zien.
De rest moet onmeetbaar hoog zijn.
Ik moet nu weg helaas.
Ik kijk vanavond nog even hoe het er mee staat.
Iemand anders ????
Laatst gewijzigd door Agent327 op do 07 feb 2013, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Contacteer:
Je moet inderdaad weerstanden meten, maar of je daar een defecte buis mee tackelt betwijfel ik.
Probeer eerst die verdachte weerstand maar eens te meten. Die moet 1 kilo-ohm zijn.
Meter op de stand weerstand tot 2kOhm zetten. Dan meten of de waarde nog klopt.
Doe een vergelijkingsmeting met een weerstand die er nog goed uitziet.
Als je gelukt hebt is alleen die ene buis kapot en heeft hij zoveel stroom getrokken dat die andere buizen niets meer kregen. Hoe kon je trouwens zien dat die waren uitgevallen?
Probeer eerst die verdachte weerstand maar eens te meten. Die moet 1 kilo-ohm zijn.
Meter op de stand weerstand tot 2kOhm zetten. Dan meten of de waarde nog klopt.
Doe een vergelijkingsmeting met een weerstand die er nog goed uitziet.
Als je gelukt hebt is alleen die ene buis kapot en heeft hij zoveel stroom getrokken dat die andere buizen niets meer kregen. Hoe kon je trouwens zien dat die waren uitgevallen?
- RobertD
- Contacteer:
Kan dit ook als Zip? Ik kan geen RAR openen.maikbike schreef:Gespot.
Ik heb tevens een schema gevonden voor je in groter formaat. Krijg hem om de een of andere reden niet als jpeg geupload
- simsalabim
Ok, de weerstand gemeten, die is nog goed (1Kohms), dus ondanks dat die er wat 'verhit' uitziet en flink stonk (ik denk toch dat het de weerstand was die stond te roken) is deze nog steeds heel, geen 'crap' dus 
De buis heb ik ook gemeten alleen tussen de 2 en 7 geen weerstand, de rest staat de meter op 1, dat zal dan wel oneindig hoog zijn denk ik.
De buis heb ik ook gemeten alleen tussen de 2 en 7 geen weerstand, de rest staat de meter op 1, dat zal dan wel oneindig hoog zijn denk ik.
Laatst gewijzigd door simsalabim op do 07 feb 2013, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- simsalabim
RobertD,
wat ik zag was 1 buis die gewoon behoorlijk licht aan het afgeven was, het leek alsof alle andere buizen helemaal donker waren, ik weet het 'redelijk' zeker, dit omdat 1 stuurbuisje iets meer gloeit dan de anderen en dit redelijk opvalt en in die split second dat ik vol verbazing naar mijn op ontploffing staande Cayin aan het kijken was, dacht ik dit niet te zien (gloeien van het stuurbuisje), maar goed ik deed hem natuurlijk direkt uit want dit zag er niet bepaald veilig uit en mijn vrouw stond naast me
wat ik zag was 1 buis die gewoon behoorlijk licht aan het afgeven was, het leek alsof alle andere buizen helemaal donker waren, ik weet het 'redelijk' zeker, dit omdat 1 stuurbuisje iets meer gloeit dan de anderen en dit redelijk opvalt en in die split second dat ik vol verbazing naar mijn op ontploffing staande Cayin aan het kijken was, dacht ik dit niet te zien (gloeien van het stuurbuisje), maar goed ik deed hem natuurlijk direkt uit want dit zag er niet bepaald veilig uit en mijn vrouw stond naast me
- simsalabim
Inmiddels even mijn speakers op mijn reserve ampje staan en aan de speakers is niets mis.
Ook van een forumgenoot een pb gekregen met uitnodiging om langs te komen om de buisjes te meten, klasse!
Ook van een forumgenoot een pb gekregen met uitnodiging om langs te komen om de buisjes te meten, klasse!
Dat is geweldig, en heel misschien kan hij ook even naar je versterker kijken?
De schakeling is niet complex, een buizenman of vrouw is er vast heel snel achter.
De schakeling is niet complex, een buizenman of vrouw is er vast heel snel achter.
Pas op met dit ding.
Ik zie helemaal geen bleeder weerstanden om de hoogspanning weg te laten lopen als ie uit staat. Dat is niet grappig.
Dat betekent dat er in theorie nog dagen veel spanning in kan staan.
Ik zou als ik jou was C18 ontladen zelf een bleeder ergens plaatsen.
Ik bedoel eigenlijk vraag of die aardige forum genoot dat wil doen.
Ik zie helemaal geen bleeder weerstanden om de hoogspanning weg te laten lopen als ie uit staat. Dat is niet grappig.
Dat betekent dat er in theorie nog dagen veel spanning in kan staan.
Ik zou als ik jou was C18 ontladen zelf een bleeder ergens plaatsen.
Ik bedoel eigenlijk vraag of die aardige forum genoot dat wil doen.
- simsalabim
Bedankt agent327
Betreffende die bleeder weerstanden, het is een chinees apparaat, import.
Voor een eu versie zal dit er misschien wel inzitten..
-paar vragen;
Als je het schema bekijkt waar zouden deze bleeder weerstanden dan het best komen?
Waar kan ik zulke weerstanden bestellen?
Is dit nog nadelig voor de geluidsweergave?
Is dit nu 'poor design', misschien zelfs gevaarlijk?
Forumgenoot gaf inderdaad aan de versterker mee te nemen, daar de buisjes uit 2006 zijn bestel ik een nieuw setje buisjes.
Bedankt voor je reactie;)
-paar vragen;
Als je het schema bekijkt waar zouden deze bleeder weerstanden dan het best komen?
Forumgenoot gaf inderdaad aan de versterker mee te nemen, daar de buisjes uit 2006 zijn bestel ik een nieuw setje buisjes.
Aan de buisvoet zit een blauwe draad die,volgens schema naar een weerstand gaat,ook wel 's verbrand kan zijn.
De oorzaak kan de buis zelf zijn maar ook een (koppel)condensator.
Het is niet ondenkbaar dat de uitgangstrafo verbrand is.Er zijn er twee,dus weerstanden van de wikkelingen vergelijken.Als er een ,die tussen anode/schermrooster van de kapotte buis en de + vooral,een duidelijk lagere weerstad heeft is't mis
.
Anne
De oorzaak kan de buis zelf zijn maar ook een (koppel)condensator.
Het is niet ondenkbaar dat de uitgangstrafo verbrand is.Er zijn er twee,dus weerstanden van de wikkelingen vergelijken.Als er een ,die tussen anode/schermrooster van de kapotte buis en de + vooral,een duidelijk lagere weerstad heeft is't mis
Anne
- simsalabim
Beste Anne,
hoe kan ik de koppelcondensator nazien op lek?
de uitgang trafo zeg je, er zitten 3 van die torens op, 2 daarvan zijn dus uitgangtrafo's.
De wikkelingen zelf kan ik zo niet zien, moet ik die behuizing er dan afhalen en over ingang trafo en uitgang trafo meten? dan meet ik de weerstand van de trafospoel?
Bedankt voor je reactie.
hoe kan ik de koppelcondensator nazien op lek?
de uitgang trafo zeg je, er zitten 3 van die torens op, 2 daarvan zijn dus uitgangtrafo's.
De wikkelingen zelf kan ik zo niet zien, moet ik die behuizing er dan afhalen en over ingang trafo en uitgang trafo meten? dan meet ik de weerstand van de trafospoel?
Bedankt voor je reactie.
Zo'n condensator moet je aan één kant losmaken en dan de ohm-meter erover.De geeft dan een teruglopende waarde naar hetzelfde als met open meetpennen.Gaat ie niet naar "open" dan is 't mis.
Uitgagstrafo's zitten met draden aan de eindbuizen,de LS-aansluitingen (hoe verzinnen ze't) ,de massa en de voeding.
Er zijn er twee,dus de derde ziet er anders uit.Gewoon weerstanden tussen draden meten en bij de ander moet er bij de draden met dezelfde kleur dezelfde weerstand zitten.
Anne
Uitgagstrafo's zitten met draden aan de eindbuizen,de LS-aansluitingen (hoe verzinnen ze't) ,de massa en de voeding.
Er zijn er twee,dus de derde ziet er anders uit.Gewoon weerstanden tussen draden meten en bij de ander moet er bij de draden met dezelfde kleur dezelfde weerstand zitten.
Anne
Ik vind het wel een beetje dubieus mede omdat in dit geval als je heel even de netspanning erop zet de hoogspanning wel opkomt maar geen enkele cathode wordt warm, dus blijft de anode spanning staan. Slecht voor de buizen.Siempie schreef:Bedankt agent327
-paar vragen;
Normaal is er niets aan de hand omdat de cathodes lang genoeg heet blijven om hem leeg te maken.
In theorie zou je C13, C14, C24 en C26 moeten bleeden om echt bij ongeveer elk denkbaar defect alle c's veilig te maken.
Maar dat is wel een beetje overdreven. Het kost trouwens ook vermogen (maar geen kapitalen).
Je zou alleen C14 kunnen doen.
Wat zou ik nemen?
Het is een compromis tussen warmteverlies en snelheid van ontladen.
Als je bv 47K gebruikt heb je een halfwaarde tijd van 2*500uF*47k = 47 seconden. (als geen enkele buis stroom trekt door bv gloei defect)
Lager dan ongeveer 40V wordt als veilig beschouwd, we beginnen bij 450V dus we hebben 3,zoveel halveringen nodig. Dan is ie na 3 minuten veilig genoeg om je vingers er in te steken.
Hoeveel warmte stookt de weerstand? 450x450/47000 = 4,3W
Ik zou 2 stuks 100K 5W parallel zetten, direct over C14, niet ergens over de trafo.
Ze moeten die spanning ook ruim kunnen hebben.
Farnell, Conrad en je plaatselijke dealer als die er nog is.
Klopt het allemaal? Wie rekent het na?
- simsalabim
Okay,
zojuist de weerstand over de uitgangstrafo's vergeleken.
over de ingangen en over de uitgangen (draad naar speakerklemmen).
De weerstand is bij beide trafo's gelijk, dat is goed dan.
Ook de weerstanden tussen de blauwe en zwarte draad gemeten (10 ohms), is ook nog goed, deze weerstand zit op de trafo zelf.
Wat ik wel raar vind, is dat er op de linker uitgangstrafo andere weerstanden en zelfs een 10000uf 25v elco zit, op het rechterkanaal zit dat niet, maar dat zal wel zo horen?
Nu ik (denk ik) er van uit kan gaan dat de trafo niet verbrand is kan ik de rest maar beter overlaten aan de forumgenoot die hulp heeft aangeboden?
Zouden jullie het ver-of on-verstandig vinden alvast de buizen te bestellen?
Het lijkt mij namelijk wel handig dat als ik naar hem toe ga deze alvast heb?
zojuist de weerstand over de uitgangstrafo's vergeleken.
over de ingangen en over de uitgangen (draad naar speakerklemmen).
De weerstand is bij beide trafo's gelijk, dat is goed dan.
Ook de weerstanden tussen de blauwe en zwarte draad gemeten (10 ohms), is ook nog goed, deze weerstand zit op de trafo zelf.
Wat ik wel raar vind, is dat er op de linker uitgangstrafo andere weerstanden en zelfs een 10000uf 25v elco zit, op het rechterkanaal zit dat niet, maar dat zal wel zo horen?
Nu ik (denk ik) er van uit kan gaan dat de trafo niet verbrand is kan ik de rest maar beter overlaten aan de forumgenoot die hulp heeft aangeboden?
Zouden jullie het ver-of on-verstandig vinden alvast de buizen te bestellen?
Het lijkt mij namelijk wel handig dat als ik naar hem toe ga deze alvast heb?
Laatst gewijzigd door simsalabim op vr 08 feb 2013, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- simsalabim
De weerstand die stond te roken zit tussen pen 4 en 6, alleen op de buis zelf zit er geen pen 6, zal wel logisch zijn als je het begrijpt maar waarom brande juist deze weerstand?Agent327 schreef:Sluiting in buis komt vaak voor en dan kan een rooster of cathode weerstand best wegroken ook al is het de duurste crap.
Als die buizen eruit zijn kan je met de universeelmeter alle combiaties van de pennen van de buizen vergelijken, je meet of helemaal open of de weerstand van de gloeidraad. Als er een sluiting heeft zie je dat snel genoeg.
- Bas Horneman
- Contacteer:
Pin 6 wordt gebruikt om de weerstand vast te solderen. Een soldeersteun. Die weerstand is een schermrooster weerstand.De weerstand die stond te roken zit tussen pen 4 en 6, alleen op de buis zelf zit er geen pen 6, zal wel logisch zijn als je het begrijpt maar waarom brande juist deze weerstand?
Om 1 of andere reden is het scherm zeer veel stroom gaan trekken. Daardoor is de weerstand heel heet geworden.
Waarschijnlijk doordat de buis gewoon "kapot" gegaan is. Dit schijnt vaker te gebeuren met Sovteks/EH.
Hopelijk is dat het. En dan ben je klaar met een nieuwe buis.
Het zou ook kunnen dat je "bias" supply kapot is. Dat is het gedeelte dat stroom op je eindbuizen instelt. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Omdat die dingen tegenwoordig zo gemaakt zijn. Dat als iets doorbrand. Dat ie juist op een laag pitje gaat instellen.
- Bas Horneman
- Contacteer:
Zou ik zeker doen. Als je geregeld speelt zijn deze nu op. Vandaar dan ook waarschijnlijk dat 1 de geest gegeven heeft.Forumgenoot gaf inderdaad aan de versterker mee te nemen, daar de buisjes uit 2006 zijn bestel ik een nieuw setje buisjes.
over c14. Ik zou gewoon een 200k weerstand gebruiken hoef je ook geen dikke weerstand te bestellen.Als je het schema bekijkt waar zouden deze bleeder weerstanden dan het best komen?
Elke electronicazaken.Waar kan ik zulke weerstanden bestellen?
Nee.Is dit nog nadelig voor de geluidsweergave?
Het is alleen gevaarlijk als je er in gaat porren. Ik doe het zelf wel bijna altijd omdat ik wel eens wil "modden". Poor design is het niet echt. Omdat het toch niet het geluid beinvloed. Het is enkel om veiligheid.Is dit nu 'poor design', misschien zelfs gevaarlijk?
- simsalabim
Bedankt voor de info mannen!
Ik zal de weerstand bestellen en een nieuw setje tang sol 6550 matched.
Hopelijk kan ik hier eerdaags blij terugkeren als ik met de versterker en buisjes bij de forumgenoot die het een en ander even doormeet ben geweest, en hopelijk de Cayin weer speelt!
Ik zal de weerstand bestellen en een nieuw setje tang sol 6550 matched.
Hopelijk kan ik hier eerdaags blij terugkeren als ik met de versterker en buisjes bij de forumgenoot die het een en ander even doormeet ben geweest, en hopelijk de Cayin weer speelt!
- simsalabim
De buisjes zijn inmiddels binnen.
Ik ben toch maar voor kt-88 buizen gegaan.
Er was een aanbieding van Genelex golden lion buizen.
Dus 4 stuks van deze buisjes, grappig is wel dat ze optisch gezien zeer veel lijken op de electro harmonix 6550.
Ik ben benieuwd straks!
Ik ben toch maar voor kt-88 buizen gegaan.
Er was een aanbieding van Genelex golden lion buizen.
Dus 4 stuks van deze buisjes, grappig is wel dat ze optisch gezien zeer veel lijken op de electro harmonix 6550.
Ik ben benieuwd straks!
-
Luckyluck62
Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met mij. Cayin a 88 t
Plots een fluitgeluid en een van de lampen lichte hard op pats verbranden geur
Deksel onderaan open gemaakt
En over deze buis zijn 2 weerstanden verbrand 1x 1kohm en 1x 47 Kohm
Is het voldoende enkel de buizen en de weerstanden te vervangen en de basis op 0, 4
Afstellen
Kan er mij iemand advies geven aub
Groeten
Plots een fluitgeluid en een van de lampen lichte hard op pats verbranden geur
Deksel onderaan open gemaakt
En over deze buis zijn 2 weerstanden verbrand 1x 1kohm en 1x 47 Kohm
Is het voldoende enkel de buizen en de weerstanden te vervangen en de basis op 0, 4
Afstellen
Kan er mij iemand advies geven aub
Groeten
Plaats is wat foto,s van je toestel waar de verbrande componenten zitten wellicht dat het wat duidelijker wordt
En plaats ook je Woonplaats erbij Dan is er misschien iemand in de buurt waar je met je defecte versterker op de koffie mag komen en je wat op weg geholpen wordt
En plaats ook je Woonplaats erbij Dan is er misschien iemand in de buurt waar je met je defecte versterker op de koffie mag komen en je wat op weg geholpen wordt
-
Luckyluck62
Bert , bedankt voor jou advies
hier de foto's in bijlage
Wel de 2 weerstanden die over de defecte lamp staan zijn beschadigd en geven niet meer de juiste waarde
1 k ohm is aan de uitgang van de lamp ( deze is verkleurd en verbrand )
47 k ohm deze is aan de ingang van de lamp en geeft niet de juiste waarde meer )
ik heb de foto's in bijlage gestoken
ikzelf woon in Antwerpen
hier de foto's in bijlage
Wel de 2 weerstanden die over de defecte lamp staan zijn beschadigd en geven niet meer de juiste waarde
1 k ohm is aan de uitgang van de lamp ( deze is verkleurd en verbrand )
47 k ohm deze is aan de ingang van de lamp en geeft niet de juiste waarde meer )
ik heb de foto's in bijlage gestoken
ikzelf woon in Antwerpen
- Bijlagen
-
- defecte weerstanden
- IMG_5476.JPG (35.34 KiB) 214 keer bekeken
-
- Cayin A 88 T onderaanzicht
- IMG_5477.JPG (48.89 KiB) 214 keer bekeken
-
- Cayin A 88 T
- IMG_5478.JPG (34.82 KiB) 214 keer bekeken