1e 2-weg LBVS geworden, nu nog een leuke sub?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Funkified

Re: 1e 2-weg speaker toch LBVS geworden

Bericht door Funkified »

OK, hier is de totale update tot nu toe:

Eerst de spulletjes bestelt...
unboxing2.jpg
Alles zat er bij behalve de tweeters, na contact te hebben opgenomen bleek intertechnik ze niet te willen leveren omdat ze geen zin hadden een bestelling te plaatsen bij Seas voor maar 2 stuks.... stelletje gierigaards.
Dus daarom is heel netjes de bestelling in 2x geleverd, alles en de tweeter. En dat zonder extra verzendkosten, echt heel netjes!

Daarna het filter gemaakt:
Foto0409.jpg
Foto0411.jpg
Daarna de planken lijmen:
Foto0418.jpg
De voorkant zit er voor de stevigheid op, nog niet gelijmd, Zodat ik er nog bij zou kunnen stel dat iets het niet doet.

Bekleden: (niet profi maar goed genoeg dacht ik zo)
Foto0420.jpg
Bas Reflexje er in en het filter:
Kist-5.jpg
Klep er op en klaar maken voor de speakers:
Kist-6.jpg
Speakers er in en testen maar, zo staan ze er nu bij:
Af-1.jpg
Af-3.jpg
En in actie: :lol:
Af-6.jpg
Ik ben er nu al ontzettend blij mee! Ze klinken mooi en er is niets zo leuk als trots zijn op iets wat je zelf hebt gemaakt en ermee pronken natuurlijk, en dat kan hiermee! :wink:
Ik ben van plan ze nu zo snel mogelijk af te lijmen, de voorkant, en dat wittege spul er in want dat moet ook nog... (Weet iemand of er duidelijk verschil hoorbaar is en hoe het dan verschilt qua klank?) En dan nog verven, wilde ze eerst netjes laten spuiten maar toen ik daar het prijs kaartje van hoorde had ik nog geen seconde nodig om me te bedenken... Voor dat geld bouw ik er liever nog 2 van... Dus nu maar zelf lekker verven...
rho

Bericht door rho »

Dat gaat vlot!
Ziet er al goed uit.

Dat witte spul geeft een virtueel groter luchtvolume voor de laag-mid. Het vertraagt de geluidsgolf in de kast een beetje.
Je zou een iets lagere bas kunnen verwachten (maar verwacht geen werelden van verschil) en het dempt het mid een beetje intern in de kast. Daarvoor heb ik betere ervaringen met bodum800. Een combinatie van de 2 vind ik wel goed werken.
Ik denk dat je het kort kan omschrijven als een iets voller geluid, als je de sonofil in je kast steekt. Prop 'm iig niet voor je BR buis, want dan verstoor je de werking ervan.
SuperR

Bericht door SuperR »

Funkified schreef:
En dan nog verven, wilde ze eerst netjes laten spuiten maar toen ik daar het prijs kaartje van hoorde had ik nog geen seconde nodig om me te bedenken... Voor dat geld bouw ik er liever nog 2 van... Dus nu maar zelf lekker verven...
Ik had toevallig gisteren geïnformeerd bij een spuiterij in de buurt voor hoogglans zwart van een +/- 40cm kubus, 150 euro. Als je bedenkt hoeveel tijd en materiaal er in gaat is het een prima prijs, maar het lijkt ineens veel geld. Wat vroegen ze voor de twee luidsprekers? 300/400 euro?

Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik de ellende weer wil aangaan. Ik ben stiekem nog op zoek naar een (goedkoop) meubelstuk wat precies voldoet aan de wensen :)
http://www.betermeubel.com/media/images ... _00060.JPG
http://www.home24.nl/california-bijzett ... re-zwart-1
markbakk

Bericht door markbakk »

Funkified schreef:
en dat wittege spul er in want dat moet ook nog... (Weet iemand of er duidelijk verschil hoorbaar is en hoe het dan verschilt qua klank?)
Je moet de kast zeker vullen met BAF of vergelijkbaar spul (de vulling van Ikea-kussens, las ik laatst...). Je wil niet weten wat voor resonanties je krijgt (en hoort) als je een kast niet dempt, zeker bij een tweeweg is dat behoorlijk van invloed op het geluid. Het effect? Het gaat allemaal 'droger', 'strakker' klinken en nu ga je ineens horen hoeveel slechte muziekopnames er zijn.
Funkified

Bericht door Funkified »

rho schreef:
Dat gaat vlot!
Ziet er al goed uit.

Dat witte spul geeft een virtueel groter luchtvolume voor de laag-mid. Het vertraagt de geluidsgolf in de kast een beetje.
Je zou een iets lagere bas kunnen verwachten (maar verwacht geen werelden van verschil) en het dempt het mid een beetje intern in de kast. Daarvoor heb ik betere ervaringen met bodum800. Een combinatie van de 2 vind ik wel goed werken.
Ik denk dat je het kort kan omschrijven als een iets voller geluid, als je de sonofil in je kast steekt. Prop 'm iig niet voor je BR buis, want dan verstoor je de werking ervan.
Dankje, vond zelf wel mee vallen hoe snel het ging... Toch wel een partij werk zo vond ik. :wink:

@SuperR
Ze vroegen bij de spuiterij waar ik langs was geweest 125 euro per box in zijdeglans en 185 euro per box in hooglans. Voor een prijskaartje van tussen de 250 en 370 bouw ik liever nog een setje van deze, of investeren in een nog betere box. Ik ben meer van wat er in de doos zit dan wat je er van buiten opsmeert! :lol:
Ik snap wel dat het ook een hoop geld voor hun bedrijf kost om te laten doen en dat ze wel deze prijs moeten vragen om winst te maken maar ik vind de prijs verhouding tussen de box en de verf een beetje erg scheef, ze boden me heel aardig aan om bij hun de verf te kopen en hebben heel netjes uitgelegd hoe ik het beste kon verven dus ben niet ontevreden teruggekeerd naar huis.
markbakk schreef:
Funkified schreef:
en dat wittege spul er in want dat moet ook nog... (Weet iemand of er duidelijk verschil hoorbaar is en hoe het dan verschilt qua klank?)
Je moet de kast zeker vullen met BAF of vergelijkbaar spul (de vulling van Ikea-kussens, las ik laatst...). Je wil niet weten wat voor resonanties je krijgt (en hoort) als je een kast niet dempt, zeker bij een tweeweg is dat behoorlijk van invloed op het geluid. Het effect? Het gaat allemaal 'droger', 'strakker' klinken en nu ga je ineens horen hoeveel slechte muziekopnames er zijn.
Zonde van die ikea kussens... :D
OK dat klinkt motiverend om die zak Sonofil een ope te maken. Ik heb zo'n zak van 20 Liter, is het gewoon helemaal goed als ik die netejs in 2en verdeel?
En maakt het nog uit hoe het in de box zit, of ik het gewoon in de box mag proppen of dat ik het netjes gelijk moet verdelen en zo over hele horizontale doorsnede van de box evenveel van dat spul heb? Ik wilde het achter de tweeter doen, zo valt het niet tegen de woofer aan, of weer door de BR naar buiten...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

complimenten, het ziet er veel mooi uit!

Maar, als je dit wilt afwerken.... hoe doe je dat dan met schroefgaten en naden?

Afwerken met folie is misschien ook een optie, makkelijk, snel, mooi en goedkoop.

Bekleden met 1 of 2 mm mdf is misschien ook een optie, al is je infrezing dan weer te ondiep :roll:
mrcrabb

Bericht door mrcrabb »

dat worden al mooie dingen!!!

laten spuiten kost idd wat, anders moet je kijken of je via een kennis ofzo bij een spuiterij terecht kan komen, dan kunnen ze een vriendenprijsje maken. is mij ook gelukt. de buurman van mijn oom bleek een spuiterij te hebben, die wil het gratis voor me doen als ik het materiaal breng. hij is nm met pensioen.
die kwaliteit haal je zelf anders nooit. al heb ik wel erg mooie resultaten (bijna met prof te vergelijken) gezien van mensen die het met roller doen.

succes ermee! ;)
markbakk

Bericht door markbakk »

Funkified schreef:
OK dat klinkt motiverend om die zak Sonofil een ope te maken. Ik heb zo'n zak van 20 Liter, is het gewoon helemaal goed als ik die netejs in 2en verdeel?
En maakt het nog uit hoe het in de box zit, of ik het gewoon in de box mag proppen of dat ik het netjes gelijk moet verdelen en zo over hele horizontale doorsnede van de box evenveel van dat spul heb? Ik wilde het achter de tweeter doen, zo valt het niet tegen de woofer aan, of weer door de BR naar buiten...
Ik zou het tussen de twee kruishouten stoppen (niet proppen), dus achter de woofer, en voor de rest achter de tweeter. Hoewel een MLTL wel anders werkt dan een gewone basreflex, zul je bij de LBVS ook de resonanties tussen bodem en deksel moeten dempen. Dat doe je het best midden in de kast (verticaal gezien).

De staande golven tussen voor- en achterwand en tussen de zijwanden moeten vooral ter plekke van de woofer worden gedempt (maar liever nog overal). Dat spul mag trouwens best tegen de wooferkorf aankomen. Zo lang het maar niet tegen de conus, spider of litzes komt te liggen.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

idee de schroeven er weer uit te halen nadat alles gelijmd is en de gaten op 8mm te boren en dan deuvels met wat lijm erin tikken
deze daarna vlak steken met de beitel en glad schuren, daarna gronden en schuren en lakken en schuren en lakken etc, etc
Deuvels zijn van hout en nu heb je mdf, ijzer van schroeven en evt plamuur , dat gaat allemaal werken, die verschillende materialen en dat ga je zien door je lak heen.
Lijm is sterk zat, dus ik zou zeggen "loose the screws"
rho

Bericht door rho »

Dat lijkt me een goeie methode. Die schroeven ga je anders blijven zien.
Of je moet een laagje dun MDF aanbrengen. Maar zoals eerder gezegd moet je dan weer iets vinden om de units weer evenveel naar voren te krijgen. Een paar ringen frezen en die in de verzinkingen lijmen zou een optie kunnen zijn.
Funkified

Bericht door Funkified »

wouter schreef:
complimenten, het ziet er veel mooi uit!

Maar, als je dit wilt afwerken.... hoe doe je dat dan met schroefgaten en naden?

Afwerken met folie is misschien ook een optie, makkelijk, snel, mooi en goedkoop.

Bekleden met 1 of 2 mm mdf is misschien ook een optie, al is je infrezing dan weer te ondiep :roll:
Wat voor folie is dat dan eigenlijk? Voorbeeldje? Ik heb ze nu beide gelijmd, de laatste staat nu te drogen. Nu begin ik toch wel serieus over de afwerking te denken zeg maar.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

denk dat plastic plak folie bedoeld word. goedkoop itt fineer.
en in veel dessins en kleuren te verkrijgen.
Lakken is een hell of a job strak te krijgen, zeker met die schroefgaatjes
zie mijn tip over het wegwerken daarvan met deuvels ook!
Funkified

Bericht door Funkified »

Helemaal gelijmd zijn ze nu, vanmiddag eventjes getest.
Heb alleen niet het idee dat ik verschil hoor :-$
ff lunche

Bericht door ff lunche »

verschil ?
tussen wat en wat ?
markbakk

Bericht door markbakk »

Tussen wel of geen demping, vermoed ik. Goed je best doen met luisteren, als je het verschil tussen wel en geen demping niet hoort, hoef je ook niet veel geld uit te geven aan mooie elektronica, goede filtercomponenten of dure kabels. :mrgreen: :mrgreen:
Funkified

Bericht door Funkified »

Naja, er zit natuurlijk ook wel een mooie 2 dagen tussen het luisteren van het een en het ander. (Za. ochtend begonnen, Ma. middag pas geluisterd) Als je de verschillen dan moet vergelijken zonder dat je ze vlak na elkaar kan horen is dat natuurlijk wel moeilijk... Zeker ook nog omdat de vulling gaat om details...
markbakk

Bericht door markbakk »

Zat ook maar wat te plagen :mrgreen: . Je gehoor onthoudt inderdaad zaken niet zo goed, maar neem maar aan dat goed dempen de zaken beter maakt.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Idd de schroeven... #-o Dat was het eerste wat ik me afvroeg. De enige schroeven die je gebruikt zijn voor het vastzetten van de units (en soms een terminalplaat), verder nooit en zeker niet in het zicht.
Dit mooi krijgen gaat een hels karwei worden, zeker als je wil gaan spuiten. Zonde om daar je geld aan te spenderen want uiteinelijk ga je ze allemaal zien.
Het is eem mooie speaker geworden maar persoonlijk zou ik die baffle opnieuw doen en lijmen, niet schroeven. Anders idd 2,3 of 4 mm mdf erover en de unitgaten ophogen. Als je daar bijv een stevig schuim voor gebruikt kun je dit heel goed ophogen zonder problemen.
Nu is het even meer werk maar uiteindelijk heb je er voordeel van. De speaker is het waard in ieder geval.
rho

Bericht door rho »

Hoe vaker ik het bekijk, hoe meer mijn advies ook naar het beplakken met een dunne MDF laag gaat.
Die deuvels gaan waarschijnlijk maar voor even mooi blijven.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Los van de schroefgaatjes, de naad over de hele lengte van de baffle is nog VEEL meer werk om netjes te krijgen.

Hoe wil je de hoekafwerking gaan aanpakken, of heb ik dat ergens gemist?

Mijn advies: de hele kast inpakken in 2 of 4mm MDF weer, en alleen plakken.
UJiteraard moet je de paneeltjes dan onder verstek zagen en plakken, anders heb je weer kops MDF, en hetzelfde euvel.

Daarna kun je naar hartelust gaan gronden, en lakken!
Dan krijg je met een beetje goodwill de mooieste pianolak kastjes.

Ik heb zelf een subkast bekleed met MDF en dat ging perfect.
Van lelijke spaanplaatbak met gaten en schroeven , naar een strakke MDF kast.

Heb wat kijkvoer bijgevoegd.
Bijlagen
naad.JPG
naad.JPG (10.31 KiB) 736 keer bekeken
oude kast, met nieuw MDF
oude kast, met nieuw MDF
oversteken affrezen
oversteken affrezen
en in de matte witte lak
en in de matte witte lak
Laatst gewijzigd door bartsegers op wo 28 nov 2012, 8:44, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nu ik die naad ook zie zou ik het zelf als volgt doen:
Huidige baffle er af halen (gelukkig heb je het geschroefd :twisted: )
Nieuwe baffle maken en zowel aan de kast als de baffle een klein kantenbrekertje frezen. If you can't hide it, show it!
Of om nog wat stoerder te gaan kun je dan bij de kast wit spuiten en de baffle zwart (of wat voor kleuren combi dan ook) of de baffle uit echt hout zoals een meubelplaat oid. Door de kantenbreker tussen de kast en de baffle kun je dit soort dingen zonder problemen doen.
Het enige waar je op moet letten is dat er geen lijm in die groef komt!

edit: ik zie dat je niet alleen de baffle geschroeft hebt maar alle delen! Wil je gaan spuiten/verven dan moet je ook de zijkanten gaan behandelen. Dus ook daar een extra laag mdf op of opnieuw doen. Je kast word er wel onnodig groot van als je een extra laag doet.
Ik wil er nog even bijzeggen dat ik je niet wil ontmoedigen of je werk wil bekritiseren. Je doet het prima. Dit zijn gewoon wat tips om het mooiste resultaat te krijgen. Je bouwt een mooi stel speakers en die zijn het waard om iets moois van te maken!
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Als je toch besluit niets te veranderen, dan is je grootste probleem die lange naden.

Je hebt geen MDF over op de kopse kanten. (Dat DENK ik, te zien op de foto)
Je zult dus niks vlak kunnen afschuren.
dan moet je aanvullen met vuller, en dat is een drama voor later lakwerk.

Schroefputjes kun je wel netjes plamuren en strak afwerken. (Geef alles bloot de tijd om te wennen)

Maar die naden, tja.....

Extra voordeeltje met extra laagje MDF, is de extra stijfheid en massa., en je maakt er een soort van sandwich van.

Beide opties zijn veel werk trouwens!
Plamuren,drogen,schuren, Plamuren,drogen,schuren,Plamuren,drogen,schuren. (Lakwerk)
Mdf aanzetten (evt onder verstek), verlijmen, (Evt affrezen), (paar lagen grondlak)

Ik zou liever 4mm MDF kops nabehandelen met flink grondlak, dan dehuidige naad die je nu hebt.
Die langsnaden met een bak plamuur zijn echt een drama, en trekken altijd door je lak heen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
Ik heb zelf een subkast bekleed met MDF en dat ging perfect.
Van lelijke spaanplaatbak met gaten en schroeven , naar een strakke MDF kast..
hé, volgens mij ken ik die kast :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Moeilijk gedoe zeg :rofl:

Ik heb nog 1 mm MDF liggen, gewoon met een mes en lineaal op maatsnijden en op die te smalle baffle lijmen. Daarna nog even langslopen met 2 componentenplamuur als het echt helemaal strak moet.

Het leuke van foliefineer met houtprint is dat je de langsnaden helemaal niet meer ziet, de richting van de print en van de naad zijn namelijk beide vertikaal. Maar geen schuin randje op de kopse kanten maken dan!

Ik heb het diverse keren gedaan (vinculum ook trouwens) en ik zie het als zeer prettige budget oplossing. Inmiddels ben ik max. een uur per kast bezig, in een avondje heb ik het dan compleet afgewerkt :wink: Je bent welkom mocht je het wel willen maar zelf niet ziet zitten, kan ik die LBVS ook eens horen.

Hier een voorbeeld:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1596198

en:
IMG_2466 paint.JPG
Eerst achterplaat en evt. voorplaat (of later zwart velour als laatste) en daarna de onderzijde, zijkant, bovenkant, zijkant, onderkant. De onderzijde dus 2x. Daarna de overstekende folie met een mesje langs een plankje van 18, 12 of in het geval van de Zwart Impact 30 zelfs 3 mm (houten roerstaafje) wegsnijden. Daarna netjes het hoekje om vouwen en in de hoek onder 45 graden afsnijden. Ik doe dat langs een winkelhaak.

Op deze manier pak je het hele MDF in met folie en zal deze nergens krimpen, loslaten of wat dan ook. Mits netjes gedaan even mooi als fabrieksluidsprekers met folie (ca. <800,- segment)

Tip voor toekomstige projecten:
Wanneer je bij de constructie al rekening houdt met foliefineren kun je de voor en achterplaat binnen de zij en bovenplaat laten vallen. De bovenzijde is ivm zonlicht het meest gevoelig voor naden, dus die bedekt de hele bovenzijde. De zijplaten vallen om de voorplaat heen. Als je de folie langs een 18 mm plankje afsnijdt er er geen naad meer zichtbaar omdat die samenvalt met de optische verstekconstructie.
IMG_2467 klein.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”