ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Het ziet er netjes uit Aat, mooi geworden zo. Nou nog even muziek erin....
-
6550forever
- Berichten: 31
- Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 21:34
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Bericht gehad van AE : de trafo's zijn volgende week klaar, kan ik "hem" waarschijnlijk nog meenemen naar Breda.
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Oef,geduld is een schone zaak
Maar pas op met de huid van die spreekwoordelijke beer
.
Anne
Maar pas op met de huid van die spreekwoordelijke beer
Anne
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Omdat ik a.s.weekend dit versterkertje meeneem naar Beetsterzwaag keek ik terug naar dit topic en merkte ik dat ik het niet netjes had afgesloten. Vandaar dat ik het even "afstof".
Van de zomer heb ik in ruil voor de ouide uitgangtrafo's nieuwe en grotere! uitgangstrafo's gehaald.
Een plaatje maakt wat meer duidelijk: groet,
Aat
Van de zomer heb ik in ruil voor de ouide uitgangtrafo's nieuwe en grotere! uitgangstrafo's gehaald.
Een plaatje maakt wat meer duidelijk: groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Probleem met de oude trafo's was het gebrek aan lage tonen en de kanaalongelijkheid omdat de ene trafo daar meer last van had dan de andere.
Heb de nieuwe trafo's ingebouwd en vervolgens wat metingen gedaan: Links en rechts zijn nu vrijwel gelijk en lopen naar de onderkant door tot de laagste frequenties. Boven de 100 kHz. is het verloop wat grillig door de UGT's wat resulteert in een opslingeringen bij 150 kHz. en 300 kHz.
Om dit enigszins te "temmen" heb een C'tje in serie met een weerstand tussen de anoden van de verschilversterker geplaatst en dit scheelt een slok op een borrel.
Het frequentieverloop van rechterkanaal ziet er nu als volt uit: (het linkerkanaal is ditmaal niet afgebeeld maar het scoopbeeld is hetzelfde) Ben hier eigenlijk wel tevreden mee en ga er niet verder aan prutsen.
O ja en het geluid: in combinatie met de paasprojectboxjes op zangstemmen en kleine ensembles een prettig en open geluid. Orkestrale werken zijn duidelijk niet het sterke punt van deze kleine boxjes. Tevereden? Jazeker!
groet,
Aat
Heb de nieuwe trafo's ingebouwd en vervolgens wat metingen gedaan: Links en rechts zijn nu vrijwel gelijk en lopen naar de onderkant door tot de laagste frequenties. Boven de 100 kHz. is het verloop wat grillig door de UGT's wat resulteert in een opslingeringen bij 150 kHz. en 300 kHz.
Om dit enigszins te "temmen" heb een C'tje in serie met een weerstand tussen de anoden van de verschilversterker geplaatst en dit scheelt een slok op een borrel.
Het frequentieverloop van rechterkanaal ziet er nu als volt uit: (het linkerkanaal is ditmaal niet afgebeeld maar het scoopbeeld is hetzelfde) Ben hier eigenlijk wel tevreden mee en ga er niet verder aan prutsen.
O ja en het geluid: in combinatie met de paasprojectboxjes op zangstemmen en kleine ensembles een prettig en open geluid. Orkestrale werken zijn duidelijk niet het sterke punt van deze kleine boxjes. Tevereden? Jazeker!
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op za 10 nov 2012, 13:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Nee Ray, het moet nog inspelenray5150 schreef:Moeten jullie niet eens aan een nieuw...
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Ziet er goed gelukt uit
Maar over dat inspelen ,hoe heb je die dikke trafo's in dat kleine kasje gespeeld
Anne
Maar over dat inspelen ,hoe heb je die dikke trafo's in dat kleine kasje gespeeld
Anne
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Zo klein is dat kastje nou ook weer niet en ik had nog wat ruimte over....Ah!buis schreef:Ziet er goed gelukt uit![]()
Maar over dat inspelen ,hoe heb je die dikke trafo's in dat kleine kasje gespeeld![]()
Anne
groet,
Aat
Re: ELL80 PP Buizen eindversterker + PP 2010
Ik heb je versterker gesimuleerd:
Ik heb je schema wel wat vereenvoudigd en ben uitgegaan van een vrijwel ideale UGT van 10kOhm.
Het ziet er goed uit, ik kom op bijna 10W @ 10% THD.
Als je meer gegevens hebt van de UGT kan ik ook wat meer over de bandbreedte laten zien.
Het ziet er goed uit, ik kom op bijna 10W @ 10% THD.
Als je meer gegevens hebt van de UGT kan ik ook wat meer over de bandbreedte laten zien.
