SmartMains

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

SmartMains

Bericht door SuperR »

Zoals aangekondigd een prototype van een slimme 220 schakelaar. Dit is een ontwerp wat na twee uurtjes prutsen uit mijn pc rolde en is dus n.a.w. niet foutvrij/af.

Het idee;

220Vac in
1 fase door naar de uitgangen
1 fase via een softstart.
-1 relais om via weerstanden een fase te schakelen
-1 relais om "direct" de fase te schakelen, zonder weerstanden.

"Hoe stuur je die relais aan dan?"

Met een IC wat een relatief hoge spanning en stroom kan schakelen.

"Hoe stuur je dat IC dan aan?"

Met een Atmega168/326 microcontroller en wat code.
Deze wordt gevoed door een 78L05.

"Hoe weet die microcontroller dan wat hij moet doen?"

De Atmega kan een 4tal in/uitgangen lezen en/of schrijven via een pinheader.
Afhankelijk van hoe die microcontroller wordt geprogrammeerd kun je dus de pinheader gebruiken voor een 2tal inputs en een 2tal outputs.
De twee inputs kunnen bijvoorbeeld zijn;
-Een puls/moment schakelaar
De twee outputs kunnen zijn;
-Leds voor de status van de print

"Wat doen die twee condensators en dat kristal bij de microcontroller?"

Er voor zorgen dat de Atmega zelfstandig zijn sommetjes kan uitvoeren op een bepaalde kloksnelheid

"Waar zijn die twee ledjes rechts dan voor?"

Dat helpt bijzonder in het debuggen van software. Dat kun je tenminste "zien" waar de code is.
Later kun je deze twee ledjes gebruiken om een status aan te geven.
Bijvoorbeeld
-Rood is alles uit
-Rood en groen is de inschakelvertraging-mode via de weerstanden
-Groen is de normale stand, waarbij de weerstanden zijn gebypassed en de afnemer van vermogen de 220Vac krijgt.
Bijlagen
Even de bezem er door gehaald. Ivm de groundplane wat moeilijk "leesbaar", maar het gaat even om het concept
Even de bezem er door gehaald. Ivm de groundplane wat moeilijk "leesbaar", maar het gaat even om het concept
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Wat ook nog handig zou kunnen zijn is een input voor bijvoorbeeld een remote trigger (van een voorversterker).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

Ben je nu niet met een Leopard tank op een mug aan het schieten??? Dit kan toch ook met een NE555??????
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Wat kan er weg?
De relais, nee.
De weerstanden, nee.
De trafo, nee
De gelijkrichter, nee
De ULN, ja, die kun je vervangen door wat transistors en diodes, maar dit ding kost 25 cent.
De Atmega, ja,
Maar wat als hij dan niet helemaal naar mijn/onze zin presteert? Nu kan ik simpelweg een code aanpassen zodat ik hem tune naar mijn smaak;
Aan/Uit met een momentschakelaar?
Kort indrukken voor aan, lang indrukken voor uit?
Statusledjes voor bepaalde situaties?

Wat kosten deze opties, 3.75. Een tank, misschien, handig ja.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Lieuwe schreef:
Wat ook nog handig zou kunnen zijn is een input voor bijvoorbeeld een remote trigger (van een voorversterker).
Dat is een kwestie van een kleine aanpassing doen in de code dus zou prima kunnen.
Het voordeel van de Leopard tank
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: SmartMains

Bericht door MH »

Allereerst: Leuk initiatief!

Zo'n ATmega heeft nog veel meer potentie (hij heeft toch veel meer in/uitgangen dan 4?!), zou het een idee zijn om hem ook gelijk als DC beveiliging in te zetten?

Dan kun je hem de volgende opstart en uitschakelcyclus laten doen:

Drukknop-aan
softstart aan
ff wachten
softstart uit
speakers inschakelen
DC beveiliging actief

drukknop -uit
speakers uit
versterker uitschakelen

Zeker als je de ATmega een relaiscontact met overnamefunctie laat aansturen. Dan kan je hem met een puls aanschoppen en hem zichzelf laten uitschakelen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: SmartMains

Bericht door Rudy »

Hou nou asjeblieft is >=6mm afstand tussen laagspanning/bevestigingsgaten en 230VAC.

Wat je voor je eigen doet interesseert me de ballen, maar als je iets voor iemand anders maakt denk dan aub eens wat meer na over hun veiligheid !!!

mvg Rudy
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Kwestie van schuiven met wat componenten.
Bijlagen
SmartMains.png
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: SmartMains

Bericht door MH »

laat maar.... verkeerd gelezen..

tijd voor m'n bedje geloof ik. :lol:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

MH schreef:
Zo'n ATmega heeft nog veel meer potentie (hij heeft toch veel meer in/uitgangen dan 4?!), zou het een idee zijn om hem ook gelijk als DC beveiliging in te zetten?
Ja er zijn voldoende in en uitgangen beschikbaar. Wat ik bedoelde was het aandat IO-pinnen die ik via ene header "bruikbaar" maakte.
MH schreef:
Dan kun je hem de volgende opstart en uitschakelcyclus laten doen:

Drukknop-aan
softstart aan
ff wachten
softstart uit
speakers inschakelen
DC beveiliging actief

drukknop -uit
speakers uit
versterker uitschakelen
Ja dat kan, maar waar stopt het verhaal dan? Voor ik het weet ben ik een geïntegreerde versterker op een 30*30 cm PCB aan het maken :) De reden dat ik nog niet naar een LS beveiliging heb gekeken is dat ik dat nog nooit heb ontworpen. Nu lijkt het schema geen rocket-science te zijn, maar dit had ik niet bedacht toe te voegen. Ik zal er vannacht eens over nadenken.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: SmartMains

Bericht door AatV »

Waarom staat dit topic eigenlijk onder "versterkers" en niet bij "overige elektronica"?

groet,
Aat
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

AatV schreef:
Waarom staat dit topic eigenlijk onder "versterkers" en niet bij "overige elektronica"?
In dit subforum stond 2 topic lager iets over een softstart. Dus ik dacht, dan zet ik het hier bij. Maar overige elektronica is ook prima hoor. :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

Als ik de grote van de relais zo bekijk, gaat ie het 10 keer doen met een beetje trafo ( > 500VA)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Hij zou zo'n 8 Ampere aan 220Vac wisselspanning moeten kunnen schakelen. Ik kan er wel een andere op zetten, maar die kan ik niet bij DickBest halen.
http://www.mouser.com/catalog/specsheet ... and424.pdf
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: SmartMains

Bericht door Vinculum »

Waarom gebruik je niet deze:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=653
16A bij 600V Super mooi ding!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Vinculum schreef:
Super mooi ding!
Dat mag ook wel voor 7 euro :)
Heb de relais vervangen door een wat "dikker" exemplaar.
Bijlagen
SmartMains.png
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: SmartMains

Bericht door pvanlingen »

Kan dat ding ook inductief schakelen?

Ik gebruik altijd deze: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3435

Heb je wel 12Volt 33mA voor nodig.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Raar, ik dacht dat 10A de grootste normale relay op dickbest was. Ik heb er vanmiddag geen tijd voor om naar te kijken, maar vanavond zal ik er eens naar kijken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

De relais keuze is heel belangrijk, die krijgt veel op zijn sodemieter!
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: SmartMains

Bericht door maikbike »

MH schreef:
Allereerst: Leuk initiatief!

Zo'n ATmega heeft nog veel meer potentie (hij heeft toch veel meer in/uitgangen dan 4?!), zou het een idee zijn om hem ook gelijk als DC beveiliging in te zetten?

Dan kun je hem de volgende opstart en uitschakelcyclus laten doen:

Drukknop-aan
softstart aan
ff wachten
softstart uit
speakers inschakelen
DC beveiliging actief

drukknop -uit
speakers uit
versterker uitschakelen

Zeker als je de ATmega een relaiscontact met overnamefunctie laat aansturen. Dan kan je hem met een puls aanschoppen en hem zichzelf laten uitschakelen.
hier heb ik ook wel oren naar.
mooie universele module om een paar van op voorraad te houden :D
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: SmartMains

Bericht door daniel »

SuperR schreef:
Vinculum schreef:
Super mooi ding!
Dat mag ook wel voor 7 euro :)
Heb de relais vervangen door een wat "dikker" exemplaar.
clearance van pin 5 van de trafo naar je groundplane is veel te klein. Trafo kwartslag draaien maakt dat veel makkelijker.

Waarom je uitgang niet tweefasig schakelen? Als je schakelt is het wel zo veilig om het aangesloten apparaat helemaal spanningsloos te maken.

je trafo is niet apart afgezekerd. Dat kun je ook niet met een extra primaire zekering doen, want die moet de juiste rating hebben voor zowel je kleine trafootje op de print als de aangesloten load. Kortsluitvaste trafo gebruiken dus.

Daarnaast zou je volgens mij de relais anders kunnen schakelen. Een relais dat als 'hoofdschakelaar' dient, en het andere dat de weerstanden overbrugt (letten op NO/NC). Dan is de kans iets kleiner dat je door het blijven plakken van een relais stroom door je weerstanden blijft lopen. En de schakelspanning op het relais dat de weerstand overbrugt is een stuk lager. Zie bijgevoegd paint-krabbeltje

Een waarom een 28pins (!) controller gebruiken terwijl dit waarschijnlijk ook al kan met een 8-pins controller met interne oscillator?

Vergewis je er ook van dat als je dit soort zaken commercieel aan gaat bieden, dat je mogelijk aan allerlei veiligheidseisen moet voldoen. Misschien moet je zelfs aan CE voldoen.
Naamloos.jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

clearance van pin 5 van de trafo naar je groundplane is veel te klein. Trafo kwartslag draaien maakt dat veel makkelijker.
Ik was zo bezig met het ruimte maken voor de grotere relais, dat ik niet naar de groundplane heb gekeken. Dit is eenvoudig op te lossen.
Waarom je uitgang niet tweefasig schakelen? Als je schakelt is het wel zo veilig om het aangesloten apparaat helemaal spanningsloos te maken.
Is een mogelijkheid om te doen. Dat kost me slechts 1 extra relais. Als ik er plek voor kan vinden zal ik kijken of ik het kan toepassen.
Je trafo is niet apart afgezekerd. Dat kun je ook niet met een extra primaire zekering doen, want die moet de juiste rating hebben voor zowel je kleine trafootje op de print als de aangesloten load. Kortsluitvaste trafo gebruiken dus.
Ik zal kijken of ik die een kan vinden of anders toch een extra 100ma zekeringetje plaatsen.
Daarnaast zou je volgens mij de relais anders kunnen schakelen. Een relais dat als 'hoofdschakelaar' dient, en het andere dat de weerstanden overbrugt (letten op NO/NC). Dan is de kans iets kleiner dat je door het blijven plakken van een relais stroom door je weerstanden blijft lopen. En de schakelspanning op het relais dat de weerstand overbrugt is een stuk lager. Zie bijgevoegd paint-krabbeltje
Ja dat kan, maar ik zie niet zo goed wat ik er mee opschiet. Als de vertraging voorbij is passeer ik de weerstanden. Daar loopt dan "geen" stroom en dan kan ik desgewenst het inschakelrelais uit zetten. Ik snap je tekening natuurlijk wel, maar ik zie geen voordeel tov wat ik nu heb. Het blijven plakken en de schakelspanning kan ik niet zo goed plaatsen.
Een waarom een 28pins (!) controller gebruiken terwijl dit waarschijnlijk ook al kan met een 8-pins controller met interne oscillator?
Omdat ik met deze redelijk wat ervaring heb en deze in een erg gebruiksvriendelijke omgeving kan programmeren. De 8pin controller waar je het over hebt (Attiny oid?) kan ik niet programmeren en levert voor de 1.75 die hij minder kost wel erg veel features in. Wat betreft de oscillator een vergelijkbaar verhaal. De interne oscillator heb ik nog niet lekker aan de praat gekregen. Met een kristalletje en twee condensators ging het altijd zonder problemen.
Vergewis je er ook van dat als je dit soort zaken commercieel aan gaat bieden, dat je mogelijk aan allerlei veiligheidseisen moet voldoen. Misschien moet je zelfs aan CE voldoen.
Maar ik ben niet van plan om dit commercieel aan te bieden. Ik vind het gepruts tot op zekere hoogte wel leuk. Zie het als een groepsaankoop.

Verder bedankt voor je input. Ik hoop dat ik naar genoeg mensen heb geluisterd om iedereen (lees: voldoende mensen) straks tevreden te houden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SmartMains

Bericht door Ah!buis »

De relais van DickBest waar de boskabouter mee aankwam zijn heel best bruikbaar.'t Is per slot een "softstart" voor iets,nml.om grote stroomstoten te voorkomen :o .
Een tijdje geleden ook al 's in verdiept, in verband met een uitgebreide beveiliging van het straalkacheltje van Ray :lol: .
Dat is dan met een handvol ICs ,moet eenvoudiger kunnen.Dus beginnen puzzelen aan een µC oplossing maar niet doorgedaan.Wist niet of er ooit iemand iets aan zou hebben en Ray houdt 't bij de IC's vermoed ik :( .
Om stroom te beperken,de schakeling blijft altijd aan dus hoe lichter de voeding hoe liever,bedacht dat er eigenlijk maar één relais tegelijk aan hoeft.Bij de schakeling volgens SuperR zijn het er twee die aan moeten.
Hieronder,eerst A dan B en A weer los.
Anne

Nog 's gekeken,kan bij SuperR ook,'t mijn is alleen beide fasen
Bijlagen
twrel.JPG
twrel.JPG (27.75 KiB) 799 keer bekeken
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Relais toevoegen en alle tips op proberen te volgen heeft ook zo zijn nadeel. De print moet groter worden en onherroepelijk lopen er wat "draadjes" door elkaar. Ik heb nu dus twee geschakelde fasen en 1 relais om te kiezen of ik de weerstanden "gebruik" of niet. Het relay is het exemplaar van DickBest van 16A
Bijlagen
SmartMains.png
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Update;
Pff, hier kan ik niet tegenop werken;
http://www.ebay.com/itm/110V-220V-Class ... 2a24b00afc
Plaats reactie