Staal!Vinculum schreef:Of je moet het bijv 10mm perspex doen ofzo. Dat is dan wel weer stoer. Bijzonder project dit.
vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Vinculum schreef:Dit ontwerp is voor mij een grote JA!
Misschien alleen niet die forse plank om de bollen op de plaatst te houden. Of je moet het bijv 10mm perspex doen ofzo. Dat is dan wel weer stoer. Bijzonder project dit.
Bedankt het was maar concept natuurlijk .MechanicalAnimal schreef:![]()
Staal!Vinculum schreef:Of je moet het bijv 10mm perspex doen ofzo. Dat is dan wel weer stoer. Bijzonder project dit.
Maar de maten zijn het wel ongv zo, met 38 mm mdf voor de laag kast kom ik dan op ongv 100ltr netto .
Dat is ruim maar er komt dan ook nog aardig wat bracing in .
Wat dat perspex betreft is wel een leuk idee ,al denk ik dat 1cm te dun is maar dat kun je in alle maten laten maken.
Ik zou de kopse kanten nog donker kunnen maken en onder de bevestiging led verlichting kunnen maken .
Dan is de plaat zelf verlicht ,of is dat te veel bling bling
Ik dacht zelf in de eerste instantie aan geschuurd RVS .
Plakken op hout .
Maar ik had het een beetje laten varen omdat de tweeter op 1.4mtr hoog komt .
Of zou dat geen probleem geven
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik heb zo een vermoeden dat als je die constructie gaat maken, je de staande houder voor de bollen moet verwerken/verankeren laten doorlopen in de onderkast i.v.m. met de construktie-stijfheid.
Als je hem wilt verlichten kan je een schakelaar maken voor aan en uit, of mee laten lopen met muzieksignaal.
Muziek en er is licht.
Als je hem wilt verlichten kan je een schakelaar maken voor aan en uit, of mee laten lopen met muzieksignaal.
Muziek en er is licht.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
hoi Hans .
Goeie ! <dat van die constructie dan he ,niet de verlichting!
Al komt de onderste bol op de laagkast te staan .
Die andere twee worden gewoon van styropor met een laagje polyester.
Maar ik weet het allemaal nog niet
Goeie ! <dat van die constructie dan he ,niet de verlichting!
Al komt de onderste bol op de laagkast te staan .
Die andere twee worden gewoon van styropor met een laagje polyester.
Maar ik weet het allemaal nog niet
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Iemand nog een een mening mbt de tweeter op een hoogte van 1.4 mr te zetten 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat wordt op een hoge stoel zitten................... of naar beneden richten.
Je kunt ook nog de midden en hoog bol omwisselen.
Zou een tweeter nooit zo hoog zetten, ervaring zegt op oor hoogte.
Je kunt ook nog de midden en hoog bol omwisselen.
Zou een tweeter nooit zo hoog zetten, ervaring zegt op oor hoogte.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik zou idd ook het midden en de tweeter omdraaien, maar dat is wel zonde van het mooie model wat jij daar geschetst heb 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Was ik al bang voor , nou ja ik heb nog de winter om wat te verzinnen .
De bol boven en de tweeter en de mid op een soort avelon achtige baffle is denk ik ook wel mooi .
En dan de bol onder en boven vast maken in plaats met van die doorlopende wangen .
Van het weekeind maar eens wat schetsen
Bedankt voor de reactie,s
De bol boven en de tweeter en de mid op een soort avelon achtige baffle is denk ik ook wel mooi .
En dan de bol onder en boven vast maken in plaats met van die doorlopende wangen .
Van het weekeind maar eens wat schetsen
Bedankt voor de reactie,s
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Daar is niet zo heel veel winst te behalen .
Dan word hij ook wel erg diep .
Dan word hij ook wel erg diep .
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
..en de eerste bol een beetje laten verzinken in de kast?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Bedankt voor de suggestie maar ik zie zo even niet hoe ik daar iets moois van kan maken 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik kan nu helaas geen mooie sketchup tekening maken dus je moet het maar even met mijn elite paper skills doen
De tweeter bol zou ik naar beneden richten dan kan hij best wel hoog zitten zonder dat je op een ladder moet zitten.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Wat je verder ook doet, realiseer je dat je met de units zo ver uit elkaar wel een luisterafstand van minstens zo'n 2,5 à 3 meter moet hebben. Dichterbij integreert het afstralen van de verschillende units gewoon niet fijn. En het wordt ook nog een aardige klus om dit systeem door te meten.
Gaat wel een mooie richting op, dit project.

Gaat wel een mooie richting op, dit project.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Of idd die baskast lager maken dan wel weglaten.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat heeft BMW natuurlijk ook ,maar ik blijf het volume nodig hebben dus dan moet ik hem eerst groter makenCoenvanDongen schreef:..en de eerste bol een beetje laten verzinken in de kast?
Ha Ha bedankt hoor ziet er inderdaad leuk uit zo ,in werklijkheid krijg ik die verhoudingen zo niet helaas.Vinculum schreef:Ik kan nu helaas geen mooie sketchup tekening maken dus je moet het maar even met mijn elite paper skills doenDe tweeter bol zou ik naar beneden richten dan kan hij best wel hoog zitten zonder dat je op een ladder moet zitten.
Meten op 3mtr gaat id niet goedkomen denk ik ,of ik moet het dan buiten doen ,markbakk schreef:Wat je verder ook doet, realiseer je dat je met de units zo ver uit elkaar wel een luisterafstand van minstens zo'n 2,5 à 3 meter moet hebben. Dichterbij integreert het afstralen van de verschillende units gewoon niet fijn. En het wordt ook nog een aardige klus om dit systeem door te meten.
Gaat wel een mooie richting op, dit project.![]()
In iedergeval weer bedankt voor het meedenken
Ik ga op mijn gemak alles eens overwegen ,maar het moet wel ëën systeem worden de baskasten apart zetten zie ik niet zitten.
Eerst nog maar eens wat expirimenteren .
Helaas is wel mijn DV17 om zeep die ik boven gebruikte .
misschien een mooi moment om mij eens in het streamen te verdiepen .
Nog mensen hier met goede alternatieven ,lees goekoper maar net zo goed .
Ik denk dan aan Niam en Linn ED
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ehmmmm, Cambridge Magic Stream 6? 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Een mid heeft zo min mogelijk sphere nodig, een tweeter mag juist meer (baffle) hebben. Dus, een tweeter in een grotere bol is niet verkeerd vanuit vorm volgt functie...
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik heb hem opgezocht ,indrukwekkende recensiesDan schreef:Ehmmmm, Cambridge Magic Stream 6?
Al word er wel gezecht dat het niveau van bv Niam niet gehaald word .
Valt mij echter wel op dat een hoop ook met smaak van klankkleuren te maken heeft .
Dus of beter of slechter een personlijke voorkeur heeft is mij in deze niet helemaal duidelijk ,zo goed istie dus in ieder geval wel.
Ik ga mij er eens in verdiepen ,het is bijna kerst tenslotte
Hoi Wouter ,bedankt .wouter schreef:Een mid heeft zo min mogelijk sphere nodig, een tweeter mag juist meer (baffle) hebben. Dus, een tweeter in een grotere bol is niet verkeerd vanuit vorm volgt functie...
blijft wel het feit dat de units zo wezenloos ver uit elkaar liggen .
Ik heb het ook overwogen uiteraard .
Ik heb ook luidsprekers gehoord met een vlakke baffle ,setje 40000 eurie . waar ik bijna voor wilde aplautiseren.
Ik wil maar zeggen dat moet ook gewoon goed kunnen klinken .
Wel moet die bol wat individuëler .
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Het is heel lastig te beoordelen. De Naim is misschien beter maar het is gewoon een feit de een streamer, of eigenlijk de Dac in de streamer, het niet haalt bij een goede CD speler. Ik vond de Naim op een paar CM8 speakers heel slisserig klinken. Maar dan, ligt dat nu aan de bron of aan de streamer?rikpost schreef:Ik heb hem opgezocht ,indrukwekkende recensiesDan schreef:Ehmmmm, Cambridge Magic Stream 6?![]()
Al word er wel gezecht dat het niveau van bv Niam niet gehaald word .
Valt mij echter wel op dat een hoop ook met smaak van klankkleuren te maken heeft .
Dus of beter of slechter een personlijke voorkeur heeft is mij in deze niet helemaal duidelijk ,zo goed istie dus in ieder geval wel.
Ik ga mij er eens in verdiepen ,het is bijna kerst tenslotte
Zelf heb ik mijn MS6 aangesloten op een Rotel RSP1570, en gaat dus door de DAC van de Rotel. Klinkt niet slisserig en ik weet niet of het prijsverschil de NAIM voor mij zou rechtvaardigen.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Hmmmm.......!!!
Hoe groot is de ervaring?
Hoe groot is de ervaring?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik ben zelf ook een beetje met bolvormige behuizingen bezig. Daarbij heb ik de bollen simpelweg in elkaar geschoven als zeepbellen. Ik denk dat ik daarmee diffractie zoveel als mogelijk tegenga hoewel een soort ei met daarin mid en hoog beter zou zijn maar dat geeft weer problemen met time alignment. . Al bouwende ben ik er achter gekomen dat het afstraalgedrag afhankelijk is van de speaker en bafflebreedte. Een smalle baffle leidt volgens mij tot minder lobing. De mid en de tweeter moeten wat dichter op elkaar en de (mid) woofer mag meer afstand hebben
Een interessant artikel is http://ebookbrowse.com/horbach-keele-pr ... -d39440370
Ik zou dan op zoiets als onderstaand komen:
Een interessant artikel is http://ebookbrowse.com/horbach-keele-pr ... -d39440370
Ik zou dan op zoiets als onderstaand komen:
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Eh, de hoogte komt voort uit het feit dat ik zomaar wat geschetst heb. Iets hoger dan een meter komt beter uit met de luisterpositiedenk ik. Of gewoon de bollen een tikkeltje omhoog draaien 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Zo zie je maar, zo heeft ieder zijn eigen ervaring.Dan schreef:Het is heel lastig te beoordelen. De Naim is misschien beter maar het is gewoon een feit de een streamer, of eigenlijk de Dac in de streamer, het niet haalt bij een goede CD speler. Ik vond de Naim op een paar CM8 speakers heel slisserig klinken. Maar dan, ligt dat nu aan de bron of aan de streamer?rikpost schreef:Ik heb hem opgezocht ,indrukwekkende recensiesDan schreef:Ehmmmm, Cambridge Magic Stream 6?![]()
Al word er wel gezecht dat het niveau van bv Niam niet gehaald word .
Valt mij echter wel op dat een hoop ook met smaak van klankkleuren te maken heeft .
Dus of beter of slechter een personlijke voorkeur heeft is mij in deze niet helemaal duidelijk ,zo goed istie dus in ieder geval wel.
Ik ga mij er eens in verdiepen ,het is bijna kerst tenslotte
Zelf heb ik mijn MS6 aangesloten op een Rotel RSP1570, en gaat dus door de DAC van de Rotel. Klinkt niet slisserig en ik weet niet of het prijsverschil de NAIM voor mij zou rechtvaardigen.
De ëën zweert bij streaming en zegt met een squeeze box semi hi end cd spelers weg te spelen .
De ander vind het weer niks .
Als je het net afschuimt met google word je ook niet veel wijzer.
Hoe bedoel je Hanshannesie schreef:Hmmmm.......!!
Hoe groot is de ervaring?
O!, En Dan als ik de link aanklik ga ik naar een download pagina waar ik allemaal meldingen krijg van Macefee
Maar ik denk dat het sowieso een strakke kast word hoor .
Ik vind het anders wel er organisch worden met al die ronde vormen in elkaar.
Neemt niet weg dat ik het prachtig knap vind wat jij hebt gemaakt .
Maar met een kleinere speaker in di apollito is het ook veel mooier
