Nelson Pass B1 Buffer - Hij Speelt!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Bericht door satefan »

Bij mn vorige bestelling voor mn DAC onderkomen dacht ik ook een extra kastje mee te bestellen met mogelijkheden voor de volume-regeling er alvast op. Met mn suffe kop een verkeerde kast gekozen, op zich goede type maar een maat groter. De HK DAC zit inmiddels in zn behuizing en speelt prima.

Wat ga ik dus met t overgebleven kastje doen??? Ik heb al een buizen-preamp. Mischien een preamp kit op basis van solid state? Of een buizenbuffertje? Dit is het beruchte kastje:
photo1.JPG
photo2.JPG
photo3.JPG
Het moet dus een preamp zijn die goed met de hypexen overweg kan O:) Ik sta dus open voor input :rock:

Grt. Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op za 03 nov 2012, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Lege behuizing zoekt Kandidaat preamp kit

Bericht door Henkjan »

met kit bedoel je "lego"-en om een pre-amp te maken?

wat dacht je van deze: http://www.thel-audioworld.de/module/VXD/vxd.htm
satefan

Bericht door satefan »

Hi Henk Jan, bedankt voor de link. Ik zal eens gaan lezen straks. Lego is prima en makkelijk, maar er mag ook best een soldeerbout aan te pas komen, zolang k maar geen smd priegelwerk hoef te doen :-)

Satefan
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zo iets?
Lijkt me prima voor de Hypexen.
http://www.freewebs.com/valvewizard1/mufollower.html
Onderaan zie je SRPP met een fasedraaier er achter.
Werkt mooi.
Dit kan natuurlijk ook.
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... -amps.html
Werkt ook mooi met een gebalanceerde uitgang.

Zo veel keus.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Waarom moet er worden versterkt?

Heb je niet genoeg aan volumeregeling en bronkeuze?

Volgens mij, hoe minder je aan het signaal knutselt des te beter klinkt het.

Dit is een mooie passieve volumeregeling met bronkeuze en AB.
volume.jpg
inp.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

koifarm schreef:
Waarom moet er worden versterkt?
omdat niet alle bronnen voldoende output geven om maar wat te noemen
satefan

Bericht door satefan »

Op zich hoeft het niet per se voor de versterking...de UCD400's leveren zat kracht...dus mischien wordt t wel een NP B1 buffertje :-). Valt er ook nog wat te solderen.

De combi van buizen-pre op de UCD's vind ik ook lekker...ik heb ook een tijdje zonder pre gedraaid maar dat klonk me net iets te klinisch...

Satefan
dirklammers

Bericht door dirklammers »

dus mischien wordt 't wel een NP B1 buffertje
Beetje off-topic misschien, maar even voor de "theoretische achtergrond": wat is het nut om zo'n buffertje zó uit te voeren ? Is dan een simpele opamp niet eenvoudiger en beter, kun je gelijk ook nog wat versterking introduceren (indien nodig).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dalojan is bezig met een pre ontwerp:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15537
waarvoor prints beschikbaar komen (als t doorgaat)
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Je kunt bij een passieve volumeregeling bij bronnen met te weinig uitgangsspanning nog altijd de ingangsgevoeligheid van de UCD veranderen door het wijzigen van 1 weerstand.

Zou je toch een buizen voorversterker willen maken en niet te veel willen versterken, overbrug dan de ingangsbuffer van de UCD. Hier heb ik zeer goede ervaringen mee. 6n6p of ecc99 of 6n30 in srpp doen het heel goed en werken ook bij lagere anode spanningen.

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... x-ucd.html
dre

Bericht door dre »

pass labs lijkt me meer dan geschikt! 8)
satefan

Bericht door satefan »

Net even zitten lezen in de pdf van de B1 buffer:

"The sound is extremely neutral without being clinical - just about what you were looking for when you were thinking about a passive preamp. A teensy bit of second harmonic and no noise at all."

Okay. De keuze is gemaakt. Voor mij de ideale combi van toch wat zelf te solderen hebben en niet te complex voor de beginner. Straks even de bestelling voor de PCB doen met de FETS. Levertijd is best lang maar dan heb ik rustig de tijd om alle andere componenten te selecteren.

Vwb de voeding heb ik 18 - 24 V nodig, ik wil dit wel graag gestabiliseerd doen. NP zegt hierover :"A regulated supply is better, but the circuit is pretty good at ignoring noise on the supply and minor fluctuations.". Laten we het dus gelijk maar 'regulated doen'. Jammer dat mn Tentlabs module maar tot 9V aan kan. Ik gebruik m nu niet dus dat zou aardig geweest zijn.

grt.

Satefan
cool

Re: Lege behuizing zoekt Kandidaat preamp kit -> t wordt n N

Bericht door cool »

Misschien een Salas shuntregelaar? Kan natuurlijk ook simpeler met een LM317 of zo.
Bijlagen
shunt24v.jpg
satefan

Bericht door satefan »

Vandaag dhr. Pass maar eens een mailtje gedicht of ie verwacht dat de PCB voor kerst nog aan zou kunnen komen...3 weken verder en nog niets bij de post :-(

Satefan

EDIT: En nog geen minuut na het plaatsen van deze post staat de postmeneer op de stoep met een pakketje uit de US. Foto's volgen.
satefan

Bericht door satefan »

Na het eten en de gebruikelijke avondrituelen (kids douchen, tanden poetsen, verhaaltje etc etc) maar even aan de slag gegaan met de PCB.

Ik had een aantal onderdeeltjes nog liggen, zoals de 10uf caps, de 1ohm weerstand en wat aansluitmateriaal. Gelijk maar de soldeerbout aan. Erop is erop zeggen we dan maar:
B1Buffer_1.jpg
B1Buffer_2.JPG
Morgen even richting harderwijk om de rest van de partslist in te kopen bij TT Electronics en dan kan ik weer verder.

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Even een noob-vraag. Ik weet niet zeker hoe ik de transistoren op de PCB moet plaatsen. Op de foto (vorige post) kun je zien dat het symbool een platte kant en een bolle kant heeft. Hoe dien ik de transistor te plaatsen? Deze heeft een platte kant met de typeaanduiding er op en een bolle achterkant. Komt de typeaanduiding (platte kant) richting de aanduiding op de PCB?

groetn

Satefan
johan283

Bericht door johan283 »

Zoals op de PCB getekend, dus bolle kant naar bolle kant.
Ik neem aan dat je de Q100 bedoelt en de andere.
Anders zoek even naar de datasheet, daar zie je de pin aansluitingen voor je type transistor.
Mbv schema moet je er dan wel uitkomen
satefan

Bericht door satefan »

Thanks Johan!

Dan gelijk maar een ander twijfelgeval in de groep gooien. De diode moet met t streepje op de pcb gesoldeerd worden zoals aangegeven op de PCB. Nu vind ik de aanduiding op deze diode niet heel duidelijk. Het witte streepje zit in t midden en n oranje-achtig streepje erboven:
diode.JPG
Is ie dan zo goed?
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Heey leuk, een B1 :goeie:

Die heb ik ook nog in de kast liggen :D die wil ik ook gaan bouwen, heb ook bijna alles al in huis.

Ik ga je topic even volgen, leuk hoor :D
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 28 okt 2012, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
johan283

Bericht door johan283 »

satefan schreef:
Thanks Johan!

Dan gelijk maar een ander twijfelgeval in de groep gooien. De diode moet met t streepje op de pcb gesoldeerd worden zoals aangegeven op de PCB. Nu vind ik de aanduiding op deze diode niet heel duidelijk. Het witte streepje zit in t midden en n oranje-achtig streepje erboven:
diode.JPG
Is ie dan zo goed?

Check even via het internet naar een datasheet en controleer middels het schema.
Volgens mij zit die zo wel goed :?
satefan

Bericht door satefan »

Update vanuit deze kant. En een leuke update ook. De B1 speelt!!

Vanavond de bedrading van de RCA's aangesloten op de PCB, de volume-pot geinstalleerd (altijd ff pielen voor een noob als ondergetekende). Op de PCB zit een mogelijkheid voor een input-switch. Deze gebruik ik niet dus die moest ik even overbruggen. Fluks de boel aangesloten op de UCD400's en de HKDAC met Pjotr voeding. Sorry voor de brakke foto (iphone bij nacht):
B1_Playing.JPG
Eerste indruk is (zoals verwacht) dat het heel erg neutraal klinkt, nagenoeg geen kleuring te bekennen. Erg transparant, maar morgen kunnen we wat uitgebreider (en harder!) luisteren.

Het is niet heel best te zien op de foto uiteraard maar de B1 wordt gevoed met 2 9V batterijen in serie, zodat er netjes 18V uit komt. Zometeen nog even een extra RCA uitgang erop maken zodat ik de sub er ook op kan aansluiten.

Grt

Satefan
satefan

Re: Nelson Pass B1 Buffer - Hij Speelt!

Bericht door satefan »

Hi,

Gisteravond nog even de subwoofer ook aangesloten dus vanmiddag even lekker aan t luisteren. De tussenstand blijft eigenlijk ongewijzigd. De B1 doet t erg goed. Een 'schoon' geluid met geen enkele brom, ruis of wat dan ook. Gelukkig klinkt het ook weer niet uber-klinisch (duits accent erbij denken), ik heb de UCD's ook wel eens rechstreeks aan een bron gehangen (met digitale volume-control), dat klonk voor mn gevoel toch wat kouder, hoewel ik ook toegeef dat het 'onthouden van hoe het klonk' best lastig is.

Net even Lou Reed gedraaid...gortdroog klinkt het, we gaan er vanmiddag maar eens even goed voor zitten :rock:

Omdat de B1 een versterkingsfactor heeft van 1 moet de volume-knop tot ver over de helft om flink op volume te draaien. Dit 'voelt' wat raar maar het maakt eigenlijk ook geen moer uit natuurlijk. Met de UCD's gaat t meer dan hard genoeg als t echt zou moeten.

Satefan
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Geweldig :goeie:

welke kabel gebruik jij intern vanaf de RCA?
satefan

Bericht door satefan »

Hi MA, de interne bekabeling komt rechtstreeks uit een end CAT5 STP netwerkkabel. Prima spul om mee te werken en als we er 100MB/s over redelijke afstanden doorheen kunnen jagen dan zal t voor de muziek ook goed genoeg zijn :-)

Ik he er nu twee 10uF claritycaps PX in zitten die ik nog had liggen, deze ga ik nog wel een keertje upgraden. Ik heb nog 15uF ESA liggen van Claritycap maar die zijn zo dik dat ze niet in de behuizing passen :rock: :rock:

Grt

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Ik ben overigens benieuwd hoe lang die 2 x 9V batterijen het vol houden, wellicht dat ik er in de toekomst deze in prik:
NT-7a.jpg
NT-7a.jpg (14.52 KiB) 1843 keer bekeken
http://www.thel-audioworld.de/module/NT1525/NT-7.htm

Zo'n 9V batterij kost al snel 5 euro per stuk dus als je dr een paar verstookt is t zo weer 'break even'.

grt

Satefan
Plaats reactie