In het plaatje op die wikipedia pagina staat over de rode lijn het volgende: Indien men dit paneel in een reflecterende ruimte plaatst komen er extra signalen bij, die zoals in het rood, de dalen compenseren.mtb schreef:Inderdaad kan je zo de zaak omhoog "vogelen", maar dat hangt erg van je opstelling en luisterruimte af, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Dipoolluidspreker.
Dit kan onder bepaalde omstandigheden kloppen voor de middenfrequenties. Maar door deze uitspraak over de rode lijn zouden mensen gemakkelijk kunnen concluderen dat door reflecties in de kamer er heel veel geluidsdruk bij komt voor de lage frequenties en dat er een toename van ruim 12 dB zou ontstaan op 20Hz. Deze uitleg van de rode lijn zou pertinent onjuist zijn. Het staat zo ook niet op de wikipagina waardoor er geen echt verkeerde informatie op de wikipagina staat. Maar zonder de juiste achtergrond kennis kan er een heel verkeerde uitleg aan worden gegeven.
