Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

Hier ook de chinese buizen vervangen door JJ Kt77.
Duidelijke verbetering over het geheel, laag en hoog kreeg vooral meer ruimte, middensegment vond ik niet al teveel veranderd.
Buizen zijn een aanrader.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Fredvandam schreef:
En dan nu buizen: allereerst de EL34. Ik zij bij Jukebox Revival de volgende staan:

JJ EL34L €13,50 ps
Mullard EL34 €24,00 per paar (matched)
JJ 6CA7 €59,40 per 4 stuks (matched)
Tungsol EL34B €19,95 per paar (matched)
EH 6CA7 EH €15,00 per stuk
EH EL34 €14,95 per paar (matched)
en nog een JJ EL34L €14,25 per paar (matched)

Ze verschillen niet zo veel in prijs. Welke raden jullie mij aan?
Wat zijn dat voor Mullards? Nieuwe productie blijkbaar, want deze zijn niet duur. Misschien wel de moeite waard.
JJ's zijn ook goed, maar dan zou ik eerder voor de KT77 gaan. Die zouden echt uitwisselbaar moeten zijn.

Wat de ECF betreft, gewoon een Philipsje nemen.
De Mullard's zijn heruitgaven. Gisteren beetje wezen Googlen naar deze buizen, maar het wordt er niet eenvoudiger op. De ene keer goed beoordeeld, de andere keer slecht. Evenzo voor de KT77, JJ EL34L enz enz :?
Voorlopig neig ik naar JJ EL34, maar om eerlijk te zeggen: ik weet het nog niet.

Stel dat ik voor KT77's kies: kan ik het aangepaste schema met de ECF80 zonder meer gebruiken in combinatie met KT77's?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Hier nog even een simmetje hoe je voeding onbelast zou moeten reageren.
En dan mag je hier wel een volt of 10 verschil in hebben met de hardware.
Bijlagen
dynaco-st70-kloon-voeding-001.JPG
dynaco-st70-kloon-voeding-001.zip
(934 Bytes) 43 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Hier nog even een simmetje hoe je voeding onbelast zou moeten reageren.
En dan mag je hier wel een volt of 10 verschil in hebben met de hardware.
Mooi! Ik zit vóór R5 op 499 Volt. Eens kijken of ik ergens 12K kan bietsen :| R6 en C5 zitten op de andere print en die is (nog niet) aangesloten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Kappa7 »

Waar bij de buizen keuze aan voorbij gegaan wordt is dat elk type buis zijn eigen instelling heeft waar deze het beste(met de minste vervorming) op werkt.
Nu warden de kt en de el's door elkaar gegooid als of dat allemaal maar zo kan.
Dan ga je op internet naar verhalen zoeken van mensen die het zelfde geprobeerd hebben maar kom je verschillende uitkomsten tegen.
Deze zijn dus allen op verschillende versyerkers uitgevoerd en dus niet representatief voor jou versterker.
Bij het wisselen naar een amdere buis zal je dus ook minimaal de stroom moeten aanpassen die er door de buis gaat om een optimaal resultaat te behalen.
Zomaar zeggen die is het best dat gaat miet zo simpel.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

De KT77 en de EL34 wijken nauwelijks af. De ruststroom kan met potmeters ingesteld worden, dus dat mag hier geen probleem zijn.
De ervaringen die ik heb gehoord zijn onverdeeld positief.

Ik heb Fred een PB gestuurd over de weerstanden.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Er moet ergens een schema van een inschakelvertraging zijn die op 6,3 volt werkt. Ik kan hem niet vinden op ZBA.
Als relais: kan ik een solid state relais gebruiken? 600 V wissel, 8 A en nuldoorgang. http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ctId=10624
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Geen ervaring met dat soort relais op die plaats.Verwacht moeilijkheden,oa wegens de houdstroom.
Een tijdje terug had Theo iets wat ik voorgesteld had in z'n versterker gebruikt.
Kan 't ook zo vlug niet terugvinden,opnieuw gedaan.
Relais is 250V~ maar enkel kontakt,moet wel kunnen :sure: .

Ook nog iets over de sim van PRC die maar 34V anodespanning opleverde.Met een ECF82 zou dat best 's het geval kunnen zijn,vraagt een andere instelling.Dus denk ik dat de sim de gegevens van de ECF82 gebruikt voor een ECF80 :o .
Anne
Bijlagen
tr.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ik zou niet met een solide state gaan werken maar met een gewoon relais zoals de 4052
Bijlagen
4052-7024-0000-Finder-datasheet-502654.pdf
(330.42 KiB) 34 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ik zou dit eens overwegen.
Deze schakeling heb ik in mijn ECL82 ampje zitten.

Edit
Ook nog iets over de sim van PRC die maar 34V anodespanning opleverde.Met een ECF82 zou dat best 's het geval kunnen zijn,vraagt een andere instelling.Dus denk ik dat de sim de gegevens van de ECF82 gebruikt voor een ECF80 .
Heb het even nagekeken en nee volgens Norman Koren moet dit model van een ECF80 zijn.
Maar ja een simulatie van een buis is natuurlijk niet de buis zelf.
Bijlagen
ne555-delay-004.JPG
ne555-delay-004.zip
(2.29 KiB) 35 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Geen ervaring met dat soort relais op die plaats.Verwacht moeilijkheden,oa wegens de houdstroom.
Een tijdje terug had Theo iets wat ik voorgesteld had in z'n versterker gebruikt.
Kan 't ook zo vlug niet terugvinden,opnieuw gedaan.
Relais is 250V~ maar enkel kontakt,moet wel kunnen :sure: .

Ook nog iets over de sim van PRC die maar 34V anodespanning opleverde.Met een ECF82 zou dat best 's het geval kunnen zijn,vraagt een andere instelling.Dus denk ik dat de sim de gegevens van de ECF82 gebruikt voor een ECF80 :o .
Anne
Ah! Een eenvoudig schemaatje.

Ik wilde het eerst met een tuimelschakelaar doen (uit, aan 6,3V, aan 500V), maar volgens mij bestaan er geen uit-aan-aan tuimelaars :(
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Nog even over C1 en R6. Op mijn printplaat zijn deze resp. 100pF en 36K. In het nieuwe schema 100pF en 22k.

C2 is op mijn printplaat 100nF en in het nieuwe schema 220nF.

Zijn deze waarden kritisch? Dan bestel ik deze gelijk mee.
Bijlagen
ecf80-amp-005.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Zet er maar 22k 100p in.Is voor als de versterker op heel hoge frequenties niet stabiel zou zijn en evt. oscilleerneigingen heeft.Best mogelijk dat het helemaal niet hoeft,openlus-versterking is al minder zonder de elco over de kathodeweerstand,maar kan geen kwaad.
Wat die 220n betreft die hangt afvan de weerstand daar naar de + en bedoeld met 220k.Mocht het meer blijken te moeten bijv.470k dan MAG de C naar beneden (100n),hoeft niet.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Zo! De onderdelen zijn besteld :lol: Gelijk onderdelen voor de inschakelvertraging meebesteld. Ik verwacht ze in de loop van de week.
Nu even verder de voeding afmaken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Nu even verder de voeding afmaken.
Met een touw,een loden pijp,vergif of een revolver :? :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Nu even verder de voeding afmaken.
Met een touw,een loden pijp,vergif of een revolver :? :shock: :lol:
Anne
Met een bot mesje lukt dit ook wel. :rofl:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Hier nog even een simmetje hoe je voeding onbelast zou moeten reageren.
En dan mag je hier wel een volt of 10 verschil in hebben met de hardware.
Ik meet nu dezelfde spanningen als in het schema :lol:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Nu even verder de voeding afmaken.
Met een touw,een loden pijp,vergif of een revolver :? :shock: :lol:
Anne
Met een bot mesje lukt dit ook wel. :rofl:
Killing, 500 volt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik ben nu bezig de buisvoeten te (her)bedraden. Er zit nog een weerstand van 100 ohm aan pen 4 en 6: ergens goed voor?

Voor de KT77 hoeft 1 en 8 niet doorverbonden te worden, niet?
Bijlagen
IMG_1001.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Ik ben nu bezig de buisvoeten te (her)bedraden. Er zit nog een weerstand van 100 ohm aan pen 4 en 6 ergens goed voor?
Aan pen 6 zit,in de buis,niks.Bij de KT77 zit er soms zelfs geen pen.Het schermrooster zit aan 4,dan een stopweerstand naar 6 (dient als draadsteun) en aan 6=de weerstand dan de rest van de bedrading.
Voor de KT77 hoeft 1 en 8 niet doorverbonden te worden, niet?
Pen 1 van de KT77 dient ook niet,daar zit alles aan de 8.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Voor de simulatie harken zoals ik even alle tot nu toe gemaakte sims op een rijtje in een zipje
Bijlagen
dynaco-st70-kloon.JPG
dynaco-st70-kloon.zip
(53.45 KiB) 59 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Voor het afstellen van de bias voor de KT77: wat is een geschikte waarde? 28 mA?

Zie ook: http://www.rogb.dk/tools/bias.html
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ja dan staat hij op continu 14 Watt.
In het data sheet hebben ze het over 57 ma per anode + g2 dus dan zou er ongeveer 50 ma op de anode mogen staan.
Maar minder is wel veiliger
En in die calculator zit geen KT77
Zie data sheet
Bijlagen
KT77.pdf
(503.23 KiB) 58 keer gedownload
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Ik zou inderdaad met die 28mA beginnen. Meer kan altijd nog.
Wanneer je die 28mA hebt ingesteld kun je in elk geval de uiteindelijke voedingsspanning meten.
Aan de hand van de uiteindelijke voedingsspanning kun je de waarde beter instellen.

Een lagere dissipatie zal je buizen niet zo snel doen verouderen, maar een hogere dissipatie kan een wat vettere sound opleveren.
Er is natuurlijk een optimum dat samenhangt met de voedingsspanning en de impedantie van de uitgangstransformator.
Met de karakteristiek van de buizen kun je dat bepalen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Ik ben nu bezig de buisvoeten te (her)bedraden. Er zit nog een weerstand van 100 ohm aan pen 4 en 6 ergens goed voor?
Aan pen 6 zit,in de buis,niks.Bij de KT77 zit er soms zelfs geen pen.Het schermrooster zit aan 4,dan een stopweerstand naar 6 (dient als draadsteun) en aan 6=de weerstand dan de rest van de bedrading.
Voor de KT77 hoeft 1 en 8 niet doorverbonden te worden, niet?
Pen 1 van de KT77 dient ook niet,daar zit alles aan de 8.
Anne
Schiet al op. Weerstand laten zitten (mooie 1% in to220 huis). Ik heb net bericht gehad dat de onderdelen verstuurd zijn :lol:
Plaats reactie