Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit!
fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment
aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.
*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Ha ha, daar hoef je echt geen betere foto voor te maken hoor
Het ligt ook niet aan je bout (het lijkt wel of je een kippenbout gebruikt hebt) maar aan een te kleine punt denk ik en een te lage temperatuur. Afijn Dre komt het je wel piekfijn laten zien morgenavond
Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit!
fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment
aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.
*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Er mag wel wat meer tin bij.... en die koperfolie zou ik rondom vastsolderen...
Ach als ie een dikke stift (3mm beitelstift) op zijn Ali Jojo schroeft braadt ie dat ook wel goed bruin hoor.
3.2mm zelfs
Dan moet je zeker beter werk af kunnen leveren! Met zo'n stift op 350 - 380 graden moet het goed door kunnen vloeien. Wees ook niet te benauwd om in 1 keer voldoende soldeer toe te voegen. Voldoende soldeer zorgt ook voor een goede warmtegeleiding naar het koper. Het moet echt goed uitvloeien en niet als van die bolletjes zoals je nu hebt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 22 okt 2012, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit!
fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment
aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.
*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Ha Henkjan,
Ik heb ook bij jou thuis zitten solderen, nadat ik zag hoe je met die soldeerbout omging jeukten mijn handen teveel. Je moet flink heet stoken en goed laten doorvloeien. Dit lijkt nergens op zo. Maar met die soldeerbout is niks mis, daar kon ik prima mee werken.
Groetjes, even wat kritischer zijn op je werk, je kan het best.
Er zijn toch ook nog steeds diverse soldeerbouten in de handel? Ik heb er ééntje voor het "zware" werk, 60watt en ééntje voor elektronica op printplaten 30 watt. En vooral voor de zwaardere bouten zijn er meestal verschillende stiften verkrijgbaar die er in passen met verschillende puntdiktes en dus flexibel in gebruik. Althans toen ikke nog jong was.
Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
Idemdito. De gebruikte 3.2mm punt moet prima zijn voor dat filter, en zoals Jeroen al zegt zal dat boutje ook geen probleem vormen. Het lijkt inderdaad een kwestie van heter stoken en beter laten vloeien. Gewoon even Henkjan de gelegenheid geven om wat vaardigheid met zulke printjes op te doen.
Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
ook daarvoor verschillende stiften. die 3.2mm was de breedste die ik er bij heb