vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

rikpost schreef:
hannesie schreef:
Hmmmm.......!!

Hoe groot is de ervaring?
Hoe bedoel je Hans O:)
Gezien het feit dat ik al vele streamers heb gehoord en ook wel de verschillende CD spelers.

En dan lees ik een opmerking, als zou de Naim het niet haalt bij een goede CD speler, even niet kunnen plaatsen.
De verschillen met merken als Linn die er Streamers, en Naim met streamers die dan vergeleken worden met hun eigen CD spelers, dat heb ik al wel meegemaakt.
Ik zou de bewering als een streamer is minder als een CD speler niet durven maken.
Praten we over de prijs/kwaliteitsverhouding, dan kan dat nog al eens makkelijk een andere kant uit gaan.
In ieder geval, ik draai geen CD's meer, en heb mede door de betere uitlezing van de harde schijf ten opzichte van de optische lezer van de CD het voordeel, naar ik meen.

Ik wil hier nog wel eens een Top CD speler naast mijn huidige opzet willen horen, maar ik denk dat die het best wel eens kan verliezen.
Pas nog een Electrocompaniet gehoord, en werd er niet blij van.
ecc1_large.jpg
http://www.electrocompaniet.no/products ... /ecc1.html
Dan

Bericht door Dan »

hannesie schreef:
rikpost schreef:
hannesie schreef:
Hmmmm.......!!

Hoe groot is de ervaring?
Hoe bedoel je Hans O:)
Gezien het feit dat ik al vele streamers heb gehoord en ook wel de verschillende CD spelers.

En dan lees ik een opmerking, als zou de Naim het niet haalt bij een goede CD speler, even niet kunnen plaatsen.
De verschillen met merken als Linn die er Streamers, en Naim met streamers die dan vergeleken worden met hun eigen CD spelers, dat heb ik al wel meegemaakt.
Ik zou de bewering als een streamer is minder als een CD speler niet durven maken.
Praten we over de prijs/kwaliteitsverhouding, dan kan dat nog al eens makkelijk een andere kant uit gaan.
In ieder geval, ik draai geen CD's meer, en heb mede door de betere uitlezing van de harde schijf ten opzichte van de optische lezer van de CD het voordeel, naar ik meen.

Ik wil hier nog wel eens een Top CD speler naast mijn huidige opzet willen horen, maar ik denk dat die het best wel eens kan verliezen.
Pas nog een Electrocompaniet gehoord, en werd er niet blij van.
ecc1_large.jpg
http://www.electrocompaniet.no/products ... /ecc1.html
Laten we voorop stellen dat ik zelf niet de mogelijkheid heb om alles te luisteren, simpelweg omdat ik in een uithoek woon. De keren dat ik wel luister gaan er dingen mis.
De laatste keer kreeg ik muziek voorgeschoteld (in een HiFi zaak waar ze NAIM verkopen) waarbij de harde T's en slissende Ssen niet te ontkennen waren. Als ik dan vraag: hoor je dat niet? Krijg ik een heel verhaal te horen dat de opnamen tegenwoordig niet goed zouden zijn. Vervolgens sluit mijnheer een Marantz aan en het hele geluidsbeeld klopt weer.
Vervolgens krijg ik te horen dat audio streamers nog zo hun manco's hebben. Zelfs de hele dure.
Hetzelfde weten ze me te vertellen bij Audio Life, maar dan ongevraagd als ik informeer naar een audio streamer.

Dan begrijp ik niet wat er gaande is. Wil men mij geen streamer verkopen? Ik wil van de CD's af.
Uiteindelijk heb ik de Cambridge geluisterd waarna ik natuurlijk de recensies lees en begint men steevast over de kwaliteit van de meegeleverde dac. Daarom zeg ik ook dat het zo verdraaid moeilijk is om te achterhalen waar de problemen nou precies zitten. Als ik thuis muziek luister zit er tussen de verschillende productie zo ontzettend veel verschil dat ik me uberhaupt afvraag wie nou de norm bepaalt van hoe een goede opname zou moeten zijn.
Laten we het er maar op houden dat ik van mening ben dat het fenomeen streamer/dac nog niet uitontwikkeld is.
Als je je luidsprekers aanstuurt met DSP durf ik ook wel te beweren dat het niet vreselijk veel uitmaakt of je een NAIM koopt of een Cambridge omdat de DA conversie uiteindelijk in de DSP plaatsvindt.
Leuke discussie! Ik laat me overigens graag overtuigen van jullie gelijk en ik ben ook zeker van plan om de eerstvolgende ZBAmeeting te komen luisteren :D.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan schreef:
Als je je luidsprekers aanstuurt met DSP durf ik ook wel te beweren dat het niet vreselijk veel uitmaakt of je een NAIM koopt of een Cambridge omdat de DA conversie uiteindelijk in de DSP plaatsvindt.
Helemaal eens, daarom is het belangrijk dat je kiest voor een goede opzet. Sleutel daarbij is dat je zorgt voor een digitaal signaal van goede kwaliteit en modulair werkt. Voor de vinyl liefhebbers vereist dit een goede ADC. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt krijg je:
1. Digitale bron naar keuze
2. DSP voor room correction en scheidingsfilter
3. DA omzetting via een meerkanaals DAC naar eigen keuze
4. meerkanaals voorversterker/volumeregeling
5. Eindversterkers naar keuze voor volledig actief aangestuurde speakers of actief/passief hybride speakers (bijv. alleen de overgang tussen middentoner en tweeter passief gefilterd)
of
1. Digitale bron naar keuze
2. DSP voor room correction
3. DA omzetting via stereo DAC naar eigen keuze
4. stereo voorversterker/volumeregeling
5. eventueel nog een analoog actief filter
6. Een stereo eindversterker voor passieve speakers of (in geval van het analoog actief filter) een meerkanaals eindversterker voor actieve speakers of actief/passief hybride speakers.

Met een van deze twee opzetten hoef je geen enkele consessie te doen aan de kwaliteit, ook voor streaming als bron. Dat wil dan wel zeggen: modulair werken en geen apparaten waar van alles in zit waar je geen keuze meer voor kan maken.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Helemaal met je eens. :)
Dan

Bericht door Dan »

Hoe kan ik het niet met je eens zijn. Je bevestigt precies hoe ik er over denk :)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Leuk, ik refereerde aan de laatste zin van Jeroen.
Met een van deze twee opzetten hoef je geen enkele concessie te doen aan de kwaliteit, ook voor streaming als bron. Dat wil dan wel zeggen: modulair werken en geen apparaten waar van alles in zit waar je geen keuze meer voor kan maken.
Het is voor mij juist, het open blijven staan voor nieuwe ontwikkelingen, zoals ook toen de CD werd geïntroduceerd.
Maar ik wilde het eerst horen voor ik het ging gebruiken, en dan op mijn eigen installatie. :mrgreen:
rikpost

Bericht door rikpost »

Zo dan :!:

Bedankt voor de meningen en suggesties .
Het heeft mij ook geholpen om de dingen in hun perspectief te zien .
En inderdaad zo'n een speler is natuurlijk maar een onderdeel van de keten .
Als referentie zou ik dan in een winkel diverse spelers met elkaar kunnen vergelijken op een zelfde set.
Of mijn dv 12 sII mee nemen .

Ik heb besloten om op mijn gemak eens te gaan kijken wat ik wil .
Het lijkt mij handig als ik hem ook als hoogwaardigevoorversterker kan gebruiken ,gebruik nu een accuphase P 260 .
Ik heb geen idee hoe zich dat tot elkaar verhoud .
Maar dat betekend dat ik ook analoge ingangen moet hebben .

Ik draai ook nog platen ,voor het sentiment niet voor de klank :mrgreen:
Verder denk ik dat de meeste spelers gezien de recencies voor mij op een klankmatig niveau hoog genoeg presteren.

Ik draai boven nu via de pc over mijn tascam 144 .
Dat is niet de top maar voor het inregelen van de filters gaat het wel .
Ik heb nu wat tijd om esrieus te gaan meten en filtertjes bouwen .
als ik denk dat ik kwa meten een goede opzet heb gemaakt slep ik dedv 12 wel even naar boven.

Ps wat zou uiteinedelijk beter zijn met een NAS draaien of pc of maakt het niet uit :?:
Kan een NAS in dezelde ruimte staan als waar je luisterd ,met een pc ving ik dat gezoem niks .
En is er nog een limiet aan de lengte van een netwerk kabel of usb ,want ik wil dan wel bedraad spelen .
Meeste spelers hebben een beperkte bitrate over eendraadloos netwerk :!:
Heb ook begrepen dat je een gapeles spelermoet hebben wil je live muziek draaien ivb pauze tussen de nr .s .

Zo wat een verhaal dit gaat iemand nooit helemaal lezen natuurlijk =;
Dan

Bericht door Dan »

Ik heb besloten om op mijn gemak eens te gaan kijken wat ik wil .
Het lijkt mij handig als ik hem ook als hoogwaardigevoorversterker kan gebruiken ,gebruik nu een accuphase P 260 .
Ik heb geen idee hoe zich dat tot elkaar verhoud .
Maar dat betekend dat ik ook analoge ingangen moet hebben
De MS6 heeft geen analoge ingangen, wel digitale. Dat betekent dat je de dac van de MS6 kan gebruiken voor andere digitale bronnen. Ik gebruik een Rotel 1570 processor om alles aan elkaar te knopen. Misschien niet absoluut het beste apparaat, maar voor de 1200€ die ik er destijds voor betaald heb wel de beste value for money.
Ik draai boven nu via de pc over mijn tascam 144 .
Dat is niet de top maar voor het inregelen van de filters gaat het wel .
Ik heb nu wat tijd om esrieus te gaan meten en filtertjes bouwen .
als ik denk dat ik kwa meten een goede opzet heb gemaakt slep ik dedv 12 wel even naar boven.
Ik gebruik Foobar (XBMC gaat ook) om muziek naar mijn MS6 te streamen. Als je een netwerkkabel gebruikt gaat dat tot 24/96 goed. Als je een USB kabel gebruikt kun je tot 24/196 streamen maar in kwalitatief opzicht is dat onzin naar mijn bescheiden mening.
Ps wat zou uiteinedelijk beter zijn met een NAS draaien of pc of maakt het niet uit
Kan een NAS in dezelde ruimte staan als waar je luisterd ,met een pc ving ik dat gezoem niks .
En is er nog een limiet aan de lengte van een netwerk kabel of usb ,want ik wil dan wel bedraad spelen .
Als je een NAS gebruikt en je zet 'm in je meubel op iets zachts dan hoor je hem niet zoemen/brommen. Bedraad spelen is eigenlijk altijd beter hoewel draadloos ook best goed gaat.
Heb ook begrepen dat je een gapeles spelermoet hebben wil je live muziek draaien ivb pauze tussen de nr .s .
De MS6 speelt inmiddels gappless af.

Nou, het lijkt inmiddels wel of ik aandelen heb in Cambridge maar dat is natuurlijk niet zo. Ik vind het gewoon een fijn apparaat omdat het dedicated is en ik geen TV aan hoef te zetten om hem te bedienen. Ik kan hem met mijn SGII bedienen en voor de Iphone/pad/pod is er ook een app beschikbaar. Grappig hoor, muziek van je PC via Foobar bediend met je SGII :rofl:
rikpost

Bericht door rikpost »

kijk zo leer ik elke keer weer bij !
Bedankt voor de info Dan O:)
rikpost

Bericht door rikpost »

markbakk schreef:
jeroen_d schreef:
Zet achter je bol een geinverteerde hoorn, waarbij de opening net zo groot is als de effectieve conusdiameter van de middentoner.
Boks Betonboringen doet graag zaken met je :mrgreen: Maar een kernboor met statief huur je ook zo bij Boels of Bo-Rent.

Ik had ook aan deze oplossing gedacht (uiteraard...), maar ik wilde het niet opschrijven nádat Rik z'n bollen had ontkist. Zo kun je als forumlid ook wel eens zitten slapen hè?

Waarschijnlijk lost het ruimhartig gebruik van wol of schuim je probleem afdoende op. Het voordeel van de bolvorm is dat je resonanties prima terugziet in de impedantiemeting. Die kun je met LIMP en elke PC met geluidskaart plus wat weerstandjes uitvoeren, en dat ben je wel aan jezelf verplicht wanneer je met units van meneer Skaaning aan de gang gaat.

Hallo lui ik ben zo ver dat ik serieus wil gaan meten .
Ik zou de bol graag willen optimaliseren in zijn werkgebied .
Kan iemand mij uitleggen hoe ik zo'n impedantie meting moet doen .
Ik zou graag inzicht krijgen in de mate van vervorming al dan wel niet aanwezig
serum

Bericht door serum »

Bij een impedantiemeting kijk je naar de impedantie in het frequentieverloop. Is deze rimpelig, dan wil dat zeggen dat de speaker veel terugkoppeling/vervorming op het oorspronkelijke signaal op pakt. (een luidspreker wekt energie op, zodra de conus beweegt. Het is dus een microfoon)je moet deze impedantiemeting interpreteren, los van het normale impedantieverloop, volgens fabrieksopgave, rekening houdend met resonantiefrequenties en in te zetten werkgebied van een speaker. Een speaker geeft op gebieden waar hij een hogere H2/H3 vervorming heeft ook een vervelender impedantieverloop (h2/h3 vervormingen kunnen bv. komen door conus/ophanningsresonanties, hier kan je niet veel aan wijzigen). op de probleemgebieden wekt je luidspreker dan energie op, welke je terug ziet in rimpeltjes in je impedantieverloop. Ik weet niet welke software je gebruikt voor deze metingen, maar pas geen smoothing toe bij een dergelijke meting. Je wilt juist een grillige meting boven tafel krijgen.

Dit is trouwens niet iets wat bij een bolluidspreker extra duidelijk naar voren komt, dit is bij iedere speaker het geval;

Je kan aan de hand van deze variaties bepalen waar de probleemgebieden in je luidspreker zitten. (bv. golflengte uitrekenen op 1, 1/2 1/4e lambda)

Met deze methode kan je perfect de demping bepalen in je luidspreker. Zie je deze rimpels afnemen, dan weet je dat je qua demping op de goede weg bent. Zie je de rimpels niet verder afnemen, dan weet je dat je er genoeg demping in zit.

Als je de bijlage bekijkt (gevonden op hometheatreshack) zie je dat de meting een relatief glad deel laat zien en een rimpelig deel tussen de 100 en de 400hz. Dit is voor deze speaker een probleemgebied.

Kijk hier eens naar; Dayton WT3; een klein ready set go apparaatje. als je zoekt op google plaatjes naar dayton wt3 impedance measurement, zie je een aantal metingen gedaan met dit apparaatje. Ik heb geen idee of je bij deze de smoothing al dan niet kan aanpassen.
Bijlagen
impedantie
impedantie
rikpost

Bericht door rikpost »

Hallo Serum bedankt voor je reactie O:)

Ik meet met Arta de smooting kan ik instellen op 1/1 t/m 1/24 standaard staatie op 1/3 .
Het nut van smooting ontgaat mij overigens enigsinds ,mischien kun jij mij wat wijzer maken.
Want als ik meet op 1/3 en denk een aardig beeld te hebben .
Zet ik hem bv op 1/1 dan is hij veel vloeiender en zet ik hem op 1/24 dan is het berg en dal :?:

Maar als ik het goed begrijp moet ik gewoon een near field meting maken .
En dan een vergelijk trekken met de curve van de fabriekant .
Of zou ik hem zelf eerst in een IEC Baffle moeten meten .

Je hoord het al :?: :?: :?: :mrgreen:
serum

Bericht door serum »

Smoothing is niets meer dan middelen; (een gemiddelde punt zetten op de overall SPL op de frequentie)

op bv. 1/48e oct, zet hij om de 1/48e db een marker, waarbij hij naar de aangrenzende frequenties kijkt en hierin middelt. Bij 1/3e oct doet hij ditzelfde, alleen kijkt hij naar een groter aangrenzend gebied en trekt hier een gemiddelde op en plaatst een marker (om de 1/3e octaaf)

Een octaaf is een verschil in 1:2 tussen frequenties. Tussen een toon van 20 hz en 1 van 40 zit 1 octaaf. Tussen een toon van 10000 hz en 20000 hz zit ook 1 octaaf. (het relatieve frequentiegebied tussen de laatstgenoemde is veel groter dan de eerste) zitten er tussen de ene 20hz verschil is de andere 10000 hz verschil.

met 1/3 smoothing krijg je duidelijk in kaart wat je laagweergave doet op de luisterplek en hoe je laag/mid/hoog afstemming is.

in een reflectiearme of geluidsdode kamer kan je met minder smoothing werken. Evenals bij close-range metingen

Er zijn maar weinig mensen die een akoestisch dode ruimte hebben, in normale omstandigheden is het zo; Hoe verder je van je speaker af meet, hoe zo'n grotere smoothing je toepast (eerder 1/6oct dan 1/48e oid). (Kamer)reflecties spelen op langere afstanden een grotere rol dan op close-range. Hoe dichter je bij de speakers meet, hoe minder smoothing dat je toepast. (eerder 1/48e of geen dan 1/3e)

Een impedantie meting is trouwens een meting in het circuit zelf; je meet dus echt aan de woofer zelf op de aansluitterminals (elektronisch) zonder microfoon.

Om met impedantiemetingen te bepalen wat je moet doen qua demping cq schotten in je behuizing meet je in de uiteindelijke behuizing zelf.
rikpost

Bericht door rikpost »

oke duidelijk verhaal over die smoothing.

Ik denk dat ik niets anders dan reflecties heb hier ,het is ook vrij klein voor zulke speakers .
Oppervlak valt wel mee maar weinig m3.
img004.jpg
Ik heb de units individueel gemeten op de 12"na dat heeft toch weinig zin hier.

Als ik dan de software de delay laat uitrekenen en ik ga meten klopt er geen bal van :?

Ik heb dus de delay zelf ingesteld zo als jij eerder in dit topic aangaf, een zo groot mogelijk gat trekken en dan ompolen.
Dit resultaat heb ik er uitgekregen.
totaal rechter speaker.jpg
Met die instellingen geeft software aan dat dit de verwachte curve is.
Met rood omcircelt :!:
Naamloos.jpg

Moet wel zeggen dat ik nu al een heel prettig klinkende luidspreker heb staan die niet vermoeid .
Al is het dan even mp3 over de tascam us144

Maar het is dus niet mogelijk om eventuele vervorming buiten de bol te meten :?:
Niet dat het mij opvalt maar to be shure :!:
serum

Bericht door serum »

Zou het kunnen dat de units onderling een andere poling hebben? (plus op plus en min op min geeft voorwaartse konusbeweging ipv achterwaartse oid)?

Je software houdt denk ik geen rekening met de onderlinge afstand van de units en het verschil in afstand/diepte. Meet eens op een andere hoogte. Kijk eens wat dan de uitkomst is? Heb je toevallig iets ingesteld met delay?

Het crossoverpunt op de 1,8khz is niet optimaal; de som van het laag/mid (blauwe lijn?) is iets lager dan de output van het laag en het mid individueel. Dit is een indicatie dat er iets niet klopt in het fase-gedrag. (nogmaals, meet eerst eens op een andere hoogte) uiteindelijk gaat het om de meting op oorhoogte op de luisterplek. Ik neem hierom een denkbeeldige as vanaf het centrum van de units naar de luisterplek en meet op 1 of 2 meter afstand op deze 'denkbeeldige' hoogte.

Je kan ook prima tussen de units zelf meten (mic tussen de units in plaatsen) je ziet dan snel genoeg of er fase-problemen zijn of niet.

door het afvalgedrag van het mid en het hoog zie je daar keurig een verzwakking op het cross-over gebied. Op het laag/mid zie je dat de crossover punten elkaar redelijk overlappen. Ik kies er voor om een filter individueel in te stellen (als je de woofer instelt op 800hz x-over lowpass dat het mid niet automatisch ook op 800hz highpass springt. Weet niet hoe dit in jouw software geregeld is, maar dit is wellicht iets om eens mee te spelen.
rikpost

Bericht door rikpost »

serum schreef:
Zou het kunnen dat de units onderling een andere poling hebben? (plus op plus en min op min geeft voorwaartse konusbeweging ipv achterwaartse oid)?

dan zou ik wel hebben zitten slapen met aansluiten maar ik zal het een keer extra nalopen

Je software houdt denk ik geen rekening met de onderlinge afstand van de units en het verschil in afstand/diepte. Meet eens op een andere hoogte. Kijk eens wat dan de uitkomst is? Heb je toevallig iets ingesteld met delay?

de software trekt vanzelf de delay goed (zou moeten) maar dat werkt niet goed ,wellicht ruimte gerelateerd?

Ik heb overigens gekeken naar de confidence 5 van dynaudio daar crossen ze de mid op 800tot4000 en de tweeter van op 2000 met een 1e orde filter :?

Het crossoverpunt op de 1,8khz is niet optimaal; de som van het laag/mid (blauwe lijn?) is iets lager dan de output van het laag en het mid individueel. Dit is een indicatie dat er iets niet klopt in het fase-gedrag. (nogmaals, meet eerst eens op een andere hoogte) uiteindelijk gaat het om de meting op oorhoogte op de luisterplek. Ik neem hierom een denkbeeldige as vanaf het centrum van de units naar de luisterplek en meet op 1 of 2 meter afstand op deze 'denkbeeldige' hoogte.

ga ik proberen ,op de luisterplek meten !
al ga ik dan wel mega reflecties meten ,haal ik die er dan helemaal uit met de gating?
Overigens heb ik een cros over op 100 /1000/6000 hrtzdus die dip op 1800 is iets anders

Je kan ook prima tussen de units zelf meten (mic tussen de units in plaatsen) je ziet dan snel genoeg of er fase-problemen zijn of niet.

dus als ik strak tussen de units meet zeg tussen de teeter en midrange en apart tussen bas/mid en midrange zou ik een goed beeld moeten krijgen .
Op welke afstand praten we dan over?

door het afvalgedrag van het mid en het hoog zie je daar keurig een verzwakking op het cross-over gebied. Op het laag/mid zie je dat de crossover punten elkaar redelijk overlappen. Ik kies er voor om een filter individueel in te stellen (als je de woofer instelt op 800hz x-over lowpass dat het mid niet automatisch ook op 800hz highpass springt. Weet niet hoe dit in jouw software geregeld is, maar dit is wellicht iets om eens mee te spelen.
Alles is individueel instelbaar ook de slopes bv hi pas en lowpas kan ik diverse orde en filtertype kiezen .ik doe nu alles op 24db linkw[/colo

overigens klinkt het met rock minder prettig dan met bv Dire Straits ,nu heb ik dat nooit lekker vinden klinken in die ruimte maar het zou een indicatie kunnen zijn .
Ik moet de mid en tweeter al behoorlijk dempen ik denk dat die schuine wand daar debet aan is.

Ik heb overigens wat info gezocht op de confidence 5 waar de mid en tweeter in gebruikt .
de mid word daar al op 800 hrtz ingezet tot 4000 en de tweeter van af 2000.
dit alles met een 1e orde filter :?:

Dynaudio zegt zelf overigens iets anders zie ik .
Zie bijlage
Confidence5.pdf
(22.8 KiB) 193 keer gedownload
serum

Bericht door serum »

Met een klein batterijtje is dit eenvoudig te testen. Ik denk dat je er van uit kan gaan dat dit wel in orde is, als alle units uit dezelfde fabriek komen. Het zou erg typisch zijn als dit niet het geval is.

Delay is niet altijd goed om automatisch te laten bepalen Dit moet eigenlijk in een dode ruimte. gewoon het fysieke verschil opgegeven is een mooi startpunt. kijk bij je metingen eens wat de natuurlijke afval van je speakers doet. Het kan zijn dat je met een 24db/oct op bv. 40db/oct uitkomt. Ik ken de specifieke units van Dynaudio niet, maar het kan dus zijn, dat ze met een 6db/oct filter op 12 of 18db/oct oid resultaat komen. Een ongefilterde woofer kan toch nog op 12db/oct afvallen. Snap je?

Probeer voor de aardigheid eens wat minder steile filters. Ik vind persoonlijk de natuurlijkheid/realistische weergave van een speaker beter met een minder steil filter. ik staarde me eerst ook blind op 24/48db/oct filters, omdat het kan met DSP, maar een natuurlijke stem is moeilijk om goed neer te zetten op die manier. Natuurlijkheid meet je niet, dat hoor je. Een tweeter die bv. iets te hard staat (al is het maar 1db) trekt de stemmen op de s-klanken meteen naar de luidsprekers zelf toe. Terwijl de tweeter 1 db zwakker de stemmen perfect in het midden laat staan. (ook al is je tweeter gecrossed op 4,5khz) het zijn hier kennelijk de hogere harmonischen die hier parten spelen. 1 db vind je niet echt terug in je meting, maar maakt klankmatig een behoorlijk verschil.

Ik sla trouwens graag dingen op bij het filteren met de nodige opmerkingen. Handig om later niet op het punt te komen dat je denkt 'eerst klonk het volgens mij beter' Die discussie wil je niet met jezelf.. :sure:

Die overlap in de confidence is wel opmerkelijk; ik laat persoonlijk mijn mid ook liever wat hoger doorlopen, voor de natuurlijkheid. Kennelijk doen zij hetzelfde, alleen loopt de tweeter nog netjes mee. Misschien een rendementsprobleempje in dat gebied voor het mid of de tweeter?
rikpost

Bericht door rikpost »

Nou ik heb eerst maar eens tussen de low mid en mid tweeter afzonderlijk gemeten.
is dit goed ,impuls.jpg
Alles is overigens goed aangesloten :wink:
Dit is de impuls respons van de meting tussen de mid woofer en de mid crossover op 1000 hrtz
rechter luidspreker tussen low mid en mid ,tweeter en woofer muted.jpg
Hier lijkt mij het fase gedrag, goed voor zo ver ik dat kan beöordelen dan :!:

Het volgende is met een meting tussen de mid en tweeter .
Dit laat toch wat anders zien dan de totale meting van gisteren
impulse respons tussen tweeter en mid met filter 1 ,rechter luidspreker.jpg
rechter luidspreker tussen tweeter en mid ,mid woofer en woofer muted.jpg
Hier gaat het duidelijk fout .
Vanmiddag heb ik weer even tijd eens kijken of ik dat er uit krijg .
Ik zal dan ook de mid op 4khz crossen :!:
Mochten er dingen zijn die jullie opvallen, Shoot :!: :!:
Geen idee of die impulse respons plaatjes kloppen volgens mij meet ik een hoop reflecties ,het is moeikijk om te bepalen waar de eerste begint.
rikpost

Bericht door rikpost »

Zo dan weer even aan het prutsen geweest :cry:
En misschien kan ëen van jullie meetgoeroes mij iets uitleggen.
Ik heb de fase gecontroleerd door tussen de units te meten als ik dan tussen de tweeter en de mid meet zat dat niet goed (zie vorige post)
dip zonder tweeter ompool.jpg
Als ik het filter dan zo instel ddat ik de fase tussen de mid en tweeter goed heb .
En dan hetzelfde doe met de laag mid en mid en ik neem dan het totaal plaatje ,dus in drieweg krijg ik dus het bovenstaande.

Heeft iemand daar een verklaring voor :?: :?: :idea:

Als ik de tweeter dan weer ompool krijg ik het onderste plaatje
meting met tweeter ompool.jpg
serum

Bericht door serum »

Houd er rekening mee dat op 4000hz je een golflengte van 8cm hebt. als je de mic 1 cm verplaatst geeft dit al een andere meting. Dergelijke fase-metingen tussen de units in zijn praktischer voor het mid/laag.

Verplaats de mic maar eens een stukje.

in een impuls respons zie je weinig. Een watervaldiagram is veel rijker aan informatie.

Die piek in de frequentierespons bij 1khz, wat is de binnenmaat van deze klankkast?
rikpost

Bericht door rikpost »

[quote="serum"]Houd er rekening mee dat op 4000hz je een golflengte van 8cm hebt. als je de mic 1 cm verplaatst geeft dit al een andere meting. Dergelijke fase-metingen tussen de units in zijn praktischer voor het mid/laag.

Hallo Serum ik heb op diverse afstanden gemeten zie de gegevens
meting tussen mid en hoog op 50 cm afst.jpg
meting tussen mid en hoog 75 cm afst.jpg
meting tussen mid en hoog op 100cm afst.jpg
meting tussen mid en tweeter op 75cm en 30 gr.jpg
er zit niet zo veel verschil in de metingen in iedergeval is de fase correct bij 4000hrtz

Verplaats de mic maar eens een stukje.

in een impuls respons zie je weinig. Een watervaldiagram is veel rijker aan informatie.

ehhhhhhhh : :?: :?:

Die piek in de frequentierespons bij 1khz, wat is de binnenmaat van deze klankkast?[/quote

De binnenmaat van de bol is 28cm maar er zitten 4 schotten is en 50 gr Twaron per ltr

Ik heb hem ook nog even als drieweg ingeregeld en gemeten op 1,3 mtr afstand ,tenminste ik neem aan dat je de hele golflengte moet hebben voor een meting :?:
Dan zou ik van 250hrtz meten .
De impulse respons laat dan al heel veel reflecties zien ,het is moeilijk om te bepalen waar de marker moet komen :(
Bijlagen
meting tussen mid en tweeter op 75cm en 30 gr.jpg
serum

Bericht door serum »

Sorry voor het misverstand; Ik bedoelde verschil in hoogte. Niet zozeer afstand.

meen je dat serieus? 50gr per liter is geen typo? ik vond 10 gr/l al aardig proppen! 50 is echt te veel! 10 gram/l is al flink gevuld.

Kan je in je applicatie niet wat instellen qua gevoeligheid/weergegeven puls-lengte? bij mijn dlsa-pro zie je met de standaard instellingen ook niet veel in de grafiek; als je de gevoeligheid (schaalverdeling) aanpast, en evt inzoomt zie je wel duidelijk wat je oorspronkelijke signaal is en wat reverb is.
tenminste ik neem aan dat je de hele golflengte moet hebben voor een meting
Nee, het drukverschil in tijd is er sowieso; bij een close-range meting pak je de onderste octaven ook al op.
rikpost

Bericht door rikpost »

serum schreef:
Sorry voor het misverstand; Ik bedoelde verschil in hoogte. Niet zozeer afstand.

meen je dat serieus? 50gr per liter is geen typo? ik vond 10 gr/l al aardig proppen! 50 is echt te veel! 10 gram/l is al flink gevuld.
ehh sorry ik bedoelde 5 gr de liter ,ik had eerst 10 gram maar dan zit er geen leven meer in :(

Kan je in je applicatie niet wat instellen qua gevoeligheid/weergegeven puls-lengte? bij mijn dlsa-pro zie je met de standaard instellingen ook niet veel in de grafiek; als je de gevoeligheid (schaalverdeling) aanpast, en evt inzoomt zie je wel duidelijk wat je oorspronkelijke signaal is en wat reverb is.
Daar ga ik naar kijken ,ik heb vandaag niet zo veel tijd ivb eetfestijn voorbereiden :mrgreen:
tenminste ik neem aan dat je de hele golflengte moet hebben voor een meting
Nee, het drukverschil in tijd is er sowieso; bij een close-range meting pak je de onderste octaven ook al op.
oke dan kan ik wel wat schoner meten ,misschien close range per speaker de EQ optimaliseren .
Ik neem aan dat ik de delay ook uit kan rekenen door het fase verschil op te meten met een rolmaat en een rij ,of gaat dat niet op :?:
Laatst gewijzigd door rikpost op wo 26 dec 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
piet1955

Bericht door piet1955 »

Hoi Rik,
je bent lekker op gang gekomen.
Ik regel de DSP af als laatste op de luisterplaats, maar voordat ik dat doe meet en tune ik hem eerst een beetje, 1 a 2 dB, aflopend vanaf ~1 KHz op 1 meter gemeten tussen tweeter en mid.
Haal dan alleen de grootste bulten en dalen er uit. Niet op micro details gaan DSP'n.
Daarna ga ik eerst veel luisteren. Vaak ben ik dan al tevreden, maar soms moeten dan de bassen nog wat aangepast.
In die fase zit ik nu. Kamer invloeden compenseren.
Klinkt het dan naar tevredenheid meet ik nog een keer op de luisterplaats, meer ter info om te kijken of het luisteren ook zo te zien is in de meeting.

Voor de delay/fase meet ik idd gewoon met een meetlat, ik zorg er dan voor dat al de afstralende oppervlakken in een rechte lijn liggen. (begin van de spreekspoel) Maar dat wil nog niet zeggen dat alles dan ook in fase speelt, er is ook nog zoiets als elektrische fase.
Die vind je door op je scheiding frequenties in te zoomen en dan te kijken of het netjes optelt, als je LR filtert dan moet -6db punt op je scheiding frequentie liggen. Als ze dan netjes in fase zijn krijg je een rechte frequentie karakteristiek op die scheiding frequentie. Lopen ze flink uit fase dan meestal ook een flinke dip. Zo speel ik dan een beetje met de delay om de meest nette overgang te krijgen.
rikpost

Bericht door rikpost »

hoi Piet.

Als ik de boel of de luisterplaats meet en in regel klinkt het inderdaad gewoon het best .
Wel zie ik een heleboel ellende in de impuls respons ,het is bijna niette zien waar de marker gezet moet worden ,dit moet wel de ruimte zijn.
De speakers staan in de nis van de dakkapel en reflecteren daarna op de schuine wand ,zie eerder shetsje
Ik moet om een beetje acceptabele verhouding te krijgen de mid 4 db dempen en de tweeter 6db .
Snap er geen hout van :!: :?:
Naar mijn weten zijn het gewoon 8 ohm uitvoeringen net als de low mid va AT .
De 12"demp ik ook 6 db maar dat heeft met de M3 van de ruimte te maken.

Het kan al erg goed klinken ,met bv klassiek ruik je bij wijze het hout van de violen .
En met Private investigations komt de gitaar er prachtig uit met dan weer de enorme dynamiek van de drums ,echt prachtig.

Maar als ik dan wat prog rock of metal wil draaien zoals Dream theatre gaat het fout :(
De tweeter en de mid kunnen het niet zijn naar mijn mening de 12"" ook niet die loopt maar tot 100hrtz op het moment.
Dus of het probleem zit hem in de ruimte ,het is een zolder met schuin dak !
Of het is de bol ](*,) ](*,) ](*,) .

Ik heb er in de dsp ook al een keer een tweeweg van gemaakt met enkel de tweeter en de bol ,zelfde probleem !

Ik denk dat ik de AT maar eens in een open baffle schroef ,of even een behuizing maak met de ideäle verhoudingen .
Of de boel naar beneden slepen ,dan maak ik een proef opstelling met enkel de bol en de tweeter .

Op dit moment weet ik het even niet meer :(

Ik begin een beetje een idee te krijgen hoe Walt zich voelt :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”