Dat zeg ik toch ook ??audiotube schreef:Je nul van de afscherming los maken aan de zijde van de Ucd en deze rechtstreeks middels een draad aan de voedingsnul leggen. Bij de ingang leg je deze massa ook aan de nul van de voeding. Zodoende fungeert de afscherming vanuit de ingang puur als afscherming en niet als geleider voor je nulling. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Succes.![]()
Groetn,
Johan
Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Moderator: Beheerdersteam
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Zo, na een heeeeele lange periode van rust heb ik dit project weer onder de tafel uit getrokken. Het zit me niet lekker dat het niet goed gaat.
Wel kan ik inmiddels zeggen dat ik de volgende zaken aangepast heb:
- Nulpunt van de trafo wisselspanning aan de kast gelegd. Ik heb ook al geprobeerd deze weer los te halen, maar het probleem blijft. Ik heb wel wat nieuwe foto's voor jullie. De tijdbasis staat ingesteld op 5ms. Ik meet dit eigenlijk overal, door het hele kast en het maakt niet uit of ik op een massapunt of op een signaalpunt meet. Als ik de massa van de scoop aansluit is de brom op het scoopbeeld weg, maar in de versterker wel nog aanwezig.
De brom is overigens ook aanwezig als ik niks aangesloten heb, dus geen bron en geen speakers. Ik zie deze brom dan op de VU-meters op de versterker. Het signaal dat jullie zien is 24dB verzwakt. Ik weet het niet meer. Als hij bromvrij is, komt hij aanstaande zaterdag mee naar Maasbracht.
Groeten,
Mischa
Wel kan ik inmiddels zeggen dat ik de volgende zaken aangepast heb:
- Nulpunt van de trafo wisselspanning aan de kast gelegd. Ik heb ook al geprobeerd deze weer los te halen, maar het probleem blijft. Ik heb wel wat nieuwe foto's voor jullie. De tijdbasis staat ingesteld op 5ms. Ik meet dit eigenlijk overal, door het hele kast en het maakt niet uit of ik op een massapunt of op een signaalpunt meet. Als ik de massa van de scoop aansluit is de brom op het scoopbeeld weg, maar in de versterker wel nog aanwezig.
De brom is overigens ook aanwezig als ik niks aangesloten heb, dus geen bron en geen speakers. Ik zie deze brom dan op de VU-meters op de versterker. Het signaal dat jullie zien is 24dB verzwakt. Ik weet het niet meer. Als hij bromvrij is, komt hij aanstaande zaterdag mee naar Maasbracht.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op ma 05 nov 2012, 8:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Hallo Mischa Heb je randaarde van je netaansluiting al eens losgegooid
Het scoopbeeld wat je laat zijn geeft een signaal aan met een periodetijd van ongeveer 20ms wat op 50Hz duidt.
Je geeft ook aan als je een andere bron aansluit dan heb je brom oftewel er is verschil in het nulpotentiaal. Heb je just in case wel eens je steker omgedraaid zodat je fase en nul omdraait!
Succes en ik hoor het wel weer.
Je geeft ook aan als je een andere bron aansluit dan heb je brom oftewel er is verschil in het nulpotentiaal. Heb je just in case wel eens je steker omgedraaid zodat je fase en nul omdraait!
Succes en ik hoor het wel weer.
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Trouwens nog één ding en bedenk net ik heb het op de foto's niet gezien maar gebruik je ook een netfilter? 
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Hey,
1. Randaarde ligt inderdaad aan de kast, deze zal ik morgen eens loshalen.
2. Verder maakt het niet uit of ik wel of geen bron aansluit, de brom lijkt echt vanuit de versterker te komen.
3. Ik gebruik geen netfilter.
Gr. Mischa
1. Randaarde ligt inderdaad aan de kast, deze zal ik morgen eens loshalen.
2. Verder maakt het niet uit of ik wel of geen bron aansluit, de brom lijkt echt vanuit de versterker te komen.
3. Ik gebruik geen netfilter.
Gr. Mischa
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Had je ook al getest met kortgesloten ingangen of met een bron eraan ?
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Jup, met bron eraan bromt ie ook, dat heb je ook tijdens Breda 2010 kunnen horen toen hij naast jouw JLH bak stond te spelen. Kortgesloten heb ik nog niet geprobeerd.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Omdat je dit maar op 1 kanaal hebt zou ik zeggen vergelijk ze eens met elkaar ' mogenlijk zit er een massa punt van het print los.
Dit kan je gewoon nameten zonder spanning erop.
Dit kan je gewoon nameten zonder spanning erop.
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Daar zat ik ook al aan te denken.
Foutzoeken is niks anders dan mogelijkheden afstrepen.
Soms zijn het heel voor de hand liggende dingen, maar denk je er niet aan omdat het zo simpel is...
Foutzoeken is niks anders dan mogelijkheden afstrepen.
Soms zijn het heel voor de hand liggende dingen, maar denk je er niet aan omdat het zo simpel is...
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Dat is het hem net, het is niet op 1 kanaal, maar op beide kanalen !!nl3prc schreef:Omdat je dit maar op 1 kanaal hebt zou ik zeggen vergelijk ze eens met elkaar ' mogenlijk zit er een massa punt van het print los.
Dit kan je gewoon nameten zonder spanning erop.
@Ray:
- Ingang kortgesloten: brommmmmm
- Aarde los: brommmmmm
Gr. Mischa
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
De voeding is vanaf de trafo dubbel van opzet, dus elk kanaal heeft zijn eigen gelijkrichting, afvlakking en beveiliging. Aangezien het probleem in beide kanalen zit, acht ik de kans erg klein dat het uit de voeding komt.
Voor de volledigheid: de storing komt pas op als de UcD's ingeschakeld worden, het is dus geen probleem in de meters.
Groeten,
Mischa
Voor de volledigheid: de storing komt pas op als de UcD's ingeschakeld worden, het is dus geen probleem in de meters.
Groeten,
Mischa
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Kijk, nou wordt het interessant: aardlus of emc gerelateerd........mischa72 schreef:De voeding is vanaf de trafo dubbel van opzet, dus elk kanaal heeft zijn eigen gelijkrichting, afvlakking en beveiliging. Aangezien het probleem in beide kanalen zit, acht ik de kans erg klein dat het uit de voeding komt.
Voor de volledigheid: de storing komt pas op als de UcD's ingeschakeld worden, het is dus geen probleem in de meters.
Groeten,
Mischa
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Een spoor, maar ik heb nog geen idee waar naartoe. Deze UcD trapjes hebben ook ingebouwd gezeten in mono-blokken met daarbij een kleine trafo met zeer eenvoudige gelijkrichting en toen waren ze gewoon stil.ds23man schreef:Kijk, nou wordt het interessant: aardlus of emc gerelateerd........mischa72 schreef:De voeding is vanaf de trafo dubbel van opzet, dus elk kanaal heeft zijn eigen gelijkrichting, afvlakking en beveiliging. Aangezien het probleem in beide kanalen zit, acht ik de kans erg klein dat het uit de voeding komt.
Voor de volledigheid: de storing komt pas op als de UcD's ingeschakeld worden, het is dus geen probleem in de meters.
Groeten,
Mischa
Gr. Mischa
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
In de opbouw van de UcD's zelf helemaal niks.
Aanpassingen tov de oude setup:
- Ze zijn alleen met zijn 2-en in een andere behuizing gekomen.
- Ze zijn samen gekoppeld aan 1 dikke trafo
- Hebben wel elk hun eigen gelijkrichting en afvlakking.
Zie foto's op pagina 1 voor de inbouw.
Gr. Mischa
Aanpassingen tov de oude setup:
- Ze zijn alleen met zijn 2-en in een andere behuizing gekomen.
- Ze zijn samen gekoppeld aan 1 dikke trafo
- Hebben wel elk hun eigen gelijkrichting en afvlakking.
Zie foto's op pagina 1 voor de inbouw.
Gr. Mischa
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Verrek, ik had niet in de gaten dat je de ucd's in de nikon kast had gebouwd
Krijg als je later in een draadje springt.

Krijg als je later in een draadje springt.
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Het aansluiten op een trafo was daar niet wat mee??
Ik kan me herinneren dat ik daar eerder gezien heb dat daar problemen mee waren.
Het had wel iets met ground layout te maken dacht ik.
Ik kan me herinneren dat ik daar eerder gezien heb dat daar problemen mee waren.
Het had wel iets met ground layout te maken dacht ik.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Ik denk dat een tekeningetje en paar goede foto's wel eens kunnen helpen.
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
At your service !!
Goed onthouden kappa7.
Op deze afbeelding zie je de bijna definitieve bedrading:

Het enige dat ik heb aangepast (op aanraden van kappa7) is een extra massapunt van de zwarte, getwiste draden naar de kastmassa.
Gr. Mischa
Goed onthouden kappa7.
Op deze afbeelding zie je de bijna definitieve bedrading:
Het enige dat ik heb aangepast (op aanraden van kappa7) is een extra massapunt van de zwarte, getwiste draden naar de kastmassa.
Gr. Mischa
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Heb het draadje van het begin doorgewerkt..... Een niet hypex voedingsprint, wappermeters er aan geknoopt.
Ik zou eerst eens alle niet noodzakelijke zooi af koppelen en 1 kanaal werkend te hebben zonder dc protectie en de amp on control ( die pin gewoon aan massa leggen) en kijken wat er dan gebeurd. In de amp van Koss gebeurde ook iets raars, wel met de originele voedingsprint van Hypex overigens, ook brom maar als je de amp on rechtstreeks aan massa legde was het probleem over......
Ik zou eerst eens alle niet noodzakelijke zooi af koppelen en 1 kanaal werkend te hebben zonder dc protectie en de amp on control ( die pin gewoon aan massa leggen) en kijken wat er dan gebeurd. In de amp van Koss gebeurde ook iets raars, wel met de originele voedingsprint van Hypex overigens, ook brom maar als je de amp on rechtstreeks aan massa legde was het probleem over......
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Ietwat off-topic : Mischa, die verlichting van die wappers, zijn dat LED's ?
Ik kan me niet voorstellen dat het (de originele) lampjes zijn gezien de helderheid daarvan, maar ik kan er naast zitten.
Ik kan me niet voorstellen dat het (de originele) lampjes zijn gezien de helderheid daarvan, maar ik kan er naast zitten.
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Check, warm witte led's, 2 stuks per wapperray5150 schreef:Ietwat off-topic : Mischa, die verlichting van die wappers, zijn dat LED's ?
Ik kan me niet voorstellen dat het (de originele) lampjes zijn gezien de helderheid daarvan, maar ik kan er naast zitten.
@ds23man: De amps worden dus ingeschakeld door de Amp-On aan massa te leggen? In weze simpel te doen in mijn geval.
Nou, de Amp-On is in elk geval niet het probleem. Beiden losgegooid en vervolgens aan de voedings-massa gelegd. Beide versterkers schakelen in, maar daarmee komt ook de brom weer op.
Morgen maar eens proberen de randzaken er vanaf te gooien.
Gr. Mischa
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Ik zit nog even te kijken naar de foto's, en zie daar wat onduidelijkheden wat betreft de bekabeling naar de ingangen.
Heb je de - aansluiting van de ingang wel aan massa ( afscherming) gelegd? Bij de bedrading van de cinch bussen zie ik de afscherming niet naar de massa aansluiting van die bussen lopen, klopt dat? En zo nee , waar zitten ze dan wel op?
Kijk hier eens naar:
http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf
Maak eens een paar duidelijke foto's van de aansluitingen ( ucd en cinchbussen).
Heb je de - aansluiting van de ingang wel aan massa ( afscherming) gelegd? Bij de bedrading van de cinch bussen zie ik de afscherming niet naar de massa aansluiting van die bussen lopen, klopt dat? En zo nee , waar zitten ze dan wel op?
Kijk hier eens naar:
http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf
Maak eens een paar duidelijke foto's van de aansluitingen ( ucd en cinchbussen).
Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II
Een van de 2 aansluitingen ligt aan massa, de andere niet. Ik heb dit gedaan om aardlussen via een aangesloten bron te voorkomen. Ik zal straks het stuk van Hypex eens doorlezen.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
