Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Barry2001 »

AatV schreef:
'overhoofd'
:mrgreen:

Ziet er goed uit hoor, zo'n LM350 kan tot 3A leveren zie ik, maar gaat dat testen niet met een labvoeding? Als je die hebt..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Ah!buis »

Met de chaos wil het,zo te zien,nog niet erg lukken :shock:
't Ziet er allemaal eigenlijk veel te mooi en netjes uit voor DIY :kwijl:

Je zou een LM317 kunnen nemen hoewel die is maar tot 1,5A gegarandeerd is,wel gemiddeld 2,2A,en met een beetje pech haalt ie de 1,75A niet.
Dat kun je opvangen een weerstand 10 ohm 5W tussen de dikke elko en de uitgang.
Die zorgt dan voor een kleine 1/2A die het IC niet hoeft te leveren.Omdat die weerstand 't alleen lang niet bolwerkt doet dat niks af aan de stabilisatie.En de LM317 wordt minder warm.
Vaak staat op die plaats een diode,die is enkel nodig als de uitgang van meer dan 10µF is voorzien,hier dus niet nodig.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Barry2001 schreef:
Ziet er goed uit hoor, zo'n LM350 kan tot 3A leveren zie ik, maar gaat dat testen niet met een labvoeding? Als je die hebt..
Ik heb die 2,5 Volt meerdere keren nodig en heb maar éen voedingkje..

Ah!buis schreef:
Met de chaos wil het,zo te zien,nog niet erg lukken :shock:
't Ziet er allemaal eigenlijk veel te mooi en netjes uit voor DIY :kwijl: Anne
Wacht maar tot ik alles aan elkaar moet knopen! :wink:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Wat een lekker rommeltje zeg... :lol: ik vermoed dat je voor de foto allemaal extra spullen hebt neergelegd en daarna vlug hebt opgeruimd... :rofl:

Ikea lampjes ? wat een licht geven die dingen, niet normaal... :shock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Wat een lekker rommeltje zeg... :lol: ik vermoed dat je voor de foto allemaal extra spullen hebt neergelegd en daarna vlug hebt opgeruimd... :rofl:
Nee, nee, ik heb alles - en nog wel meer - gebruikt!
ray5150 schreef:
Ikea lampjes ? wat een licht geven die dingen, niet normaal... :shock:
Inderdaad een IKEA LED lampje. Mijn beste aankoop afgelopen week, kost maar een tientje en geeft inderdaad een berg licht precies op de plek waar je het hebben wil!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Is dat trouwens een definitieve voeding voor de voorversterker, of bouw je die alleen om testen mee te doen ?
In ieder geval, het ziet er keurig uit ! =P~
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Is dat trouwens een definitieve voeding voor de voorversterker, of bouw je die alleen om testen mee te doen ?
Ik gebruik deze voeding zowel om te testen als voor de definitieve versterker.

Ben trouwens begonnen met het verzamelen van onderdelen. Heb een aantal Teledyne TO-5 relais gekocht en een blauwe! stekker/IEC plug. Deze laatste zou een laagje rhodium moeten hebben. Voor de prijs denk ik eerder aan pi..bakijzer met een laag nikkel er over heen, maar het snoer kan in ieder geval stevig bevestigd worden en het is goed voor de bling-bling:
TO-5 - stekkers.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Die stekkers (oh, nee. ik moet zeggen IEC inlet, dat klinkt meer High-End... :mrgreen: ) matchen wel errug leuk bij de buisjes...
Op het frontpaneel komen zeker een paar bijpassende LED's ? :lol:
blauwe_led_lampjes.png
blauwe_led_lampjes.png (92.92 KiB) 1197 keer bekeken
Typische huisjes ook voor de relais, lijkt meer op een jaren '70 opamp. hoe kom je zo bij dat type ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Typische huisjes ook voor de relais, lijkt meer op een jaren '70 opamp. hoe kom je zo bij dat type ?
Ik had -om in stijl te blijven- het liefst kwikrelais (de angelsaksen zijn iets feitelijker en zeggen mercury wetted relay) gehad. Een aantal nadelen echter :
- ze mogen niet meer gemaakt worden i.v.m. milieuregels, dus alleen tweedehands verkrijgbaar,
- mogen over het algemeen in éen (horizontale) positie gebruikt worden,
- de afmetingen, ze zijn nogal lomp. Betekent een grote print met alle nadelen van dien.

Dus gezocht naar een kwikloos alternatief en uitgekomen bij het Teledyne type TO-5 relais.

groet,
Aat
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door IJsbier »

Door die Teledyne relais kan je toch ook tot zo'n 200MHz RF doorheen sturen? Ooit een soort gelijk relais gebruikt om te kunnen schakelen tussen TX en RX.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Het zijn inderdaad HF relais.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
- de afmetingen, ze zijn nogal lomp. Betekent een grote print met alle nadelen van dien.

Dus gezocht naar een kwikloos alternatief en uitgekomen bij het Teledyne type TO-5 relais.

groet,
Aat
Hoezo zijn die lomp? Als je bij Quakkelstein in Vlaardingen (dump) langs gaat vind je die "mercury wetted relais" ook in printuitvoering van 10mm x 20mm.

Maar goed voor audio doen die mercury wetted en Teledyne het niet beter dan een ander goed telecom printrelais zoals b.v. in de relaixed volumeregeling zitten.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Hoezo zijn die lomp? Als je bij Quakkelstein in Vlaardingen (dump) langs gaat vind je die "mercury wetted relais" ook in printuitvoering van 10mm x 20mm.

Maar goed voor audio doen die mercury wetted en Teledyne het niet beter dan een ander goed telecom printrelais zoals b.v. in de relaixed volumeregeling zitten.
Wist niet dat er zulke kleine waren! Zat aan die grote Clare relais te denken. Verder heb ik deze relais gekozen omdat ze een goede reputatie hebben en de flexibiliteit qua print layout.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

Oh, ze zijn ook niet minder hoor, ik heb ze destijds ook voor studiowerk gebruikt.

Waar heb je deze nu vandaan? Als je die nu nieuw moet kopen ben je over de 30 euries kwijt per stuk voor de eenvoudigste variant.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Oh, ze zijn ook niet minder hoor, ik heb ze destijds ook voor studiowerk gebruikt.

Waar heb je deze nu vandaan? Als je die nu nieuw moet kopen ben je over de 30 euries kwijt per stuk voor de eenvoudigste variant.
Uit Polen! (via Ebay) voor ongeveer een 1/3 van het bedrag wat je noemde. Nog niet al te goedkoop, maar ik gebruik maar drie ingangen, dan gaat het nog wel.


groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Ik zal wel weer blond overkomen, maar ik begrijp niet helemaal wat een voordeel zo'n kwik-relais zou moeten hebben boven een "gewone" mechanische ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

Ha Ray, ze denderen niet bij openen en sluiten en ze hebben een lage overgangsweerstand. Ze werden vroeger nog al eens gebruikt om hele steile pulsen te maken. Ik heb mercury wetted reed relais gezien in een DIL behuizing voor printmontage. Enig nadeel je moet ze verticaal monteren:
Mercury-Reed-Relay.jpg
Overigens zijn die Teledyne TO-5 relaisjes wel hele mooie. Ze gaan een eeuwigheid mee (hij goed gebruik), leuk voor de erven :mrgreen: En verder kunnen deze stroomloos schakelen, prima voor kleine signalen. Maar dat doen de moderne telecom relaisjes met vergulde contacten ook prima. Zie dat nieuwe (NOS) op Ebay nog wel voor rond de $30 gaan. 30 jaar geleden waren ze rond de 12 guldens. De goedkopere op Ebay zijn veelal gebruikte zie ik. Met nieuwe voor een tientje heeft Aat echt mazzel.

Dit is wel een erg leuke schakeling:

Afbeelding

Het werkt voor een deel overeenkomstig als een Mu-follower maar dan zonder de moeilijkheid van de bias instelling van de bovenste penthode. En nu je het toch gaat combineren met SS zou je voor de penthode een Mos Fet kunnen gebruiken. Vraag mij wel af of je ook de goede klank van een Mu-follower gaat halen als beide buizen niet exact gelijk zijn.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Dit is wel een erg leuke schakeling:

Afbeelding

Het werkt voor een deel overeenkomstig als een Mu-follower maar dan zonder de moeilijkheid van de bias instelling van de bovenste penthode. En nu je het toch gaat combineren met SS zou je voor de penthode een Mos Fet kunnen gebruiken. Vraag mij wel af of je ook de goede klank van een Mu-follower gaat halen als beide buizen niet exact gelijk zijn.
Ik vond deze schakeling ook wel een aardige! De eerste triode heeft met een stroombron een aantal van dezelfde voordelen als een Mu-follower, zoals een versterking die vrijwel gelijk is aan μ en een hoge lineariteit. De uitgangsimpedantie is natuurlijk veel hoger maar met een kathodevolger er achter is dit geen bezwaar. De kathodevolger werkt m.i. als een White kathodevolger, maar eveneens is te beargumenteren, dat op het knooppunt van de kathode van de D3a en de anode van de 27 door de tegengestelde signalen de spanning constant is, dus op dat punt geen wisselstroom met een stroombronwerking als gevolg.

Ik zou trouwens de D3a niet zo snel inruilen voor een Mosfet. In triode geschakeld is de steilheid (bij voldoende stroom) altijd nog 41mA/V terwijl de capaciteiten een stuk kleiner zijn. Weet niet wat de data zijn, maar misschien doet een E810F (wederom bij genoeg stroom) het nog een haar beter.
In ieder geval is het geheel gekoppeld zonder de condensatoren, die bij een Mu-follower met White kathodevolger noodzakelijk zijn.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

Ok. Een mosfet heeft alleen het voordeel dat je B+ niet zo hoog hoeft te zijn, en je geen hoge spanning hebt tussen gloeidraad en kathode van de bovenste buis.

Heb destijds zelf eens een Mu-follower opgetuigd met een Hexfet en zo'n klein 12V batterijtje voor de instelling van de mosfet en een low mu 12B4A buisje. Klonk best goed :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Die stekkers (oh, nee. ik moet zeggen IEC inlet, dat klinkt meer High-End... :mrgreen: ) matchen wel errug leuk bij de buisjes...
Op het frontpaneel komen zeker een paar bijpassende LED's ? :lol:
Ik denk dat ik zover niet zal gaan, maar je weet maar nooit.. Kwam deze nog tegen op Ebay, gaat me net (maar dan ook net) te ver.
blauwe IEC inlet.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Ik zeg, Doen ! :rock: :rock:
(of is het zo'n Rhodium geval van een euro of 50 minimaal ? )
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door AatV »

Ik gebruik er een met ingebouwde zekering en aan- uit schakelaar. Werkt een stuk makkelijker/netter.
De prijs voor zo'n "rodium plated" inlet inclusief drie "silver plated" platte stekers en 2 RVS boutjes, inclusief verzendkosten uit Taiwan : € 3,87 :-$

Dus als je ze wil gebruiken : Ebay is your friend.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Ik denk dat ik zover niet zal gaan, maar je weet maar nooit.. Kwam deze nog tegen op Ebay, gaat me net (maar dan ook net) te ver.
blauwe IEC inlet.jpg
groet,
Aat
Moet je ook een bijpassend transparant kastje op de kop zien te tikken... :mrgreen: Gaat tegenwoordig wel ver met die audio zeg, lijkt wel een modeshow :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door ray5150 »

Dat had je vroeger nog wel eens op de Firato of bij grote zaken als Allwave en Elektrorama.
Dan stond er zo'n demo model versterker of CD speler met een plexiglazen deksel.
Prachtig vond ik dat, kon ik uren naar kijken... :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited

Bericht door Pjotr »

Iets zegt mij dat die buisjes op pag1 niet combineren met plastic... :D
Plaats reactie