F.A.S.T. 3" wordt C.A.S.T. met 8" actief laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

Re: F.A.S.T. 3" met 8" actief laag

Bericht door bas focal m180 »

In het gebied waar de vervorming toe neemt bij 90db loopt de frequentie kurve af , dan zou je dus in de praktijk 96 db moeten spelen en in de overgangs frequentie is het dan 90db , want daar speelt de woof ook mee met 90db en dat is weer samen 96db .

Dan lijkt me 180hz haalbaar ,,, en ook is 180hz de hoek om voor de woof nog prima te doen .
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Maar goed, nu nog het goede filter zien te bemachtigen. Als ik het goed begrijp is een abo van 25,- voldoende maar ik zou liever gewoon ergens het plan vandaan halen/kopen.

In de laag-midden sectie zal ik een eigen plan trekken, ca. 1 liter of kleiner.

Hier de Dreizwo ontwikkeling:
http://www.hifi-selbstbau.de/index.php? ... cle&id=363

Hoe grappig, beetje offtopic maar het melden waard. Ik speur op het hifi-selbstbau.de forum, kom ik een tip tegen:
Es gibt also einige Abmessungen, die die stehenden Wellen erklären können. Die Bedämpfung erfolgt laut Vorschrift mit 2 Irma-Kissen von IKEA. Mit 200gr/Kissen entspricht dies mehr als einem Beutel Sonofil (120gr), der für 20 l ausreichen sollte. Die Menge an Absorptionsmaterial ist also OK. Die Platzierung ist für die Tiefe nicht ganz optimal, dafür müsste sie in der Mitte der Gehäusetiefe angebracht sein.
Zo'n kussen kost 0,79 euro en bevat 200 gram, dus bijna 2x zoveel als een zak BAF zoals Sonofil van ca. 3,50.
Eigenschappen volgens de ikea site:
Produktbeschreibung & Maße
Stoff: 50% Baumwolle, 50% Polyester
Füllmaterial: Polyesterfasern
Naast de wazemkapfilters hebben we nu nog een budget tip :wink:

On topic. De vergelijking tussen de Dreizwo en de KEF Q300 baart me wat zorgen...
Im Vergleich zu einer spritzig abgestimmten Box wie der DreiZwo scheint beim Umschalten erst mal was zu fehlen. Hört man jedoch länger mit der Q300 dann lernt man ihre Zurückhaltung im Hochtonbereich zu schätzen: driftet die DreiZwo bei manchen Frauenstimmen schon mal etwas ins "Harte" ab bleibt die KEF Q300 immer relaxt. Dafür ist sie bei knackigen Passagen aber auch etwas weniger direkt und unbeteiligter.

Die räumliche Darstellung gelingt gut, die der DreiZwo (ebenfalls ein Koaxialsystem) ist aber noch punktgenauer. Kann man da Unterschiede messen?
Ik ben niet opzoek naar een geluid dat zelfs de Duitsers omschrijven als 'spritzig' :shock: :roll:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Units zijn binnen, moet je gewoon in real life gezien hebben om te weten hoe mooi dat van de foto er in het echt uitziet!

Ik heb nog wat testkastjes die ik moet verbouwen en dan kan er naar hartelust met een proeffilter geexperimenteerd worden...

Op dit moment heb ik voornemen per kant 2 kasten te maken zodat je de subopstelling kunt varieeren. Daarnaast is het eventueel mogelijk er een topkastje met een goede breedbander bij te maken, gewoon voor de fun van het vergelijken.

Woofers binnen of buiten, laag bij de vloer of bovenin. Allemaal opties die ik open wil laten voor wat optimaal is in de luisterpraktijk - waar die ook zal zijn.

Wat ik ook in de planning heb ik de wooferaansluitingen buiten de kast hebben zodat evt. een andere (DSP) versterker ook op het setje kan, ondanks dat ik standaard de AM80 inbouw per kant omdat het gewoon goed stand-alone functioneert.
Ik denk dat ik dat dan maak met een bi-wiring terminal waarbij de bruggen de woofer en de versterker aan elkaar koppelen. Een externe versterker koppel je dan eenvoudig aan het paar klemmen dat met de woofer in verbinding staat en de bruggen er tussen uit (bi-ampen met bruggen ertussen is niet slim :sure: toch erik :rofl: )

Eerste paint-art schetjes :rofl:
coax 2.PNG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ben afgelopen week bezig geweest met het kast ontwerp.

Het leek me leuk dit ontwerp zo door te ontwikkelen dat het flexibel blijft en eenvoudig en met weinig kosten te (re)produceren is. Sommige dingen zijn alleen niet te combineren, waardoor ik nog geen definitieve keuzes heb gemaakt.
Omdat ik zowel met als zonder frontje zou willen kunnen spelen (mijn dochter slaat graag mee op de maat van de muziek, liefst op een bron = conus :rofl: ) heb ik gekeken naar de mogelijkheid die ik voor Project Vera 3 had bedacht.
Dit betekent dat niet de coax wordt ingefreest maar een ring om de driver heen krijgt, zowel met als zonder doek. 1 van beide zit op de voorzijde, de andere op de achterzijde van de box (raakt ie ook niet zoek :wink: )

Beetje zoals hier (rechts) dus:
ff17.PNG
In de praktijk wordt dit lastig omdat de magneet van de CX3.0 een diameter heeft van 8 cm terwijl de korf maar 95x95 is en de driveropening ook ge'flared' dient te worden voor ademruimte. Een ring van 12 mm valt niet te af te schuinen omdat deze op bepaalde delen maar 2,5 mm breedte heeft.
CX3.0 004 paint.JPG

Andere oplossing zoeken dus...
Op de foto's ligt een 1 liter (test)kastje van de F.A.S.T. maar die is 12,5 cm en de C.A.S.T. (coax and subwoofer technology) wordt 14 cm breed.

En ik twijfel over 45 graden of 30 graden afschuining. Afschuining bovenlangs vind ik ook niet echt mooi. Iemand hier nog ideeen over?
coax 2 recht 1.PNG
Het idee is nu om de zijkant waar de woofer en de versterker in zitten geheel met een frame met zwart luidsprekerdoek af te dekken. Een ronde vorm boven en vierkant onder ziet er niet uit, bovendien wil ik dat de kast omkeerbaar moet blijven - net wat beter uitkomt. De woofer aan de ene zijkant en de versterker aan de andere zijkant is een mogelijkheid maar uiteindelijk meer werk en dit geeft ook geen rustig beeld omdat ze niet beide bovenin of onderin kunnen*. Een grill aan de ene zijkant hoog en aan andere zijkant laag is geen goed plan.

*Er is 3 mm tussen de zijwand en de magneet van de XAW210 HC.

Als de ene zijde zwart doek is, is het niet logisch om de andere zijde dan mat zwart te spuiten dus dat wordt dan ook zwart doek.

Om dingen uitwisselbaar te houden kan het zijn dat ik de voorzijde van de subkast afneembaar maak, net zoals het frame met doek dat is (met nippies/fixing studs). Zo kan een 'siervoorplaat' gemaakt worden in diverse afwerkingen, van massief hout tot MFD met hoogglans/pianolak.
In deze opzet is het bekleden van de dichte zijkant van de subkast eenvoudig met een kous te doen, zoals BNS Soundcolumn bijvoorbeeld. De topkast blijft in z'n geheel passief gefilterd en is daarmee ook uitwisselbaar met bijvoorbeeld een topkastje met Scan-Speak 10F of een andere 3 - 3,5" breedbander. Als het geheel om een basisplaat komt te staan van ca. 7 cm kan het geheel modulair opgebouwd en dus eenvoudig modulair afgewerkt worden. Top en basis mat zwart, subkast met zwart luidsprekerdoek + frame. Trek je het frame weg dan zie je de woofer en versterker (die met een open frame goed de warmte kwijt kan) op een klankbord die met zwart doek is afgewerkt.
Een extra opzet frame voor de dichte zijkant van de subkast geeft extra breedte, ik ga geen 12 mm dikke plaat onnodig aan het onwerp toevoegen. 14 cm kan precies, dus dat moet het worden.

De huidige subkast is 12,6 cm en met een frame van 12mm plaatmateriaal wordt dat 13,9 a 14 cm.

CX3.0 005 paint.JPG
CX3.0 006 paint.JPG
CX3.0 008 paint.JPG
CX3.0 009 paint.JPG
CX3.0 010 paint.JPG
Hifi_goeroe

Bericht door Hifi_goeroe »

(bi-ampen met bruggen ertussen is niet slim :sure: toch erik :rofl: )

Tja, duur grapje maar al weer lang geleden.
wouter
Ook commercieel actief

Re: F.A.S.T. 3" wordt C.A.S.T. met 8" actief laag

Bericht door wouter »

Inmiddels draai ik weer met beide actieve subs. Na goed inregelen heb ik er niets meer aan gedaan. Het was een kwestie van meten om tot optimaal resultaat voor overgangsfrequentie en fase te komen, daarna het geheel steeds wat verzwakt en minder 'dik' gemaakt door de subs iets minder ver te laten doorlopen bovenin. Tijdens het meten bleek duidelijk dat de mooiste optelling van signaal plaatsvond met de woofer bovenin de subkast, vlak bij het mid-hoog deel. Dat maakt de vraag relevant of het wel wenselijk/nodig is dat de kasten (positie van de woofer) gedraaid kan worden... :roll:
braun plus subs 1.PNG
Ik speel samen met de Braun Output C als tijdelijke topjes (die op het meubel staand rond 350 Hz net even 'dik' wordt/een bult heeft voordat hij geluidsdruk in het laag verliest, wat niet optimaal is)
Braun met sub 002 paint.JPG
Het klinkt prima op de luisterplek, het sublaag is daar helaas niet aanwezig. De bank staat ca. op 3 meter van de 5 die de kamer breed is. Het sublaag bij de tegenover staande wand is zeer drukvol, zoals te verwachten. Ik hoop dat ik met 2 extra XAW210HC gesloten subjes langs die wand door aan te sturen met een Reckhorn A403 het geluid op de luisterplek goed kan krijgen. Ik kan die dan iets flexibeler inregelen dan de fronts met de AM80 en ik kan die 2 qua fase in stapjes van 5 graden afregelen t.o.v. de actieve front(sub)s. Beetje zoals de Double Bass Array van Nubert. Iemand hier nog suggesties op opmerkingen over??

Om het geheel netjes te bouwen wilde ik modulair werken. In de basisplaat zal ik dan achterop de aansluiting maken voor high power in, t.b.v. van de topjes (COAX) en naar de AM80. Ook zitten daar aansluitingen van de woofer en bruggen tussen de high power in en de woofer, zodat je ook de AM 80 kan bypassen wanneer de woofers met externe versterker en DSP worden aangestuurd. Omdat de versterker met zijn netspanning aansluiting en aan/auto/uit moeizamer bereikbaar is zal ik achterop een aan/uit schakelaar en netspanningsaansluiting maken. Intern lus ik dat wel door. Ik zit alleen niet te wachten op dikke eurostekkers en snoeren als zo'n platte 2 aderige voldoende is. Weet iemand of die inbouwdelen er ook zijn met aan/uit schakelaar?
pscm4.jpg
pscm4.jpg (6.53 KiB) 1066 keer bekeken
pscm3.jpg
pscm3.jpg (6.48 KiB) 1066 keer bekeken
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Misschien dat mijn verhalen te lang zijn om de vragen eruit te destileren :? :wink:

Wie heeft een idee over mijn beschrijving van 2 extra subs aangestuurd met een Reckhorn A403 waardoor ik met een andere fase instelling subs aan de andere wand zo kan instellen dat het op de luisterplek goed klinkt?

Ik zie in de curve bij 200 Hz een flinke rimpel. Ik vraag me af of dat de vloer reflectie is die ik meet of dat dit een staande golf is (morgen eens close meten). Wat zouden jullie doen, een woofer dicht bij de grond houden of dicht bij de mid-hoogsectie? Voor- en nadelen? Ik weet bijvoorbeeld dat bij de V-maxx Hobby hifi de AL200 midwoofer bewust hoog geplaatst heeft, terwijl de TIW300 (sub)woofer juist laag moest. Ik hoor graag jullie ideeen hierover.

Suggesties voor de basisplaat en connectoren/terminal etc. zijn ook welkom, daar ben ik nog niet uit maar de tip van Erik (extra stekker input achterop met schakelaar) was ik zelf nog niet opgekomen bijvoorbeeld.

Op de 45 en 30 graden facet waren ook nog geen reacties binnengekomen, evenals bovenlangs wel of geen facet.

Ik ben dus erg benieuwd naar reacties :goeie:

Hier meer info over de Double Bass Array van nubert:http://www.nubert.de/downloads/dba.pdf

Wat ik me afvraag is of een fase instelling hetzelfde is als een delay in msec. en of de stappen van fase niet te groot zijn (5 of 10 graden verwacht ik) Ik heb ongeveer een delay van 5,1 meter / 340 m/s = 0,015s = 15 milliseconden nodig.
dba 1.PNG
De subs achter de bank zullen dus tijdgecorrigeert en uit fase moeten. Uiteraard zou ik dan ook 'in fase' en nog wat opties willen proberen, zoals diverse forumleden met multisubs hebben gedaan. Heel praktisch, de A403 heeft een fase regeling van 0 tot 270 graden, 0 is alles in fase en verder kom je langs 180 graden en 180 graden + delay. In het geval van de DBA is het wellicht beter om de woofers bij de fronts dan ook laag te hebben voor optimale werking. Allemaal giswerk nu :wink:
mivoc kamerresonanties 2.PNG
Edit: http://de.wikipedia.org/wiki/Double_Bass_Array
Zur Realisierung eines echten DBAs wird also ein frequenzunabhängiges Verzögerungsglied (Delay) benötigt, wie es z.B. die meisten digitalen Equalizer oder digitale Aktivweichen bieten. Ein Allpass zur Phasendrehung, wie bei gängigen Fertigsubwoofer, ist dazu nicht geeignet. Die Invertierung kann auf einfache Weise durch eine Verpolung der Lautsprecher oder des zugeführten Signals zum Verstärker vorgenommen werden.
:( Ik weet niet wat het verschil is tussen een faseregeling en een tijdsvertraging. Ik dacht dat fasedraaiing ook voor het geheel van de banddoorlaat functioneerde...
Laatst gewijzigd door wouter op di 13 nov 2012, 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:

En ik twijfel over 45 graden of 30 graden afschuining. Afschuining bovenlangs vind ik ook niet echt mooi. Iemand hier nog ideeen over?
Afschuinen boven zou ik ook niet mooi vinden , de zijkanten afschuinen , mij lijkt 30 graden optisch mooier , 30 graden is voldoende wat ik zie voorbij komen aan ontwerpen en 45 graden lijkt me niet meettechnisch beter dan 30 graden .

wouter schreef:

Ik zie in de curve bij 200 Hz een flinke rimpel. Ik vraag me af of dat de vloer reflectie is die ik meet of dat dit een staande golf is (morgen eens close meten). Wat zouden jullie doen, een woofer dicht bij de grond houden of dicht bij de mid-hoogsectie? Voor- en nadelen? Ik weet bijvoorbeeld dat bij de V-maxx Hobby hifi de AL200 midwoofer bewust hoog geplaatst heeft, terwijl de TIW300 (sub)woofer juist laag moest. Ik hoor graag jullie ideeen hierover.
De meeste ontwerpen die ik voorbij zie komen met woofer aan de zijkant die hoger doorlopen hebben de woofer hoog zitten , de vox'en van visaton bv , maar hier zou je echt moeten meten of dat in jouw situatie ook het geval is .

Mischien in het midden eens proberen .
markbakk

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Wie heeft een idee over mijn beschrijving van 2 extra subs aangestuurd met een Reckhorn A403 waardoor ik met een andere fase instelling subs aan de andere wand zo kan instellen dat het op de luisterplek goed klinkt?
Wat ik eruit afleid is dat je een (schijnbaar redelijk breedbandige) drukknoop op de luisterplek hebt. Daar kom je vrij snel achter wanneer je een sub in de hoek van de kamer zet en een meting op de luisterplek doet. Tien tegen een dat je een mooie dip hebt op 35Hz.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Die afschuining dient vooral om het volume te verkleinen, of heb ik niet goed gelezen?
Zo'n strak blokje bovenop vind ik ook wel wat hebben. Als het om volume gaat kan je daar een stukje loze ruimte in maken toch?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

grimoire schreef:
Die afschuining dient vooral om het volume te verkleinen, of heb ik niet goed gelezen?
Zo'n strak blokje bovenop vind ik ook wel wat hebben. Als het om volume gaat kan je daar een stukje loze ruimte in maken toch?

Het enige waar die afschuining qua volume invloed op heeft is op die van de rest van de woonkamer :rofl: Het is namelijk alleen een afschuining van de baffle, dat facet bovenlangs. 'loze ruimte' gaat sowieso een luxe worden die niet in dit ontwerp voorkomt, het wordt het minimale zonder consessies.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Nou als je woonkamer er groter van wordt is het nooit weg :lol:

Mooist om de bovenland niet af te schuinen denk ik, geeft het geheel meer karakter in dit ontwerp vind ik
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

thanks, hier kan ik wat mee. Ben inmiddels zelf ook die mening aangedaan :D
bas focal m180
Contacteer:

Doe je ook nog een test met woofer in het midden inplaats van onder of boven .
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

nope, dat is zeer onwaarschijnlijk. Dan zou ik een nieuw setje subs moeten maken om dat te testen.

Ik heb de subkasten nu in gebruik en bij het maken van de definitieve kast zal ik waarschijnlijk alles opnieuw zagen, of zelfs alleen deze kast bijwerken waar nodig alvorens hem af te werken.

De woofer in het midden van de kast lijkt me weinig zinvol, het is technisch niet een goede plek denk ik. Op 1/3 van boven/onder lijkt me dan beter. Ik meet een staande golf in de kast, want de rimpel bij 200 Hz meet ik vlak bij de woofer, ongeacht hoe de sub staat (woofer onder of boven). Ik verwacht dat dit verbetert als de woofer iets verder van een uiteinde af gemonteerd wordt. De overgang met de mid is waarschijnlijk dan iets minder goed.

Maar wat een ander belangrijk verschil is, als de woofer boven blijft en die ook moet zakken dan speelt de woofer tegen het meubel aan waar de boxen naast komen. Dan kan ik alleen de woofers nog maar aan de buitenzijde plaatsen. Daarom heeft het midden ook geen zin voor mij, dan is het in onze woonkamer niet meer flexibel te gebruiken. En dat is wel waar het in de eerste plaats voor gemaakt wordt, los van verdere toekomstplannen.
bas focal m180
Contacteer:

Ligt schijnbaar even stil .

Jammer want ik lees en kijk graag naar Topic's van Wouter .
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wordt dagelijks aan gewerkt hoor :wink:

hopelijk dit weekend nieuwe input in het topic...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Voor het actieve laag gedeelte wil ik 2 extra subjes toevoegen om tot een DBA te komen.

Deze hebben dan een delay nodig. Ik heb inmiddels door dat dit wat anders is dan traploze faseregeling.

Ik ben aan het kijken naar 2e hands maar weet niet het verschil tussen bijvoorbeeld een

Behringer DCX 2496 en een DSP 8000 of 8024.
Als het gaat om een lowpass met wat regelingen tegen kamerresonanties en een delay zou ik genoeg hebben aan een eenvoudigere DSP toch? icm een eindversterker...

En gaat het goed als ik van tulp naar XLR ga? Die dingen hebben alleen maar XLR ingangen en ik het geen XLR op mijn pre.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is dit niet wat ;)
viewtopic.php?f=32&t=7485

wat betreft XLR - tulp: kwestie van een kabeltje, is niet moeilijk
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

2 losse subjes? Of kan je aan beide zijden van de kast impulsgecompenseerd woofer plaatsen? ( woohoo ik gebruik een moeilijk audio woord :p)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

nee, dat is niets voor mij. Ik wil gewoon hardware, instellen en klaar. Voor nog geen 100,- ben je dan klaar, geen computers opstarten etc.

Ik zie een behringer dsp 8000 incl EMC8000 mic voor 90,- euro bijvoorbeeld. Of een DCX 2496... maar wat is handig en wat is noodzakelijk. Er zijn ook processoren van DAP die wellicht afdoende zijn maar met de DCX 2496 kan wellicht later nog meer leuks gedaan worden in de zelfbouw :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”