SmartMains
Moderator: Beheerdersteam
-
baskruiderink
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:49
Re: SmartMains
Er zijn zeker 4 goede redenen om je niet uit het veld te laten slaan door bestaande (fabrieks)alternatieven:
1) Zelf ontwerpen geeft veel meer vrijheid (zoals je al aangaf: het is een kwestie van de software aanpassen om het gedrag te wijzigen; maakt bijvoorbeeld ook mooi pulserende/fadende led's mogelijk. Of externe triggerinput).
2) De ebay variant is erg scherp geprijsd, maar de Hypexsoftstart komt met btw en verzendkosten bijna op 70 euro. Moet zelf goedkoper kunnen.
3) Ik heb zelf meer vertrouwen in een degelijk ontworpen schakeling met kwaliteitscomponenten waarvan ik weet hoe het werkt, dan in een (chinese) ebay print. Het is per slot van rekening wel een component dat 24 uur per dag aan de 240V hangt.
4) Zelf ontwerpen is natuurlijk veel leuker.
Ik volg het met belangstelling. Was zelf al aan het kijken naar de KAKU (uit Audio Special 5), maar kan de printen niet krijgen. En vervolgens Eagle ook al opgestart om zelf wat te knutselen (gaat mij met name om gebruik van een push-button en triggeringang voor het schakelen van twee SMPS400, softstart is daarvoor niet nodig).
1) Zelf ontwerpen geeft veel meer vrijheid (zoals je al aangaf: het is een kwestie van de software aanpassen om het gedrag te wijzigen; maakt bijvoorbeeld ook mooi pulserende/fadende led's mogelijk. Of externe triggerinput).
2) De ebay variant is erg scherp geprijsd, maar de Hypexsoftstart komt met btw en verzendkosten bijna op 70 euro. Moet zelf goedkoper kunnen.
3) Ik heb zelf meer vertrouwen in een degelijk ontworpen schakeling met kwaliteitscomponenten waarvan ik weet hoe het werkt, dan in een (chinese) ebay print. Het is per slot van rekening wel een component dat 24 uur per dag aan de 240V hangt.
4) Zelf ontwerpen is natuurlijk veel leuker.
Ik volg het met belangstelling. Was zelf al aan het kijken naar de KAKU (uit Audio Special 5), maar kan de printen niet krijgen. En vervolgens Eagle ook al opgestart om zelf wat te knutselen (gaat mij met name om gebruik van een push-button en triggeringang voor het schakelen van twee SMPS400, softstart is daarvoor niet nodig).
Laatst gewijzigd door baskruiderink op zo 09 dec 2012, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: SmartMains
Heeft Sander geen printen meer op voorraad?baskruiderink schreef:Was zelf al aan het kijken naar de KAKU (uit Audio Special 5), maar kan de printen niet krijgen.
Re: SmartMains
Die van ebay heb ik hier staan en werkt lang niet altijd even goed. Heel vaak wil hij niet met 1x drukken uit. Ligt hem volgens mij aan de waarde van een condensator bij de 555. Maar ik zou die graag willen vervangen door deze. Dus laat je niet uit het veld slaan
.
Ik wil hem vervangen voor deze zodat ik er vrij makkelijk een trigger op kan aansluiten (en het liefste ook een luidsprekerprotectie als je die nog in gaat bouwen
), heb niet veel zin in gepruts bij de andere.
Ik wil hem vervangen voor deze zodat ik er vrij makkelijk een trigger op kan aansluiten (en het liefste ook een luidsprekerprotectie als je die nog in gaat bouwen
-
baskruiderink
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:49
Re: SmartMains
Geen idee, krijg geen reactie op mijn mails.Zweitse schreef:Heeft Sander geen printen meer op voorraad?baskruiderink schreef:Was zelf al aan het kijken naar de KAKU (uit Audio Special 5), maar kan de printen niet krijgen.
En inmiddels lijkt een microcontroller-gebaseerde oplossing handiger (ik had de KAKU ook moeten aanpassen voor externe trigger).
Re: SmartMains
om te beginnen ontlast je het relais over de weerstanden. Daarnaast wil je, in het kader van zo min mogelijk faalmechanismen in je system, voorkomen dat de stroom door de weerstanden blijft lopen. Zoals ik jouw schakeling interpreteer, schakelt eerst k4 (door de weerstanden). Daarna K3, en kun je dus K4 uitschakelenSuperR schreef:Ja dat kan, maar ik zie niet zo goed wat ik er mee opschiet. Als de vertraging voorbij is passeer ik de weerstanden. Daar loopt dan "geen" stroom en dan kan ik desgewenst het inschakelrelais uit zetten. Ik snap je tekening natuurlijk wel, maar ik zie geen voordeel tov wat ik nu heb. Het blijven plakken en de schakelspanning kan ik niet zo goed plaatsen.Daarnaast zou je volgens mij de relais anders kunnen schakelen. Een relais dat als 'hoofdschakelaar' dient, en het andere dat de weerstanden overbrugt (letten op NO/NC). Dan is de kans iets kleiner dat je door het blijven plakken van een relais stroom door je weerstanden blijft lopen. En de schakelspanning op het relais dat de weerstand overbrugt is een stuk lager. Zie bijgevoegd paint-krabbeltje
In dat geval schakelt K4 dus 230V, en krijgt dat relais dus de grootste klap. In mijn schakeling krijgt het andere relais de grootste klap. Als om wat voor reden dan ook een relais blijft hangen (het zwaarst belaste), dan kun je beter als consequentie hebben dat je aangesloten apparaat niet uitschakelt dan dat er een grote stroom door die weerstanden blijft lopen (brandgevaar!)
Ik heb geen ervaring met Atmel, vooral met PIC. Hier is mijn ervaring dat je alle controllers uit dezelfde serie meestal met dezelfde tools en programmeertaal kunt programmeren. Dan is er dus feitelijk weinig verschil tussen het gebruik van de verschillende controllers.Omdat ik met deze redelijk wat ervaring heb en deze in een erg gebruiksvriendelijke omgeving kan programmeren. De 8pin controller waar je het over hebt (Attiny oid?) kan ik niet programmeren en levert voor de 1.75 die hij minder kost wel erg veel features in. Wat betreft de oscillator een vergelijkbaar verhaal. De interne oscillator heb ik nog niet lekker aan de praat gekregen. Met een kristalletje en twee condensators ging het altijd zonder problemen.Een waarom een 28pins (!) controller gebruiken terwijl dit waarschijnlijk ook al kan met een 8-pins controller met interne oscillator?
Ik meende ergens gezien te hebben dat je een site aan het opbouwen was met kits. Hoe klein de schaal ook, op het moment dat je het openbaar doet, is er sprake van 'op de markt' brengen, en moet je officieel aan de eisen voldoen. Los daarvan vind ik dat je als ontwerper altijd verantwoordelijk bent voor veiligheid. Zeker als anderen ook je spullen gaan gebruiken. Je kunt gewoon niet weten in hoeverre die ander op de hoogte is van de technische details en do's en don'ts.Maar ik ben niet van plan om dit commercieel aan te bieden. Ik vind het gepruts tot op zekere hoogte wel leuk. Zie het als een groepsaankoop.Vergewis je er ook van dat als je dit soort zaken commercieel aan gaat bieden, dat je mogelijk aan allerlei veiligheidseisen moet voldoen. Misschien moet je zelfs aan CE voldoen.
het zijn maar tips!Verder bedankt voor je input. Ik hoop dat ik naar genoeg mensen heb geluisterd om iedereen (lees: voldoende mensen) straks tevreden te houden.
Re: SmartMains
Ik laat het project even rusten. Ik het het ontwerp zelf nog niet nodig en tijd/financien-technisch gezien is het ook een onhandig project voor "erbij". Ik heb de eagle files toegevoegd, voor de geïnteresseerden.
- Bijlagen
-
- SmartMains.zip
- (80.74 KiB) 42 keer gedownload
Re: SmartMains
Ik maak er wel een bende van op deze manier.
Het formaat is eigenlijk niet heel fijn om alles op te proppen. Ik denk dat ik inmiddels alle wenselijke features erop heb zitten, maar fraai om te zien is de print niet
Ik heb een input header voor de volgende opties;
1. aan/uit met trigger
2. aan/uit met (wip)schakelaar
3. aan met pulsschakelaar / uit met pulsschakelaar
4. aan met pulsschakelaar 1 / uit met pulsschakelaar 2
Hoe selecteer je die opties dan?;
Met een jumper-blok waardoor ik 16 verschillende commando's naar het IC kan sturen.
Ik heb 4 opties voor de inputs, dan kan ik bijvoorbeeld 2 opties voor de timer gebruiken (2s of 4s door de weerstanden) en dan heb ik nog wat opties over om een extern relais te schakelen bijvoorbeeld.
Misschien is het wat te veel van het goede, maar de printen zijn de deur nog niet uit dus er kan nog het een en ander aan versleuteld worden.
Het formaat is eigenlijk niet heel fijn om alles op te proppen. Ik denk dat ik inmiddels alle wenselijke features erop heb zitten, maar fraai om te zien is de print niet
1. aan/uit met trigger
2. aan/uit met (wip)schakelaar
3. aan met pulsschakelaar / uit met pulsschakelaar
4. aan met pulsschakelaar 1 / uit met pulsschakelaar 2
Hoe selecteer je die opties dan?;
Met een jumper-blok waardoor ik 16 verschillende commando's naar het IC kan sturen.
Ik heb 4 opties voor de inputs, dan kan ik bijvoorbeeld 2 opties voor de timer gebruiken (2s of 4s door de weerstanden) en dan heb ik nog wat opties over om een extern relais te schakelen bijvoorbeeld.
Misschien is het wat te veel van het goede, maar de printen zijn de deur nog niet uit dus er kan nog het een en ander aan versleuteld worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SmartMains
Gebruik je voor elke schakelfunctie een aparte ingang? Voor de optie instellingen zou je ook een BCD schakelaartje kunnen gebruiken.
Re: SmartMains
Daar heb ik nog nooit naar gegeken. Ik wilde eerst een dipswitch gebruiken, maar met deze layout heb ik vrij veel ruimte. Ik gebruik voor de selectie inderdaad 4 pinnen van de Atmega. Het idee is dat ik bij het starten van de uC de pennen uitlees en die vastleg in constanten. Dan kan ik vervolgens met wat if-then loopjes de gewenste selectie selecteren. Pas bij het resetten van de uC leest hij de pennen weer. Het gaat dus om 4 pennen die op 0Vdc of 5Vdc gezet kunnen worden. 2^4 = 16 verschillende situaties.ds23man schreef:Gebruik je voor elke schakelfunctie een aparte ingang? Voor de optie instellingen zou je ook een BCD schakelaartje kunnen gebruiken.
Re: SmartMains
Even op m'n gemak die print bestudeerd,er valt me zo 't een en ander op
.
Relais K3 (zou ie ook zingen
) schakelt tussen met/zonder serieweerstand.De meeste relais verbreken voor ze verbinden,zal wel mooi vonken
.Het relais moet de weerstand(en) kortsluiten.
Waaom heb je SCL niet aan stekker zitten,nu moet de IC eruit om van een prog.te worden voorzien.
Is die weerstand van Reset naar +5V wel nodig,in de chip zit die weerstand toch al
.
Je geeft als type 168/326 op ,is dat niet 168/328 ?
Anne
Relais K3 (zou ie ook zingen
Waaom heb je SCL niet aan stekker zitten,nu moet de IC eruit om van een prog.te worden voorzien.
Is die weerstand van Reset naar +5V wel nodig,in de chip zit die weerstand toch al
Je geeft als type 168/326 op ,is dat niet 168/328 ?
Anne
Re: SmartMains
Ah!buis schreef:Relais K3 schakelt tussen met/zonder serieweerstand.De meeste relais verbreken voor ze verbinden,zal wel mooi vonken
Ahh, ik zie nu pas waarom dat in plaatjes eerder werd genoemd. Ik had er niet bij stilgestaan dat gedurende een x'de van een seconde er geen verbinding was. Permanent via de weerstanden en een parallel baantje zonder de weerstanden is mooier/beter. Ik zag de plaatjes wel, maar kon het voordeel niet beredenen.
Klopt. Ik wil het IC voorzien van 1 code die, inderdaad na wat prutsen, voor iedereen handig zou zijn. In circuit programmeren heb ik weinig/falende ervaring mee dus ik ben begonnen met de technieken waarvan ik met 99% zeker weet dat het goed gaat. Ik gebruik dan natuurlijk wel van die gedraaide IC voetjes, anders sloop je de voet na 2 keer inprikken en uithalen.Ah!buis schreef:Waaom heb je SCL niet aan stekker zitten,nu moet de IC eruit om van een prog.te worden voorzien.
Zou kunnen kloppen. Ik probeer braaf de Atmega-standalone handleidingen te volgen en daar wordt hij altijd toegepast. Idem met de analoge pennen. Ik kon niet vinden of er een pulldown weerstand intern zit.Ah!buis schreef:Is die weerstand van Reset naar +5V wel nodig,in de chip zit die weerstand toch al.
JaAh!buis schreef:Je geeft als type 168/326 op ,is dat niet 168/328 ?
Als het goed is is prototype 1 al in productie. Dat was (bijna) goedkoper dan nieuwe boortjes kopen, nieuw etsmiddel halen en printjes laten mislukken omdat dubbelzijdige printen etsen natuurlijk iets moeilijker is.
De enige echte "fout" die ik nu zie is inderdaad je eerste opmerking. Ik kan als alles binnen is in ieder geval aan de slag met code tikken en wat "ervaring" opdoen. Ik kom er straks vast achter dat er dingen handiger/beter kunnen dus een V2 komt er ook vast wel (ooit)
Hetzelfde verhaal met die jumper-bende rechtsboven. Als ik straks bij DB de onderdelen haal bestel ik ook een DIP-switch. (om dimensies te controleren)
Zoiets; http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9298
Re: SmartMains
PCB's zijn binnen. Van de week meer updates. Woensdag of donderdag kom ik vast met meer nieuws.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SmartMains
Hee, de 7812 zit aan de verkeerde kant! Kan zijn dat ie per ongeluk als component op de bottomlayer terecht is gekomen. Je kunt hem dan gewoon omgedraaid monteren op de topside ( was je met een 7912 niet gelukt.....)
Re: SmartMains
Klopt, geen idee hoe dat is gebeurd. Volgens mij staat in de part-omschrijving of hij in de top of bottom layer komt. Volgens mij heb ik die 7812 uit een Sparksfun library gehaald. Hoezo zou dat met een 7912 trouwens niet lukken?ds23man schreef:Hee, de 7812 zit aan de verkeerde kant! Kan zijn dat ie per ongeluk als component op de bottomlayer terecht is gekomen. Je kunt hem dan gewoon omgedraaid monteren op de topside ( was je met een 7912 niet gelukt.....)
Re: SmartMains
Ik bedoel, voor iedere 3pin to220 behuizing kan ik hem sowieso omdraaien toch? De middelste pin blijft middelste en de buitenste kan ik wisselen door hem om zijn lengteas te draaien. Dus als ik een negatieve voeding had gemaakt met een 7912 had ik het ook op kunnen lossen.ds23man schreef:Omdat die niet de gnd aansluiting op de middenpin heeft.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SmartMains
Je hebt gelijk, zat verkeerd te denken. Schoot me een paar minuten geleden al te binnen. Even de printsporen goed volgen hoe de 7812 er nu op moet. Oftewel zit er een fout in de gebruikte footprint waarbij de tekst op de verkeerde kant terecht is gekomen of het component is geheel aan de verkeerde kant terecht gekomen.SuperR schreef:Ik bedoel, voor iedere 3pin to220 behuizing kan ik hem sowieso omdraaien toch? De middelste pin blijft middelste en de buitenste kan ik wisselen door hem om zijn lengteas te draaien. Dus als ik een negatieve voeding had gemaakt met een 7912 had ik het ook op kunnen lossen.ds23man schreef:Omdat die niet de gnd aansluiting op de middenpin heeft.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SmartMains
Haha, hij zit aan de verkeerde kant. Kijk maar naar de componentennaam is gespiegeld en de stip wat pin 1 markeerd zit aan de verkeerde kant!
Re: SmartMains
Ik knal niet klakkeloos alle componenten op de pcb zonder even na tedenken. Morgen ff een bestelling bij DB doen voor twee printen. Dan kan er van de week weer geprutst worden.
Re: SmartMains
Robert, is de versie die je een aantal posts terug online hebt gezet, dezelfde als die je in China hebt laten maken ?
Re: SmartMains
Voor 99% waarschijnlijk. Aan de manier waarop je de vraag stelt haal ik dat ik een foutje heb gemaakt....
Wat betreft Ah!buis heeft gezegd ivm;
Wat betreft Ah!buis heeft gezegd ivm;
Dat kan gewoon opgelost worden door een extra verbinding tussen de relaispootjes te maken. Het gaat in deze serie voornamelijk om proof-of-concept dus er zitten vast nog wat eigenaardigheden in, maar ik verwacht wel dat ik alles naar wens operationeel krijg (zolang ik de datasheet van de ULN2003 en de Atmega168P goed heb begrepen, maar dat ging eerder ook goedRelais K3 schakelt tussen met/zonder serieweerstand.De meeste relais verbreken voor ze verbinden,zal wel mooi vonken
Re: SmartMains
Niet dat ik heb gezien...in die zit de 7812 aan de goed kant, vandaar.SuperR schreef:Voor 99% waarschijnlijk. Aan de manier waarop je de vraag stelt haal ik dat ik een foutje heb gemaakt....
Enig idee wat een geprogrammeerde Atmega moet gaan kosten ?
Re: SmartMains
Ik heb gisteren onderdelen besteld voor twee printen. De pcb had ik al en de atmega's heb ik hier ook een paar. Zelfs dan was het order zo'n 50 euro. Een goedkope print is het dus niet. Ik tel even hardop;ray5150 schreef:Enig idee wat een geprogrammeerde Atmega moet gaan kosten ?
PCB 5
Atmega 5
Relais 6
Vermogensweerstanden 4
Trafo 3.50
Klein grut 6.50
30 euro kost het met gemak.
Maar ik zal maar niet op de zaken vooruit lopen. Eerst maar eens dat ding aan de praat krijgen
