Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Bericht door meiborg »

Ik heb afgelopen week een voedingsbordje en trafo overgenomen. Ik weet even niet hoe ik dit aan moet sluiten.

- De trafo heeft twee zwarte draden en twee rode, de rode draden zijn per stuk drie koperkernen gebundeld tot één en geisoleerd met een stuk krimpkous als ware het samen een draad. Ik neem aan dat rood primair is en zwart secundair, daar kom ik zelf anders ook wel uit met de voltmeter.

- Op het bordje zitten vier aansluitingen voor de trafo, ac1 tm ac4.

- Op het bordje zitten 6 aansluitingen naar de versterker, twee keer v-, twee keer ground en twee keer v+

Naar de versterker is makkelijk, daar zitten dezelfde markeringen op. Maar hoe sluit ik de trafo aan?

Bijgevoegd een tekening ter illustratie en foto's van internet van een zelfde opzet voedingsbordje.

Mvg Reinder
Bijlagen
voorbeeld.jpg
voorbeeld 2.jpg
voorbeeld voeding.JPG
voorbeeld voeding.JPG (11.4 KiB) 545 keer bekeken
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Bericht door sevenup »

Je hebt een trafo met 2 secundaire wikkelingen nodig. Deze zijn nodig om op de powersupply een symmetrische voedingsspanning te maken (+ / GND / - )
Deze trafo is daar niet geschikt voor.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Bericht door ray5150 »

Ik neig ernaar om sevenup gelijk te geven, maar een foto van trafo zou ook helpen in de juiste beeldvorming.
Hoeveel VA moet die trafo zijn ?
Je kunt ook eens hier kijken :

http://www.ringkerntrafo.nl/6-standaardreeks
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Bericht door meiborg »

Ja Sh*t zeg :oops: , ik blij met mijn nieuwe trafo.. Hij moet secundair 2 x 50v leveren, de versterkers zijn bij 8ohm 150w en het is klasse D, laten we zeggen dat het een 400 of 500 VA moet zijn.

Ik zal eens een fototje maken straks.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Elmopol
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 14 apr 2006, 23:20
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Bericht door Elmopol »

Zoals je weet ben ik met een soortgelijk opzetje bezig, en ook geen elektronica wizard ;)

Mocht je een nieuwe trafo zoeken is die 500VA van de hypex site erg goed geschikt naar mijn idee. Ik neem aan dat je voedingsbordje ook aan gelijkrichting doet, let dan op dat de spanning nog wortel2=1,41x hoger wordt, en daardoor misschien te hoog voor je versterkbordjes (?).
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Bericht door meiborg »

Bedankt voor de tip! Ik heb er ook een besteld. Wel jammer, komt nog btw bij, ups, totaal toch nog €62,10 :?

Ach, die andere koste al bijna 100,- zonder versturen.

mvg Reinder
Gebruikersavatar
Elmopol
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 14 apr 2006, 23:20
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Bericht door Elmopol »

Duur zeg die verzending, maar je kunt in ieder geval aan de slag, ik ben benieuwd naar het resultaat!
Gebruikersavatar
Elmopol
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 14 apr 2006, 23:20
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe moet deze trafo op dit psu boardje?

Bericht door Elmopol »

Ik ben nog steeds benieuwd ;) Hoe gaat het met de bouw van je voeding?
Plaats reactie