Een EL34SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Het versterkerschema was met een voeding van DickBest-trafo+Si-diodes,die gaf 410V.
Toen kwam den Theo met een 2x350V trafo+GZ34 :o ,daarmee schatte ik werd het 390V.Heb toen al aangegeven de 56k te vervangen door 47k.
Maar toen kwam PRC met z'n sim die 407V (ofzo)opleverde.Dan verandert er eigenlijk niks O:) .
Als het eenmaal werkt en er wat meetresultaten zijn,moet er waarschijnlijk toch nog wel wat bijgesteld :sure:
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Dan is het goed.
Ik hem maken zoals op het schema is aangegeven.
Heb toch nog gekeken naar wat betaalbare EL156.
Ze zijn nog wel te krijgen maar vreselijk duur. Het schijnt een zeldzame buis te worden.
De chinezen maken ze nog wel maar daar heb ik weinig vertrouwen in.
Dus gaan we gewoon voor de EL34.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

Och, als je werkelijk los wil gaan, kan je (bij Frag Jan zuerst) ook nog kijken naar deze, de YL1350:
YL1350_EL34.jpg
YL1350_EL34.jpg (20.23 KiB) 486 keer bekeken
Ook flink aan de prijs, maar dan heb je ook wat. :wink:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Ja da's nogal een knoepert,zoiets als drie EL34 ineen 8) .
Erg veel gegevens heb ik daar niet van,moet in triode iets van 20-25W kunnen opbrengen.Meer voor wat ervaren bouwers.
En de prijs van die buis,bleef 't daar maar bij :o .Een UGT voor SE die een stroom van ruim 200mA aankan bij Ra=1250 ohm zal ook wel wat kosten :( .Om van de voeding 500V/500mA= maar te zwijgen,Om (on)pass-elijk van te worden :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

En de buren zich maar afvragen waarom het licht in de straat steeds half dimt tijdens inschakelen :rofl:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Heb nog even een vraag.
Hoeveel volt moet de elco zijn die op pen 3 van de E80F zit?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

Met 16 Volt zit je al heel veilig, wel een goede kwaliteit nemen of eventueel 5 van deze jongens per kanaal aanschaffen bij ome Dick.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ik heb die elco hier liggen Aat.
Helaas een standaard elco.
Als hij draait kan ik altijd nog tweaken. :wink:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Zo luitjes. Even een update.
Heb de schakeling rond de stuurbuisjes gemaakt.
Het is een testopstelling.
Als hier wat niet goed is dan hoor ik dat graag.
Tevens heb ik de tip van Aad toegepast.
Pen 8 met de emitter van de BF420 verbonden.
Bijlagen
P1050967.JPG
P1050969.JPG
P1050970.JPG
P1050971.JPG
P1050972.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Een EL34SE

Bericht door democles »

Theo,

Leuke ,,testspinnenweb,, :wink:

Goed bezig :rock:

Tevens heb ik de tip van Aad toegepast.
Pen 8 met de emitter van de BF420 verbonden.
Krijgen we misschien nog een aangepast schema te zien?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Krijgen we misschien nog een aangepast schema te zien?
Is maar 1 verbinding veranderen.
Beter eerst 't afwachten welke spanningen er op de buis te voorschijn komen.wie weet moet 't toch maar niet zo.
Eigenaardige volgorde trouwens,moet je niet eerst de voeding maken :-s
Of heb je een losse voeding om te testen O:) .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ik heb alle onderdelen van de voeding nog niet Anne.
En de stuurbuisjes ook nog niet. Die liggen bij Robert.
En die komt woensdag. Dus nog even geduld. :wink:
Voor de definitieve opstelling moet ik nog wat bedenken.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
wie weet moet 't toch maar niet zo.
Heb je er geen vertrouwen in Anne?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

De E80F staat is het schema van Anne nogal zuinigjes ingesteld. De stroom door de buis is zo'n 0,63 mA. Dat komt neer op een dissipatie van de buis van een kleine 0,13 Watt terwijl het maximum voor de E80F gespecificeerd is als 1,3 Watt.
Het verbinden van pin 8 aan de emitter van de BF420 zal de stroom wellicht iets verhogen, maar het blijft altijd veilig. Dat er daarna nog wat getweakt moet worden met anode- en kathodeweerstand is heel goed mogelijk. Ook de tegenkoppelingsweerstand kan nog wat wijzigen. Je werkt immers met een schakeling die in buizenland erg nieuw is en waarvan niet alles bekend/uitgerekend is.

groet,
Aat

N.B. Als je nog eens een versterker wil bouwen met een zwaardere buis en niet gelijk de hoofdprijs wil betalen, zou je kunnen denken aan de (redelijk nieuwe) KT120, die in Rusland wordt gemaakt en vermarkt onder het merk TungSol. Heb deze te koop gezien voor € 38,-
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Mmm KT120. Heb het even bekeken en idd dat is nog een optie.
Maar dat zal de trafo niet zo leuk vinden denk ik.
Laatst gewijzigd door TheoK op zo 02 dec 2012, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Mmm KT120. Heb het even bekeken en idd dat is nog een optie.
Maar dat de trafo niet zo leuk vinden denk ik.
Je hebt dat idd. een andere voedingstrafo en UGT nodig. Zou eerst met de EL34 doorgaan. mooie buizen trouwens.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

MM heb het even proberen te simuleren maar dan komt er dus niks meer uit die buis.
En de anode spanning loopt dan terug tot 16 V
Als ik simuleer met het keerrooster aan cathode doet hij het wel goed

of deze simulatie de waarheid laat zien weet ik niet
Bijlagen
el34-single-end-003-a.JPG
el34-single-end-003-b.JPG
el34-single-end-003.zip
(6.32 KiB) 37 keer gedownload
Laatst gewijzigd door nl3prc op di 11 dec 2012, 13:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

De instelling op goed 0,6mA leek me een redelijk gemiddelde,in de voorbeelden van Philips gaat 't van 0,3 tot 1,3mA.
Op welke buisgegevens die sim steunt :?: ,nergens iets gevonden met Vg3 positief.
Wel bij een PL519 om de min.te bereiken spanning te verlagen (Vg3=+20V),maar dat is dan ook voor de buis als schakelaar in een lijn-eindtrap (TV).
In die sim.werkt de transistor niet meer :o .Als de anodespanning=collectorspanning onder de Vg2=emitterspanning en hier dan ook basisspanning komt gaat de collector-basis diode geleiden en trekt g2 en g3 met de anode mee naar beneden.
Of het ook echt zo gaat,geen idee,maar 't lijkt me wat overdreven.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

Vandaar dat volgens de sim bij een plus voltage van 28Volt hij geen sinus meer gaat geven
Is het dan wel handig om die G3 (keerrooster) op plus aan te sluiten.
Bijlagen
el34-single-end-004-a.JPG
Laatst gewijzigd door nl3prc op zo 02 dec 2012, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Ach,gewoon proberen :sure: ,er gaat niks stuk of zo O:) .
Vallen de resultaten idd zo raar uit,een draad van de transistor naar de kathode verhuizen is ook geen ramp :^o .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Een EL34SE

Bericht door democles »

Theo,

Morgen pakjes dag?................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

democles schreef:
Theo,

Morgen pakjes dag?................... :mrgreen:
Helaas democles. Robert komt morgen niet.
Het wordt per post gestuurd.
Nu maar hopen dat postnl zijn best doet.
Dus nog even geduld.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door nl3prc »

En dan maar hopen dat die lieden van post nl ze niet voor eigen gebruik achter houden omdat ze denken dat er goud in zit :(
http://kassa.vara.nl/actueel/consumente ... pakketjes/
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Er is een zwaar pakje naar Theo onderweg,
En maar ik hopen dat hij blijft verstoken van pech.
Laten we maar op de post vertrouwen,
Dan kan Theo weer lekker bouwen,
Met nieuwe buizen en spoelen,
Zal hij zich in zijn sas voelen.
En zien wij hier binnenkort een prachtig resultaat,
Als alles op de plankjesversterker staat.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Een EL34SE

Bericht door IJsbier »

Pakketjes versturen met tante Post kan je tegenwoordig het beste of verzekerd of aangetekend doen. Het belangrijkste is dat de ontvanger een handtekening moet zetten. Zo heb ik ooit een Power Meter verstuurd, niet verzekerd, etc. Kwam niet aan.... Oeps. Bleek dat ze het pakket aan de eerste levende ziel hadden afgegeven die ze tegenkwamen in het gebouw waar het bedrijf zat waar ik die power meter naar toe had gestuurd. Hij was wel 'aan' gekomen, alleen niet bij het juiste bedrijf. Omdat er geen handtekening nodig was, mogen ze op deze manier pakketjes afleveren. Gelukkig eind goed al goed, maar ik zat even in de piepzak....
Plaats reactie