SmartMains

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Kom je toevallig naar de ZBA-dag in enschede?
Helaas, ik werk op zaterdagen
De duurtest heeft hij dus eigenlijk al wel doorstaan?
Yup, ook met mijn subwoofervoeding (500VA met 20.000 uF)
Wat voor arduino is eventueel nodig om hem te programmeren?
Arduino Uno is een hele gangbare variant. Duemillanove kan ook, die gebruik ik zelf.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: SmartMains

Bericht door rjmulder »

Die Arduino's zijn ook wat goedkoper te verkrijgen.
Bij DX 12,35 euro voor een Arduino R3 http://dx.com/p/diy-improved-version-un ... ino-150108
Via eBay zijn ze vanaf een kleine 11 euro te koop.
Nadeel duurt wat langer voordat je het in huis hebt :)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

rjmulder schreef:
Nadeel duurt wat langer voordat je het in huis hebt :)
Delivery:
Typically ships in 7 - 10 business days
Mijn ervaring met DX is toch echt dat het "iets" langer wachten is. Maar inderdaad, wel goedkoop. Als je er drie koopt is hij nog maar 11 euro per stuk. Zou het er dan toch van komen, ZBA aan de Arduino? Iedereen aan het experimenteren met HD44780 LCD'tjes, PGA2310's, IR ontvangers, temperatuursensors en encoders?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: SmartMains

Bericht door rjmulder »

Wie weet :)

Het is leuk spul, veel over te vinden en dat bij elkaar maakt de drempel om het te gebruiker wel lager.

Wat is wel jammer vind is dat die chip zelf zo groot is qua io poorten en formaat, de kleine variant heeft er weer te weinig :(
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Ik wist niet dat ze zo goedkoop waren :mrgreen: .
Dan kun je mij wel noteren voor een smartmains ;). Dan ga ik wel zo'n arduino uno bestellen op ebay/dx.com ;)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
Dan kun je mij wel noteren voor een smartmains ;). Dan ga ik wel zo'n arduino uno bestellen op ebay/dx.com ;)
En zo komt alles weer op zijn pootjes terecht. Ik zie de PM wel verschijnen als je hebt besloten of je hem kant en klaar wilt of enkel de pcb+Atmega326P
Laatst gewijzigd door SuperR op vr 18 jan 2013, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: SmartMains

Bericht door Vinculum »

Dat is idd goedkoop. Ik shop regelmatig op DX maar was de Arduino nog niet tegengekomen. Moet er ook maar eens 1 bestellen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

rjmulder schreef:
Wat is wel jammer vind is dat die chip zelf zo groot is qua io poorten en formaat, de kleine variant heeft er weer te weinig.
Voor alles is een oplossing te vinden. De een iets eenvoudiger dan de andere. De Attiny44 is bijvoorbeeld met "wat gepruts" te gebruiken met Arduino code. 14DIP, de helft dus, en toch aardig wat I/O pinnen. MAAR, dan moet je zelf een bootloader branden en aardig wat prutsen. Dat is ook de reden dat ik bij de "Vertrouwde" 328(p) en 168(p) blijf, ondanks de afmeting.
http://hlt.media.mit.edu/?p=1695

Zodra ik "onboard" met 100% zekerheid kan programmeren en de uC's op de interne klok kan laten draaien, ga ik denk ik de SMD-varianten gebruiken.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2076
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: SmartMains

Bericht door rjmulder »

SuperR schreef:
Voor alles is een oplossing te vinden. De een iets eenvoudiger dan de andere. De Attiny44 is bijvoorbeeld met "wat gepruts" te gebruiken met Arduino code. 14DIP, de helft dus, en toch aardig wat I/O pinnen. MAAR, dan moet je zelf een bootloader branden en aardig wat prutsen. Dat is ook de reden dat ik bij de "Vertrouwde" 328(p) en 168(p) blijf, ondanks de afmeting.
http://hlt.media.mit.edu/?p=1695
Dit ga ik eens bekijken, dan zou de print een stuk kleiner kunnen en voor veel dingen heb je ook niet zo'n grote uC nodig.
SuperR schreef:
Zodra ik "onboard" met 100% zekerheid kan programmeren en de uC's op de interne klok kan laten draaien, ga ik denk ik de SMD-varianten gebruiken.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2076
Het onboard programmeren mag toch niet zo'n probleem zijn lijkt mij, ik moet nog kijken hoe dat gaat maar met een PIC uC ging dit erg makkelijk. Interne klok of externe klok scheelt 3 onderdelen en die zijn er ook in SMD dus dat mag niet een excuus zijn lijkt mij :wink:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

rjmulder schreef:
Het onboard programmeren mag toch niet zo'n probleem zijn lijkt mij, ik moet nog kijken hoe dat gaat maar met een PIC uC ging dit erg makkelijk. Interne klok of externe klok scheelt 3 onderdelen en die zijn er ook in SMD dus dat mag niet een excuus zijn lijkt mij.
Laat ik het anders zeggen. Ik heb een keer een header gebruikt om onboard te programmeren en toen was ik of een pin vergeten of ik had iets anders doms gedaan. Dus TOEN was het niet gelukt. Ik zal eens kijken of ik het alsnog voor elkaar krijg. Wat betreft de SMD versie kan dat misschien lastig zijn. Als je de Arduino wilt gebruiken met een andere uC, gaat dat niet zo eenvoudig. Maar, komt wel goed, ooit, misschien...
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: SmartMains

Bericht door rjmulder »

Ah op die manier :)

Gaat zeker wel lukken, de aanhouder wint tenslotte.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

Goed,
ik ben inmiddels voorzien van smartmains en arduino.
Erg leuk product, en kan het ook de " leken" aanraden.(ikzelf behoor ook tot die groep.)

Code is redelijk begrijpelijk middels uitleg van Robert, en met internet hulp zelfs goed aan te passen.
Waar ik overheen heb gekeken is het aantal jumpertjes.(in positieve zin.)
Ik heb in ieder geval nieuwe ideeën gekregen om smartmains onderling te laten koppelen, en wat functies toe te voegen :mrgreen:

Wat ik me nog wel afvraag:
Hoeveel volt zijn de te gebruiken ledjes ?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

maikbike schreef:
Goed,
ik ben inmiddels voorzien van smartmains en arduino.
Erg leuk product, en kan het ook de " leken" aanraden.(ikzelf behoor ook tot die groep.)

Code is redelijk begrijpelijk middels uitleg van Robert, en met internet hulp zelfs goed aan te passen.
Waar ik overheen heb gekeken is het aantal jumpertjes.(in positieve zin.)
Ik heb in ieder geval nieuwe ideeën gekregen om smartmains onderling te laten koppelen, en wat functies toe te voegen :mrgreen:

Wat ik me nog wel afvraag:
Hoeveel volt zijn de te gebruiken ledjes ?
Leuk om te lezen dat je er plezier aan hebt. De led-spanning, tjah goeie vraag. Ik kon het niet vinden op de website van dickbest. Ik meen dan ik er iets van 3-5 mA door liet lopen na een schatting van een spanningsval van 1.5Vdc. Maar, je kan met een multimetertje wel even kijken welke weerstanden ik heb gebruikt voor de leds die met 5 Vdc worden aangestuurd en de weerstanden bij de printkroonsteentjes, met 12Vdc.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

In tegenstelling tot "analoge" schema's komt de weerstand/led-keuze bij deze print niet zo nauw. De elco kan relatief vrij gekozen worden. Alles groter dan 16Vdc 1000uF zou moeten voldoen. De weerstanden voor de leds zijn te kiezen afhankelijk van je voorraad. Voor de 5Vdc ledjes is een weerstand in de 1k-2k regio aan te raden. Voor de ledjes bij het printkroonsteentjes (12Vdc) iets in de buurt van 3k-5k. De 4 weerstanden links van de ULN en de Atmega zijn enkel om er voor te zorgen dat de analoge ingangen niet zweven. Alles tussen de 3k-30k zou moeten voldoen. Dan de twee weerstanden bij de elco. Die vormen een spanningsdeler voor de trigger-ingang. Deze moeten groot genoeg zijn om weinig stroom van de trigger te vragen en klein genoeg om niet beinvloed te worden door de eventuele pulldown-weerstand in de Atmega. Ik koos voor een deling van 1:4 door een 1k en 3k te gebruiken. 1k2 en 3k6 kan natuurlijk ook. Ook de C's bij de spanningsregelaars komen niet zo nauw aangezien we de 12Vdc gebruiken om wat relais aan te sturen en de 5Vdc om de Atmega aan de gang te krijgen. Dat hoeft allemaal niet zo high-end/low noise te zijn. Ik koos voor 300n en 100n rond de 78L05, maar ook daarin is veel toegestaan.
Daarnaast moeten de 4 jumpers aan de mode-selectie alle 4 geplaatst worden.

Er zullen vast nog meer vragen komen, welke ik zal proberen te beantwoorden met de beste intenties. En een plaatje voor bij het praatje is bijgevoegd.
Bijlagen
foto (20).JPG
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SmartMains

Bericht door avdboom »

Hey Robert,

Ook ik heb je SmartMains ontvangen, bedankt voor de vlotte afhandeling.
Ik ga het eens allemaal goed bekijken en als ik vragen heb zal ik ze hier stellen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

avdboom schreef:
Ook ik heb je SmartMains ontvangen, bedankt voor de vlotte afhandeling.
Ik ga het eens allemaal goed bekijken en als ik vragen heb zal ik ze hier stellen.
Mooi, ik hoor tzt wel wat er allemaal goed/fout gaat :)
De_Haas
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 19:57

Re: SmartMains

Bericht door De_Haas »

Hoi SuperR,

Misschien heb ik het in het draadje gemist maar is het ook mogelijk een audio signaal als input trigger te gebruiken?

Hoor het graag!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Hmmz, met wat creativiteit misschien wel, maar ik heb er geen code voor geschreven.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Ik heb hem eindelijk in elkaar gesoldeerd ;).
Welke pinnen moet ik hebben voor de input signalen? (+12v trigger en schakelaar)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
Ik heb hem eindelijk in elkaar gesoldeerd ;).
Welke pinnen moet ik hebben voor de input signalen? (+12v trigger en schakelaar)

CODE: Selecteer alles

//Definieer schakelaar inputs
int in1 = A0; //Meest links, voor 12V trigger
int in2 = A1; //open is 0, sc is 5 =256
int in3 = A2; //open is 0, sc is 5 =256
int in4 = A3; //open is 0, sc is 5 =256
Het gaat dus om de meest linke header en de 3e header. 1e header is dan trigger (let even op polariteit) en 3e header voor je schakelaar. Maak ook even een foto van de bestukte print, dan kunnen we zien of je de jumpers goed hebt gezet, (1010).

Update; Ik heb jouw code niet kunnen proberen thuis dus ik hoop dat hij het in een keer doet. Ik heb al een hele tijd niet naar de code gekeken en vraag me nu af waarom ik "500's" heb gebruikt...

CODE: Selecteer alles

  
//Optie 5, 1010 AKA Lieuwe  
//uit->aan als (push of trigger uit->aan)
//aan->uit als (push of trigger aan->uit)
 if(val1==HIGH && val2==LOW && val3==HIGH && val4==LOW) {
  
  //Definieer beginstatus als uit met lage trigger 
  mode = 00;  
 
  while(looper==1){
  //Loop code voor optie 5 
  if(analogRead(in3)>=500 && mode == 00){
  ga_aan();
  mode = 10;
  }
  if(analogRead(in1)>=200 && mode == 00){
  ga_aan();
  mode = 11;
  }
  if(mode == 01 && analogRead(in3)>=500){
  ga_aan();
  mode = 11;
  }
  if(analogRead(in3)>=500 && mode == 11){
  ga_uit();
  mode = 01;
  }
  if(analogRead(in1)<=200 && mode == 11){
  ga_uit();
  mode =00;
  }
  if(analogRead(in3)>=500 && mode == 10){
  ga_uit();
  mode =00;   
  }
  if(analogRead(in1)<=200 && mode == 01){
  mode =00;   
  }
  if(analogRead(in1)>=200 && mode == 10){
  mode =11;   
  }
  }
 }
Laatst gewijzigd door SuperR op do 15 aug 2013, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Ik zal vanavond wel even een foto maken ;).
De onderste 12v trigger pin is de - neem ik aan, want die zit rechtstreeks op de negatieve kant van de condensator aangesloten.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
Ik zal vanavond wel even een foto maken ;).
De onderste 12v trigger pin is de - neem ik aan, want die zit rechtstreeks op de negatieve kant van de condensator aangesloten.
Klopt, en als je de baantjes volgt zul je merken dat er een spanningsdeler links is gevormd door die twee weerstanden.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Bij deze nog de foto ;).
De jumper settings staan nog niet goed, maar dat komt nog wel voordat ik hem in ga bouwen ;)
Bijlagen
smartmains.jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Blijft een leuk kleurrijk printje om te zien :) Nog rare dingen tegen gekomen?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

die 500 zijn toch milisecondes ?
Plaats reactie