ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door Barry2001 »

Het ziet er netjes uit Aat, mooi geworden zo. Nou nog even muziek erin....
6550forever
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 21:34

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door 6550forever »

Hartstikke mooi! (en origineel :D )
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door AatV »

Bedankt allen! We aim to please..

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door AatV »

Bericht gehad van AE : de trafo's zijn volgende week klaar, kan ik "hem" waarschijnlijk nog meenemen naar Breda. O:)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door Ah!buis »

Oef,geduld is een schone zaak :D
Maar pas op met de huid van die spreekwoordelijke beer :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door AatV »

Omdat ik a.s.weekend dit versterkertje meeneem naar Beetsterzwaag keek ik terug naar dit topic en merkte ik dat ik het niet netjes had afgesloten. Vandaar dat ik het even "afstof".
Van de zomer heb ik in ruil voor de ouide uitgangtrafo's nieuwe en grotere! uitgangstrafo's gehaald.
Een plaatje maakt wat meer duidelijk:
trafo's AE.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door AatV »

Probleem met de oude trafo's was het gebrek aan lage tonen en de kanaalongelijkheid omdat de ene trafo daar meer last van had dan de andere.
Heb de nieuwe trafo's ingebouwd en vervolgens wat metingen gedaan:
frequentiebereik ELL80 1 november 2012.jpeg
Links en rechts zijn nu vrijwel gelijk en lopen naar de onderkant door tot de laagste frequenties. Boven de 100 kHz. is het verloop wat grillig door de UGT's wat resulteert in een opslingeringen bij 150 kHz. en 300 kHz.
Om dit enigszins te "temmen" heb een C'tje in serie met een weerstand tussen de anoden van de verschilversterker geplaatst en dit scheelt een slok op een borrel.
Het frequentieverloop van rechterkanaal ziet er nu als volt uit: (het linkerkanaal is ditmaal niet afgebeeld maar het scoopbeeld is hetzelfde)
frequentiebereik ELL80 1 november 2012 met C.jpeg
Ben hier eigenlijk wel tevreden mee en ga er niet verder aan prutsen.
O ja en het geluid: in combinatie met de paasprojectboxjes op zangstemmen en kleine ensembles een prettig en open geluid. Orkestrale werken zijn duidelijk niet het sterke punt van deze kleine boxjes. Tevereden? Jazeker!

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op za 10 nov 2012, 13:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door Pjotr »

Erg fraaui geworden Aat =D>
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 01 nov 2012, 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door ray5150 »

Moeten jullie niet eens aan een nieuw...
logitech-media-keyboard-p_2908vb.jpg
logitech-media-keyboard-p_2908vb.jpg (19.62 KiB) 205 keer bekeken
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Moeten jullie niet eens aan een nieuw...

:mrgreen:
Nee Ray, het moet nog inspelen :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door Ah!buis »

Ziet er goed gelukt uit :roll:
Maar over dat inspelen ,hoe heb je die dikke trafo's in dat kleine kasje gespeeld :o
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Ziet er goed gelukt uit :roll:
Maar over dat inspelen ,hoe heb je die dikke trafo's in dat kleine kasje gespeeld :o
Anne
Zo klein is dat kastje nou ook weer niet en ik had nog wat ruimte over....

groet,
Aat
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010

Bericht door mtb »

Ik heb je versterker gesimuleerd:
AAT1.PNG
Ik heb je schema wel wat vereenvoudigd en ben uitgegaan van een vrijwel ideale UGT van 10kOhm.
Het ziet er goed uit, ik kom op bijna 10W @ 10% THD.
Als je meer gegevens hebt van de UGT kan ik ook wat meer over de bandbreedte laten zien.
Plaats reactie