Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door OldSkool »

Hallo Forum,

Gister heb ik de Theorexx van TheoK overgenomen.
Mijn idee was om mijn Visaton topas KE hiermee aan te sturen.
Ik had gedacht dat het rendement en het lage vermogen van de versterker misschien een probleem zouden zijn.
Na thuiskomt en aansluiten bleek dit echter geen issue.

Wat wel een probleem is dat de versterker een zeer irritante fluittoon produceert over mijn speakers.
Het volume van de fluittoon is afhankelijk van de potmeter op de versterker (half open is het het ergst, helemaal open is het minder aanwezig).
Op een paar andere speakers die ik heb aangesloten was er geen sprake van dit probleem.
Na wat gezoek op het internet heeft men het bij dit probleem vaak over oscillatie.
Dus ik denk dat de versterker in combinatie met mijn speakers oscilleert.

Nu vroeg ik mij af hoe ik dit probleem kan oplossen.
Ik denk dat ik het filter van de speakers toch moet aanpassen ivm impedantie die op dit moment niet ideaal is voor een buizenversterker.
Maar zal de oscillatie dan ook verdwijnen?

Ik heb echter verder heel weinig verstand van deze materie dus alle hulp is welkom.

Als toevoeging vinden jullie het huidige filter van de speaker en de impedantie.
Bijlagen
impedanzKE.gif
weicheKE.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door TheoK »

Mooi dat je dit probleem op het forum hebt gezet.
Omdat hij op andere speaker sets wel goed speelt.
Hoop voor je dat er een oplossing komt.
Succes.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door nl3prc »

Is er toevallig een schema van dit ampje
ik kan me indenken dat een mogenlijke terug koppeling problemen geeft.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door TheoK »

Hier vind je het schema.

http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-0.pdf

Als het een tegenkoppeling probleem is waarom speelt hij op
3 andere speakersets wel goed?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door AatV »

In het schema staat dat met terugkoppeling de versterker op de rand van instabiliteit werkt met daarachter de aanduiding [13-4] Ik vermoed dat ergens in paragraaf? 13-4 staat wat je moet doen bij oscillatie..

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door nl3prc »

TheoK schreef:
Hier vind je het schema.

http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-0.pdf

Als het een tegenkoppeling probleem is waarom speelt hij op
3 andere speakersets wel goed?
Dit kan te maken hebben met de impedantie van de speaker als die hoger is dan de te verwachten impedantie krijg je meer terugkoppel en ik zie dat R7 en R8 maar 12 Kohm is.
Ik zou daar dan iets van 47Kohm proberen mischien lost dat het probleem op
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door OldSkool »

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Als ik het goed bgrijp dan moet ik de versterker iets aanpassen om de stabiliteit te vergroten.
De opmerking op het schema omtrent instabiliteit komen volgens mij van Menno van der Veen en staan niet in de handleding.
Menno van der Veen heeft op zijn site 10 modificaties geplaatst voor deze amp.
13-4 is de datum toen hij de versterker door heeft gemeten volgens mij.

Tot en met modificatie 4 gaat het over de stabiliteit van de versterker.
Wat is jullie mening moeten al deze mods toegepast worden om hem helemaal stabiel te krijgen?
Ik hoop dat Theo mij hierbij kan helpen :D

Modificaties tot mod 4 geplubliceerd door Menno van der Veen:

http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-4.pdf
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door nl3prc »

Ik blijf erbij dat een condesator over R8 en R7 niet de oplossing is denk dat je het dan alleen maar verergerd
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door OldSkool »

Bedank voor het antwoord.

Misschien is dit nog zinvol.

Dit zijn de metingen van de versterker zonder mod en met de 4 mods.

Ik heb er verder geen verstand van. Allemaal grafiekjes.
Bijlagen
MOD-0-METING.pdf
(158.19 KiB) 51 keer gedownload
MOD-4-METING.pdf
(156.85 KiB) 48 keer gedownload
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door TheoK »

OldSkool schreef:
Ik hoop dat Theo mij hierbij kan helpen :D
Ik wil best wel een poging wagen.
Op zich is het een hele mooie en goeie versterker.
En moet bij jou ook goed kunnen spelen.
Maar ik snap nog steeds niet waarom hij bij mij op 3 verschillende sets
goed heeft gespeeld.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door nl3prc »

Omdat de overal impedantie van de ene set speakers nu eenmaal anders is dan de andere 'zo ook de weerstand die de versterker ziet zodat er dan mede ook door de terug koppel een oscillatie kan optreden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door RobertD »

Ik heb hier ook zo'n Aurexx staan van een forumlid. Leuk ding, ik wil de Vanderveen modificaties t/m mod 4 doorvoeren en de potmeter vervangen. Dat kleine c'tje over R7 en de R8 laat de terugkoppeling voor hoge frequenties toenemen, dus dat helpt allicht om de fluittoon weg te nemen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door hannesie »

Is het mogelijkerwijs "slimmer" om de luidsprekers aan te passen, dan de versterker.

Ik zie nog al eens bij de ontwerpen van HH een aanpassing om de luidsprekers aan te passen voor een buizenversterker, en de man van Xanadu heeft ook altijd daar een aanpassing voor.

Het kan natuurlijk dat jullie het leuker vinden om te solderen in zo een bak, maar of het praktisch is?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
Ik blijf erbij dat een condesator over R8 en R7 niet de oplossing is denk dat je het dan alleen maar verergerd
RobertD schreef:
Dat kleine c'tje over R7 en de R8 laat de terugkoppeling voor hoge frequenties toenemen, dus dat helpt allicht om de fluittoon weg te nemen.

Dit is een punt om dat te gaan testen.
Zo gauw ik het spul hier heb ga ik dat proberen.

Denk niet Hans dat Oldskool zijn speakers aanpassen wil.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
Is het mogelijkerwijs "slimmer" om de luidsprekers aan te passen, dan de versterker.

Ik zie nog al eens bij de ontwerpen van HH een aanpassing om de luidsprekers aan te passen voor een buizenversterker, en de man van Xanadu heeft ook altijd daar een aanpassing voor.

Het kan natuurlijk dat jullie het leuker vinden om te solderen in zo een bak, maar of het praktisch is?
@Hannesie,

Bij oscillatie gaat het er meestal om dat door fasedraaiing in het hoog (180°) er meekoppeling i.p.v. tegenkoppeling plaats vindt.
Bij de luidspreker aanpassingen in HH gaat het om iets anders; er wordt vaak een LCR schakelingtje toegepast om de impedantie gelijkmatiger te maken.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door nl3prc »

Hoeft nog niet eens te zijn dat er een fase draai is opgetreden als er namelijk te veel volt wordt terug gekoppeld kan hij ook gaan oscilleren.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door hannesie »

Het leek mij in ieder geval een idee om dat in ieder geval uit te sluiten.

Maar ik ben een leek als het op buizen aankomt. :D
Maar nog wel gelukkig met Class D. :lol:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door nl3prc »

De simulatie geeft echter geen problemen
Bijlagen
aurexx.JPG
aurexx.zip
(13.27 KiB) 33 keer gedownload
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door TheoK »

Ik zie dat je wel die condensatoren over de 12k weerstanden hebt zitten.
Dus moet het wel helpen?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door nl3prc »

Ook zonder werkt het naar behoren maar ja theorie is natuurlijk niet de praktijk
Oscillaties kunnen ook nog optreden door de buizen zelf het zogenaamde microphonics.
Hier zijn dan trillingen de oorzaak
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door TheoK »

Zo. Heb vandaag een paar mods uitgevoerd
en de Theorexx doet het weer prima op Christiaan zijn speakers. :rock: :rock: :rock:
Probleem opgelost.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Zo. Heb vandaag een paar mods uitgevoerd
en de Theorexx doet het weer prima op Christiaan zijn speakers. :rock: :rock: :rock:
Probleem opgelost.
Wat was nu de oplossing voor het probleem?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door TheoK »

Ik heb tot en met mod 5 gemodificeerd.
Heb de bijlage erbij gedaan voor de liefhebbers.
Bijlagen
MOD-5.pdf
(128.41 KiB) 134 keer gedownload
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem

Bericht door RobertD »

Ik heb onlangs zo'n versterker aangepakt t/m mod 4. De elco's bij de EL84 heb ik 100uF gelaten.
Daarnaast heb ik ook de potmeter vervangen door een ALPS, dat was echt nodig.

Het resultaat was direct te horen. In de oorspronkelijke opzet bleef het geluid heel erg in de luidsprekers hangen, maar leek het ook een beetje van links naar rechts heen en weer te zweven. Na de modificatie was alles veel beter geplaatst.
Op de little-big-box luidsprekers van Niko klonk de versterker echt heel goed.
Plaats reactie