Beginfase Transmissielijn ?!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door meiborg »

Sowieso naar de achterkant die TL opening, vooral met een voorover hellend ontwerp. Brengt weer allemaal moeiijk te berekenen poespas met zich mee, simpel houden die hap!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door John P »

Henkjan schreef:
...
[*]lucht blijft altijd even zwaar, maakt niet uit wat de marketing afdeling doet ;)
..[/list]
Er bestaat wel zoiets als dikke lucht maar dat belooft niet veel goeds.
dicke luft.GIF
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

hannesie schreef:
Dat weet ik wel Mark, ,maar als hij het hoort samen met misschien een andere gaat mogelijk zijn "obsessie" voor de TL wel de andere kant op. :D

Zien/horen is geloven, dus wie weet komt hij tot een andere keuze
Ik sluit ook niet uit dat ik terugkom op bassreflex. Het belangrijkste is het geluid natuurlijk. En de vorm is voor mij ook wel bepalend. Maar of dat nou TL, BR of wat dan ook is, is opzich niet zo belangrijk voor me. Het smalle eb licht achterover hellen ga ik wel voor.


Henkjan schreef:
een paar korte opmerkingen over TLs:
[*]opening aan de voorkant zou ik met een 2weg niet doen, met een 3weg geen probleem
Kan je uitleggen waarom? Er zijn tal van 2-weg TL speakers op de markt. En ja, daar is dan vast wel goed over nagedacht door mensen die erop gestudeerd hebben, maar ben benieuwd naar je motivatie.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door markbakk »

jaspervdakker schreef:
Kan je uitleggen waarom? Er zijn tal van 2-weg TL speakers op de markt. En ja, daar is dan vast wel goed over nagedacht door mensen die erop gestudeerd hebben, maar ben benieuwd naar je motivatie.
Wat komt er allemaal aan soorten frequenties uit die opening? Sowieso moet je bij elk open systeem je heel goed realiseren dat je de output van de achterkant van de drivers eigenlijk niet wil horen. Behalve dan bij dipolen e.d.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door Dan »

Tja, wat komt er voor soort frequenties uit die opening en wat doet de faseverschuiving met de som van het totale plaatje.
Ik heb wel een stuk gevonden dat met simulaties duidelijk maakt wat er gebeurt ongedempt en met verschillende mate van demping.
Zie http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 2X11000958
Vooral onderstaand plaatje zegt heel veel over wat er gebeurt omdat niet alleen de gewenste afgestemde frequentie wordt versterkt, maar ook ongewenst frequenties worden afgezwakt (of uitgedoofd). Na het dempen ziet het beeld er iets beter uit maar eigenlijk is een TL geschikt toepasbaar voor slechts een klein frequentiegebied. En zoals eerder opgemerkt kun je met demping niet alle rottigheid wegnemen.
1-s2.0-S0003682X11000958-gr7.jpg
1-s2.0-S0003682X11000958-gr7.jpg (18.79 KiB) 511 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door Tom Magchielse »

markbakk schreef:
Joh, da's al een oudje! En ik vind 'm niet de absolute top.
Hoewel transmissielijnen uitstekend kunnen werken, zijn het nogal trial-and-error-systemen. En hoewel we dank zij sheets van King wel beter kunnen simuleren, is en blijft een TL meer een gok dan een gesloten systeem of reflex (of ander vrij simpel massa-veersysteem). Ze hebben in mijn ogen klanktechnisch ook niet echt een voordeel en je krijgt doorgaans erg grote luidsprekerkasten.

Uiteraard werkt het systeem van fasedraaien door weglengteverschil best. Maar de ellende is en blijft dat je door het werkingsprincipe ook ongewenste dips en bulten in de responsecurve krijgt (fysische wetmatigheid). Je kunt dempingsmateriaal nu eenmaal moeilijk vertellen om te gaan werken als een smalbandig filter. Dus je zult altijd uitvoerig aan het experimenteren moeten slaan en vol moeten houden totdat je een acceptabel compromis bereikt van basweergave en interferentieverschijnselen op hogere frequenties.

Maar goed, dat is maar wat ik ervan vind. De uitvoering maakt of breekt meer dan eens het principe.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De hele theorie van de transmissielijn heeft maar een wankele basis, ondanks de pogingen van M.King, en is bij benadering niet zo goed doortimmerd als die van meer conventionele boxen. Het zwakke punt is dat je een theorie moet ontwikkelen voor iets dat niet klein is t.o.v. de golflengtes, maar in dezelfde orde van grootte ligt als de golflengtes. Allerlei grootheden, die we in de elektro-akoestiek graag gebruiken, zoals het concept van akoestische impedanties, verliezen dan hun betekenis. Probeer je die er toch in te knutselen, zoals King doet, dan wordt het er allemaal nie overtuigender op.
Tom
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door sietse »

Bouw een TL zoals wordt omschreven in onderstaand verhaal. Geen computer programma flauwekul :twisted: nodig en je zult, net als ikke, zeer tevreden met het eindresultaat zijn. :!: :!:
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 4&Itemid=2
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door sietse »

Maar de andere ontwerpen doen het ook goed maar daar hebt ikke geen ervaring mee. Beetje afgestompte TL-freak... :lol:
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

Allen,

Bedankt voor de informatie tot nu toe. Nog steeds ben ik er niet uit, maar ik wil binnenkort eens gaan luisteren naar de Thor om eens te luisteren naar een TL. Maar ook de Odin wil ik graag horen omdat deze dezelfde drivers gebruikt.
De Odin zou ik dan ook in vloerstaand willen hebben. Net als de eerste versie van hondasnl

Ik kom wel wat zelfbouw TL's tegen, maar dat zijn dan ook eenmalige bouwwerken van personen. Ik vind het dan ook wat gewaagd zoiets na te bouwen.
Hier is iemand die van een design van Troels een TL gemaakt heeft. http://www.troelsgravesen.dk/download/TJL3W_Ingvar.pdf
Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?


Wat ik me nog afvraag is het volgende.
Ik zie veel modellen waarvan de voorkant en achterkant even breed zijn. Kan ik een willekeurige kast ook zo maken dat de achterkant wat naar binnenloopt (smaller wordt). Met een lichte ronding vind ik wel mooi. Is dit mogelijk? Met natuurlijk wel hetzelfde volume van de kast.
Deze vorm blijft mij enorm aanspreken: http://www.troelsgravesen.dk/CNO-25-James.htm

Wanneer iemand nog een leuk ontwerpje te binnen schiet, dan hoor ik het natuurlijk graag.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door Zweitse »

jaspervdakker schreef:
Deze vorm blijft mij enorm aanspreken: http://www.troelsgravesen.dk/CNO-25-James.htm

Wanneer iemand nog een leuk ontwerpje te binnen schiet, dan hoor ik het natuurlijk graag.
Heeft wel iets weg van mijn Scanspeak Refernce Plus speakers.

Misschien is dit ook nog wel iets voor je.

http://www.frequence.dk/sider/pca-625i.htm
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

Zweitse schreef:
jaspervdakker schreef:
Deze vorm blijft mij enorm aanspreken: http://www.troelsgravesen.dk/CNO-25-James.htm

Wanneer iemand nog een leuk ontwerpje te binnen schiet, dan hoor ik het natuurlijk graag.
Heeft wel iets weg van mijn Scanspeak Refernce Plus speakers.

Misschien is dit ook nog wel iets voor je.

http://www.frequence.dk/sider/pca-625i.htm
Dit is inderdaad een beetje wat ik zoek ja.
Echter komt de totaalprijs voor alleen de drivers al op zo'n 900 euro.
Zijn er grote verschillen tussen een 2.5 weg en een D'appolito configuratie?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door Zweitse »

Geen idee, heb geen ervaring met D'appolito configuraties :mrgreen:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door sietse »

Als je een TL zou bouwen, dan geen appeltjes toestand maar 2,5 weg doen. Ik deed het in vroeger dagen ook met een gewoon 3 weg filter maar ik zal in een TL dat nooit weer doen.
Als we je nou eerst es zouden kunnen helpen met de keuze van de speakers, wordt de beslissing van type kast misschien wel wat gemakkelijker. Ongeacht TL of BR. :!: :!:
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door SuperKees »

Ik ben de cno 2.5 aan het maken !
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door sietse »

SuperKees schreef:
Ik ben de cno 2.5 aan het maken !
ìetsjes meer info over dat project?? Het zegt me even niks.
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

sietse schreef:
Als je een TL zou bouwen, dan geen appeltjes toestand maar 2,5 weg doen. Ik deed het in vroeger dagen ook met een gewoon 3 weg filter maar ik zal in een TL dat nooit weer doen.
Als we je nou eerst es zouden kunnen helpen met de keuze van de speakers, wordt de beslissing van type kast misschien wel wat gemakkelijker. Ongeacht TL of BR. :!: :!:
Transmissielijn in 2,5 weg is dan ook mijn wens. Of een br 2.5 weg :mrgreen:

Maar inderdaad, als jullie me op weg kunnen helpen zou dat fijn zijn. Haha
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

sietse schreef:
SuperKees schreef:
Ik ben de cno 2.5 aan het maken !
ìetsjes meer info over dat project?? Het zegt me even niks.
Ik ben ook benieuwd, ik weet welke je gaat maken maar ben ook benieuwd naar foto's/verhalen over de bouw!
Zoals de versie in de link in mijn start post vind ik m heeelemaal top...
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door SuperKees »

Ik heb de drivers binnen en ontwerp kast zo goed als klaar, zaagplannetje maken en mooi hout of bamboe platen voor de zijkanten zoeken tijdens vakantie. Doordat ik binnenkort ga trouwen heb ik door geldgebrek filter nog niet besteld :( ik wil originele kast bijna aanhouden maar dan als parralellogram 8 graden naar achter gekanteld ipv rechthoekig. Tijdens bouw ga ik zeker foto's plaatsen natuurlijk.
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

Kijk, dat klinkt goed! Ik wil de kast ook iets achterover laten hellen. Alleen zou ik de kast achter iets smaller willen maken met rondingen aan de zijkant. Alleen weet ik niet of dit 'zomaar' kan?

Ik zie je vorderingen graag wanneer je eraan begint...

Fijne kerst allemaal!!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door CoenvanDongen »

Deze?
http://www.troelsgravesen.dk/CNO-2.5.htm

..Dat zijn echt belachelijk mooie drivers!!
:foto:
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

CoenvanDongen schreef:
Deze?
http://www.troelsgravesen.dk/CNO-2.5.htm

..Dat zijn echt belachelijk mooie drivers!!
:foto:
Jep, dat is m. Mocht ik deze ook maken, dan vind ik deze vorn wel te gek! Deze heeft de ronding wat ik bedoel: http://www.troelsgravesen.dk/CNO-25-James.htm
Dus achterkant is wat smaller. Neem aan dat dit geen probleem is mits het volume gelijk blijft?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door Zweitse »

Ik zou wel goed uitkijken met al die schroeven in de zijpanelen. Veelal ga je die nadien door de lak heen zien.
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

*edit* 2x gepost, zie post hieronder.
Laatst gewijzigd door jaspervdakker op wo 26 dec 2012, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

Ja, dat denk ik ook. Proberen zonder schroeven, moet kunnen toch?
Nog iemand goede ideeen?

Ga nog niet maken, maar ideeen opdoen om de juiste werkwijze te kiezen.
jaspervdakker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beginfase Transmissielijn ?!

Bericht door jaspervdakker »

Heb afgelopen dagen weer wat bekeken aan mooie speakers die mij aanspreken, en de designs van Audio Physic vind ik ook erg mooi.
Zoals de Yara2, Tempo25 en Sitara25. zijn er zelfbouw ontwerpen die hier een beetje op lijken. Qua drivers zou ik graag gebruik maken van Seas, maar dat meer vanwege de looks. andere suggesties zijn welkom.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”