Dynaco ST70 kloon
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Dynaco ST70 kloon
Bij de potmeter vertrekt ook weer een afgeschermde draad.
Deze ook weer vanaf de potmeter rechtstreeks op de massa aansluiten samen met de afscherming en de andere kant van de afscherming open laten.
Deze ook weer vanaf de potmeter rechtstreeks op de massa aansluiten samen met de afscherming en de andere kant van de afscherming open laten.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Uitgeprobeerd maar de brom werd ergerFredvandam schreef:Ga ik vanavond uitproberen. Potmeter heb ik aangesloten volgens polonai.se: http://polonai.se/vaa/alps_vol.jpgRobertD schreef:Ik leg altijd een verbinding van de massa van de ingangsbus naar het sterpunt.Fredvandam schreef:
De afscherming maak ik alleen vast aan de kant van de ingangsbus.
Zorg er wel voor dat jouw ingangsbussen geïsoleerd zijn van het chassis.
Let ook goed op de verbindingen van de massa bij de volumepotmeter.
Dit lijkt beter: beide kanalen brommen nu even hard (zacht
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik heb de afgeschermde ingangskabel losgemaakt van de print. Het rooster van de penthode hangt dan alleen via een weerstand van 470k aan massa.
De versterker gaat dan, na opwarmen, fluiten en brommen.
Het lijkt mij dat de versterker stil moet zijn. R3 van 470k is toch genoeg om geen zwevende ingang te creëren
De versterker gaat dan, na opwarmen, fluiten en brommen.
Het lijkt mij dat de versterker stil moet zijn. R3 van 470k is toch genoeg om geen zwevende ingang te creëren
Re: Dynaco ST70 kloon
als je verder niks aan dat grid hebt hangen wordt hij gevoelig voor troep die hij uit lucht kan halen zelfs radio geluiden kun je dan oppakken.
heb je al een geprobeerd om na het opwarmen meteen uitzetten om te kijken of die brom niet toevallig via de gloei naar binnen komt
heb je al een geprobeerd om na het opwarmen meteen uitzetten om te kijken of die brom niet toevallig via de gloei naar binnen komt
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Dynaco ST70 kloon
Is de tegenkoppeling goed aangesloten?
Heeft de gloeispanning een verbinding met massa via een potmeter of een paar weerstanden?
Hoe is de aarding opgezet? Ik krijg het gevoel dat de brom via de massa binnenkomt.
Heeft de gloeispanning een verbinding met massa via een potmeter of een paar weerstanden?
Hoe is de aarding opgezet? Ik krijg het gevoel dat de brom via de massa binnenkomt.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Als je de versterker uitzet, dan is de brom meteen weg.RobertD schreef:Is de tegenkoppeling goed aangesloten?
Heeft de gloeispanning een verbinding met massa via een potmeter of een paar weerstanden?
Hoe is de aarding opgezet? Ik krijg het gevoel dat de brom via de massa binnenkomt.
Wat de aarde betreft, heb ik onderstaand schema gevolgd:
ECF80 krijg een gelijkgerichte gloeispanning. De middenaftakking van deze 2x3,15V ligt aan massa.
KT77 krijg 6,3V wissel. Per kanaal een wikkeling. Deze liggen niet aan massa.
Re: Dynaco ST70 kloon
Daar ben ik weer,kon een hele tijd niet op 't forum
De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa
.
Over massa's gesproken, vol.potm. R1 , R2 en sec.(LS) UGT aan elkaar en dat aan massa.
Zijn de wikkelingen voor de KT77 gloei wel geaard (een kant)?
Met die hogere spanning moest je nu wel terugregelen naar 220k ?
Anne
De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa
Over massa's gesproken, vol.potm. R1 , R2 en sec.(LS) UGT aan elkaar en dat aan massa.
Zijn de wikkelingen voor de KT77 gloei wel geaard (een kant)?
Met die hogere spanning moest je nu wel terugregelen naar 220k ?
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik had eerst de ALPS potmeter aangesloten volgens onderstaande foto (van http://polonai.se/vaa/index1.html). De afscherming komt bij de potmeter bij elkaar. De brom werd harder bij het opendraaien van het volume.RobertD schreef:Is de tegenkoppeling goed aangesloten?
Heeft de gloeispanning een verbinding met massa via een potmeter of een paar weerstanden?
Hoe is de aarding opgezet? Ik krijg het gevoel dat de brom via de massa binnenkomt.
Nu heb ik de afscherming L/R gescheiden laten lopen en pas op het centrale aardpunt op de stuurprint bij elkaar laten komen. Bij de Dynaco ST70 kwamen beide afschermingen via een 10 ohm weerstand bij elkaar op het aardpunt.
Dat heb ik eerst geprobeerd: geen succes, een harde brom. Het gekke was dat deze compleet verdween als ik de cinchkabel naar de CD speler losmaakte. Ook verdwijnt de brom kompleet bij uitschakelen van de versterker. Zou dat een aardlus zijn?
De afschermingen zonder weerstand bij elkaar laten komen op de stuurprint ging beter. De brom wordt nu niet harder als ik het volume opendraai. Wel komt er nog steeds een -zachte- brom uit de speakers. Ik kan kijken als ik de afscherming vastknoop op de steraarde op de voedingsprint. Maar de brom kan mogelijk ook van de gloeispanningen komen.
Ik wil nog wat proberen: de ECF80's met wisselspanning voeden en een virtueel massapunt maken met twee weerstanden van 100 ohm.
Wat ik ook kan proberen is de ECF80 aansluiten op de gloeispanning van KT77 (met virtueel massapunt). Ieder kanaal heeft zijn namelijkl zijn eigen 6,3 volt wikkeling van 4 Amp. Een KT77 heeft 1,4 A nodig en een ECF80 430 mA. Dat gaat net en dan zijn L/R gescheiden.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik had je berich over het hoofd gezienAh!buis schreef:Daar ben ik weer,kon een hele tijd niet op 't forum![]()
De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen![]()
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa.
Over massa's gesproken, vol.potm. R1 , R2 en sec.(LS) UGT aan elkaar en dat aan massa.
Zijn de wikkelingen voor de KT77 gloei wel geaard (een kant)?
Met die hogere spanning moest je nu wel terugregelen naar 220k ?
Anne
De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa
Over massa's gesproken, vol.potm. R1 , R2 en sec.(LS) UGT aan elkaar en dat aan massa.
Wikkelingen voor de eindbuizen zijn niet geaard: kan ik proberen.
Met 325V moest ik terugregelen naar: 255k
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Gelijk uitgeprobeerd. Helaas geen effect. Niet beter, niet slechter.Ah!buis schreef:Daar ben ik weer,kon een hele tijd niet op 't forum![]()
De gloei gelijkrichten en dan het midden van de trafo aan massa,zo breng je weer brom binnen![]()
De min van de gelijkgerichte spanning aan massa.
Re: Dynaco ST70 kloon
Hoe zit de randaarde van 't stopkontakt aan je versterker.Als het een aardlus is moet de brom verdwijnen met de versterker los van de randaarde.Alleen om te proberen,mocht het daaraan liggen dan moet de aarding veranderd.
Anne
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Randaarde: geen. Alleen in de keuken. Wel stekker omgedraaid, zonder effect.Ah!buis schreef:Hoe zit de randaarde van 't stopkontakt aan je versterker.Als het een aardlus is moet de brom verdwijnen met de versterker los van de randaarde.Alleen om te proberen,mocht het daaraan liggen dan moet de aarding veranderd.
Anne
Morgen plaats ik foto's
Re: Dynaco ST70 kloon
Zonder randaarde is een aardlus onwaarschijnlijk.Ziet er naar uit dat je de versterker aard via het randapparaat,Niet zo mooi,gaat er een wisselstroom (ingekoppeld door de capaciteit en lekstroom tussen de wikkelingen van de voedingstrafo) door de signaal-massadraad.Een dikke draad tussen het chassis van versterker en randapparaat valt te proberen.Sommige toestellen hebben daarvoor een aardklem achterop.
Anne
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Nog even een foto van de testopstelling
en het inwendige. De laatste foto is een van de cinch pluggen.
Nog even recapituleren
1. zonder aangesloten te zijn op de cd speler bromt de versterker heeeel zacht (mogelijk rimpel van voeding of gloei)
2. de versterker geeft meer (extra) brom als ik de cinch kabels vastmaak aan de versterker
3. deze brom neemt toe als ik het volume verder opendraai
4. aansluiten van de gehele installatie op randaarde maakt niets uit (cd speler is trouwens dubbel geisoleerd en de stekker heeft geen ra)

Nog even recapituleren
1. zonder aangesloten te zijn op de cd speler bromt de versterker heeeel zacht (mogelijk rimpel van voeding of gloei)
2. de versterker geeft meer (extra) brom als ik de cinch kabels vastmaak aan de versterker
3. deze brom neemt toe als ik het volume verder opendraai
4. aansluiten van de gehele installatie op randaarde maakt niets uit (cd speler is trouwens dubbel geisoleerd en de stekker heeft geen ra)
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Nog een ontdekking:
Ik heb nog een andere dvd speler aangesloten. Pas als ik het 2e kanaal aansluit, begin de versterker te brommen.
Als ik de cinchkabel losmaak van de dvd speler (de kabel zit dan nog wel vast aan de versterker) is er geen brom (behalve als je de middenpootjes aanraakt, natuurlijk). Ook niet als ik het volume harder zet.
Ik heb nog een andere dvd speler aangesloten. Pas als ik het 2e kanaal aansluit, begin de versterker te brommen.
Als ik de cinchkabel losmaak van de dvd speler (de kabel zit dan nog wel vast aan de versterker) is er geen brom (behalve als je de middenpootjes aanraakt, natuurlijk). Ook niet als ik het volume harder zet.
Re: Dynaco ST70 kloon
Moet wel ergens iets mis zijn met de massa's.Geprobeerd of er wijs te worden is uit die foto's.Daar kan ik niet veel van maken,nogal rommelig.
Als je de aansluitkabels niet in de DVD steekt maar middenpin naar afscherming kortsluit,brom het dan ook?
Anne
Als je de aansluitkabels niet in de DVD steekt maar middenpin naar afscherming kortsluit,brom het dan ook?
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Heb ik daar zo mijn best op gedaanAh!buis schreef:Moet wel ergens iets mis zijn met de massa's.Geprobeerd of er wijs te worden is uit die foto's.Daar kan ik niet veel van maken,nogal rommelig.
Eén kanaal naar eigen massa (middenpen kortsluiten naar eigen afscherming met een tangetje): geen (extra) brom.Ah!buis schreef:Als je de aansluitkabels niet in de DVD steekt maar middenpin naar afscherming kortsluit,brom het dan ook?
Anne
Eén kanaal naar massa andere kanaal (middenpen tegen massa andere plug: (extra) brom.
Eén kanaal aan DVD speler: geen (extra) brom. Tweede kanaal aansluiten: (extra) brom. Netstekker wel/niet in stopcontact maakt niet uit.
De extra brom wordt hardere naarmate je het volume harder zet.
De andere brom heeft volgens mij een andere oorzaak (gloeispanning oid). Drie soorten brom: massa, voeding en trafo. Kan het nog erger
Zodra je de versterker uitschakeld is alle brom weg.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Het grid hangt via 470k naar massa.nl3prc schreef:als je verder niks aan dat grid hebt hangen wordt hij gevoelig voor troep die hij uit lucht kan halen zelfs radio geluiden kun je dan oppakken.
heb je al een geprobeerd om na het opwarmen meteen uitzetten om te kijken of die brom niet toevallig via de gloei naar binnen komt
Zodra ik de spanning uitzet, is de brom weg. Zou brom dan via de gloei naar binnen komen?
Re: Dynaco ST70 kloon
Ja dat kan best maar kan ook via de anode voeding komen.
om dit te testen kan je het beste even na het opstarten de gloei aan één kant losnemen wel de kant die niet aan aarde staat.
Ik had het probleem wel via de gloei met een RUS de 6N2PEV heb hem toen op DC gezet en de brom was weg.
let er ook wel even op dat als je dc gaat gloeit dat de gloeispanning dc niet over de 6,3 volt heen gaat.
Kijk goed wat ik hier gedaan heb ik heb de boel na de gelijkrichter aan aarde hangen.
om dit te testen kan je het beste even na het opstarten de gloei aan één kant losnemen wel de kant die niet aan aarde staat.
Ik had het probleem wel via de gloei met een RUS de 6N2PEV heb hem toen op DC gezet en de brom was weg.
let er ook wel even op dat als je dc gaat gloeit dat de gloeispanning dc niet over de 6,3 volt heen gaat.
Kijk goed wat ik hier gedaan heb ik heb de boel na de gelijkrichter aan aarde hangen.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Oorspronkelijk krijgen de ECF80 6,3 volt gelijkspanning. De massa is alleen de middenaftakking.
Ik ben nog een ander bedradingsschema tegengekomen (zie foto) waar ze de ECF80 gewoon met 6,3 volt wisselspanning voeden. Middenaftakking naar massa. Ik moet zeggen, ik merk geen verschil.
Verder zag ik ook dat ze de steraarde op de stuurprint gesitueerd hebben. M.a.w. de massa's van de UGT's op de stuurprint naar massa (waar ook de massa zit van de coax kabel). Dat heb ik nu ook gedaan (zie foto).
Ik blijf nog steeds het fenomeen houden dat, als ik de 2e audiokabel aansluit, er een extra brom ontstaat. Ik heb dan wel het volume voluit.
Daarnaast is er ook een soort achtergrondbrom, onafhankelijk van het volume. Ik kan proberen alle gloeispanningen te voorzien van balanspotmetertjes voor een virtuele aarde. Deze moet ik wel bij DB bestellen. Wat voor waarde: 500 ohm, gewoon meerslagen instelpot?
Ik ben nog een ander bedradingsschema tegengekomen (zie foto) waar ze de ECF80 gewoon met 6,3 volt wisselspanning voeden. Middenaftakking naar massa. Ik moet zeggen, ik merk geen verschil.
Verder zag ik ook dat ze de steraarde op de stuurprint gesitueerd hebben. M.a.w. de massa's van de UGT's op de stuurprint naar massa (waar ook de massa zit van de coax kabel). Dat heb ik nu ook gedaan (zie foto).
Ik blijf nog steeds het fenomeen houden dat, als ik de 2e audiokabel aansluit, er een extra brom ontstaat. Ik heb dan wel het volume voluit.
Daarnaast is er ook een soort achtergrondbrom, onafhankelijk van het volume. Ik kan proberen alle gloeispanningen te voorzien van balanspotmetertjes voor een virtuele aarde. Deze moet ik wel bij DB bestellen. Wat voor waarde: 500 ohm, gewoon meerslagen instelpot?
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ga ik proberen. De gloei van beide ECF80. Ik haal wel de middenaftakking even los.nl3prc schreef:Ja dat kan best maar kan ook via de anode voeding komen.
om dit te testen kan je het beste even na het opstarten de gloei aan één kant losnemen wel de kant die niet aan aarde staat.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik ben iets verder!Fredvandam schreef:Ga ik proberen. De gloei van beide ECF80. Ik haal wel de middenaftakking even los.nl3prc schreef:Ja dat kan best maar kan ook via de anode voeding komen.
om dit te testen kan je het beste even na het opstarten de gloei aan één kant losnemen wel de kant die niet aan aarde staat.
1. Middenaftakking losgemaakt: versterker gaat meer geluid geven. Een wat scherpere brom/gezoem. 100 Hz?
2. Gloeisspanning beide ECF80's losgemaakt. De versterker blijft brommen. Totaal geen verschil.
Dan zou ik denken: de hoogspanning of de gloeispanning van de KT77's.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Dynaco ST70 kloon
Heb je gloei van de eindbuizen al ergens aan massa zitten? Liefst via een potmeter of twee weerstanden.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Dynaco ST70 kloon
Ik ben weer iets verder
Ik heb de cinchpluggen aan de achterzijde losgemaakt en de versterker aangesloten. De extra brom is weg!
Als ik een of beide kanalen aansluit blijft de brom ook weg.
De kabel langs de gloeispanningsdraden laten lopen, over de trafo: geen geinduceerde brom.
De cinch chassisdelen lijken geisoleerd van het chassis, maar ik heb mijn twijfels
Ik ga ze terugzetten en meten voordat ik ze weer aansluit.
Er rest nu nog een zachte achtergrondbrom die niet harder wordt met het volume. Minder storend, maar wellicht ook nog wel wat aan te doen.
Ik heb de cinchpluggen aan de achterzijde losgemaakt en de versterker aangesloten. De extra brom is weg!
Als ik een of beide kanalen aansluit blijft de brom ook weg.
De kabel langs de gloeispanningsdraden laten lopen, over de trafo: geen geinduceerde brom.
De cinch chassisdelen lijken geisoleerd van het chassis, maar ik heb mijn twijfels
Er rest nu nog een zachte achtergrondbrom die niet harder wordt met het volume. Minder storend, maar wellicht ook nog wel wat aan te doen.
