1e 2-weg LBVS geworden, nu nog een leuke sub?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Funkified

1e 2-weg LBVS geworden, nu nog een leuke sub?

Bericht door Funkified »

Het is toch een lbvs geworden dus om je het leesvoer te sparen, sla deze post maar over :idea:

Inleiding:
Ik heb besloten een speaker te bouwen. Ik vind de kwaliteit van de speakers die ik nu heb niet echt heel goed en het lijkt me bovenal gewoon heel leuk om te doen.
Het wordt een 2-weg box, oorspronkelijk een floorstander maar dat vond ik toch een beetje onnodig en beetje zonde van de ruimte dus wordt het onderste gedeelte, dat toch niet gebruikt wordt, zo gemaakt dat ik het los kan koppelen. Het gedeelte van de box dat dus niet echt wordt gebruikt fungeert dus alleen als pilaar.
Ik heb al heel wat uurtjes zitten kijken en lezen wat ik nou zou doen maar heb natuurlijk niet echt veel ervaring, zeg maar rustig nul, dus wil ik wat assistentie met het ontwerpen van de speaker.

Het plan:
De speaker heeft als doel goed muziek weergeven. Het formaat van de speaker is gelimiteerd doordat m'n kamer niet echt heel groot is. Ik heb besloten dat het rond de 20x25x120cm (bxdxh) moet worden (of kleinah). Het moet van hoge tonen tot redelijke bas goed kunnen laten horen. De box wordt als het bevalt straks aangevuld door nog een zelfde en misschien nog een sub zodat het een 2.0/2.1 setje wordt uiteindelijk. Verder moest de box een vermogen hebben van +/- 130w want dat is het vermogen van m'n versterker per kanaal. Het wordt een 2-weg omdat beginnen met een 3-weg misschien een beetje teveel hooi op de vork wordt.

Het voorlopige ontwerp:
Doordat de speaker niet te breed mag worden heb ik gekozen voor een 5" woofer in dit geval van HiVi. Het bereik zag er netjes uit dacht ik, en verder is ie ook wel mooi.
Als tweeter heb ik een Dayton dome tweeter genomen omdat het vermogen van deze tweeter niet zo ontzettend groot is en dus met de woofer voor een te groot vermogen tov de versterker zou zorgen. Doordat de gevoeligheid van de tweeter 3db hoger ligt dan de woofer heb ik besloten 2 dezelfde woofers te nemen. 2x zoveel herrie geeft 3db meer, dacht ik tenminste. Samen geeft dit ook een mooi vermogen van de speakers bij elkaar: 2x35w+50w=120w en dan kan ik er een mooie 105w opzetten voordat de woofers ook maar een beetje raar zouden doen...

Drivers: HiVi F5 Bass-Midrange en Dayton DC28FS-8

Wat verdere uitleg over het ontwerp:
De inhoud van de ruimtes waar de woofers in zitten is 8L, dit werd geadviseerd op de website van HiVi. De tuning-freq is 50 Hz ook omdat dit werd geadviseerd.
Met WinISD heb ik de Bass-reflex poorten bepaalt. Voor het materiaal van de kast heb ik 22mm dik MDF genomen.
Hier het plaatje van het ontwerp: (alle maten zijn in Millimeter)
2-weg speaker 2d map.JPG
Vragen:
Omdat ik geen expert ben of ervaring heb, heb ik wat vragen.
-Is het ontwerp van de box in het algemeen goed/goed genoeg? (wat is er nog te verbeteren?)
-Zijn de drivers goed/passen ze bij elkaar?
-Zijn de Bass-Reflex poorten goed? of is het beter een grotere langere maar buigende buis te nemen?
Als de drivers goed zijn, wat adviseren jullie dan als filter?

Ik heb veel tijd besteed aan het voorlopige ontwerp maken. Ik hoop dat jullie hieraan zien dat ik het graag wil en niet dat het zomaar wat is.
Alvast bedankt voor eventuele hulp! ben benieuwd naar de reacties. Gr. Alex :wink:
Laatst gewijzigd door Funkified op ma 25 mar 2013, 20:24, 4 keer totaal gewijzigd.
rho

Re: 1e 2-weg speaker ontwerp tips/hulp nodig

Bericht door rho »

Ik vind je driver-keuze nogal raar beargumenteerd. Je neemt het vermogen als één van de belangrijkste parameters, terwijl die getallen er eigenlijk nauwelijks toe doen. Ik heb er nog nooit rekening mee gehouden, enkel een beetje bij subwoofers om de maximaal haalbare geluiddruk te kunnen inschatten bij de laagst weer te geven frequentie.
De tweeter hoeft niet noodzakelijk in een apart compartiment. Dat heeft ie van zichzelf al mee gekregen. Het kan geen kwaad natuurlijk.
Dat je tweeter efficiënter is dan de mid-woofers kan geen kwaad. Meestal wordt de tweeter toch gedempt, dus die hoeven niet noodzakelijk lekker te matchen. Zolang de tweeter maar luider is dan de laag-mid is er geen enkele probleem. Een laag-mid dempen is veel minder interessant.
Voor een 2-weg is het ook niet noodzakelijk dat je beide laag-mids een apart compartiment krijgen. Hierdoor kan je toekomen met 1 BR pijpje. (en hoef je niet met 2 verschillende diameters te werken omdat je schrik hebt dat eentje te lang is ;) )
Als je ze toch in een apart volume steekt zou ik ze toch minstens beiden dezelfde BR pijp geven en die voor bedien aan dezelfde kant (voor/achter) zetten.

Wat is je budget? Want ik denk dat je voor wat je voor die HiVi en Dayton moet betalen wel wat alternatieven kan verzinnen.

En de moeilijkheid is niet de juiste behuizing ontwerpen, maar het filter. Da's heel andere koek.
markbakk

Bericht door markbakk »

Er zijn tientallen ontwerpen met vergelijkbare speakerunits die goed zijn ontworpen, zijn gemeten en zijn geoptimaliseerd. Wanneer je zelf een ontwerp wilt maken, prima, maar wees ofwel bereid om de (toch niet heel korte) leerweg te gaan ofwel zo reëel dat je niet van scratch met nul kennis een goed klinkende én bruikbare speaker kunt maken. Dus: wees verstandig, ga internet af voor een zelfbouwontwerp, of beter nog, ga wat ontwerpen beluisteren bij de verschillende zelfbouwzaken en bouw een beproefd ontwerp na. Gegarandeerd meer succes. Of, wees nog verstandiger en ga jezelf het aanleren (hoewel, financieel zul je er niet wijzer van worden =; ). Neem daar (bruto) een paar jaar voor, met 's avonds en tussendoor studeren kom je een heel eind. Neem ook de moeite om te leren omgaan met een meetset (die je dan wel zult moeten aanschaffen).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Mooie openingspost, iemand die laat zien grondig met iets te willen starten.
Helaas geef ik het ook geen kans van slagen, de kennis van zaken die er toe doen is er totaal niet. Maar dat kan komen, echter geef jezelf daarvoor een half jaar tot ca 2 jaar de tijd als je intensief met de hobby bezig bent. Daarna zou je als je een snelle leerling bent zelf een box kunnen ontwerpen. Uiteraard zal die niet zo goed zijn als een bedacht ontwerp door iemand die goed weet hoe dat moet.

Hoe staat het er nu mee? Misschien binnen de afmetingen een geschikt bestaand ontwerp gevonden?
matthijs1988

Bericht door matthijs1988 »

Mooie openingspost inderdaad. Mooi bezig geweest met tekenen e.d.

Persoonlijk ben ik het niet eens met dat de kans van slagen als beginner laag is.
Wel moet je bereid zijn gewoon je neus in de boeken te steken. Uiteraard kan niet verwacht worden dat het een technisch 'perfecte' luidspreker wordt, met perfect afstraalgedrag, een perfecte frequentieresponse, geen vervorming, etc etc. maar eerlijk is eerlijk, eigen creaties zijn altijd het leukst om naar te luisteren en je leert er ontzettend veel van.

- Vermogen. Iets waar je je niet blind op moet staren. Vermogen is vooral belangrijk bij bas in kleine behuizingen. Voor jou ontwerp moet je je daar niet druk om maken. Daarbij kun je niet blindelings vertrouwen op de specs die de versterkerfabrikant meegeeft(om maar zachtjes uit te drukken).
- driverkeuze zou ik gewoon even kijken wat er allemaal is. Keuze berust nu nog op onjuiste argumenten. Hoe gevoelig het één of het ander is, is niet persee belangrijk zolang de tweeter maar het meest gevoelig is. Dat zijn dingen die bijna kosteloos en ook probleemloos op te lossen zijn in het filter. Er moet gelet worden op bereik in frequentie waar de betreffende speaker mooi speelt, ofwel, hoe laag dient de midwoofer afgekapt te worden, idem voor de tweeter en hoe laag is deze inzetbaar. Uiteraard is er nog meer van belang maar dat later. Wellicht wat interessante links:
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/
http://www.zaphaudio.com/5.5test/
- twee dezelfde drivers kan interessant zijn, maar niet in 2 verschillende compartimenten mits niet verschillend gefilterd. Persoonlijk zie ik niet heel snel meerwaarde van 2 middrivers in éénzelfde behuizing, behalve dat de gevoeligheid omhoog gaat, de behuizing groter wordt en dat het gewoon meer (filter/meetwerk) is. wat is hier achterliggende gedachte van? Als het om extra bas gaat kan dit tegenvallen, eveneens voor meer geluidsdruk. Ik meen dat +6db extra haalbaar is wanneer de drivers parallel aangesloten zijn. Dit betekent niet dat je dit ook werkelijk er uit haalt, je impedantie wordt de helft van wat het was. Zoiets moet je versterker ook maar leuk vinden.

suc6
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

Mocht je voor die hivi's gekozen hebben puur vanwege de "looks"...
Davis heeft ook mooie gele drivers en hier een hele pagina met diy-kits
(wel even door de google translate gooien)
http://www.davis-acoustics.com/les-kits-denceintes
Maar zijn wel weer een tikkie duurder.

Ik kan je ook aanraden eerst een bestaande kit te maken. Dit scheelt heel veel hoofdpijn ;)
en anders eerst een half-jaartje van dit forum lurken. Daar heb ik ook een hoop van geleerd!
markbakk

Bericht door markbakk »

Laat je in elk geval niet ontmoedigen. De forumgangers hier willen best een beginner helpen. Mits hij/zij niet te eigenwijs is natuurlijk O:) En dat 'helpen' gaat soms heel ver, al verschillende bouwers hebben hun set akoestisch mogen laten doormeten en laten optimaliseren tot topsystemen waaraan veel luidsprekers uit de winkel een puntje aan kunnen zuigen.

En dan nog wat inhoudelijks. De HiVi's ken ik niet, maar het is een best goed middenklassemerk. Je kunt zien dat bij deze driver de conus zo rond de 1,5k best flink opbreekt (de impedantie- en fasecurve verraden dat), en dat wordt al ingeleid door 'partiële stilstand' van de conus (te zien in de frequentiecurve bij 900Hz). Dat soort verschijnselen moet je ook beoordelen in het tijdsdomein, om te kunnen bekijken of het om storende resonanties kan gaan. Het meest gebruikelijk is een CSD (waterval)- of een BD-diagram bekijken. Die verraden storende resonanties meteen. Zonder dat te hebben gezien zou ik deze driver (toch meer dan 50 Euries) niet kopen.

Qua tweeter: de Dayton is een goede tweeter, maar ik zou de gewone -F-versie kiezen. Er is ook een issue met productietoleranties als je het internet mag geloven. Er zijn echter veel alternatieven die nét wat beter lijken, Vifa DX25, Dayton ND28 (kun je mooi heel dicht bij de midwoofer plaatsen voor beter afstraalgedrag) of SB acoustics SB25.
Emile

Bericht door Emile »

Voor dat je je laat leiden door allerlei gebedoelde adviezen, zou ik eerst eens gaan luisteren bij een goede luidsprekerzaak. In een middagje zelf ervaren leer je meer van wat er allemaal mogelijk is dan uren lang fora doorspitten.

Een goed ontwerper word je niet alleen door het opbouwen van kennis maar vooral door het opdoen van ervaring. Beiden zijn hier op het forum vodoende aanwezig, maar hoe meer je dat zelf ontwikkeld hoe beter je geholpen kan worden. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, de vraag is wat is de jouwe?

Je openingspost doet mij vermoeden dat je, ondanks je inzet, er iets te simpel over denkt. Ik zou je op het hart willen drukken een bestaand ontwerp na te bouwen. Er is voldoende keus, er valt voor een beginner al een hele hoop van te leren en je succes is verzekerd.

Emile
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad. Ik kan me herinneren van toen ik begon, dat ik eerst heel veel zelfbouwontwerpen heb bestudeerd. Waarom is het ontworpen zoals het is, wat voor principe, wat zijn de eigenschappen van de drivers, waarom is voor dat filter gekozen. Letten op details zoals waarom bij de ene speaker de driver is geinverteerd aangesloten en bij de andere niet. En met die kennis ga je luisteren. Wat bieden de verschillende type systemen je.

Met de juiste benadering leer je al ontzettend veel van het zorgvuldig kiezen en nabouwen van een bestaand zelfbouwontwerp. En zo ben ik ook begonnen, daarna pas ben ik begonnen met volledig zelf ontworpen kasten, driver keuze en filterontwerp.

Het punt is wel een beetje hoe je erin zit. Ga je dit de komende jaren als hobby doen, dan is de weg naar het resultaat net zo leuk als het resultaat zelf.
Funkified

Bericht door Funkified »

Mn reactie is een beetje laat want ik was op vakantie...

Bedankt voor de reacties, al rinkelt m'n ontwerp nu wel aan alle kanten, niet dat ik het erg vind want dat is beter dan er achteraf achter te komen.
Ik verwacht niet dat uit een door mij ontworpen kastje meteen echt goed geluid zou komen, ik doe het ook niet alleen om beter geluid. Het gaat mij meer om het maken van de speaker dan hoe goed ie nou is vergeleken met andere veel professionelere diy-projecten. En het maken van een eigen ontwerp en dan bouwen geeft natuurlijk meer voldoening dan een huidig ontwerp nabouwen. Nou vind ik het niet erg om te beginnen met een bestaand ontwerp te maken. (Zeker niet als het resultaat mooi is. :lol: ) Nou weet ik alleen niet wat ik dan als ontwerp moet kiezen...
Verder is m'n budget ongeveer 100 euro per speaker en dan mogen de kosten van de kast, het mdf enzo, weggelaten worden (dus eigenlijk 100 euro voor alleen de drivers O:) ) en wat goedkoper is nooit erg...

Als er betere drivers te krijgen zijn voor ongeveer hetzelfde geld zou ik deze graag gebruiken ipv. de drivers in het huidige ontwerp. @CoenvanDongen Ik vond het geel wel mooi inderdaad, haha Maar de geluidskwaliteit staat boven het uiterlijk dus als er voor hetzelfde geld een beter driver is die bv gewoon zwart is neem ik de zwarte.

Dus als jullie adviseren een bestaand ontwerp te bouwen dan zal ik dat advies volgen. (want ik ga proberen niet te eigenwijs te zijn :wink: )
Maar waar/hoe kan ik dan het beste zoeken naar ontwerpen?

En bedankt voor de complimentjes over de openingspost. Fijn dat het wordt gewaardeerd! :D
sander1238

Bericht door sander1238 »

Funkified schreef:
Verder is m'n budget ongeveer 100 euro per speaker :D
voor 100 euro per kant zou ik gaan voor de lbvs (ik heb m zelf ook) van Edo in de originele bezetting en dan zonder te bezuinigen op het filter

sander
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Yep, de LBVS. En dan kan je wel het eenvoudige filter dat B_force weleens heeft geadviseerd nemen. Daar is bezuinigd op plekken waar het prima kan.
John P

Bericht door John P »

Een betaalbaar beginnersmodel dat meer lijkt op jouw idee is de Mivoc SB 25 kit
Funkified

Bericht door Funkified »

Nou ik heb besloten om een Lbvs'je te bouwen dan, als één van de velen.
Nou heb ik een vraagje: is het beter om de planken van de box in verstek te laten zagen en dan te lijmen of is het beter om het 'normaal' te doen en de planken aan elkaar te maken met lijm én schroeven?

En kloppen alle onderdelen van dit lijstje voor het filter? Het plaatje is van r.ladage en ik kon het niet laten om het eventjes te kopiëren. O:) (bedankt hè, r.ladage)
componenten.jpg
Of kan ik beter wat onderdelen veranderen, want ik heb verschillende filters gezien dacht ik...
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

Als je het verstek zaagt dan ga je geen kopse kanten zien na het verven.
Verstek zagen is echter lastig om netjes te doen.

Edit:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=16088
:goedzo:
Funkified

Bericht door Funkified »

CoenvanDongen schreef:
Als je het verstek zaagt dan ga je geen kopse kanten zien na het verven.
Verstek zagen is echter lastig om netjes te doen.

Edit:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=16088
:goedzo:
Helemaal top die link :wink:
Maar verstek zagen moet waarschijnlijk met een frees of niet? (laten we die nou net niet hebben hier in huis :? )

*Blonde modus: aan*, was nou eigenlijk de impedantie van het gehele apparaat? Waarschijnlijk een enorme oelewapper vraag maar hij moet niet te laag zijn voor m'n versterker natuurlijk :oops:

Nou nog een vraagje over het ontwerp: Het plankje aan de onderkant moet een afstand van 3 cm hebben maar zit dat plankje dan vast aan de luidspreker, lijkt mij van wel. Maar bij het ontwerp van r.ladage staat het op pootjes, en dan kan je hem toch net zo goed gewoon 3cm boven de grond zetten op van die spikes?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Op hoge pootjes kan prima, zo lang de poort onderin maar 'vrij' is.
Als je nog niet eerder onder verstek gewerkt hebt zou ik het niet doen over zo'n lengte. Het valt meestal tegen als je niet heel erg nauwkeurig kunt werken. Met een 45 graden frees kom je op het terrein van een freestafel wanneer je 18 mm wilt afschuinen. Maar het verlijmen kan nog steeds een pittig klusje zijn.

Schroeven hoeft niet, gewoon met Bison D2 Topspeed en dan plankje voor plankje, ben je in een uurtje ook wel klaar met een kast. Wanneer het niet perfect gezaagd is is schroeven wel handig, gaat het niet meer alle kanten op met verlijmen en kun je met aandraaien de boel nog wat bijtrekken...

Impedantie? Geen idee, ook geen zorgen om maken :wink:
Funkified

Bericht door Funkified »

Ok, ik zal alsnog wel even vragen bij de lokale doe-het-zelf zaak of ze het in verstek kunnen zagen voor me anders doe ik het gewoon op de 'normale' manier. En dan moet ik de maten van m'n zaagplannetje veranderen. :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als het bij een lokale bouwmarkt is moet je al rekening houden met afwijkingen van tenminste 1 mm.

Neem daarom de overstekende plaat 1 mm te breed en 1 mm te hoog. Wegschuren kan namelijk eenvoudig, maar meestal is de plaat ergens wel te kort als gevolg van foutjes.

Het eenvoudigst is dus een vierkante O maken, met 2 zijplaten van bijvoorbeeld 80 hoog en 25cm diep en met gelijke diepte de boven en onderplaat (ook 25 diep), die er overheen steken boven en onder, aan de 'zijkant'. Je hoogte is nu de zijplaat + 2x 18 mm (materiaaldikte)
Daarna een voor- en achterplaat die de vierkante O afsluiten en dus 2x 18 mm hoger dan de zijplaat, en een gelijke breedte heeft als de bovenplaat. En iets ruimer nemen, dus + 1 mm in hoogte en breedte.

Zaagafstellingen niet laten wijzigen tot je alle al die delen hebt laten zagen. Je "moet" dan werken met 'eerst stroken van...'
Funkified

Bericht door Funkified »

De planken zijn binnen, dus tijd om te beginnen... :P
lbvs-planken.jpg
Nu vroeg ik me af of jullie even m'n boodschappenlijstje wilden checken...

2x Peerless SDS-164
2x Seas 27TFF-1
2x Visaton BR15.34 Bassreflex
2x BP-530G Terminals
1x Tyrotex Noppeschuim
1x Sonofil Vulling
2x Mounting set M5
1x Mounting Set M4

Voor het Filter:

4x AUDYN-CAP KP-QS/10/400
2x AUDYN-CAP KP-QS/6.8/400
6x Jantzen 2.20 10W 5%
2x Jantzen 10 10W 5%
2x Air core coil 1.50mH 0.34Ohm 1.4mm
2x Air core coil 0.27mH 0.43Ohm 0.71mm

Zijn de filter onderdelen zo goed of kan ik beter andere onderdelen nemen?

Nou heb ik nog 2 vraagjes:
Heb ik genoeg Tyrotex of kan ik beter meer nemen?

Ik heb zowel de BR15.34 voorbij zien komen als de HP100, welke kan ik beter nemen?

Alvast bedankt, alex :wink:
markbakk

Bericht door markbakk »

Funkified schreef:
Zijn de filter onderdelen zo goed of kan ik beter andere onderdelen nemen?
Audiofiele modus OFF
Voor de condensatoren mag je van mij ook MKT nemen, bijvoorbeeld deze. Verschil ga je echt niet merken en het scheelt weer een paar Euro. Voor de parallelspoel in de hoogsectie zou ik eerder deze kiezen. En als je nou ook nog de metaalfilmweerstanden vervangt door goedkopere draadgewonden types zoals bijvoorbeeld deze, dan heb je volgens mij nog wat zinvolle en voor deze speaker onhoorbare besparingen te pakken. En tegelijk nog wat andere winkels waar je terecht kunt, waarbij ik wil opmerken dat er minstens één forumsponsor bij zit.
En die audiofiele modus laat ik maar uit. :mrgreen:

Oh ja, ik vind deze aansluitklemmen fijner. :-$
Volgens mij heb je genoeg aan twee platen schuim, ééntje is wel erg krap. En de pijp moest dacht ik een 73mm-exemplaar zijn (lijkt mij ook genoeg voor deze woofer).
Funkified

Re: 1e 2-weg speaker toch LBVS geworden

Bericht door Funkified »

De doos is al voor een groot deel verder dus ik ga zometeen de spullen bestellen.
box1.JPG
Maar waarom zit eigenlijk niet de hele box vol met het noppenschuim?
markbakk

Bericht door markbakk »

Probeer het eens uit! Het effect is grofweg minder bas en kwalitatief beter midden.
mrcrabb

Bericht door mrcrabb »

hoever staan we hiermee?
Funkified

Bericht door Funkified »

Oh al een heel eind, ik zal zo anders wel het resultaat uploaden in de vorm van een fotootje... eerst moet ik dan de foto's opsporen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”