Annastasia
Moderator: Beheerdersteam
Re: Annastasia
Da's wel heel makkelijk gesteld, Zweitse.
En als het nou niet (goed) werkt ? dan moet je toch gaan meten en foutzoeken.
Het belangrijkste is dat je proper, overzichtelijk en secuur tewerk gaat.
Volgens de regels én veilig.
Een beetje basiskennis is natuurlijk wel handig ..
Dan schoenen dragen met rubber zolen tijdens het meten. Nee helemaal gelijk Ray, 380 volt is niet niks. Veiligheid voor alles.ray5150 schreef:Da's wel heel makkelijk gesteld, Zweitse.
- Muug
- Contacteer:
Ik ben een proper ventje, ook héééééééééél voorzichtig, als ik twijfel ga ik liever tien keer nadenken eer ik iets probeer. En vervolgens ga ik het héééééél voorzichtig proberen. Maar akkoord, ik héb inderdaad geen kennis van de basisregels. De enige regel die ik ken is van TD : meten met één hand op je rug. En ik heb hier nog ergens zo'n antistatisch polsbandje dat ze in de computertechnieken plachten vast te klemmen aan een metalen bureau of aan het chassis. Kan misschien ook nog van pas komen.BertDB schreef:Het belangrijkste is dat je proper, overzichtelijk en secuur tewerk gaat.
Geef toe : best wel spannend toch?
- RobertD
- Contacteer:
Polsbandje niet gebruiken bij buizenversterkers!! Dat bandje is geaard, als jij iets beetpakt waar spanning op staat weet je zeker dat de stroom door jouw lichaam via het bandje naar aarde gaat! Die stroom kan dodelijk zijn. Zorg liever dat je op een rubberen ondergrond staat en nergens met aarde verbonden bent!
- Muug
- Contacteer:
owkeeeeeeeee
Dank voor het advies !
Ik heb hier zo'n dun zacht schuimrubberen fitnessmatje liggen, ik zal mijn stoel daarop zetten. En misschien zelfs de onderdelen van die versterker op een stuk van zo'n matje dat op de tafel lig, ik heb hier nog twee helften van zo'n matje liggen ook.
Dank voor het advies !
Ik heb hier zo'n dun zacht schuimrubberen fitnessmatje liggen, ik zal mijn stoel daarop zetten. En misschien zelfs de onderdelen van die versterker op een stuk van zo'n matje dat op de tafel lig, ik heb hier nog twee helften van zo'n matje liggen ook.
- Muug
- Contacteer:
Nog even ivm P1. In de onderdelenlijst van AE Europe staat twee keer een weerstand van 100K 1W Takman vermeld. Ik dacht eerst van "dat is voor die P1" maar die P1 is dus de Alps-potmeter van 100K Log, right? Waardoor die twee 100K 1W Takman weerstanden uit de onderdelenlijst verwijderd mogen worden, right?
In diezelfde onderdelenlijst komt trouwens ook twee keer een 470R 3W voor, maar ik heb geen idee waar die thuis hoort. En AE ook niet trouwens.
In diezelfde onderdelenlijst komt trouwens ook twee keer een 470R 3W voor, maar ik heb geen idee waar die thuis hoort. En AE ook niet trouwens.
Bij R3 staat 450ohm 2W ,wie weet zijn daar 470ohm 3W voor geleverd.Mag best.
100k horen die soms over de elco's in de voeding ?
Anne
o-tje ontbrak
100k horen die soms over de elco's in de voeding ?
Anne
o-tje ontbrak
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 15 jul 2017, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Tussen grid van 7027 en UGT (uitgangstrafo) zit 10K/1W..
Mss een typo of verkeerde levering van AE ?
Mss een typo of verkeerde levering van AE ?
ben wel benieuwd hoe lang die is we wachten al een weekMuug schreef:ik zal vanavond de onderdelenlijst van AE eens posten.
- Muug
- Contacteer:
gosh, ge moest eens weten...johan283 schreef:ben wel benieuwd hoe lang die is we wachten al een weekMuug schreef:ik zal vanavond de onderdelenlijst van AE eens posten.
Hier is ie : Niet echt geweldig mooi in een tabelletje, maar het is toch leesbaar.
Omschrijving Aantal Prijs p/st € Totaal €
Trafoset incl. 4 x JJ 7027 1 320.00 320.00
Buisvoet octal chassis 4 2.00 8.00
Buis JJ ECC99 2 12.55 25.10
Buisvoet noval chassis 2 2.00 4.00
1K 1W Takman 6 0.85 5.10
47K 1W Takman 2 0.85 1.70
Auricap 0,47uF/400V 4 11.45 45.80
220K 1W Takman 4 0.85 3.40
10K 1W Takman 4 0.85 3.40
220uF/63V 4 0.60 2.40
MKP 0,10uF/630V 3 0.30 0.90
BYW96E 4 0.65 2.60
JJ 200uF/500V 4 9.90 39.60
1K 1W carbon merkloos 2 0.85 1.70
Houten behuizing 42x35x9cm 55.00
Alu platen 2x 1 30.40 30.40
Netentree 1 2.80 2.80
Tuimelschakelaar 16A 250V 2 8.30 16.60
Montagedraad rood/roze 5 1.52 7.60
Montagedraad blauw/zwart 5 1.52 7.60
Zilverdraad 0,8mm 5 7.25 36.25
PTFE tube 1mm 5 1.50 7.50
JJ 68uF 500V 2 8.15 16.30
1K8 1W takman 4 0.85 3.40
3K3 1W takman 4 0.85 3.40
Rubbertules 9.5mm 14 0.28 3.92
Luidspreker aansluiting 2 3.19 6.38
RCA connector 8 2.00 16.00
Alps 100K 1 10.20 10.20
Enkel trafokappen en de draaiknoppen en nog wat hele kleine nog nader te bepalen rotzooi ontbreekt nog.
- Muug
- Contacteer:
Boekje gekocht, niet via bol.com want daar konden ze het niet leveren. Er zijn behoorlijk wat online shops waar het trouwens niet meer leverbaar is ! Uiteindelijk gescoord via lil.nlRobertD schreef:Er is ook een boek van P. Dieleman. Te koop via bol.com
Dat begint echt bij het begin. Daarbij ook wel wat hogere wiskunde, maar het boek is zo ingedeeld dat je die wetenschappelijke afleiding van de formules kunt overslaan.
De boeken van Rainer Zur Linde zijn ook goed.
EDIT : dit boek is echt niet voor beginners. De auteur verwijst constant naar formules als hij iets wilt verklaren. Ook in de zogenaamd "niet-theoretische" luiken van de hoofdstukken slaat hij je met wiskunde om de oren. En de theoretische stukken, tja, die wil je helemaal niet lezen als wiskunde je hobby niet is. Het staat dus nu gewoon mooi in de kast te wezen.
Laatst gewijzigd door Muug op wo 24 apr 2013, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Muug
- Contacteer:
Vraagje :
bij deze foto zegt Triode Dick dat je de groene draden kan vervangen door zilverbekabeling als upgrade. Dat zijn namelijk de draden waar het muzieksignaal doorgaat. Dat zijn dan wellicht de draden waar de muziek nog "onversterkt" doorgaat
Ik heb zijn foto zitten bekijken maar kan niet alle "muziekdraden" een plaats geven in het schema. Ik zie alvast de draden die de inputjacks verbinden met de keuzeschakelaar maar daarvandaan lopen nog draden her en der weg. Kan iemand die wél definiëren
Dat zou wel zo fijn zijn.
ter info : ik ben nog steeds in blijde verwachting van de trafoset van AE. 
bij deze foto zegt Triode Dick dat je de groene draden kan vervangen door zilverbekabeling als upgrade. Dat zijn namelijk de draden waar het muzieksignaal doorgaat. Dat zijn dan wellicht de draden waar de muziek nog "onversterkt" doorgaat
-
dirklammers
Vanaf de inputbussen lopen de signaaldraden eerst naar de keuzeschakelaar en vervolgens naar de volumeregelaar. Van daaruit naar de roosters van de eerste buizen. Het gebruik van zilverdraad voor deze draden zou de signaalkwaliteit verbeteren. Persoonlijk ben ik er voorstander van alles eerst maar eens werkend te krijgen en dan te gaan optimaliseren met b.v. duur zilverdraad. Bovendien vind ik afgeschermd kabel op zulke gevoelige plaatsen altijd wel aan te raden.. Ik zie alvast de draden die de inputjacks verbinden met de keuzeschakelaar maar daarvandaan lopen nog draden her en der weg. Kan iemand die wél definiëren
Misschien eerst maar eens proberen om iets werkend op te leveren ?
Daarna kun je altijd nog (in samenwerking met het forum) gaan modificeren.
Daarna kun je altijd nog (in samenwerking met het forum) gaan modificeren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je kunt je natuurlijk afvragen wat zilverdraad voor zin heeft, gezien de tig meter koperdraad die je signaal nog voor de kiezen krijgt in de UGT's. Maar dat is altijd de eeuwige dscussie natuurlijk 
Inderdaad, zilver kan ook juiste een heel naar effect hebben op het geluid. Ik zou zeggen, eerst maar eens luisteren en dan pas tweaken.
Tekst iets aanepast zilverdraad heeft deze nadelen niet. Wel voordelen op de klank.Zweitse schreef:Inderdaad, verzilverd draad kan ook juiste een heel naar effect hebben op het geluid. Ik zou zeggen, eerst maar eens luisteren en dan pas tweaken.
Zelf bouw ik alles meteen op met zilver.
Ik maak het liever meteen goed.
- RobertD
- Contacteer:
In een eerste project (en ik vrees voor de geringe kennis van de topicstarter) zou ik zeker nog even niet investeren in zilverdraad.
Ik krijg het gevoel dat dit project nog wel wat hulp en wijzigingen zal ondergaan, dus er komt straks nog ruimte voor.
Eerlijk gezegd, wanneer je de signaaldraden niet kunt onderscheiden en niet inziet dat de helft van deze draden voor de massa dient, dan moet je je toch even achter je oren gaan krabben of je wel aan een versterker wilt beginnen waar dodelijke hoogspanningen in voorkomen.
Ik krijg het gevoel dat dit project nog wel wat hulp en wijzigingen zal ondergaan, dus er komt straks nog ruimte voor.
Eerlijk gezegd, wanneer je de signaaldraden niet kunt onderscheiden en niet inziet dat de helft van deze draden voor de massa dient, dan moet je je toch even achter je oren gaan krabben of je wel aan een versterker wilt beginnen waar dodelijke hoogspanningen in voorkomen.
- Muug
- Contacteer:
Even ter aanvulling : uit luiheid had ik het schema er niet bijgenomen en zat ik gewoon te turen naar die foto. Beetje stom natuurlijk.RobertD schreef:In een eerste project (en ik vrees voor de geringe kennis van de topicstarter) zou ik zeker nog even niet investeren in zilverdraad.
RobertD, ik geef je over de hele lijn gelijk. Ik besef al lezende meer en meer hoe weinig ik over deze materie weet. Ik voel me op een bepaalde manier ook wat hopeloos, want ik weet zelfs niet eens wat het meest aangewezen traject is om inzicht te krijgen in dergelijke schema's en schakelingen. Ken je dat ijle gevoel van op een fiets te zitten en te proberen trappen als je ketting eraf ligt? Zo voel ik me nu.
Nu, het is juist het feit door dat ik er niets van ken, dat dit project me geweldig intrigeert. Ik doe graag dingen die ik niet ken. Zo'n dingen doe ik dan ook langzaam, traag, bedachtzaam, onderzoekend en lerend. Ik doe ook nooit iets zonder dat ik het snap, of weet wat er gaat gebeuren. Ik heb dan steeds een pc naast me, met internet, en bij elke vraag die in me opkomt misbruik ik Google tot ik het door heb. Ik ga er van uit dat het met dit project niet anders zal zijn.
-
dirklammers
Daar heb je gelijk in omdat jij al uit ervaring weet wat je doet en wilt. Maar als dit voor de TS het eerste project is zou ik eerst maar eens gaan voor "werkend krijgen". Als dat niet lukt is zilverdraad en/of dure koppel-C zinloos. Geld uitgeven om te optimaliseren kan altijd, geld terughalen niet.Zelf bouw ik alles meteen op met zilver.
Ik maak het liever meteen goed.
That's the spirit ...... maar realiseer je wel dat eenvoudig beginnen vaak ook verstandig is.Ik doe graag dingen die ik niet ken.