SmartMains

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

Dit is die van Hypex:
hypexsoft.jpg
50 euri ex, zitten zelfs DC protectie ingangen op!
baskruiderink
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:49

Re: SmartMains

Bericht door baskruiderink »

Er zijn zeker 4 goede redenen om je niet uit het veld te laten slaan door bestaande (fabrieks)alternatieven:
1) Zelf ontwerpen geeft veel meer vrijheid (zoals je al aangaf: het is een kwestie van de software aanpassen om het gedrag te wijzigen; maakt bijvoorbeeld ook mooi pulserende/fadende led's mogelijk. Of externe triggerinput).
2) De ebay variant is erg scherp geprijsd, maar de Hypexsoftstart komt met btw en verzendkosten bijna op 70 euro. Moet zelf goedkoper kunnen.
3) Ik heb zelf meer vertrouwen in een degelijk ontworpen schakeling met kwaliteitscomponenten waarvan ik weet hoe het werkt, dan in een (chinese) ebay print. Het is per slot van rekening wel een component dat 24 uur per dag aan de 240V hangt.
4) Zelf ontwerpen is natuurlijk veel leuker.

Ik volg het met belangstelling. Was zelf al aan het kijken naar de KAKU (uit Audio Special 5), maar kan de printen niet krijgen. En vervolgens Eagle ook al opgestart om zelf wat te knutselen (gaat mij met name om gebruik van een push-button en triggeringang voor het schakelen van twee SMPS400, softstart is daarvoor niet nodig).
Laatst gewijzigd door baskruiderink op zo 09 dec 2012, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: SmartMains

Bericht door Zweitse »

baskruiderink schreef:
Was zelf al aan het kijken naar de KAKU (uit Audio Special 5), maar kan de printen niet krijgen.
Heeft Sander geen printen meer op voorraad?
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: SmartMains

Bericht door Lieuwe »

Die van ebay heb ik hier staan en werkt lang niet altijd even goed. Heel vaak wil hij niet met 1x drukken uit. Ligt hem volgens mij aan de waarde van een condensator bij de 555. Maar ik zou die graag willen vervangen door deze. Dus laat je niet uit het veld slaan ;).
Ik wil hem vervangen voor deze zodat ik er vrij makkelijk een trigger op kan aansluiten (en het liefste ook een luidsprekerprotectie als je die nog in gaat bouwen ;)), heb niet veel zin in gepruts bij de andere.
baskruiderink
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:49

Re: SmartMains

Bericht door baskruiderink »

Zweitse schreef:
baskruiderink schreef:
Was zelf al aan het kijken naar de KAKU (uit Audio Special 5), maar kan de printen niet krijgen.
Heeft Sander geen printen meer op voorraad?
Geen idee, krijg geen reactie op mijn mails.
En inmiddels lijkt een microcontroller-gebaseerde oplossing handiger (ik had de KAKU ook moeten aanpassen voor externe trigger).
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: SmartMains

Bericht door daniel »

SuperR schreef:
Daarnaast zou je volgens mij de relais anders kunnen schakelen. Een relais dat als 'hoofdschakelaar' dient, en het andere dat de weerstanden overbrugt (letten op NO/NC). Dan is de kans iets kleiner dat je door het blijven plakken van een relais stroom door je weerstanden blijft lopen. En de schakelspanning op het relais dat de weerstand overbrugt is een stuk lager. Zie bijgevoegd paint-krabbeltje
Ja dat kan, maar ik zie niet zo goed wat ik er mee opschiet. Als de vertraging voorbij is passeer ik de weerstanden. Daar loopt dan "geen" stroom en dan kan ik desgewenst het inschakelrelais uit zetten. Ik snap je tekening natuurlijk wel, maar ik zie geen voordeel tov wat ik nu heb. Het blijven plakken en de schakelspanning kan ik niet zo goed plaatsen.
om te beginnen ontlast je het relais over de weerstanden. Daarnaast wil je, in het kader van zo min mogelijk faalmechanismen in je system, voorkomen dat de stroom door de weerstanden blijft lopen. Zoals ik jouw schakeling interpreteer, schakelt eerst k4 (door de weerstanden). Daarna K3, en kun je dus K4 uitschakelen
In dat geval schakelt K4 dus 230V, en krijgt dat relais dus de grootste klap. In mijn schakeling krijgt het andere relais de grootste klap. Als om wat voor reden dan ook een relais blijft hangen (het zwaarst belaste), dan kun je beter als consequentie hebben dat je aangesloten apparaat niet uitschakelt dan dat er een grote stroom door die weerstanden blijft lopen (brandgevaar!)
Een waarom een 28pins (!) controller gebruiken terwijl dit waarschijnlijk ook al kan met een 8-pins controller met interne oscillator?
Omdat ik met deze redelijk wat ervaring heb en deze in een erg gebruiksvriendelijke omgeving kan programmeren. De 8pin controller waar je het over hebt (Attiny oid?) kan ik niet programmeren en levert voor de 1.75 die hij minder kost wel erg veel features in. Wat betreft de oscillator een vergelijkbaar verhaal. De interne oscillator heb ik nog niet lekker aan de praat gekregen. Met een kristalletje en twee condensators ging het altijd zonder problemen.
Ik heb geen ervaring met Atmel, vooral met PIC. Hier is mijn ervaring dat je alle controllers uit dezelfde serie meestal met dezelfde tools en programmeertaal kunt programmeren. Dan is er dus feitelijk weinig verschil tussen het gebruik van de verschillende controllers.
Vergewis je er ook van dat als je dit soort zaken commercieel aan gaat bieden, dat je mogelijk aan allerlei veiligheidseisen moet voldoen. Misschien moet je zelfs aan CE voldoen.
Maar ik ben niet van plan om dit commercieel aan te bieden. Ik vind het gepruts tot op zekere hoogte wel leuk. Zie het als een groepsaankoop.
Ik meende ergens gezien te hebben dat je een site aan het opbouwen was met kits. Hoe klein de schaal ook, op het moment dat je het openbaar doet, is er sprake van 'op de markt' brengen, en moet je officieel aan de eisen voldoen. Los daarvan vind ik dat je als ontwerper altijd verantwoordelijk bent voor veiligheid. Zeker als anderen ook je spullen gaan gebruiken. Je kunt gewoon niet weten in hoeverre die ander op de hoogte is van de technische details en do's en don'ts.
Verder bedankt voor je input. Ik hoop dat ik naar genoeg mensen heb geluisterd om iedereen (lees: voldoende mensen) straks tevreden te houden.
het zijn maar tips!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ik laat het project even rusten. Ik het het ontwerp zelf nog niet nodig en tijd/financien-technisch gezien is het ook een onhandig project voor "erbij". Ik heb de eagle files toegevoegd, voor de geïnteresseerden.
Bijlagen
SmartMains.zip
(80.74 KiB) 42 keer gedownload
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ik maak er wel een bende van op deze manier.
Het formaat is eigenlijk niet heel fijn om alles op te proppen. Ik denk dat ik inmiddels alle wenselijke features erop heb zitten, maar fraai om te zien is de print niet :( Ik heb een input header voor de volgende opties;

1. aan/uit met trigger
2. aan/uit met (wip)schakelaar
3. aan met pulsschakelaar / uit met pulsschakelaar
4. aan met pulsschakelaar 1 / uit met pulsschakelaar 2

Hoe selecteer je die opties dan?;

Met een jumper-blok waardoor ik 16 verschillende commando's naar het IC kan sturen.

Ik heb 4 opties voor de inputs, dan kan ik bijvoorbeeld 2 opties voor de timer gebruiken (2s of 4s door de weerstanden) en dan heb ik nog wat opties over om een extern relais te schakelen bijvoorbeeld.

Misschien is het wat te veel van het goede, maar de printen zijn de deur nog niet uit dus er kan nog het een en ander aan versleuteld worden.
Bijlagen
SmartMains.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

Gebruik je voor elke schakelfunctie een aparte ingang? Voor de optie instellingen zou je ook een BCD schakelaartje kunnen gebruiken.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

ds23man schreef:
Gebruik je voor elke schakelfunctie een aparte ingang? Voor de optie instellingen zou je ook een BCD schakelaartje kunnen gebruiken.
Daar heb ik nog nooit naar gegeken. Ik wilde eerst een dipswitch gebruiken, maar met deze layout heb ik vrij veel ruimte. Ik gebruik voor de selectie inderdaad 4 pinnen van de Atmega. Het idee is dat ik bij het starten van de uC de pennen uitlees en die vastleg in constanten. Dan kan ik vervolgens met wat if-then loopjes de gewenste selectie selecteren. Pas bij het resetten van de uC leest hij de pennen weer. Het gaat dus om 4 pennen die op 0Vdc of 5Vdc gezet kunnen worden. 2^4 = 16 verschillende situaties.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SmartMains

Bericht door Ah!buis »

Even op m'n gemak die print bestudeerd,er valt me zo 't een en ander op :o .
Relais K3 (zou ie ook zingen :) ) schakelt tussen met/zonder serieweerstand.De meeste relais verbreken voor ze verbinden,zal wel mooi vonken 8) .Het relais moet de weerstand(en) kortsluiten.
Waaom heb je SCL niet aan stekker zitten,nu moet de IC eruit om van een prog.te worden voorzien.
Is die weerstand van Reset naar +5V wel nodig,in de chip zit die weerstand toch al :? .
Je geeft als type 168/326 op ,is dat niet 168/328 ?
Anne
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
Relais K3 schakelt tussen met/zonder serieweerstand.De meeste relais verbreken voor ze verbinden,zal wel mooi vonken

Ahh, ik zie nu pas waarom dat in plaatjes eerder werd genoemd. Ik had er niet bij stilgestaan dat gedurende een x'de van een seconde er geen verbinding was. Permanent via de weerstanden en een parallel baantje zonder de weerstanden is mooier/beter. Ik zag de plaatjes wel, maar kon het voordeel niet beredenen.
Ah!buis schreef:
Waaom heb je SCL niet aan stekker zitten,nu moet de IC eruit om van een prog.te worden voorzien.
Klopt. Ik wil het IC voorzien van 1 code die, inderdaad na wat prutsen, voor iedereen handig zou zijn. In circuit programmeren heb ik weinig/falende ervaring mee dus ik ben begonnen met de technieken waarvan ik met 99% zeker weet dat het goed gaat. Ik gebruik dan natuurlijk wel van die gedraaide IC voetjes, anders sloop je de voet na 2 keer inprikken en uithalen.
Ah!buis schreef:
Is die weerstand van Reset naar +5V wel nodig,in de chip zit die weerstand toch al.
Zou kunnen kloppen. Ik probeer braaf de Atmega-standalone handleidingen te volgen en daar wordt hij altijd toegepast. Idem met de analoge pennen. Ik kon niet vinden of er een pulldown weerstand intern zit.
Ah!buis schreef:
Je geeft als type 168/326 op ,is dat niet 168/328 ?
Ja :sure: Kan gebeuren........

Als het goed is is prototype 1 al in productie. Dat was (bijna) goedkoper dan nieuwe boortjes kopen, nieuw etsmiddel halen en printjes laten mislukken omdat dubbelzijdige printen etsen natuurlijk iets moeilijker is.

De enige echte "fout" die ik nu zie is inderdaad je eerste opmerking. Ik kan als alles binnen is in ieder geval aan de slag met code tikken en wat "ervaring" opdoen. Ik kom er straks vast achter dat er dingen handiger/beter kunnen dus een V2 komt er ook vast wel (ooit)

Hetzelfde verhaal met die jumper-bende rechtsboven. Als ik straks bij DB de onderdelen haal bestel ik ook een DIP-switch. (om dimensies te controleren)
Zoiets; http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9298
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

PCB's zijn binnen. Van de week meer updates. Woensdag of donderdag kom ik vast met meer nieuws.
Bijlagen
foto (13).JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

Hee, de 7812 zit aan de verkeerde kant! Kan zijn dat ie per ongeluk als component op de bottomlayer terecht is gekomen. Je kunt hem dan gewoon omgedraaid monteren op de topside ( was je met een 7912 niet gelukt.....)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

ds23man schreef:
Hee, de 7812 zit aan de verkeerde kant! Kan zijn dat ie per ongeluk als component op de bottomlayer terecht is gekomen. Je kunt hem dan gewoon omgedraaid monteren op de topside ( was je met een 7912 niet gelukt.....)
Klopt, geen idee hoe dat is gebeurd. Volgens mij staat in de part-omschrijving of hij in de top of bottom layer komt. Volgens mij heb ik die 7812 uit een Sparksfun library gehaald. Hoezo zou dat met een 7912 trouwens niet lukken?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

Omdat die niet de gnd aansluiting op de middenpin heeft.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

ds23man schreef:
Omdat die niet de gnd aansluiting op de middenpin heeft.
Ik bedoel, voor iedere 3pin to220 behuizing kan ik hem sowieso omdraaien toch? De middelste pin blijft middelste en de buitenste kan ik wisselen door hem om zijn lengteas te draaien. Dus als ik een negatieve voeding had gemaakt met een 7912 had ik het ook op kunnen lossen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

SuperR schreef:
ds23man schreef:
Omdat die niet de gnd aansluiting op de middenpin heeft.
Ik bedoel, voor iedere 3pin to220 behuizing kan ik hem sowieso omdraaien toch? De middelste pin blijft middelste en de buitenste kan ik wisselen door hem om zijn lengteas te draaien. Dus als ik een negatieve voeding had gemaakt met een 7912 had ik het ook op kunnen lossen.
Je hebt gelijk, zat verkeerd te denken. Schoot me een paar minuten geleden al te binnen. Even de printsporen goed volgen hoe de 7812 er nu op moet. Oftewel zit er een fout in de gebruikte footprint waarbij de tekst op de verkeerde kant terecht is gekomen of het component is geheel aan de verkeerde kant terecht gekomen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

Haha, hij zit aan de verkeerde kant. Kijk maar naar de componentennaam is gespiegeld en de stip wat pin 1 markeerd zit aan de verkeerde kant!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Ik knal niet klakkeloos alle componenten op de pcb zonder even na tedenken. Morgen ff een bestelling bij DB doen voor twee printen. Dan kan er van de week weer geprutst worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SmartMains

Bericht door ray5150 »

Robert, is de versie die je een aantal posts terug online hebt gezet, dezelfde als die je in China hebt laten maken ?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

Voor 99% waarschijnlijk. Aan de manier waarop je de vraag stelt haal ik dat ik een foutje heb gemaakt....
Wat betreft Ah!buis heeft gezegd ivm;
Relais K3 schakelt tussen met/zonder serieweerstand.De meeste relais verbreken voor ze verbinden,zal wel mooi vonken
Dat kan gewoon opgelost worden door een extra verbinding tussen de relaispootjes te maken. Het gaat in deze serie voornamelijk om proof-of-concept dus er zitten vast nog wat eigenaardigheden in, maar ik verwacht wel dat ik alles naar wens operationeel krijg (zolang ik de datasheet van de ULN2003 en de Atmega168P goed heb begrepen, maar dat ging eerder ook goed :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SmartMains

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
Voor 99% waarschijnlijk. Aan de manier waarop je de vraag stelt haal ik dat ik een foutje heb gemaakt....
Niet dat ik heb gezien...in die zit de 7812 aan de goed kant, vandaar.
Enig idee wat een geprogrammeerde Atmega moet gaan kosten ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: SmartMains

Bericht door ds23man »

In deze zit de 7812 gespiegeld:
SmartMains.png
SmartMains.png (755.26 KiB) 153 keer bekeken
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: SmartMains

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
Enig idee wat een geprogrammeerde Atmega moet gaan kosten ?
Ik heb gisteren onderdelen besteld voor twee printen. De pcb had ik al en de atmega's heb ik hier ook een paar. Zelfs dan was het order zo'n 50 euro. Een goedkope print is het dus niet. Ik tel even hardop;

PCB 5
Atmega 5
Relais 6
Vermogensweerstanden 4
Trafo 3.50
Klein grut 6.50

30 euro kost het met gemak.

Maar ik zal maar niet op de zaken vooruit lopen. Eerst maar eens dat ding aan de praat krijgen
Plaats reactie