Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Bij de potmeter vertrekt ook weer een afgeschermde draad.
Deze ook weer vanaf de potmeter rechtstreeks op de massa aansluiten samen met de afscherming en de andere kant van de afscherming open laten.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
RobertD schreef:
Fredvandam schreef:
Ik leg altijd een verbinding van de massa van de ingangsbus naar het sterpunt.
De afscherming maak ik alleen vast aan de kant van de ingangsbus.
Zorg er wel voor dat jouw ingangsbussen geïsoleerd zijn van het chassis.

Let ook goed op de verbindingen van de massa bij de volumepotmeter.
Ga ik vanavond uitproberen. Potmeter heb ik aangesloten volgens polonai.se: http://polonai.se/vaa/alps_vol.jpg
Uitgeprobeerd maar de brom werd erger :? . Ik heb nu de afscherming niet geaard via de print maar direct met een draad naar de steraarde.
Dit lijkt beter: beide kanalen brommen nu even hard (zacht :) ). Ik kreeg nog een tip van Wim de Haan: de massa van de pentodedeel via 4,7 ohm naar de centrale massa leggen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik heb de afgeschermde ingangskabel losgemaakt van de print. Het rooster van de penthode hangt dan alleen via een weerstand van 470k aan massa.
De versterker gaat dan, na opwarmen, fluiten en brommen.

Het lijkt mij dat de versterker stil moet zijn. R3 van 470k is toch genoeg om geen zwevende ingang te creëren :?:
Bijlagen
dynaco-st70-kloon.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

als je verder niks aan dat grid hebt hangen wordt hij gevoelig voor troep die hij uit lucht kan halen zelfs radio geluiden kun je dan oppakken.

heb je al een geprobeerd om na het opwarmen meteen uitzetten om te kijken of die brom niet toevallig via de gloei naar binnen komt
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Is de tegenkoppeling goed aangesloten?
Heeft de gloeispanning een verbinding met massa via een potmeter of een paar weerstanden?
Hoe is de aarding opgezet? Ik krijg het gevoel dat de brom via de massa binnenkomt.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Is de tegenkoppeling goed aangesloten?
Heeft de gloeispanning een verbinding met massa via een potmeter of een paar weerstanden?
Hoe is de aarding opgezet? Ik krijg het gevoel dat de brom via de massa binnenkomt.
Als je de versterker uitzet, dan is de brom meteen weg.

Wat de aarde betreft, heb ik onderstaand schema gevolgd:
ECF80 krijg een gelijkgerichte gloeispanning. De middenaftakking van deze 2x3,15V ligt aan massa.

KT77 krijg 6,3V wissel. Per kanaal een wikkeling. Deze liggen niet aan massa.
Bijlagen
FDynaco VAA-70 MKIIIAfbeelding1.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Daar ben ik weer,kon een hele tijd niet op 't forum :cry:
De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen :shock:
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa :o .
Over massa's gesproken, vol.potm. R1 , R2 en sec.(LS) UGT aan elkaar en dat aan massa.
Zijn de wikkelingen voor de KT77 gloei wel geaard (een kant)?
Met die hogere spanning moest je nu wel terugregelen naar 220k ?
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Is de tegenkoppeling goed aangesloten?
Heeft de gloeispanning een verbinding met massa via een potmeter of een paar weerstanden?
Hoe is de aarding opgezet? Ik krijg het gevoel dat de brom via de massa binnenkomt.
Ik had eerst de ALPS potmeter aangesloten volgens onderstaande foto (van http://polonai.se/vaa/index1.html). De afscherming komt bij de potmeter bij elkaar. De brom werd harder bij het opendraaien van het volume. :?

Nu heb ik de afscherming L/R gescheiden laten lopen en pas op het centrale aardpunt op de stuurprint bij elkaar laten komen. Bij de Dynaco ST70 kwamen beide afschermingen via een 10 ohm weerstand bij elkaar op het aardpunt.

Dat heb ik eerst geprobeerd: geen succes, een harde brom. Het gekke was dat deze compleet verdween als ik de cinchkabel naar de CD speler losmaakte. Ook verdwijnt de brom kompleet bij uitschakelen van de versterker. Zou dat een aardlus zijn? :!:

De afschermingen zonder weerstand bij elkaar laten komen op de stuurprint ging beter. De brom wordt nu niet harder als ik het volume opendraai. Wel komt er nog steeds een -zachte- brom uit de speakers. Ik kan kijken als ik de afscherming vastknoop op de steraarde op de voedingsprint. Maar de brom kan mogelijk ook van de gloeispanningen komen.

Ik wil nog wat proberen: de ECF80's met wisselspanning voeden en een virtueel massapunt maken met twee weerstanden van 100 ohm.

Wat ik ook kan proberen is de ECF80 aansluiten op de gloeispanning van KT77 (met virtueel massapunt). Ieder kanaal heeft zijn namelijkl zijn eigen 6,3 volt wikkeling van 4 Amp. Een KT77 heeft 1,4 A nodig en een ECF80 430 mA. Dat gaat net en dan zijn L/R gescheiden.
Bijlagen
alps_vol.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Daar ben ik weer,kon een hele tijd niet op 't forum :cry:
De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen :shock:
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa :o .
Over massa's gesproken, vol.potm. R1 , R2 en sec.(LS) UGT aan elkaar en dat aan massa.
Zijn de wikkelingen voor de KT77 gloei wel geaard (een kant)?
Met die hogere spanning moest je nu wel terugregelen naar 220k ?
Anne
Ik had je berich over het hoofd gezien :oops:

De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen :shock:
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa :o .
Ga ik proberen

Over massa's gesproken, vol.potm. R1 , R2 en sec.(LS) UGT aan elkaar en dat aan massa. :?: Moet ik even goed lezen wat daar staat.

Wikkelingen voor de eindbuizen zijn niet geaard: kan ik proberen.

Met 325V moest ik terugregelen naar: 255k
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Daar ben ik weer,kon een hele tijd niet op 't forum :cry:
De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen :shock:
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa :o .
Gelijk uitgeprobeerd. Helaas geen effect. Niet beter, niet slechter. :shock:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

:foto:
Plaats eens wat plaatjes...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Hoe zit de randaarde van 't stopkontakt aan je versterker.Als het een aardlus is moet de brom verdwijnen met de versterker los van de randaarde.Alleen om te proberen,mocht het daaraan liggen dan moet de aarding veranderd.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Hoe zit de randaarde van 't stopkontakt aan je versterker.Als het een aardlus is moet de brom verdwijnen met de versterker los van de randaarde.Alleen om te proberen,mocht het daaraan liggen dan moet de aarding veranderd.
Anne
Randaarde: geen. Alleen in de keuken. Wel stekker omgedraaid, zonder effect.
Morgen plaats ik foto's :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Zonder randaarde is een aardlus onwaarschijnlijk.Ziet er naar uit dat je de versterker aard via het randapparaat,Niet zo mooi,gaat er een wisselstroom (ingekoppeld door de capaciteit en lekstroom tussen de wikkelingen van de voedingstrafo) door de signaal-massadraad.Een dikke draad tussen het chassis van versterker en randapparaat valt te proberen.Sommige toestellen hebben daarvoor een aardklem achterop.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Nog even een foto van de testopstelling :lol: en het inwendige. De laatste foto is een van de cinch pluggen.

Nog even recapituleren 8-[
1. zonder aangesloten te zijn op de cd speler bromt de versterker heeeel zacht (mogelijk rimpel van voeding of gloei)
2. de versterker geeft meer (extra) brom als ik de cinch kabels vastmaak aan de versterker
3. deze brom neemt toe als ik het volume verder opendraai
4. aansluiten van de gehele installatie op randaarde maakt niets uit (cd speler is trouwens dubbel geisoleerd en de stekker heeft geen ra)

:?:
Bijlagen
IMG_1045.JPG
IMG_1042.JPG
IMG_1041.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Nog een ontdekking:
Ik heb nog een andere dvd speler aangesloten. Pas als ik het 2e kanaal aansluit, begin de versterker te brommen.

Als ik de cinchkabel losmaak van de dvd speler (de kabel zit dan nog wel vast aan de versterker) is er geen brom (behalve als je de middenpootjes aanraakt, natuurlijk). Ook niet als ik het volume harder zet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Moet wel ergens iets mis zijn met de massa's.Geprobeerd of er wijs te worden is uit die foto's.Daar kan ik niet veel van maken,nogal rommelig.
Als je de aansluitkabels niet in de DVD steekt maar middenpin naar afscherming kortsluit,brom het dan ook?
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Moet wel ergens iets mis zijn met de massa's.Geprobeerd of er wijs te worden is uit die foto's.Daar kan ik niet veel van maken,nogal rommelig.
Heb ik daar zo mijn best op gedaan :shock:
Ah!buis schreef:
Als je de aansluitkabels niet in de DVD steekt maar middenpin naar afscherming kortsluit,brom het dan ook?
Anne
Eén kanaal naar eigen massa (middenpen kortsluiten naar eigen afscherming met een tangetje): geen (extra) brom.
Eén kanaal naar massa andere kanaal (middenpen tegen massa andere plug: (extra) brom.

Eén kanaal aan DVD speler: geen (extra) brom. Tweede kanaal aansluiten: (extra) brom. Netstekker wel/niet in stopcontact maakt niet uit.

De extra brom wordt hardere naarmate je het volume harder zet.

De andere brom heeft volgens mij een andere oorzaak (gloeispanning oid). Drie soorten brom: massa, voeding en trafo. Kan het nog erger :?

Zodra je de versterker uitschakeld is alle brom weg.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
als je verder niks aan dat grid hebt hangen wordt hij gevoelig voor troep die hij uit lucht kan halen zelfs radio geluiden kun je dan oppakken.

heb je al een geprobeerd om na het opwarmen meteen uitzetten om te kijken of die brom niet toevallig via de gloei naar binnen komt
Het grid hangt via 470k naar massa.
Zodra ik de spanning uitzet, is de brom weg. Zou brom dan via de gloei naar binnen komen?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ja dat kan best maar kan ook via de anode voeding komen.
om dit te testen kan je het beste even na het opstarten de gloei aan één kant losnemen wel de kant die niet aan aarde staat.

Ik had het probleem wel via de gloei met een RUS de 6N2PEV heb hem toen op DC gezet en de brom was weg.

let er ook wel even op dat als je dc gaat gloeit dat de gloeispanning dc niet over de 6,3 volt heen gaat.

Kijk goed wat ik hier gedaan heb ik heb de boel na de gelijkrichter aan aarde hangen.
Bijlagen
Gloeidraad-6.3volt-300ma.JPG
ecl82_amp81.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Oorspronkelijk krijgen de ECF80 6,3 volt gelijkspanning. De massa is alleen de middenaftakking.

Ik ben nog een ander bedradingsschema tegengekomen (zie foto) waar ze de ECF80 gewoon met 6,3 volt wisselspanning voeden. Middenaftakking naar massa. Ik moet zeggen, ik merk geen verschil.
Verder zag ik ook dat ze de steraarde op de stuurprint gesitueerd hebben. M.a.w. de massa's van de UGT's op de stuurprint naar massa (waar ook de massa zit van de coax kabel). Dat heb ik nu ook gedaan (zie foto).

Ik blijf nog steeds het fenomeen houden dat, als ik de 2e audiokabel aansluit, er een extra brom ontstaat. Ik heb dan wel het volume voluit. :wink:

Daarnaast is er ook een soort achtergrondbrom, onafhankelijk van het volume. Ik kan proberen alle gloeispanningen te voorzien van balanspotmetertjes voor een virtuele aarde. Deze moet ik wel bij DB bestellen. Wat voor waarde: 500 ohm, gewoon meerslagen instelpot?
Bijlagen
10-2-2013 13-35-32.png
10-2-2013 13-35-32.png (31.69 KiB) 238 keer bekeken
DSC08309.JPG
IMG_1046.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Ja dat kan best maar kan ook via de anode voeding komen.
om dit te testen kan je het beste even na het opstarten de gloei aan één kant losnemen wel de kant die niet aan aarde staat.
Ga ik proberen. De gloei van beide ECF80. Ik haal wel de middenaftakking even los.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
nl3prc schreef:
Ja dat kan best maar kan ook via de anode voeding komen.
om dit te testen kan je het beste even na het opstarten de gloei aan één kant losnemen wel de kant die niet aan aarde staat.
Ga ik proberen. De gloei van beide ECF80. Ik haal wel de middenaftakking even los.
Ik ben iets verder! :)
1. Middenaftakking losgemaakt: versterker gaat meer geluid geven. Een wat scherpere brom/gezoem. 100 Hz?

2. Gloeisspanning beide ECF80's losgemaakt. De versterker blijft brommen. Totaal geen verschil.

Dan zou ik denken: de hoogspanning of de gloeispanning van de KT77's.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Heb je gloei van de eindbuizen al ergens aan massa zitten? Liefst via een potmeter of twee weerstanden.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik ben weer iets verder :D

Ik heb de cinchpluggen aan de achterzijde losgemaakt en de versterker aangesloten. De extra brom is weg! :rock:
Als ik een of beide kanalen aansluit blijft de brom ook weg.

De kabel langs de gloeispanningsdraden laten lopen, over de trafo: geen geinduceerde brom.

De cinch chassisdelen lijken geisoleerd van het chassis, maar ik heb mijn twijfels :?: Ik ga ze terugzetten en meten voordat ik ze weer aansluit.

Er rest nu nog een zachte achtergrondbrom die niet harder wordt met het volume. Minder storend, maar wellicht ook nog wel wat aan te doen.
Plaats reactie