vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
Het kan al erg goed klinken ,met bv klassiek ruik je bij wijze het hout van de violen .
En met Private investigations komt de gitaar er prachtig uit met dan weer de enorme dynamiek van de drums ,echt prachtig.

Maar als ik dan wat prog rock of metal wil draaien zoals Dream theatre gaat het fout :(
De tweeter en de mid kunnen het niet zijn naar mijn mening de 12"" ook niet die loopt maar tot 100hrtz op het moment.
Dus of het probleem zit hem in de ruimte ,het is een zolder met schuin dak !
Of het is de bol ](*,) ](*,) ](*,) .

Ik heb er in de dsp ook al een keer een tweeweg van gemaakt met enkel de tweeter en de bol ,zelfde probleem !

Ik denk dat ik de AT maar eens in een open baffle schroef ,of even een behuizing maak met de ideäle verhoudingen .
Of de boel naar beneden slepen ,dan maak ik een proef opstelling met enkel de bol en de tweeter .

Op dit moment weet ik het even niet meer :(

Ik begin een beetje een idee te krijgen hoe Walt zich voelt :mrgreen:
Geduld is wat je moet hebben. Het heeft mij echt jarenlang gekost voordat ik mijn filters kon tunen richting het geluid waar ik echt tevreden mee was. En waar ik vroeger tevreden mee was ligt ook al weer ver achter me. Je kunt niet verwachten dat je effe snel een filter in elkaar dondert en dat het subliem gaat klinken, net als je een beetje kunt meten. De pro's hebben ook jarenlange ervaring. Dat doe je niet zomaar even na als zelfbouwer.

Zoek het eerst in je filter en niet in je behuizing, die lijkt me toch wel dik in orde in jouw geval.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Nog een tip voor je midhoog: je tweeter speelt zo'n 7dB harder dan de mid. Flink dempen dus.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door meiborg »

Een goede tip: noteer alle doorgevoerde veranderingen in de dsp, ik zet daar ook aantekeningen bij opdat ik weet wat ik gedaan heb en waarom later.

Probeer verder de notches zo smalbandig mogelijk te houden, erg belangrijk als je bv later een roomeq er overheen gooit. Deze tips hebben mij goed op weg geholpen (en ook ik ben nog volledig zoekende hoor ;)).

mvg Reinder
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Ik heb het al eerder aangehaald, net zoals Meiborg zegt; noteer en houd bij, sla instellingen op. Beter 1 te veel dan 1 te weinig.

En inderdaad, geduld en nog eens geduld. Op een bepaald moment weet je in welke frequenties je moet zoeken als een bepaalde klank je niet aan staat.

Maar gebruik je echt 50gr twaron/l? Nee toch?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

serum schreef:
.... 50gr twaron/l?
dat gaat nie passen nie :shock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

10g/l is de absolute max
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

En met 10g/l moet je al aardig proppen

Maar hij is inventief genoeg. Als 50g/l zijn doel is.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ha ha ,zo dan . Ben ik nog even een rondje hardlopen voordat straks het eetfestijn begint ,gelijk mijn mailbox vol :mrgreen:

maare jongens die 50 gr was een foutje he zoals ik al eerder aangaf ,het is vijf gram


Dus jullie denken niet dat ik het in de behuizing moet zoeken :?
Daar ben ik alleen maar blij mee natuurlijk,

Het word dus een lang leer proces :idea:

In ieder geval zegt die frequentie curve niet alles heb ik al gemerkt .
Is het misschien een idee om de relatieve geluidsdruk te meten en dan een frequentie generator er op te zetten :?:
Dan neem ik de ruimte ook mee !

Bedankt voor alle reacties weer overigens ,Mary christmas :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ben nog even bezig geweest met dempings proeven met de bol.
Er zat 50 gr twaron in ,als ik er meer in doe gebeurd er niet echt heel veel meer of minder .
Wel is een lichte afvlakking bij 1khz zichtbaar wat op zich goed uitkomt.
proeven met Tworon in de bol.jpg
De meting met de bol is ongefilterd!
En de bovenste curve is zonder eq .

Heb ook nog de andere units op gemeten alle op 7cm afstand met zelfde volume
metingen met zelfde volume op 7cm afst.jpg
Valt op dat de tweeter gigantisch oploopt ,wellicht is dit de baffle of de combie mic en geluidskaart.
Ik had een cross over gemaakt op100, 1000 en 4000.
Maar als ik dit zo zie kan ik beter wat lager gaan zitten .
Met de hoog en hoog mid en de 12"wat verder door laten

Ga nu eerst even een oliebol scoren :mrgreen: straks maar weer verder O:)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nou ik ben een O:) man het harde midden is er helemaal uit door die grote bulten op de overname frequenties moest ik de hoog mid en de tweeter ongelooflijk dempen.
8db voor de mid en 11 voor de tweeter veel te gek natuurlijk ,de meting leek ook nergens meer op.
Nu speeld de tweeter 3db lager dus eigelijk 6 want die krijgt 100 watt de rest 200 , en de mid -1db.
Ik heb de overname gezet op 150 voor de 12"
900voor de low mid en 3000 voor de tweeter.

Ik heb de dv12 ook maar even boven gezet ,sheeld ook weer een jas.

Het klinkt nu echt heel anders (lees veel beter)
Sterker nog ik zou hier goed mee kunnen leven ,maar gezien het feit dat ik nog lerende ben is het onderste natuurlijk nog lang niet uit de kan.

We blijven tunen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ben nog wat aan het expirimenteren geweest met vilt op de baffle net rond de domes van de tweeter en mid .
Het stuk vilt heb ik assymetrisch op gebracht ,dus geen gelijke afstanden tav het hart van de domes .
Eens kijken wat differentiatie voor invloed heeft .
Ik heb daar veel schokkende berichten over gelezen onlangs ,vandaar :mrgreen:

Dit zijn de metingen ,het verschil in amplitude is het geringe verschil in afstand tijdens de meting.
een halve cm scheeld nog al wat in db ,s blijkbaar
met en zonder vilt meting.jpg
Bevinding is .
Er zijn kleine verschillen waarneembaar ,echter te verwaarlozen .
Ps het zijn ongefilterde waarde
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

is er nog iemand die de meetwaarde van de tweeter vreemt vind ,ik wel namenlijk :!: .
how come :?:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Wat voor mic gebruik je? een ecm8000 en consorten?

die willen nog wel eens een 'loopje' hebben in jouw probleemgebied.

http://www.cross-spectrum.com/weblog/2009/07/
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Lijkt me sterk dat dat zo'n afwijking geeft, ik denk dat er ergens anders nog iets niet helemaal lekker gaat met de meting...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Heb je de curves van zo'n ecm wel eens bekeken, Walt? klik even op de link; dan zie je de afwijking.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Ik heb er hier volgens mij ook zo iets dergelijks. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Het is deze mic .
Bij rumoh vandaan
meetmic.jpg
,ik had het verkeerd begrepen ik dacht een gecalibreerde te kopen .
Tenminste met een calibratie file ter compensatie.
Maar het enige wat er bij zat was een curve. en ik denk dat bij alle mics wel dezelfde curve zal zitten.
curve mic.jpg
Misschien toch wel handig om hem te laten calibreren .
Weet iemand een adresje
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Das een mooie 10db schaal, dat is toch een goede 4db lift in het hoog.

Calibreren kan, maar je fase blijft dat een probleem;

http://www.akustik.isemcon.de/calibration.htm

Ik neig er naar om deze mic te kopen. Keurig dingetje;

http://www.acousticsshop.isemcon.com/pr ... ucts_id=60
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

serum schreef:
Das een mooie 10db schaal, dat is toch een goede 4db lift in het hoog.

Calibreren kan, maar je fase blijft dat een probleem;

http://www.akustik.isemcon.de/calibration.htm

Ik neig er naar om deze mic te kopen. Keurig dingetje;

http://www.acousticsshop.isemcon.com/pr ... ucts_id=60
Ik heb goeie ervaringen met dat bedrijf. Ik heb er een ECM8000 gekocht. Met een paar dagen in huis en keurig een callibratiefile CD er bij. Je kunt op een later moment dezelfde microfoon er laten hercalibreren (als hij gevallen is of zo). Op een bepaald moment kon ik de callibratie CD nergens vinden. Één mailtje en hij werd netjes via de mail toegestuurd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

serum schreef:
Das een mooie 10db schaal, dat is toch een goede 4db lift in het hoog.

Calibreren kan, maar je fase blijft dat een probleem;
Hoi Serum hoe bedoel je probleem met phase :?:

http://www.akustik.isemcon.de/calibration.htm

Ik neig er naar om deze mic te kopen. Keurig dingetje;
zie er profie uit met die sheets ,kost ook wat mee rmaar dan heb je ook wat

http://www.acousticsshop.isemcon.com/pr ... ucts_id=60
Dan schreef:
serum schreef:
Das een mooie 10db schaal, dat is toch een goede 4db lift in het hoog.

Calibreren kan, maar je fase blijft dat een probleem;

http://www.akustik.isemcon.de/calibration.htm

Ik neig er naar om deze mic te kopen. Keurig dingetje;

http://www.acousticsshop.isemcon.com/pr ... ucts_id=60
Ik heb goeie ervaringen met dat bedrijf. Ik heb er een ECM8000 gekocht. Met een paar dagen in huis en keurig een callibratiefile CD er bij. Je kunt op een later moment dezelfde microfoon er laten hercalibreren (als hij gevallen is of zo). Op een bepaald moment kon ik de callibratie CD nergens vinden. Één mailtje en hij werd netjes via de mail toegestuurd.
krijg je er dan een file bij die je direct in Arta kunt laden bijvoorbeeld :?:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Er staan voorbeeldcalibratiebestanden (driedubbele woordwaarde) op de site, test deze eens met Arta?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Ik denk dat je de extensie moet verandeen van .cal naar .mic

Hieronder een stukje uit de manual:
"The dialog has few controls and a graph that shows the frequency response that will be used for FR compensation.



The button Load opens the dialog for loading ASCII file that contains frequency response data.

The file name must have extension .MIC and data entered in lines of text. Lines that start with a digit or dot characters must contain at least two values: first value is frequency in Hz and the second value is magnitude of frequency response in dB. The third value is optional. It may be the value of phase in degree or any other text that will be treated as comment. All other lines are treated as comment. After succefull reading of the compensation file, the path of file will be shown in box below the graph.

For example, file MB550-B (shown in Fig. 1.15) has content:

microphone mb550
freq(Hz) Magn(dB)
48.280 0.34
48.936 0.28
49.601 0.21
50.275 0.16 .....



The check box 'Show spline interpolated data' enables us to see the interpolated FR curve that will be used in FR compensation.

The button 'Copy' copies current graph picture on Windows clipboard.

The combo list box 'Range (dB)' sets graph magnitude dynamic range (10-100dB).

The button 'Use frequeny response compenstion' enables/disables frequency response compensation."
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

oke bedankt voor het meedenken ,ik ga de mic opsturen :mrgreen: .

Van de week zal ik me eens wat meer verdiepen in het laden van de file kijken of het lukt O:)
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Ik heb even de data geimporteerd. Wel is even van belang dat je (in kladblok) de komma's vervangt door punten en de extensie .cal vervangt door .mic
Je krijgt dan onderstaand plaatje te zien.
Artacal.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

zo die loopt aardig op :( geen overbodig luxe zo'n calibratie file.
bedankt voor de info. Dan :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”