Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Een 80 ,ook een leuke ouwe :D
Vraag me wel af of 100µF na "maar" 120ohm gezond is.
Dan een stoombron,waar heb ik die nog gezien :o met een warenhuis zeners erachter :shock:
Bij DBest is er een 82V 2W ,stuk minder werk (zei de luilak :-$ ),of wou je er meer stroom door hebben.
En 't is toch wel een 1N4007 daar,niet :? .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Een 80 ,ook een leuke ouwe :D
Op pagina 1 staat er een afgebeeld in de Arcturus uitvoering.
Ah!buis schreef:
Vraag me wel af of 100µF na "maar" 120ohm gezond is.
Ach, direct aan de trafo heb ik nog 2 maal Rx getekend, kan ik nog mee spelen, als ik de trafo doorgemeten heb.
Ah!buis schreef:
Dan een stoombron,waar heb ik die nog gezien :o met een warenhuis zeners erachter :shock:
Bij DBest is er een 82V 2W ,stuk minder werk (zei de luilak :-$ ),of wou je er meer stroom door hebben.
Een zener van 5V6 is nogal stabiel en een zener kost net iets meer dan niets! De stroombron gaat staan op ca. 30 mA, dus er blijft zo'n 20 mA over voor de zeners.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

Anne is allergisch voor zeners lijkt het wel. Volgens mij is ie er ooit eens door gebeten :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Anne is allergisch voor zeners lijkt het wel. Volgens mij is ie er ooit eens door gebeten :lol:
Eerder voor (te)veel werk :o .100 draadjes door de gaten,100 draadjes afknippen en dan nog 100x solderen :shock:
Het zweet breekt me uit als ik er alleen al aan denk :cry: .
Om 't is anders te doen,kijk 's hiernaar,vooral blz.11 :wink: .
Anne

Oh nee,da's een stroombron.Zo dus,
Bijlagen
LM431-Zener.pdf
(319.48 KiB) 281 keer gedownload
Z.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

Ehm, wat mag dat voorstellen Anne?
Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Anne is allergisch voor zeners lijkt het wel. Volgens mij is ie er ooit eens door gebeten :lol:
Eerder voor (te)veel werk :o .100 draadjes door de gaten,100 draadjes afknippen en dan nog 100x solderen :shock:
Je zit je anders de blaren te tekenen :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ehm, wat mag dat voorstellen Anne?
Je zit je anders de blaren te tekenen :lol:
Maar dan toch gelukkig geen brandblaren :D
Het tekeningetje is dus als zware (afhangkelijk van de fet,30mA zit 'r voor 't IC wel in) Zener bedoelt.
Bedacht ondertussen beter niet op de lek van de poort te rekenen en daar een weerstand bij te zetten.
Anne
Bijlagen
DZ.JPG
DZ.JPG (27.54 KiB) 337 keer bekeken
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Ik stop 2 pootjes in 1 gat Anne, dus 100 wordt in dit geval 51 stuks. :wink: Maar even wat serieuzer; als dit ontwerp professioneel vervaardigd zou moeten worden, zou ik er niet aan denken, maar dit is een tijdbesteding voor "den oprechten amateur" en dan is het voor mij geen bezwaar. Een 5V6 zener van een half watt kan bovendien 89 mA. aan (en nog veel meer stroom) zonder blijvende schade. Een voeding in deze vorm kan dus wel tegen een stootje.(lees mishandeling)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door RobertD »

AatV schreef:
Op pagina 1 heb ik de voeding al geschetst, maar nu het verder uitgewerkte verhaal:
voeding HT.jpg
groet,
Aat
Wat is dat voor condensator met vier pootjes.
In plaats van de zeners kun je ook leuk een 0D3 of beter een combinatie van twee keer 0B3 en een keer 0C3 gebruiken. Is wel leuk voor de feestverlichting naast die mooie blauwe buizen :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
Wat is dat voor condensator met vier pootjes.
In plaats van de zeners kun je ook leuk een 0D3 of beter een combinatie van twee keer 0B3 en een keer 0C3 gebruiken. Is wel leuk voor de feestverlichting naast die mooie blauwe buizen :D
Ik heb een WIMA 10uF DC-link condensator besteld. Deze heeft 4 pootjes, waarvan ik hoop dat het een soort Kelvin verbinding is om de inductiviteit te verminderen. Zo niet, blijft het een goede condensator.
Heb nog een flink aantal 0A3's liggen. Echter, ze ruisen nogal wat meer en kunnen een veel kleinere stroom aan dan zeners. Vandaar!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
RobertD schreef:
Wat is dat voor condensator met vier pootjes.
In plaats van de zeners kun je ook leuk een 0D3 of beter een combinatie van twee keer 0B3 en een keer 0C3 gebruiken. Is wel leuk voor de feestverlichting naast die mooie blauwe buizen :D
Ik heb een WIMA 10uF DC-link condensator besteld. Deze heeft 4 pootjes, waarvan ik hoop dat het een soort Kelvin verbinding is om de inductiviteit te verminderen.
groet,
Aat
Nee zijn geen Kelvin pootjes, ze zitten parallel aan de eind-metallisatie gelast. Die vier pootjes zijn uitsluitend voor de mechanische stabiliteit bij printmontage.

Of die DC-link condensatoren nu zoveel beter zijn? Er zit hele dunne folie in met een hele dunne metallisatie. Dat maakt ze mechanisch kwetsbaar. Ga er dus voorzichtig mee om: Als je er teveel kracht op uitoefent gaan ze snel stuk, niet in knijpen dus of teveel kracht op uitoefenen, vooral de zijkanten! :D Een gewone elco is mechanisch veel stabieler.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Is de winterslaap ingetreden, Aat ?
Je hebt notabene CV in je werkkamer, ik zit zowat met bevroren voeten in de schuur... :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Is de winterslaap ingetreden, Aat ?
Je hebt notabene CV in je werkkamer, ik zit zowat met bevroren voeten in de schuur... :wink:
Ventilator kacheltje Ray :D Je hebt daarmee niet alleen het schuurtje in no time warm maar strategisch geplaatst, ook je voeten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Je hoeft toch alleen maar die Pass aan te zetten :o .
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door hannesie »

Ah!buis schreef:
Je hoeft toch alleen maar die Pass aan te zetten :o .
Anne
Die staat op de tafel toch? :roll:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Is de winterslaap ingetreden, Aat ?
Je hebt notabene CV in je werkkamer, ik zit zowat met bevroren voeten in de schuur... :wink:
Dan doe je het inderdaad helemaal verkeerd! Het hoofd moet koel zijn en de voetjes warm. :mrgreen:
Maar wat die winterslaap betreft: ben hard bezig met het bestellen en ontvangen van de laatste onderdelen en bovendien bezig met het 'componeren' van de printplaten. Ben van plan een grote (30 x 21) printplaat te maken voor de versterking en de gelijkrichtbuizen (+ alle halfgeleiders, die erbij horen) en een andere grote printplaat voor de stabilisatie van de hoogspanning en de diverse gloeistromen/spanningen. Maar het begint onderhand te vorderen!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

mmmm, denk je wel dat dat in een keer gaat lukken met je lichtbak ? ik heb een keer zo'n grote print gemaakt en dat ging maar ternauwernood goed... (voor mijjn buizenvoorversterker.)
Of je moet een zonnebank gebruiken om mee te belichten, dan telt dat probleem niet.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Heb de afmetingen van de printplaten beperkt kunnen houden. Op de afbeelding staat linksboven het ontwerp van de hoogspanningsvoeding van 280 Volt (x2), 200 Volt (x2) en 4 gloeistroomvoedingen, linksonder de uitdraai op een transparant.
Rechtsboven het ontwerp voor de 2 x de versterker en de twee gelijkrichters, elco's etc. Rechtsonder wederom de uitdraai op een transparant vel:
printontwerp.jpg
Daarna de zaak belicht, ontwikkeld en geëtst:
Prints amp feed.jpg
Heb gelukkig de printen beperkt kunnen houden tot 20 x 22 cm. en 21 x 28 cm. Had anders (zoals Ray al zei) een probleem gehad met het belichten. De komende dagen een heleboel kleine en grote gaten boren en bestukken. Het wachten is verder op de voedingstrafo om de totale afmetingen te kunnen bepalen. Ik heb hier wel de afmetingen van, maar dit zegt nog niet alles.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op wo 30 jan 2013, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Zeker etsdag vandaag....ik heb net 6 printen door de bak gejast... :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Tijd voor weer wat plaatjes. Heb de versterker/gelijkrichterprint geboord, voorzien van aluminium profielen ter versteviging, er scharnieren aangeschroefd die in een later stadium nodig zijn en tenslotte voorzien van de onderdelen. Heb nog niet alle onderdelen kunnen solderen, want ik wacht nog op enkele condensatoren en de voedingstrafo, waarvan ik de gelijkstroom moet meten om een viertal weerstanden (Rx in het voedingsschema) te bepalen.
De bovenzijde ziet er nu als volgt uit :
versterkerprint bovenzijde 1.jpg
versterkerprint bovenzijde 2.jpg
Ik heb vervolgens de print omgedraaid en (voor het plaatje) de buizen in de buisvoeten gestoken. De onderzijde is nu de bovenzijde geworden!
versterkerprint buizen.jpg
Van de week weer verder aan de voedingsprint die ik gewijzigd heb t.o.v. een eerder exemplaar.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door hannesie »

Dat is wel strak werk zeg. :roll:
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door simsalabim »

Het ziet er heel mooi uit!
vakmanschap, hoop dat het net zo goed gaat klinken straks!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Siempie schreef:
hoop dat het net zo goed gaat klinken straks!
Ik hoop het ook..... :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Met scharniertjes ! goed idee ! :D
Ziet dat er effe netjes uit zeg.... =P~ =P~
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door democles »

Werkelijk erg mooi,ben benieuwd of dit gaat klinken =D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Barry2001 »

Gaat weer mooi worden Aat! Wat zijn die kunstof 'hoekjes' op de alu profiletjes?
Plaats reactie