vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

:goeie:

Vinculum schreef:
Of je moet het bijv 10mm perspex doen ofzo. Dat is dan wel weer stoer. Bijzonder project dit.
Staal! :rock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Vinculum schreef:
Dit ontwerp is voor mij een grote JA!
Misschien alleen niet die forse plank om de bollen op de plaatst te houden. Of je moet het bijv 10mm perspex doen ofzo. Dat is dan wel weer stoer. Bijzonder project dit.
MechanicalAnimal schreef:
:goeie:

Vinculum schreef:
Of je moet het bijv 10mm perspex doen ofzo. Dat is dan wel weer stoer. Bijzonder project dit.
Staal! :rock:
Bedankt het was maar concept natuurlijk .
Maar de maten zijn het wel ongv zo, met 38 mm mdf voor de laag kast kom ik dan op ongv 100ltr netto .
Dat is ruim maar er komt dan ook nog aardig wat bracing in .

Wat dat perspex betreft is wel een leuk idee ,al denk ik dat 1cm te dun is maar dat kun je in alle maten laten maken.
Ik zou de kopse kanten nog donker kunnen maken en onder de bevestiging led verlichting kunnen maken .
Dan is de plaat zelf verlicht ,of is dat te veel bling bling :mrgreen:

Ik dacht zelf in de eerste instantie aan geschuurd RVS .
Plakken op hout .

Maar ik had het een beetje laten varen omdat de tweeter op 1.4mtr hoog komt .
Of zou dat geen probleem geven :?:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Ik heb zo een vermoeden dat als je die constructie gaat maken, je de staande houder voor de bollen moet verwerken/verankeren laten doorlopen in de onderkast i.v.m. met de construktie-stijfheid.

Als je hem wilt verlichten kan je een schakelaar maken voor aan en uit, of mee laten lopen met muzieksignaal.
Muziek en er is licht. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hoi Hans .
Goeie ! <dat van die constructie dan he ,niet de verlichting!
Al komt de onderste bol op de laagkast te staan .
Die andere twee worden gewoon van styropor met een laagje polyester.

Maar ik weet het allemaal nog niet :idea:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Iemand nog een een mening mbt de tweeter op een hoogte van 1.4 mr te zetten :?:
img001.jpg
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door piet1955 »

Dat wordt op een hoge stoel zitten................... of naar beneden richten.
Je kunt ook nog de midden en hoog bol omwisselen.
Zou een tweeter nooit zo hoog zetten, ervaring zegt op oor hoogte.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door CoenvanDongen »

Ik zou idd ook het midden en de tweeter omdraaien, maar dat is wel zonde van het mooie model wat jij daar geschetst heb :?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Was ik al bang voor , nou ja ik heb nog de winter om wat te verzinnen .
De bol boven en de tweeter en de mid op een soort avelon achtige baffle is denk ik ook wel mooi .
En dan de bol onder en boven vast maken in plaats met van die doorlopende wangen .

Van het weekeind maar eens wat schetsen

Bedankt voor de reactie,s :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

baskast lager maken?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Daar is niet zo heel veel winst te behalen .
Dan word hij ook wel erg diep .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Henkjan »

kan ook achter de andere units
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door CoenvanDongen »

..en de eerste bol een beetje laten verzinken in de kast?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Bedankt voor de suggestie maar ik zie zo even niet hoe ik daar iets moois van kan maken :?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Vinculum »

Ik kan nu helaas geen mooie sketchup tekening maken dus je moet het maar even met mijn elite paper skills doen :-&
image.jpg
De tweeter bol zou ik naar beneden richten dan kan hij best wel hoog zitten zonder dat je op een ladder moet zitten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

Wat je verder ook doet, realiseer je dat je met de units zo ver uit elkaar wel een luisterafstand van minstens zo'n 2,5 à 3 meter moet hebben. Dichterbij integreert het afstralen van de verschillende units gewoon niet fijn. En het wordt ook nog een aardige klus om dit systeem door te meten.

Gaat wel een mooie richting op, dit project. =D> =D>
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Vinculum »

Of idd die baskast lager maken dan wel weglaten.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

CoenvanDongen schreef:
..en de eerste bol een beetje laten verzinken in de kast?
Dat heeft BMW natuurlijk ook ,maar ik blijf het volume nodig hebben dus dan moet ik hem eerst groter maken :?
Vinculum schreef:
Ik kan nu helaas geen mooie sketchup tekening maken dus je moet het maar even met mijn elite paper skills doen :-&
image.jpg
De tweeter bol zou ik naar beneden richten dan kan hij best wel hoog zitten zonder dat je op een ladder moet zitten.
Ha Ha bedankt hoor ziet er inderdaad leuk uit zo ,in werklijkheid krijg ik die verhoudingen zo niet helaas.
markbakk schreef:
Wat je verder ook doet, realiseer je dat je met de units zo ver uit elkaar wel een luisterafstand van minstens zo'n 2,5 à 3 meter moet hebben. Dichterbij integreert het afstralen van de verschillende units gewoon niet fijn. En het wordt ook nog een aardige klus om dit systeem door te meten.

Gaat wel een mooie richting op, dit project. =D> =D>
Meten op 3mtr gaat id niet goedkomen denk ik ,of ik moet het dan buiten doen ,

In iedergeval weer bedankt voor het meedenken O:)
Ik ga op mijn gemak alles eens overwegen ,maar het moet wel ëën systeem worden de baskasten apart zetten zie ik niet zitten.

Eerst nog maar eens wat expirimenteren .
Helaas is wel mijn DV17 om zeep die ik boven gebruikte .
misschien een mooi moment om mij eens in het streamen te verdiepen .
Nog mensen hier met goede alternatieven ,lees goekoper maar net zo goed .
Ik denk dan aan Niam en Linn ED
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Ehmmmm, Cambridge Magic Stream 6? :-$
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door wouter »

Een mid heeft zo min mogelijk sphere nodig, een tweeter mag juist meer (baffle) hebben. Dus, een tweeter in een grotere bol is niet verkeerd vanuit vorm volgt functie...
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Dan schreef:
Ehmmmm, Cambridge Magic Stream 6? :-$
Ik heb hem opgezocht ,indrukwekkende recensies :!:
Al word er wel gezecht dat het niveau van bv Niam niet gehaald word .
Valt mij echter wel op dat een hoop ook met smaak van klankkleuren te maken heeft .
Dus of beter of slechter een personlijke voorkeur heeft is mij in deze niet helemaal duidelijk ,zo goed istie dus in ieder geval wel.
Ik ga mij er eens in verdiepen ,het is bijna kerst tenslotte :mrgreen:

wouter schreef:
Een mid heeft zo min mogelijk sphere nodig, een tweeter mag juist meer (baffle) hebben. Dus, een tweeter in een grotere bol is niet verkeerd vanuit vorm volgt functie...
Hoi Wouter ,bedankt .
blijft wel het feit dat de units zo wezenloos ver uit elkaar liggen .
Ik heb het ook overwogen uiteraard .
Ik heb ook luidsprekers gehoord met een vlakke baffle ,setje 40000 eurie . waar ik bijna voor wilde aplautiseren.
Ik wil maar zeggen dat moet ook gewoon goed kunnen klinken .
Wel moet die bol wat individuëler .
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

rikpost schreef:
Dan schreef:
Ehmmmm, Cambridge Magic Stream 6? :-$
Ik heb hem opgezocht ,indrukwekkende recensies :!:
Al word er wel gezecht dat het niveau van bv Niam niet gehaald word .
Valt mij echter wel op dat een hoop ook met smaak van klankkleuren te maken heeft .
Dus of beter of slechter een personlijke voorkeur heeft is mij in deze niet helemaal duidelijk ,zo goed istie dus in ieder geval wel.
Ik ga mij er eens in verdiepen ,het is bijna kerst tenslotte :mrgreen:
Het is heel lastig te beoordelen. De Naim is misschien beter maar het is gewoon een feit de een streamer, of eigenlijk de Dac in de streamer, het niet haalt bij een goede CD speler. Ik vond de Naim op een paar CM8 speakers heel slisserig klinken. Maar dan, ligt dat nu aan de bron of aan de streamer?
Zelf heb ik mijn MS6 aangesloten op een Rotel RSP1570, en gaat dus door de DAC van de Rotel. Klinkt niet slisserig en ik weet niet of het prijsverschil de NAIM voor mij zou rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Hmmmm.......!!!

Hoe groot is de ervaring?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Ik ben zelf ook een beetje met bolvormige behuizingen bezig. Daarbij heb ik de bollen simpelweg in elkaar geschoven als zeepbellen. Ik denk dat ik daarmee diffractie zoveel als mogelijk tegenga hoewel een soort ei met daarin mid en hoog beter zou zijn maar dat geeft weer problemen met time alignment. . Al bouwende ben ik er achter gekomen dat het afstraalgedrag afhankelijk is van de speaker en bafflebreedte. Een smalle baffle leidt volgens mij tot minder lobing. De mid en de tweeter moeten wat dichter op elkaar en de (mid) woofer mag meer afstand hebben
Een interessant artikel is http://ebookbrowse.com/horbach-keele-pr ... -d39440370
Ik zou dan op zoiets als onderstaand komen:
box.jpg
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Eh, de hoogte komt voort uit het feit dat ik zomaar wat geschetst heb. Iets hoger dan een meter komt beter uit met de luisterpositiedenk ik. Of gewoon de bollen een tikkeltje omhoog draaien :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Dan schreef:
rikpost schreef:
Dan schreef:
Ehmmmm, Cambridge Magic Stream 6? :-$
Ik heb hem opgezocht ,indrukwekkende recensies :!:
Al word er wel gezecht dat het niveau van bv Niam niet gehaald word .
Valt mij echter wel op dat een hoop ook met smaak van klankkleuren te maken heeft .
Dus of beter of slechter een personlijke voorkeur heeft is mij in deze niet helemaal duidelijk ,zo goed istie dus in ieder geval wel.
Ik ga mij er eens in verdiepen ,het is bijna kerst tenslotte :mrgreen:
Het is heel lastig te beoordelen. De Naim is misschien beter maar het is gewoon een feit de een streamer, of eigenlijk de Dac in de streamer, het niet haalt bij een goede CD speler. Ik vond de Naim op een paar CM8 speakers heel slisserig klinken. Maar dan, ligt dat nu aan de bron of aan de streamer?
Zelf heb ik mijn MS6 aangesloten op een Rotel RSP1570, en gaat dus door de DAC van de Rotel. Klinkt niet slisserig en ik weet niet of het prijsverschil de NAIM voor mij zou rechtvaardigen.
Zo zie je maar, zo heeft ieder zijn eigen ervaring.
De ëën zweert bij streaming en zegt met een squeeze box semi hi end cd spelers weg te spelen .
De ander vind het weer niks .
Als je het net afschuimt met google word je ook niet veel wijzer.
hannesie schreef:
Hmmmm.......!!

Hoe groot is de ervaring?
Hoe bedoel je Hans O:)


O!, En Dan als ik de link aanklik ga ik naar een download pagina waar ik allemaal meldingen krijg van Macefee
Maar ik denk dat het sowieso een strakke kast word hoor .
Ik vind het anders wel er organisch worden met al die ronde vormen in elkaar.
Neemt niet weg dat ik het prachtig knap vind wat jij hebt gemaakt .
Maar met een kleinere speaker in di apollito is het ook veel mooier =D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”