Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

jaapschreuder schreef:
Ik kan wel even kijken wat ik kan maken.

Messing rond 40 aanwezig. Rvs 304- 12h9 aanwezig. Glijbussen 1210du aanwezig. POM/PETP aanwezig.
Een kogel moet ik even opzoeken.

Wacht de tekeningen even af. Zal ze even digitaliseren zodat we het ontwerp gelijk houden
Ik zal vanavond de detail tekeningen maken en het DWG bestand hier plakken.
Dan heb je het gelijk digitaal.
Het is wel 2D
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Vinyl Revival

Bericht door John P »

Vinculum schreef:
metabaron schreef:
Wat dacht je van doorzichtig acryl alles. Behalve de gewichten?
Heb ik idd ook aan zitten denken. Vooral de platter is mooi als hij helder acryl is. Het nadeel is dat je die lelijke schroeven overal wel gaat zien. Tenzij de gewichten en de 2 platterdelen gelijmd worden.

Het frame vind ik lastig. Deze moet 20mm dik worden net als de platter. Ja acryl kan en dan kan ik ook mooi zelf maken door een plaat te pakken en daar de gewenste dingen uit te zagen (CNC?). Volgens bouwplastics.nl kost zo'n plaat in 20mm me ongeveer 100 euro. Dat is vrij prijzig, zeker gezien het feit dat ik de helft wegzaag. Miss dat koifarm een betere prijs heeft?

Een andere optie is om het te gieten. In hout een mal maken en dan gieten en nabewerken.

Het lastige van acryl is het weer helder maken van de bewerkte randen. Geen idee hoe dat moet. Heb ooit eens gelezen dat je dat moet schuren tot een fijne korrel en dan met een fohn/verfbrander kort verhitten zodat het transparant word maar dat klinkt lastig.
Acryl moet je lasersnijden, gaat als een gek en zonder rare zijkanten. het enige probleem kan zijn dat als je het te warm maakt het krom trekt tijdens de bewerking. Het is goed te doen en echt niet zo duur. Als je twee halve cirkeldelen maakt ben je al veel minder materiaal kwijt.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vinyl Revival

Bericht door koifarm »

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Vinculum schreef:
Dank je voor het opzoeken. Ik denk dat gezien de extra complexiteit het beter is om voor de philips motor te gaan.

In het kader van beslissingen nemen: Ik ga de Philips bestellen. :rock:

edit: ik heb hem inmiddels besteld. 31,80 euro incl verzending.
@koifarm
Dit heb je even gemist denk ik...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Vinculum schreef:
Dank je voor het opzoeken. Ik denk dat gezien de extra complexiteit het beter is om voor de philips motor te gaan.
Het zal ongetwijfeld een goede motor zijn maar ik heb ook geen zin om mijn ontwerp helemaal om te gaan gooien om deze te kunnen gebruiken.
Ook is deze 'nieuw' tov van een gebruikte Revox.

In het kader van beslissingen nemen: Ik ga de Philips bestellen. :rock:

edit: ik heb hem inmiddels besteld. 31,80 euro incl verzending.
31 euro voor een schakelklokmotortje????????? :shock:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vinyl Revival

Bericht door koifarm »

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

koifarm schreef:
Ik denk dat het met de philips motor duurder wordt. Moet nog dikke aluminim behuizing omheen, stuurelectronica, schakel en aansluitmeteriaal, pulley.

Over het chasis, ik zou deze het liefst in aluminium of natuursteen zien.

Waarom geen Corian????? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Corian heb ik ook over gedacht maar ik weet niet wat de kosten daarvan zijn.
Voor de kleinere onderdelen (ook motorbehuizingen) ga ik ook veel laten 3D printen. Een maat van mij heeft er thuis 1 staan en daar betaal ik alleen materiaalkosten. Vooral voor de speciale delen in de arm is dit ideaal.

Als ik het frame uit 1 stuk wil halen heb ik 370x530mm nodig.

Ik zag hem vandaag helemaal in het matzwart. Dat is wel heel erg stoer! Alleen de gewichten onder de platter zijn in kleur.
Dat maakt materiaal keuze ook makkelijker omdat alles toch gespoten word.
HFC324.test.michell1-380-75.jpg
HFC324.test.michell1-380-75.jpg (11.95 KiB) 342 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Ik heb het idee dat het inmiddels niet meer over de kwaliteit gaat, maar over het uiterlijk.......... :(
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Vinyl Revival

Bericht door koifarm »

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

ds23man schreef:
Ik heb het idee dat het inmiddels niet meer over de kwaliteit gaat, maar over het uiterlijk.......... :(
Lees je dit topic wel? :shock:
Vinculum schreef:
Laat ik wel realistisch en eerlijk zijn. Dit is een project wat uiteindelijk veelal decoratief zal zijn aangezien ik nog steeds mijn collectie helemaal digitaal heb.
Dit staat in de tweede post nota bene! En ik heb het denk ik wel 10x herhaald!
Waarom denk je dat ik zonloos te zeiken over budget? Grote kans dat hij dadelijk alleen maar aangaat als er visite is. Zo eerlijk ben ik gewoon.
Ik doe dit project omdat ik het gewoon leuk vind en om mezelf lekker bezig te houden. Zal het de beste TT worden van ZBA? Zeker niet! Maar voor een leuk budget en een hoop plezier kan ik dadelijk genieten van miss niet de Rolls Royce met v12 van 3 ton maar is het 'gewoon maar' een Jaguar van 50 mille. Het zal niet ieders ding zijn maar ik zal er helemaal gelukkig van worden!

Het is mijn topic en ik bouw hem zoals ik wil! Wees zeker vrij om het anders te doen maar dit zijn mijn keuzes. Ik zal altijd dankbaar zijn voor alle informatie en soms zal ik wel kiezen voor de v12 en soms niet. Deal with it...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Vinculum schreef:
ds23man schreef:
Ik heb het idee dat het inmiddels niet meer over de kwaliteit gaat, maar over het uiterlijk.......... :(
Lees je dit topic wel? :shock:
Vinculum schreef:
Laat ik wel realistisch en eerlijk zijn. Dit is een project wat uiteindelijk veelal decoratief zal zijn aangezien ik nog steeds mijn collectie helemaal digitaal heb.
Dit staat in de tweede post nota bene! En ik heb het denk ik wel 10x herhaald!
Waarom denk je dat ik zonloos te zeiken over budget? Grote kans dat hij dadelijk alleen maar aangaat als er visite is. Zo eerlijk ben ik gewoon.
Ik doe dit project omdat ik het gewoon leuk vind en om mezelf lekker bezig te houden. Zal het de beste TT worden van ZBA? Zeker niet! Maar voor een leuk budget en een hoop plezier kan ik dadelijk genieten van miss niet de Rolls Royce met v12 van 3 ton maar is het 'gewoon maar' een Jaguar van 50 mille. Het zal niet ieders ding zijn maar ik zal er helemaal gelukkig van worden!

Het is mijn topic en ik bouw hem zoals ik wil! Wees zeker vrij om het anders te doen maar dit zijn mijn keuzes. Ik zal altijd dankbaar zijn voor alle informatie en soms zal ik wel kiezen voor de v12 en soms niet. Deal with it...
Happerdehap...... :lol:


Das wat anders dan plopperdeplop! :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Vinyl Revival

Bericht door democles »

Beetje duur,maar vond hem wel mooi............ :mrgreen:

http://www.ebay.de/itm/Garrard-301-401- ... 1c2f808589

Leuk onderwerp overigens :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival

Bericht door ray5150 »

Maar waarom niet gekozen voor dat kant en klare lager van Technics ?
Was toch 25 euro kompleet ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Kappa7 schreef:
jaapschreuder schreef:
Ik kan wel even kijken wat ik kan maken.

Messing rond 40 aanwezig. Rvs 304- 12h9 aanwezig. Glijbussen 1210du aanwezig. POM/PETP aanwezig.
Een kogel moet ik even opzoeken.

Wacht de tekeningen even af. Zal ze even digitaliseren zodat we het ontwerp gelijk houden
Ik zal vanavond de detail tekeningen maken en het DWG bestand hier plakken.
Dan heb je het gelijk digitaal.
Het is wel 2D
En bij dezen de tekeningen verder uitgewerkt.
DT ZBA project POM lager.pdf
(371.4 KiB) 88 keer gedownload
DT ZBA project POM lager.dwg
(147.98 KiB) 68 keer gedownload
En nu mag ik wel naar bed toe morgen weer vroeg op.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Top!

Ik bedacht vannacht nog iets. Heb je er rekening mee gehouden dat er onder in de lager iets van schroefdraad oid is om de lager zelf te bevestigen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Het lager bevestigen kan simpel met een gat van 10mm en een bout aan de zijkand om hem vast te zetten.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Onderkant bedoel je neem ik aan? Ik zie nu aan de onderkant idd iets uitsteken. Is dat schroefdraad?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Ik was aan het zoeken naar een draaitafelmat en kwam toen onderstaande tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... elmat.html

Zin of onzin?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival

Bericht door ds23man »

Vinculum schreef:
Ik was aan het zoeken naar een draaitafelmat en kwam toen onderstaande tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... elmat.html

Zin of onzin?
"Met een select groepje mensen heb ik onderzoek gedaan"

Oma, de buurvrouw en een verre achterneef???? :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Vinculum »

Deze is wel heel stoer! Vooral linksonder.
$(KGrHqV,!iUE2LSDwZe3BNoLeiFDew~~_1.jpg
$(KGrHqV,!iUE2LSDwZe3BNoLeiFDew~~_1.jpg (22.64 KiB) 233 keer bekeken
Link

Maar goed zover zijn we nog lang niet.

Wat betreft het frame had ik nog het volgende idee. Wat als ik een soort sandwich constructie maak van bijv 8mm MDF/trilpex dan 5 mm aluminium en dan weer 8mm MDF/triplex. Dit geeft meer sterkte dan alleen hout en juist de combinatie van materialen kan goed werken. Ook drukt het de kosten van massieve platen. En het ziet er mooi uit als je de houten delen zwart maakt en het alu blank laat.

Op dit moment is plexiglas het goedkoopst. Bij bouwplastics.nl heb ik 2 platen van 10mm voor 69 euro. En het subframe (zie hieronder) komt op 17 euro. Dit is voor helder plexiglas plaat. Dan moet het dus nog gefreesd/gelaserd worden.

Ik moet trouwens nog het subframe tekenen (de 3-poot). Hieronder zie je het goed (ook matzwart).
HFC342_michell_gyro_tech-420-90.jpg
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Rody »

Kappa7 schreef:
Het lager bevestigen kan simpel met een gat van 10mm en een bout aan de zijkand om hem vast te zetten.
Bij ons op de opleiding Fijnmechanische Techniek noemden ze zo'n constructie een moordenaar. Afhankelijk van je wanddikte een hele goeie manier om je lager onrond te maken.....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Kappa7 »

Rody schreef:
Kappa7 schreef:
Het lager bevestigen kan simpel met een gat van 10mm en een bout aan de zijkand om hem vast te zetten.
Bij ons op de opleiding Fijnmechanische Techniek noemden ze zo'n constructie een moordenaar. Afhankelijk van je wanddikte een hele goeie manier om je lager onrond te maken.....
Even een stukje vlak slijpen en je kunt hem prima bevestigen zo.
Op de buitenzijde van de as zo klemmen is niet heel erg handig.
De as zelf is massief dus plat drukken zal wel los lopen
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: Vinyl Revival

Bericht door jaapschreuder »

Misschien even een puntje ter discussie,

ik vraag mij al de gehele tijd af waarom er geen gebruik wordt gemaakt van 'de normale' lagers.

Toevallig kwam ik bij ons op het werk vandaag een projectje tegen waar we mee bezig zijn dat in mijn ogen best veel lijkt ook onze probleem stelling aangaande het lager. Ik voeg even wat plaatjes bij voor de beeldvorming.

Wat we hier zien is een draaiplateau dat gelagerd wordt in het lagerblok. Het kleine onderste lager is een lager welke de axiale krachten voor zijn rekening neemt, en het bovenste lager neemt de radiale speling voor zijn rekening.
Nu weet ik niet hoe zuiver deze lagers lopen, maar voor mijn gevoel op dit moment zou dat vrij goed moeten zijn.

Misschien is het zo dat de elementen in het lager voor micro trillingen zorgen welke weer te horen zijn door de gevoeligheid van de naald, dit weet ik niet. Dat zou ik mijn ogen het enige kritische punt zijn.

Iemand die mijn probleemstelling iets kan verduidelijken, want als je het goed bekijkt wordt het draaipunt nu niet verzorgd door 1 kogel (punt belasting) maar door het lager welke meerdere kleinere punt belastingen voor zijn rekening neemt.


Misschien zie ik het helemaal fout, heb hier verder ook geen ervaring mee, maar wou het toch even ter discussie stellen.
Bijlagen
20130123_151139.jpg
20130123_151147.jpg
20130123_151050.jpg
20130123_151015.jpg
20130123_151037.jpg
20130123_151029.jpg
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Vinyl Revival

Bericht door Rody »

Kappa7 schreef:
Even een stukje vlak slijpen en je kunt hem prima bevestigen zo.
Op de buitenzijde van de as zo klemmen is niet heel erg handig.
De as zelf is massief dus plat drukken zal wel los lopen
Ik ben ook niet bang dat je de as plat drukt, maar dat je je lagerbus gaat vervormen. Helemaal als je er nog eerst een platte kant aan gaat slijpen. Goed, mijn referentiekaders zijn hydraulische en pneumatische lagers waarbij de lagerspleet in de orde van 10-20 mu is. Als je dan zo gaat klemmen vliegen de mu's je om de oren en kun je je lagerwerking vaarwel zeggen. Zo'n draaitafellager ligt daar volgens mij echter niet heel ver van af.

Maar goed, misschien werkt het voldoende voor deze toepassing. Een nette oplossing is het m.i. echter niet...

GR Rody
Plaats reactie