Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Moderator: Beheerdersteam
Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Hallo Forum,
Gister heb ik de Theorexx van TheoK overgenomen.
Mijn idee was om mijn Visaton topas KE hiermee aan te sturen.
Ik had gedacht dat het rendement en het lage vermogen van de versterker misschien een probleem zouden zijn.
Na thuiskomt en aansluiten bleek dit echter geen issue.
Wat wel een probleem is dat de versterker een zeer irritante fluittoon produceert over mijn speakers.
Het volume van de fluittoon is afhankelijk van de potmeter op de versterker (half open is het het ergst, helemaal open is het minder aanwezig).
Op een paar andere speakers die ik heb aangesloten was er geen sprake van dit probleem.
Na wat gezoek op het internet heeft men het bij dit probleem vaak over oscillatie.
Dus ik denk dat de versterker in combinatie met mijn speakers oscilleert.
Nu vroeg ik mij af hoe ik dit probleem kan oplossen.
Ik denk dat ik het filter van de speakers toch moet aanpassen ivm impedantie die op dit moment niet ideaal is voor een buizenversterker.
Maar zal de oscillatie dan ook verdwijnen?
Ik heb echter verder heel weinig verstand van deze materie dus alle hulp is welkom.
Als toevoeging vinden jullie het huidige filter van de speaker en de impedantie.
Gister heb ik de Theorexx van TheoK overgenomen.
Mijn idee was om mijn Visaton topas KE hiermee aan te sturen.
Ik had gedacht dat het rendement en het lage vermogen van de versterker misschien een probleem zouden zijn.
Na thuiskomt en aansluiten bleek dit echter geen issue.
Wat wel een probleem is dat de versterker een zeer irritante fluittoon produceert over mijn speakers.
Het volume van de fluittoon is afhankelijk van de potmeter op de versterker (half open is het het ergst, helemaal open is het minder aanwezig).
Op een paar andere speakers die ik heb aangesloten was er geen sprake van dit probleem.
Na wat gezoek op het internet heeft men het bij dit probleem vaak over oscillatie.
Dus ik denk dat de versterker in combinatie met mijn speakers oscilleert.
Nu vroeg ik mij af hoe ik dit probleem kan oplossen.
Ik denk dat ik het filter van de speakers toch moet aanpassen ivm impedantie die op dit moment niet ideaal is voor een buizenversterker.
Maar zal de oscillatie dan ook verdwijnen?
Ik heb echter verder heel weinig verstand van deze materie dus alle hulp is welkom.
Als toevoeging vinden jullie het huidige filter van de speaker en de impedantie.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Mooi dat je dit probleem op het forum hebt gezet.
Omdat hij op andere speaker sets wel goed speelt.
Hoop voor je dat er een oplossing komt.
Succes.
Omdat hij op andere speaker sets wel goed speelt.
Hoop voor je dat er een oplossing komt.
Succes.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Is er toevallig een schema van dit ampje
ik kan me indenken dat een mogenlijke terug koppeling problemen geeft.
ik kan me indenken dat een mogenlijke terug koppeling problemen geeft.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Hier vind je het schema.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-0.pdf
Als het een tegenkoppeling probleem is waarom speelt hij op
3 andere speakersets wel goed?
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-0.pdf
Als het een tegenkoppeling probleem is waarom speelt hij op
3 andere speakersets wel goed?
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
In het schema staat dat met terugkoppeling de versterker op de rand van instabiliteit werkt met daarachter de aanduiding [13-4] Ik vermoed dat ergens in paragraaf? 13-4 staat wat je moet doen bij oscillatie..
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Dit kan te maken hebben met de impedantie van de speaker als die hoger is dan de te verwachten impedantie krijg je meer terugkoppel en ik zie dat R7 en R8 maar 12 Kohm is.TheoK schreef:Hier vind je het schema.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-0.pdf
Als het een tegenkoppeling probleem is waarom speelt hij op
3 andere speakersets wel goed?
Ik zou daar dan iets van 47Kohm proberen mischien lost dat het probleem op
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Hallo Allemaal,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Als ik het goed bgrijp dan moet ik de versterker iets aanpassen om de stabiliteit te vergroten.
De opmerking op het schema omtrent instabiliteit komen volgens mij van Menno van der Veen en staan niet in de handleding.
Menno van der Veen heeft op zijn site 10 modificaties geplaatst voor deze amp.
13-4 is de datum toen hij de versterker door heeft gemeten volgens mij.
Tot en met modificatie 4 gaat het over de stabiliteit van de versterker.
Wat is jullie mening moeten al deze mods toegepast worden om hem helemaal stabiel te krijgen?
Ik hoop dat Theo mij hierbij kan helpen
Modificaties tot mod 4 geplubliceerd door Menno van der Veen:
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-4.pdf
Bedankt voor jullie antwoorden.
Als ik het goed bgrijp dan moet ik de versterker iets aanpassen om de stabiliteit te vergroten.
De opmerking op het schema omtrent instabiliteit komen volgens mij van Menno van der Veen en staan niet in de handleding.
Menno van der Veen heeft op zijn site 10 modificaties geplaatst voor deze amp.
13-4 is de datum toen hij de versterker door heeft gemeten volgens mij.
Tot en met modificatie 4 gaat het over de stabiliteit van de versterker.
Wat is jullie mening moeten al deze mods toegepast worden om hem helemaal stabiel te krijgen?
Ik hoop dat Theo mij hierbij kan helpen
Modificaties tot mod 4 geplubliceerd door Menno van der Veen:
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-4.pdf
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Ik blijf erbij dat een condesator over R8 en R7 niet de oplossing is denk dat je het dan alleen maar verergerd
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Bedank voor het antwoord.
Misschien is dit nog zinvol.
Dit zijn de metingen van de versterker zonder mod en met de 4 mods.
Ik heb er verder geen verstand van. Allemaal grafiekjes.
Misschien is dit nog zinvol.
Dit zijn de metingen van de versterker zonder mod en met de 4 mods.
Ik heb er verder geen verstand van. Allemaal grafiekjes.
- Bijlagen
-
- MOD-0-METING.pdf
- (158.19 KiB) 51 keer gedownload
-
- MOD-4-METING.pdf
- (156.85 KiB) 48 keer gedownload
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Ik wil best wel een poging wagen.OldSkool schreef:Ik hoop dat Theo mij hierbij kan helpen![]()
Op zich is het een hele mooie en goeie versterker.
En moet bij jou ook goed kunnen spelen.
Maar ik snap nog steeds niet waarom hij bij mij op 3 verschillende sets
goed heeft gespeeld.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Omdat de overal impedantie van de ene set speakers nu eenmaal anders is dan de andere 'zo ook de weerstand die de versterker ziet zodat er dan mede ook door de terug koppel een oscillatie kan optreden.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Ik heb hier ook zo'n Aurexx staan van een forumlid. Leuk ding, ik wil de Vanderveen modificaties t/m mod 4 doorvoeren en de potmeter vervangen. Dat kleine c'tje over R7 en de R8 laat de terugkoppeling voor hoge frequenties toenemen, dus dat helpt allicht om de fluittoon weg te nemen.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Is het mogelijkerwijs "slimmer" om de luidsprekers aan te passen, dan de versterker.
Ik zie nog al eens bij de ontwerpen van HH een aanpassing om de luidsprekers aan te passen voor een buizenversterker, en de man van Xanadu heeft ook altijd daar een aanpassing voor.
Het kan natuurlijk dat jullie het leuker vinden om te solderen in zo een bak, maar of het praktisch is?
Ik zie nog al eens bij de ontwerpen van HH een aanpassing om de luidsprekers aan te passen voor een buizenversterker, en de man van Xanadu heeft ook altijd daar een aanpassing voor.
Het kan natuurlijk dat jullie het leuker vinden om te solderen in zo een bak, maar of het praktisch is?
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
nl3prc schreef:Ik blijf erbij dat een condesator over R8 en R7 niet de oplossing is denk dat je het dan alleen maar verergerd
RobertD schreef:Dat kleine c'tje over R7 en de R8 laat de terugkoppeling voor hoge frequenties toenemen, dus dat helpt allicht om de fluittoon weg te nemen.
Dit is een punt om dat te gaan testen.
Zo gauw ik het spul hier heb ga ik dat proberen.
Denk niet Hans dat Oldskool zijn speakers aanpassen wil.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
@Hannesie,hannesie schreef:Is het mogelijkerwijs "slimmer" om de luidsprekers aan te passen, dan de versterker.
Ik zie nog al eens bij de ontwerpen van HH een aanpassing om de luidsprekers aan te passen voor een buizenversterker, en de man van Xanadu heeft ook altijd daar een aanpassing voor.
Het kan natuurlijk dat jullie het leuker vinden om te solderen in zo een bak, maar of het praktisch is?
Bij oscillatie gaat het er meestal om dat door fasedraaiing in het hoog (180°) er meekoppeling i.p.v. tegenkoppeling plaats vindt.
Bij de luidspreker aanpassingen in HH gaat het om iets anders; er wordt vaak een LCR schakelingtje toegepast om de impedantie gelijkmatiger te maken.
groet,
Aat
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Hoeft nog niet eens te zijn dat er een fase draai is opgetreden als er namelijk te veel volt wordt terug gekoppeld kan hij ook gaan oscilleren.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Het leek mij in ieder geval een idee om dat in ieder geval uit te sluiten.
Maar ik ben een leek als het op buizen aankomt.
Maar nog wel gelukkig met Class D.
Maar ik ben een leek als het op buizen aankomt.
Maar nog wel gelukkig met Class D.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
De simulatie geeft echter geen problemen
- Bijlagen
-
- aurexx.zip
- (13.27 KiB) 33 keer gedownload
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Ik zie dat je wel die condensatoren over de 12k weerstanden hebt zitten.
Dus moet het wel helpen?
Dus moet het wel helpen?
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Ook zonder werkt het naar behoren maar ja theorie is natuurlijk niet de praktijk
Oscillaties kunnen ook nog optreden door de buizen zelf het zogenaamde microphonics.
Hier zijn dan trillingen de oorzaak
Oscillaties kunnen ook nog optreden door de buizen zelf het zogenaamde microphonics.
Hier zijn dan trillingen de oorzaak
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Zo. Heb vandaag een paar mods uitgevoerd
en de Theorexx doet het weer prima op Christiaan zijn speakers.
Probleem opgelost.
en de Theorexx doet het weer prima op Christiaan zijn speakers.
Probleem opgelost.
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Wat was nu de oplossing voor het probleem?TheoK schreef:Zo. Heb vandaag een paar mods uitgevoerd
en de Theorexx doet het weer prima op Christiaan zijn speakers.![]()
![]()
![]()
Probleem opgelost.
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Theorexx (84SE) Topas KE oscillatie probleem
Ik heb onlangs zo'n versterker aangepakt t/m mod 4. De elco's bij de EL84 heb ik 100uF gelaten.
Daarnaast heb ik ook de potmeter vervangen door een ALPS, dat was echt nodig.
Het resultaat was direct te horen. In de oorspronkelijke opzet bleef het geluid heel erg in de luidsprekers hangen, maar leek het ook een beetje van links naar rechts heen en weer te zweven. Na de modificatie was alles veel beter geplaatst.
Op de little-big-box luidsprekers van Niko klonk de versterker echt heel goed.
Daarnaast heb ik ook de potmeter vervangen door een ALPS, dat was echt nodig.
Het resultaat was direct te horen. In de oorspronkelijke opzet bleef het geluid heel erg in de luidsprekers hangen, maar leek het ook een beetje van links naar rechts heen en weer te zweven. Na de modificatie was alles veel beter geplaatst.
Op de little-big-box luidsprekers van Niko klonk de versterker echt heel goed.
