Is het dan soms slim om in de bol een soort ronde piramide/conus te maken op de achterzijde, die, en het volume teveel, oplost, en de golven kan breken?
Dat zou dan 2 vliegen in 1 klap zijn.
Moderator: Beheerdersteam
Dik en onderstreept: precies. De bolvorm is de slechtste die je kunt kiezen voor een middentoner aan de binnenkant van de kast. Voor diffractie aan de buitenkant van de kast is het daarentegen prima. Maximaal spreiden van interne staande golven doe je als de lengte, hoogte en breedte golden ratio verhoudingen hebben. Bijvoorbeeld 10x16,2x26,2cm. De halve golflengte die in de bol past wordt maximaal versterkt en dat betekent dat je meer dempingsmateriaal nodig hebt om die ene frequentie te dempen dan in een kast die niet een enkele staande golf maximaal versterkt zoals een bol dat wel doet.rikpost schreef:Hij word sowieso opgevuld met dempings matariaal.
Maarrreeee..... als de energie bron nu uit het hart van de bol zou komen zou ik mij er ook meer van voor kunnen stellen .
Maar die zit al assimetrisch ,anderzijds ...mag je geen paralellen wanden hebben om staande golven tegen te gaan .
En kun je een bolvorm natuurlijk ook als een groot paralel zien .
Naar mijn gevoel word het in die bol gewoon een zooitje sommige frequenties zullen elkaar inderdaad versterken .andere weer uitdoven.
Ik denk wel dat de hoeveelheid energie van twee golven die samenkomen minder groot is dan in een doos model, door dat het alle kanten op reflecteert.
Boks Betonboringen doet graag zaken met jejeroen_d schreef:Zet achter je bol een geinverteerde hoorn, waarbij de opening net zo groot is als de effectieve conusdiameter van de middentoner.
arjank schreef:Heb zelf ook ooit (meer dan 15 jaar geleden) speaker gebouwd met bolvormige mid/hoog unit. De mids (monacor SPH102kep) zaten in een bol van styropor met beton aan binnen en buitenzijde. Inderdaad was het afstraalgedrag subliem. De staande golf in de kast is natuurlijk het meest aanwezig bij zo'n bol vorm, ik had de behuizing dus flink vol gestopt met wol.....
Zal kijken of ik nog een foto kan vinden.
Tja die verdient natuurlijk maximale aandachtmarkbakk schreef:Niet zo dramatisch. Volstoppen met Twaron (als je toch een AT-driver hebt...)! Is genoeg.
Jij kan het wetenjeroen_d schreef:Het idee van die schotten is helemaal niet gek. een meloen maken van binnen.
Het gebruik van deze supergoede AT driver verplicht je haast tot het maken van een zeer goede behuizing. Zo zonde als er niet uit komt wat er in zit.
hrscharft schreef:Ik weet niet in hoeverre je beschikking hebt over een draaibank oid, maar is het niet iets om de bol van binnen te voorzien van een 'cone' en aan het andere einde hiervan ook direct de driver verbind dmv een draadeind?
Een draaibank is geen probleem ,echter het vast maken aan de woofer wel. Maar ik heb er wel aan gedacht of eigenlijk is het in de eerste instantie Hannesie zijn idee.
Ik kan een styropol pyramide op de bodem plakken met een grondvlak van 15cm en 13cm hoog dan zitie net onder de woofer .
Volume is ongv 0,75 ltr dus heb ik nog ruim voldoende over om de wanden te beplakken /smeren OID.
Nou ja met een kegel er in is het geen bol meer ,reflecties gaan er gedeeltelijk wel langs inderdaad .jeroen_d schreef:Ik zie niet zo goed in wat die kegel brengt behalve het volume drastisch verminderen. Ik zou de schotten gewoon dicht laten, het is een symmetrisch geheel, als je het goed doet deel je ermee het oppervlak van de driver in vieren.