vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Ik heb ook niet gestudeerd, maar dan kan je wel praktisch zijn............ :D

Is het dan soms slim om in de bol een soort ronde piramide/conus te maken op de achterzijde, die, en het volume teveel, oplost, en de golven kan breken?
Dat zou dan 2 vliegen in 1 klap zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Dan heb je dus over een krappe octaaf (650Hz - 1200Hz) kans op staande golven in de bol. Dempen![/quote]

Inderdaad .
frequentie l.jpg

Maar ik neem aan dat dat wel op te lossen is met wat goede Baf :mrgreen:

Of Kan het idee van Hans ook nog van toegevoegde waarde zijn O:)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Het gaat niet alleen om hele golflentes. 1 van 640 past weer heel mooi 2x in 1280.

Je hebt 1 op ~1280, halve op 640 en een kwart op 320.

Redelijk te dempen, dat wel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
Hij word sowieso opgevuld met dempings matariaal.
Maarrreeee..... als de energie bron nu uit het hart van de bol zou komen zou ik mij er ook meer van voor kunnen stellen .
Maar die zit al assimetrisch ,anderzijds ...mag je geen paralellen wanden hebben om staande golven tegen te gaan .
En kun je een bolvorm natuurlijk ook als een groot paralel zien .
Naar mijn gevoel word het in die bol gewoon een zooitje sommige frequenties zullen elkaar inderdaad versterken .andere weer uitdoven.
Ik denk wel dat de hoeveelheid energie van twee golven die samenkomen minder groot is dan in een doos model, door dat het alle kanten op reflecteert.
Dik en onderstreept: precies. De bolvorm is de slechtste die je kunt kiezen voor een middentoner aan de binnenkant van de kast. Voor diffractie aan de buitenkant van de kast is het daarentegen prima. Maximaal spreiden van interne staande golven doe je als de lengte, hoogte en breedte golden ratio verhoudingen hebben. Bijvoorbeeld 10x16,2x26,2cm. De halve golflengte die in de bol past wordt maximaal versterkt en dat betekent dat je meer dempingsmateriaal nodig hebt om die ene frequentie te dempen dan in een kast die niet een enkele staande golf maximaal versterkt zoals een bol dat wel doet.
Zet achter je bol een geinverteerde hoorn, waarbij de opening net zo groot is als de effectieve conusdiameter van de middentoner. Dan ben je van alle problemen van staande golven af. Zie dit recente draadje, waarin oude forumkost weer is opgehaald: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=16953
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Zet achter je bol een geinverteerde hoorn, waarbij de opening net zo groot is als de effectieve conusdiameter van de middentoner.
Boks Betonboringen doet graag zaken met je :mrgreen: Maar een kernboor met statief huur je ook zo bij Boels of Bo-Rent.

Ik had ook aan deze oplossing gedacht (uiteraard...), maar ik wilde het niet opschrijven nádat Rik z'n bollen had ontkist. Zo kun je als forumlid ook wel eens zitten slapen hè?

Waarschijnlijk lost het ruimhartig gebruik van wol of schuim je probleem afdoende op. Het voordeel van de bolvorm is dat je resonanties prima terugziet in de impedantiemeting. Die kun je met LIMP en elke PC met geluidskaart plus wat weerstandjes uitvoeren, en dat ben je wel aan jezelf verplicht wanneer je met units van meneer Skaaning aan de gang gaat.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door arjank »

Heb zelf ook ooit (meer dan 15 jaar geleden) speaker gebouwd met bolvormige mid/hoog unit. De mids (monacor SPH102kep) zaten in een bol van styropor met beton aan binnen en buitenzijde. Inderdaad was het afstraalgedrag subliem. De staande golf in de kast is natuurlijk het meest aanwezig bij zo'n bol vorm, ik had de behuizing dus flink vol gestopt met wol.....
Zal kijken of ik nog een foto kan vinden.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Jeroen schreef!

Zet achter je bol een geinverteerde hoorn, waarbij de opening net zo groot is als de effectieve conusdiameter van de middentoner. Dan ben je van alle problemen van staande golven af. Zie dit recente draadje, waarin oude forumkost weer is opgehaald: viewtopic.php?f=3&t=16953

Leuk filmpje O:) en het snijdt hout !
Echter hoe lossen andere fabriekanten dit op.
elipson 4260.jpg
cabasse.jpg
hifeeye bol.jpg
death star.jpg
Oh wacht die laatste klinkt niet echt lekker nee :rofl: :rofl: :rofl:


Mark schreef
Boks Betonboringen doet graag zaken met je Maar een kernboor met statief huur je ook zo bij Boels of Bo-Rent.


Dit riekt naar belangen verstrengeling ,wel transparant blijven he :mrgreen:
En om er nu direct een gat in te boren of een stuk af te slijpen en er een toeter op te plakken :(

Wat als ik de kamer in vieren deel zeg maar vier meloen padjes ,ik kan er in delen een houten kruis inlijmen .
Kan uit verschillende onderdelen gemaakt worden ,kopse kanten naar de unit flink afschuinen om reflecties tegen te gaan !
Is dat een idee :?:

arjank schreef:
Heb zelf ook ooit (meer dan 15 jaar geleden) speaker gebouwd met bolvormige mid/hoog unit. De mids (monacor SPH102kep) zaten in een bol van styropor met beton aan binnen en buitenzijde. Inderdaad was het afstraalgedrag subliem. De staande golf in de kast is natuurlijk het meest aanwezig bij zo'n bol vorm, ik had de behuizing dus flink vol gestopt met wol.....
Zal kijken of ik nog een foto kan vinden.



Lijkt me leuk om even te zien als je nog foto's kunt vinden ,leuk!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Eigenlijk zou de binnenkant van de bol dus eigenlijk niet rond moeten zijn maar iets anders.
Ik heb zelf wel eens wat zitten fantaseren maar is het niet een idee om de binnenkant te voorzien van conische gaatjes waarin de geluidsgolven uitsterven?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Je bedoeld buisjes die taps toelopen of zo :?:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

Niet zo dramatisch. Volstoppen met Twaron (als je toch een AT-driver hebt...)! Is genoeg.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik denk dat ik inderdaad hem maar eens in de ruwe vorm gewoon is ga proberen .
Gewoon de wanden bekleden en dan opvullen kijken hoe het klinkt mocht het tegenvallen dan kan ik altijd nog aan de slag O:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Het effect van resonanties en het negatieve effect van teveel demping kan gemakkelijk worden onderschat. Totdat je er een kast naast hoort waar het goed is gedaan, weet je misschien niet beter. Het is al erg genoeg dat al die achterwaartse energie in de kast geabsorbeerd moet worden, het wordt nog erger als die achterwaartse energie op specifieke frequenties gaat resoneren en dat specifieke frequenties geabsorbeerd moeten worden.

Het idee van die schotten is helemaal niet gek. een meloen maken van binnen. :lol:

Het gebruik van deze supergoede AT driver verplicht je haast tot het maken van een zeer goede behuizing. Zo zonde als er niet uit komt wat er in zit. :(
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

Misschien moet je 'm wel volstoppen met geperforeerde schotten waarop je Pritex of Akotherm plakt. Zo'n bol moet je vooral middenin de ruimte dempen. Jeroen heeft wel gelijk met dat teveel demping, maar het moet wel behoorlijk teveel en verkeerd geplaatst/gekozen dempingsmateriaal zijn wil je er echt last van krijgen. Maar zoals al gezegd: optimaliseren! En vergeet daarbij de driverophanging niet... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hrscharft »

Ik weet niet in hoeverre je beschikking hebt over een draaibank oid, maar is het niet iets om de bol van binnen te voorzien van een 'cone' en aan het andere einde hiervan ook direct de driver verbind dmv een draadeind?

Zo iets als hieronder dus:
Bijlagen
cone.jpg
cone 2.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

markbakk schreef:
Niet zo dramatisch. Volstoppen met Twaron (als je toch een AT-driver hebt...)! Is genoeg.
Tja die verdient natuurlijk maximale aandacht O:) ik wil er uithalen wat er in zit !
Binnen mijn bereik dan :sure: ,ik ga er hoe dan ook wat in maken .

jeroen_d schreef:
Het idee van die schotten is helemaal niet gek. een meloen maken van binnen. :lol:

Het gebruik van deze supergoede AT driver verplicht je haast tot het maken van een zeer goede behuizing. Zo zonde als er niet uit komt wat er in zit. :(
Jij kan het weten :mrgreen: top dat je op de site van AT staat overigens !
Nog nooit gehoord zo'n dipool ik neem aan dat het wat weg heeft van een electrostaat maar dan met meer dynamiek!
En ook nog je topic over de ultime monitor gevonden ,ik vind het maar knap allemaal!


hrscharft schreef:
Ik weet niet in hoeverre je beschikking hebt over een draaibank oid, maar is het niet iets om de bol van binnen te voorzien van een 'cone' en aan het andere einde hiervan ook direct de driver verbind dmv een draadeind?

Een draaibank is geen probleem ,echter het vast maken aan de woofer wel.
c-quenze.jpg
Maar ik heb er wel aan gedacht of eigenlijk is het in de eerste instantie Hannesie zijn idee.
Ik kan een styropol pyramide op de bodem plakken met een grondvlak van 15cm en 13cm hoog dan zitie net onder de woofer .
Volume is ongv 0,75 ltr dus heb ik nog ruim voldoende over om de wanden te beplakken /smeren OID.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Die schotten erin maken door vier halve maanschijven erin te steken en met montagekit vast te zetten lijkt mij de eenvoudigste en een zeer doeltreffende oplossing.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nou een kegel er in plakken is nog veel makkelijker :mrgreen: , jij denkt dat schotten effectiever is?
En wat denk je gaten er in of dicht laten ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Ik zie niet zo goed in wat die kegel brengt behalve het volume drastisch verminderen. Ik zou de schotten gewoon dicht laten, het is een symmetrisch geheel, als je het goed doet deel je ermee het oppervlak van de driver in vieren.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

jeroen_d schreef:
Ik zie niet zo goed in wat die kegel brengt behalve het volume drastisch verminderen. Ik zou de schotten gewoon dicht laten, het is een symmetrisch geheel, als je het goed doet deel je ermee het oppervlak van de driver in vieren.
Nou ja met een kegel er in is het geen bol meer ,reflecties gaan er gedeeltelijk wel langs inderdaad .
Dus schotten het worde vier afzonderlijke kamers zonde paralellen wanden .

Word vervolgd O:)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Marp »

Zo'n kegel buigt het merendeel van de golven slechts af, waarna ze nog haast even lang zijn als oorspronkelijk. Zo'n verdeling in 4 parten geeft een grotere verspreiding en daarnaast ook daadwerkelijk kleinere goven, welke zich beter later dempen.

Een andere mogelijke overweging: pijpjes van uiteenlopende lengte bundelen in de gewenste vorm. Je kan hiermee ook nog variëren door er een aantal eenzijdig of halverwege af te sluiten, zonodig om en om, en desnoods door verschillende diameters te gebruiken. Nadeel: je zal ze vooraf moeten vullen met twaron o.i.d., wat aanpassen achteraf nogal bemoeilijkt, tenzij je er een uitneembaar geheel van maakt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ook een idee :idea:

Denk alleen dat dat me dat te veel volume gaat kosten ,en het word een getob om aan de wanden aan te sluiten .
Maar ik zet hem bij de ideën O:)
Ik zou ze van dunwandig pvc 32 mm kunnen maken of zo .

Ik probeer het eerst met een kruis ,in ëën bol!
Ga eens kijken hoe ik het kan laten klinken
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Vandaag de bollen in de glasvezel gezet
.Dit doe ik om de kwetsbare randen van de bol waar het gietmortel over gaat naar de luidspreker te beschermen en wat afgebrokkeld is weer opnieuw op te bouwen.
Ook zitten er op de hartlijn van de bol wat onrondheden doordat ik de twee schalen van de mal op elkaar heb moeten lijmen .
De lijm heeft de ene helft van de bol naar binnen gedrukt en de andere helft naar buiten
Op de foto valt dat niet op maar als je hem af wilt werken blijft dat storend :(

Eerst de bol in een speciaale primer gezet
bol in primer.jpg
produktblad hechtprimer.jpg
Daarna de bol in de glasvezel gezet ,smerig werkje overigens!
bol in glasvezel.jpg
Nu kan het lekker een weekje doorharden ,daarna schuren en plamuren.
Ik ga eerst eens een andere bol opzoeken van de week :rock:
zon.jpg
zon.jpg (21.24 KiB) 700 keer bekeken
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Goed het is alweer een tijdje geleden .
Maar nu een kleine update!
Na ongv drie weken eenzame opsluiting in mijn garage die er nu uit ziet als een bakkerij .

Just the looks not the smell of it :rofl:

Behold :!:
DSC02300.JPG
Dit was echt mijn ergste afwerk klus ooit !
Iets vlak strak krijgen is echt iets anders dan zo'n bol .
Ik heb er ongv 4 kilo polyester plamuur opgesmeerd :mrgreen:
Waarvan er vermoedelijk drie weer in de stofzuiger zijn beland :oops:
DSC02305.JPG
Ben blij met het resultaat ,los van een paar kleine verbeterpuntjes .
het in de spuitplamuur zetten en kleur word pas van het voorjaar .
Heb er wel een laagje polyester hars opgesmeerd ter bescherming
..
DSC02306.JPG
Ik kan in ieder geval de binnenwerken maken .
En een proef opstelling met de td 330 en de m560d .
Gewoon simpel van goedkoop vezel plaat.
Kan ik alvast een idee krijgen van het geluid en wat tweaken met het dempings matariaal ed.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Ziet er fraai uit, wat weegt 1 zo'n bol + unit ongeveer?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Zo, dat gaat al wel ergens op lijken. :P :P
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”